Evropská komise obvinila provozovatele čínské platformy TikTok z porušování pravidel EU kvůli netransparentnosti v reklamě. Komise, která v EU plní i funkci antimonopolního úřadu, to dnes uvedla v tiskové zprávě. TikTok, který patří čínské firmě ByteDance, se může k předběžnému nálezu vyjádřit. Pokud ale podezření komise nevyvrátí, hrozí mu pokuta až do šesti procent z ročního globálního obratu.
Sovereign Tech Agency (Wikipedie), tj. agentura zabezpečující financování svobodného a otevřeného softwaru německou vládou, podpoří GFortran částkou 360 000 eur.
Microsoft hodlá zrušit zhruba tři procenta pracovních míst. Microsoft na konci loňského června zaměstnával kolem 228.000 lidí. Tři procenta z tohoto počtu představují téměř 7000 pracovních míst.
V říjnu loňského roku provedl Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) místní šetření u společnosti Seznam.cz. Krajský soud v Brně tento týden konstatoval, že toto šetření bylo nezákonné.
Branch Privilege Injection (CVE-2024-45332, Paper) je nejnovější bezpečnostní problém procesorů Intel. Intel jej řeší ve včerejším opravném vydání 20250512 mikrokódů pro své procesory. Neprivilegovaný uživatel si například může přečíst /etc/shadow (YouTube).
Dle plánu byl vývoj Firefoxu přesunut z Mercurialu na Git. Oficiální repozitář se zdrojovými kódy je na GitHubu.
V terminálovém multiplexoru GNU Screen byly nalezeny a v upstreamu ve verzi 5.0.1 už opraveny bezpečnostních chyby CVE-2025-23395, CVE-2025-46802, CVE-2025-46803, CVE-2025-46804 a CVE-2025-46805. Podrobnosti na blogu SUSE Security Teamu.
Training Solo (Paper, GitHub) je nejnovější bezpečnostní problém procesorů Intel s eIBRS a některých procesorů ARM. Intel vydal opravnou verzi 20250512 mikrokódů pro své procesory.
Byla vydána nová verze 25.05.11 svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) postaveného nad multimediálním frameworkem MLT. Nejnovější Shotcut je již vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Svobodný elektronický platební systém GNU Taler (Wikipedie, cgit) byl vydán ve verzi 1.0. GNU Taler chrání soukromí plátců a zároveň zajišťuje, aby byl příjem viditelný pro úřady. S vydáním verze 1.0 byl systém spuštěn ve Švýcarsku.
public class Program { public static void main(String[] args) { int age=18; if(age>0){ if(age>17){ System.out.println("Jsi vitan"); }else{ System.out.println("Moc mlady"); }else{ System.out.println("chyba"); } } } }Děkuji za radu.
Když si to správně naformátuješ/odsadíš, tak na to přijdeš asi i sám :-)
public class Program { public static void main(String[] args) { int age = 18; if (age > 0) { if (age > 17) { System.out.println("Jsi vitan"); } else { System.out.println("Moc mlady"); } } else { System.out.println("chyba"); } } }
Měl jsi tam jednu } závorku o pár řádků níž, než měla být.
public class Program { public static void main(String[] args) { int age = 18; if (age > 0) { if(age > 17) { System.out.println("Jsi vítán"); } else { System.out.println("Moc mladý"); } } else { System.out.println("chyba"); } } }
Dvě poznámky:
Tak to už bych úplně nedoporučoval.
Mít identifikátory i komentáře anglicky je celkem klíčové kvůli pozdějšímu případnému sdílení kódu. Cokoliv tam bude "neanglicky", to bude představovat obrovský technologický dluh.
Proto má Java od začátku Unicode
Což ale neplatí pro zdrojový kód, kde se předpokládá „na platformě závislé kódování“.
Platí to i pro zdrojový kód, pokud jde o řetězcové literály — pro Stringy s hláškami pro lokalizaci neexistuje jiný rozumný způsob, jak je správně uložit přímo ve zdrojáku, než UTF-8. Escape-sekvence nepovažuji za rozumný způsob; údržba takové lokalizace je jeden velký horor. Teoreticky by bylo možné mít je v oddělených textových souborech, které nebudou zdrojáky — a v některých jazycích je tohle opravdu nutné —, ale … proč takové věci dělat v Javě, když javac
má volbu -encoding
? Dokonce i bez -encoding
se použije kódování implicitní na dané platformě, což u rozumných systémů bude UTF-8. (Ale samozřejmě je lepší vždy -encoding
specifikovat, kvůli některým notoricky nestandardním platformám a tak celkově pro jistotu.)
Samozřejmě tady nemluvím o identifikátorech — ty nepotřebují diakritiku, protože mají být anglicky, stejně jako komentáře, kvůli možnosti sdílet kód, najmout lidi odkudkoliv atd.
3.1. Unicode Programs are written using the Unicode character set.Nižšie v tom istom paragrafe je síce upresnenie:
Except for comments (§3.7), identifiers, and the contents of character and string literals (§3.10.4, §3.10.5), all input elements (§3.5) in a program are formed only from ASCII characters (or Unicode escapes (§3.3) which result in ASCII characters).Inak povedané, vo všetkých častiach programu, ktorých lexikálnu podobu si do nejakej miery volí používateľ, je možné napísať akýkoľvek Unicode junk. A skutočne sme mali v komentári nášho zdrojového kódu nejaký notový zápis. Ani argumentácia, že je to tak len teraz, neobstojí:
Versions of the Java programming language prior to JDK 1.1 used Unicode 1.1.5. Upgrades to newer versions of the Unicode Standard occurred in JDK 1.1 (to Unicode 2.0), JDK 1.1.7 (to Unicode 2.1), Java SE 1.4 (to Unicode 3.0), Java SE 5.0 (to Unicode 4.0), Java SE 7 (to Unicode 6.0), Java SE 8 (to Unicode 6.2), Java SE 9 (to Unicode 8.0), and Java SE 11 (to Unicode 10.0).Nota bene, javovský zdroják je a vždy bol Unicode by definition.
Hnidopišsky lze podotknout, že Unicode character set nic nepraví o kódování.
A teď trochu praxe z manuálové stránky javac:
-encoding encoding Sets the source file encoding name, such as EUC-JP and UTF-8. If the -encoding option is not specified, then the platform default converter is used.
A jednoduchý pokus:
$ cat test.java public class test { public static void main(String[] args) { System.out.println("Vařila myšička kašičku."); } } $ file test.java test.java: C source, UTF-8 Unicode text $ javac test.java test.java:3: error: unmappable character for encoding ASCII System.out.println("Va??ila my??i??ka ka??i??ku."); ^ test.java:3: error: unmappable character for encoding ASCII System.out.println("Va??ila my??i??ka ka??i??ku."); ^ test.java:3: error: unmappable character for encoding ASCII System.out.println("Va??ila my??i??ka ka??i??ku."); ^ test.java:3: error: unmappable character for encoding ASCII System.out.println("Va??ila my??i??ka ka??i??ku."); ^ test.java:3: error: unmappable character for encoding ASCII System.out.println("Va??ila my??i??ka ka??i??ku."); ^ test.java:3: error: unmappable character for encoding ASCII System.out.println("Va??ila my??i??ka ka??i??ku."); ^ test.java:3: error: unmappable character for encoding ASCII System.out.println("Va??ila my??i??ka ka??i??ku."); ^ test.java:3: error: unmappable character for encoding ASCII System.out.println("Va??ila my??i??ka ka??i??ku."); ^ test.java:3: error: unmappable character for encoding ASCII System.out.println("Va??ila my??i??ka ka??i??ku."); ^ test.java:3: error: unmappable character for encoding ASCII System.out.println("Va??ila my??i??ka ka??i??ku."); ^ 10 errors
Důvod je prostý – závisí na platformě, například na locale.
$ LC_ALL=cs_CZ.UTF-8 javac test.java
projde, protože kódování zdrojového kódu a platformy se náhodou shoduje.
Až tak přesně se shodovat nemusí; UTF-8 projde bez ohledu na zvolený jazyk. A pokud systém nemá UTF-8 jako implicitní kódování, je někde zásadní chyba (nejspíš mezi židlí a klávesnicí), kterou Java beztak nevyřeší.
Tiskni
Sdílej: