Byla vydána nová verze 4.5 (𝕏, Bluesky) multiplatformního open source herního enginu Godot (Wikipedie, GitHub). Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Byla vydána verze 3.0 (Mastodon) nástroje pro záznam a sdílení terminálových sezení asciinema (GitHub). S novou verzí formátu záznamu asciicast v3, podporou live streamingu a především kompletním přepisem z Pythonu do Rustu.
Canonical oznámil, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie) v Ubuntu.
Tržní hodnota americké společnosti Alphabet, která je majitelem internetového vyhledávače Google, dnes poprvé překonala hranici tří bilionů dolarů (62,1 bilionu Kč). Alphabet se připojil k malé skupině společností, které tuto hranici pokořily. Jsou mezi nimi zatím americké firmy Nvidia, Microsoft a Apple.
Spojené státy a Čína dosáhly dohody ohledně pokračování populární čínské platformy pro sdílení krátkých videí TikTok v USA. V příspěvku na síti Truth Social to dnes naznačil americký prezident Donald Trump. Dosažení rámcové dohody o TikToku vzápětí oznámil americký ministr financí Scott Bessent, který v Madridu jedná s čínskými představiteli o vzájemných obchodních vztazích mezi USA a Čínou. Bessentova slova později potvrdila také čínská strana.
MKVToolNix, tj. sada nástrojů pro práci s formátem (medialnym kontajnerom) Matroska, byl vydán ve verzi 95.0. Podpora přehrávání formátu Matroska míří do Firefoxu [Bug 1422891, Technický popis]. Přehrávání lze již testovat ve Firefoxu Nightly.
Spolek OpenAlt zve příznivce otevřených řešení a přístupu na 211. sraz, který proběhne v pátek 19. září od 18:00 ve Studentském klubu U Kachničky na Fakultě informačních technologií Vysokého učení technického na adrese Božetěchova 2/1. Na srazu proběhne přednáška Jiřího Eischmanna o nové verzi prostředí GNOME 49. Nemáte-li možnost se zúčastnit osobně, přednáškový blok bude opět streamován živě na server VHSky.cz a následně i zpřístupněn záznam.
Microsoft se vyhnul pokutě od Evropské komise za zneužívání svého dominantního postavení na trhu v souvislosti s aplikací Teams. S komisí se dohodl na závazcích, které slíbil splnit. Unijní exekutivě se nelíbilo, že firma svazuje svůj nástroj pro chatování a videohovory Teams se sadou kancelářských programů Office. Microsoft nyní slíbil jasné oddělení aplikace od kancelářských nástrojů, jako jsou Word, Excel a Outlook. Na Microsoft si
… více »Samba (Wikipedie), svobodná implementace SMB a Active Directory, byla vydána ve verzi 4.23.0. Počínaje verzí Samba 4.23 jsou unixová rozšíření SMB3 ve výchozím nastavení povolena. Přidána byla podpora SMB3 přes QUIC. Nová utilita smb_prometheus_endpoint exportuje metriky ve formátu Prometheus.
Správcovský tým repozitáře F-Droid pro Android sdílí doporučení, jak řešit žádosti o odstranění nelegálního obsahu. Základem je mít nastavené formální procesy, vyhrazenou e-mailovou adresu a být transparentní. Zdůrazňují také důležitost volby jurisdikce (F-Droid je v Nizozemsku).
public class Program { public static void main(String[] args) { int age=18; if(age>0){ if(age>17){ System.out.println("Jsi vitan"); }else{ System.out.println("Moc mlady"); }else{ System.out.println("chyba"); } } } }Děkuji za radu.
Když si to správně naformátuješ/odsadíš, tak na to přijdeš asi i sám :-)
public class Program { public static void main(String[] args) { int age = 18; if (age > 0) { if (age > 17) { System.out.println("Jsi vitan"); } else { System.out.println("Moc mlady"); } } else { System.out.println("chyba"); } } }
Měl jsi tam jednu } závorku o pár řádků níž, než měla být.
public class Program { public static void main(String[] args) { int age = 18; if (age > 0) { if(age > 17) { System.out.println("Jsi vítán"); } else { System.out.println("Moc mladý"); } } else { System.out.println("chyba"); } } }
Dvě poznámky:
Tak to už bych úplně nedoporučoval.
Mít identifikátory i komentáře anglicky je celkem klíčové kvůli pozdějšímu případnému sdílení kódu. Cokoliv tam bude "neanglicky", to bude představovat obrovský technologický dluh.
Proto má Java od začátku Unicode
Což ale neplatí pro zdrojový kód, kde se předpokládá „na platformě závislé kódování“.
Platí to i pro zdrojový kód, pokud jde o řetězcové literály — pro Stringy s hláškami pro lokalizaci neexistuje jiný rozumný způsob, jak je správně uložit přímo ve zdrojáku, než UTF-8. Escape-sekvence nepovažuji za rozumný způsob; údržba takové lokalizace je jeden velký horor. Teoreticky by bylo možné mít je v oddělených textových souborech, které nebudou zdrojáky — a v některých jazycích je tohle opravdu nutné —, ale … proč takové věci dělat v Javě, když javac
má volbu -encoding
? Dokonce i bez -encoding
se použije kódování implicitní na dané platformě, což u rozumných systémů bude UTF-8. (Ale samozřejmě je lepší vždy -encoding
specifikovat, kvůli některým notoricky nestandardním platformám a tak celkově pro jistotu.)
Samozřejmě tady nemluvím o identifikátorech — ty nepotřebují diakritiku, protože mají být anglicky, stejně jako komentáře, kvůli možnosti sdílet kód, najmout lidi odkudkoliv atd.
3.1. Unicode Programs are written using the Unicode character set.Nižšie v tom istom paragrafe je síce upresnenie:
Except for comments (§3.7), identifiers, and the contents of character and string literals (§3.10.4, §3.10.5), all input elements (§3.5) in a program are formed only from ASCII characters (or Unicode escapes (§3.3) which result in ASCII characters).Inak povedané, vo všetkých častiach programu, ktorých lexikálnu podobu si do nejakej miery volí používateľ, je možné napísať akýkoľvek Unicode junk. A skutočne sme mali v komentári nášho zdrojového kódu nejaký notový zápis. Ani argumentácia, že je to tak len teraz, neobstojí:
Versions of the Java programming language prior to JDK 1.1 used Unicode 1.1.5. Upgrades to newer versions of the Unicode Standard occurred in JDK 1.1 (to Unicode 2.0), JDK 1.1.7 (to Unicode 2.1), Java SE 1.4 (to Unicode 3.0), Java SE 5.0 (to Unicode 4.0), Java SE 7 (to Unicode 6.0), Java SE 8 (to Unicode 6.2), Java SE 9 (to Unicode 8.0), and Java SE 11 (to Unicode 10.0).Nota bene, javovský zdroják je a vždy bol Unicode by definition.
Hnidopišsky lze podotknout, že Unicode character set nic nepraví o kódování.
A teď trochu praxe z manuálové stránky javac:
-encoding encoding Sets the source file encoding name, such as EUC-JP and UTF-8. If the -encoding option is not specified, then the platform default converter is used.
A jednoduchý pokus:
$ cat test.java public class test { public static void main(String[] args) { System.out.println("Vařila myšička kašičku."); } } $ file test.java test.java: C source, UTF-8 Unicode text $ javac test.java test.java:3: error: unmappable character for encoding ASCII System.out.println("Va??ila my??i??ka ka??i??ku."); ^ test.java:3: error: unmappable character for encoding ASCII System.out.println("Va??ila my??i??ka ka??i??ku."); ^ test.java:3: error: unmappable character for encoding ASCII System.out.println("Va??ila my??i??ka ka??i??ku."); ^ test.java:3: error: unmappable character for encoding ASCII System.out.println("Va??ila my??i??ka ka??i??ku."); ^ test.java:3: error: unmappable character for encoding ASCII System.out.println("Va??ila my??i??ka ka??i??ku."); ^ test.java:3: error: unmappable character for encoding ASCII System.out.println("Va??ila my??i??ka ka??i??ku."); ^ test.java:3: error: unmappable character for encoding ASCII System.out.println("Va??ila my??i??ka ka??i??ku."); ^ test.java:3: error: unmappable character for encoding ASCII System.out.println("Va??ila my??i??ka ka??i??ku."); ^ test.java:3: error: unmappable character for encoding ASCII System.out.println("Va??ila my??i??ka ka??i??ku."); ^ test.java:3: error: unmappable character for encoding ASCII System.out.println("Va??ila my??i??ka ka??i??ku."); ^ 10 errors
Důvod je prostý – závisí na platformě, například na locale.
$ LC_ALL=cs_CZ.UTF-8 javac test.java
projde, protože kódování zdrojového kódu a platformy se náhodou shoduje.
Až tak přesně se shodovat nemusí; UTF-8 projde bez ohledu na zvolený jazyk. A pokud systém nemá UTF-8 jako implicitní kódování, je někde zásadní chyba (nejspíš mezi židlí a klávesnicí), kterou Java beztak nevyřeší.
Tiskni
Sdílej: