Ve Firefoxu bude lepší správa profilů (oddělené nastavení domovské stránky, nastavení lišt, instalace rozšíření, uložení hesla, přidání záložky atd.). Nový grafický správce profilů bude postupně zaváděn od 14.října.
Canonical vydal (email) Ubuntu 25.10 Questing Quokka. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Jedná se o průběžné vydání s podporou 9 měsíců, tj. do července 2026.
ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzi 1.5.0.
Byla vydána nová verze 1.12.0 dynamického programovacího jazyka Julia (Wikipedie) určeného zejména pro vědecké výpočty. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání. Aktualizována byla také dokumentace.
V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
public class Program { public static void main(String[] args) { int age=18; if(age>0){ if(age>17){ System.out.println("Jsi vitan"); }else{ System.out.println("Moc mlady"); }else{ System.out.println("chyba"); } } } }Děkuji za radu.
Když si to správně naformátuješ/odsadíš, tak na to přijdeš asi i sám :-)
public class Program { public static void main(String[] args) { int age = 18; if (age > 0) { if (age > 17) { System.out.println("Jsi vitan"); } else { System.out.println("Moc mlady"); } } else { System.out.println("chyba"); } } }
Měl jsi tam jednu } závorku o pár řádků níž, než měla být.
public class Program { public static void main(String[] args) { int age = 18; if (age > 0) { if(age > 17) { System.out.println("Jsi vítán"); } else { System.out.println("Moc mladý"); } } else { System.out.println("chyba"); } } }
Dvě poznámky:
Tak to už bych úplně nedoporučoval.
Mít identifikátory i komentáře anglicky je celkem klíčové kvůli pozdějšímu případnému sdílení kódu. Cokoliv tam bude "neanglicky", to bude představovat obrovský technologický dluh.
Proto má Java od začátku Unicode
Což ale neplatí pro zdrojový kód, kde se předpokládá „na platformě závislé kódování“.
Platí to i pro zdrojový kód, pokud jde o řetězcové literály — pro Stringy s hláškami pro lokalizaci neexistuje jiný rozumný způsob, jak je správně uložit přímo ve zdrojáku, než UTF-8. Escape-sekvence nepovažuji za rozumný způsob; údržba takové lokalizace je jeden velký horor. Teoreticky by bylo možné mít je v oddělených textových souborech, které nebudou zdrojáky — a v některých jazycích je tohle opravdu nutné —, ale … proč takové věci dělat v Javě, když javac
má volbu -encoding
? Dokonce i bez -encoding
se použije kódování implicitní na dané platformě, což u rozumných systémů bude UTF-8. (Ale samozřejmě je lepší vždy -encoding
specifikovat, kvůli některým notoricky nestandardním platformám a tak celkově pro jistotu.)
Samozřejmě tady nemluvím o identifikátorech — ty nepotřebují diakritiku, protože mají být anglicky, stejně jako komentáře, kvůli možnosti sdílet kód, najmout lidi odkudkoliv atd.
3.1. Unicode Programs are written using the Unicode character set.Nižšie v tom istom paragrafe je síce upresnenie:
Except for comments (§3.7), identifiers, and the contents of character and string literals (§3.10.4, §3.10.5), all input elements (§3.5) in a program are formed only from ASCII characters (or Unicode escapes (§3.3) which result in ASCII characters).Inak povedané, vo všetkých častiach programu, ktorých lexikálnu podobu si do nejakej miery volí používateľ, je možné napísať akýkoľvek Unicode junk. A skutočne sme mali v komentári nášho zdrojového kódu nejaký notový zápis. Ani argumentácia, že je to tak len teraz, neobstojí:
Versions of the Java programming language prior to JDK 1.1 used Unicode 1.1.5. Upgrades to newer versions of the Unicode Standard occurred in JDK 1.1 (to Unicode 2.0), JDK 1.1.7 (to Unicode 2.1), Java SE 1.4 (to Unicode 3.0), Java SE 5.0 (to Unicode 4.0), Java SE 7 (to Unicode 6.0), Java SE 8 (to Unicode 6.2), Java SE 9 (to Unicode 8.0), and Java SE 11 (to Unicode 10.0).Nota bene, javovský zdroják je a vždy bol Unicode by definition.
Hnidopišsky lze podotknout, že Unicode character set nic nepraví o kódování.
A teď trochu praxe z manuálové stránky javac:
-encoding encoding Sets the source file encoding name, such as EUC-JP and UTF-8. If the -encoding option is not specified, then the platform default converter is used.
A jednoduchý pokus:
$ cat test.java public class test { public static void main(String[] args) { System.out.println("Vařila myšička kašičku."); } } $ file test.java test.java: C source, UTF-8 Unicode text $ javac test.java test.java:3: error: unmappable character for encoding ASCII System.out.println("Va??ila my??i??ka ka??i??ku."); ^ test.java:3: error: unmappable character for encoding ASCII System.out.println("Va??ila my??i??ka ka??i??ku."); ^ test.java:3: error: unmappable character for encoding ASCII System.out.println("Va??ila my??i??ka ka??i??ku."); ^ test.java:3: error: unmappable character for encoding ASCII System.out.println("Va??ila my??i??ka ka??i??ku."); ^ test.java:3: error: unmappable character for encoding ASCII System.out.println("Va??ila my??i??ka ka??i??ku."); ^ test.java:3: error: unmappable character for encoding ASCII System.out.println("Va??ila my??i??ka ka??i??ku."); ^ test.java:3: error: unmappable character for encoding ASCII System.out.println("Va??ila my??i??ka ka??i??ku."); ^ test.java:3: error: unmappable character for encoding ASCII System.out.println("Va??ila my??i??ka ka??i??ku."); ^ test.java:3: error: unmappable character for encoding ASCII System.out.println("Va??ila my??i??ka ka??i??ku."); ^ test.java:3: error: unmappable character for encoding ASCII System.out.println("Va??ila my??i??ka ka??i??ku."); ^ 10 errors
Důvod je prostý – závisí na platformě, například na locale.
$ LC_ALL=cs_CZ.UTF-8 javac test.java
projde, protože kódování zdrojového kódu a platformy se náhodou shoduje.
Až tak přesně se shodovat nemusí; UTF-8 projde bez ohledu na zvolený jazyk. A pokud systém nemá UTF-8 jako implicitní kódování, je někde zásadní chyba (nejspíš mezi židlí a klávesnicí), kterou Java beztak nevyřeší.
Tiskni
Sdílej: