Bylo oznámeno vydání Fedora Linuxu 43. Ve finální verzi vychází šest oficiálních edic: Fedora Workstation a Fedora KDE Plasma Desktop pro desktopové, Fedora Server pro serverové, Fedora IoT pro internet věcí, Fedora Cloud pro cloudové nasazení a Fedora CoreOS pro ty, kteří preferují neměnné systémy. Vedle nich jsou k dispozici také další atomické desktopy, spiny a laby. Podrobný přehled novinek v samostatných článcích na stránkách Fedora Magazinu: Fedora Workstation, Fedora KDE Plasma Desktop, Fedora Silverblue a Fedora Atomic Desktops.
Elon Musk oznámil (𝕏) spuštění internetové encyklopedie Grokipedia (Wikipedia). Zatím ve verzi 0.1. Verze 1.0 prý bude 10x lepší, ale i ve verzi 0.1 je podle Elona Muska již lepší než Wikipedia.
PSF (Python Software Foundation) po mnoha měsících práce získala grant ve výši 1,5 milionu dolarů od americké vládní NSF (National Science Foundation) v rámci programu "Bezpečnost, ochrana a soukromí open source ekosystémů" na zvýšení bezpečnosti Pythonu a PyPI. PSF ale nesouhlasí s předloženou podmínkou grantu, že během trvání finanční podpory nebude žádným způsobem podporovat diverzitu, rovnost a inkluzi (DEI). PSF má diverzitu přímo ve svém poslání (Mission) a proto grant odmítla.
Balík nástrojů Rust Coreutils / uutils coreutils, tj. nástrojů z GNU Coreutils napsaných v programovacím jazyce Rust, byl vydán ve verzi 0.3.0. Z 634 testů kompatibility Rust Coreutils s GNU Coreutils bylo úspěšných 532, tj. 83,91 %. V Ubuntu 25.10 se již používá Rust Coreutils místo GNU Coreutils, což může přinášet problémy, viz například nefunkční automatická aktualizace.
Od 3. listopadu 2025 budou muset nová rozšíření Firefoxu specifikovat, zda shromažďují nebo sdílejí osobní údaje. Po všech rozšířeních to bude vyžadováno někdy v první polovině roku 2026. Tyto informace se zobrazí uživateli, když začne instalovat rozšíření, spolu s veškerými oprávněními, která rozšíření požaduje.
Jste nuceni pracovat s Linuxem? Chybí vám pohodlí, které vám poskytoval Microsoft, když vás špehoval a sledoval všechno, co děláte? Nebojte se. Recall for Linux vám vrátí všechny skvělé funkce Windows Recall, které vám chyběly.
Společnost Fre(i)e Software oznámila, že má budget na práci na Debianu pro tablety s cílem jeho vyžívání pro vzdělávací účely. Jako uživatelské prostředí bude použito Lomiri.
Proběhla hackerská soutěž Pwn2Own Ireland 2025. Celkově bylo vyplaceno 1 024 750 dolarů za 73 unikátních zranitelností nultého dne (0-day). Vítězný Summoning Team si odnesl 187 500 dolarů. Shrnutí po jednotlivých dnech na blogu Zero Day Initiative (1. den, 2. den a 3. den) a na YouTube.
Byl publikován říjnový přehled dění a novinek z vývoje Asahi Linuxu, tj. Linuxu pro Apple Silicon. Pracuje se na podpoře M3. Zanedlouho vyjde Fedora Asahi Remix 43. Vývojáře lze podpořit na Open Collective a GitHub Sponsors.
Iniciativa Open Device Partnership (ODP) nedávno představila projekt Patina. Jedná se o implementaci UEFI firmwaru v Rustu. Vývoj probíhá na GitHubu. Zdrojové kódy jsou k dispozici pod licencí Apache 2.0. Nejnovější verze Patiny je 13.0.0.
Řešení dotazu:
C++ má přesně k takovým účelům (udržování kontextu a návrat do původního stavu) své standardní mechanismy. Předchozí barva se dá jednoduše ukládat na zásobník a pak nechat obnovit destruktorem.
Uvedený příklad není (kvůli statické proměnné) thread-safe, nicméně to by nemuselo vadit, protože terminál bývá jeden.
Taky to podporuje jenom 256 barev místo 24-bitových, ale to se dá celkem triviálně doplnit.
#include <cstdint>
#include <ios>
#include <iostream>
#include <string>
#include <string_view>
#include <utility>
using std::uint8_t;
using std::size_t;
class Color {
class Value {
const std::string code_;
public:
Value(std::string_view code); // C++20: constexpr
std::ostream& operator ()(std::ostream &out) const;
};
Color(std::ostream *out, const Value &previous,
const Value &value, bool value_owned);
std::ostream& operator ()(std::ostream &out);
static const Value *_current;
std::ostream *out_;
const Value &previous_;
const Value &value_;
const bool value_owned_;
friend std::ostream& operator <<(std::ostream& out, Color &&color);
public:
Color(Value &&value);
Color(const Value &value);
Color(std::ostream &out, Value &&value);
Color(std::ostream &out, const Value &value);
static Value custom(uint8_t color); // C++20: constexpr
~Color();
static const Value THICK; // C++20: constexpr
static const Value RESET; // C++20: constexpr
static const Value BLACK; // C++20: constexpr
static const Value RED; // C++20: constexpr
static const Value GREEN; // C++20: constexpr
static const Value YELLOW; // C++20: constexpr
static const Value BLUE; // C++20: constexpr
static const Value MAGENTA; // C++20: constexpr
static const Value CYAN; // C++20: constexpr
static const Value WHITE; // C++20: constexpr
};
Color::Value::Value(std::string_view code) : code_{code} {}
std::ostream& Color::Value::operator ()(std::ostream &out) const {
return out << code_;
}
Color::Color(std::ostream *out, const Value &previous,
const Value &value, bool value_owned) :
out_{out}, previous_{previous}, value_{value}, value_owned_(value_owned) {}
std::ostream& Color::operator ()(std::ostream& out) {
out_ = &out;
_current = &value_;
return value_(out);
}
Color::Color(Value &&value) :
Color{nullptr, *_current, *new Value{std::move(value)}, true} {}
Color::Color(const Value &value) :
Color{nullptr, *_current, value, false} {}
Color::Color(std::ostream &out, Value &&value) :
Color{&out, *_current, *new Value{std::move(value)}, true} {
_current = &value_;
value(out);
}
Color::Color(std::ostream& out, const Value& value) :
Color{&out, *_current, value, false} {
_current = &value_;
value(out);
}
Color::Value Color::custom(uint8_t color) {
return Value("\u001B[38;5;" + std::to_string(color) + 'm');
}
Color::~Color() {
if (out_) previous_(*out_);
_current = &previous_;
if (value_owned_) delete &value_;
}
std::ostream& operator <<(std::ostream& out, Color &&color) {
return color(out);
}
const Color::Value Color::RESET{"\u001B[0m"};
const Color::Value Color::THICK{"\u001B[0;1m"};
const Color::Value Color::BLACK{"\u001B[30;1m"};
const Color::Value Color::RED{"\u001B[31;1m"};
const Color::Value Color::GREEN{"\u001B[32;1m"};
const Color::Value Color::YELLOW{"\u001B[33;1m"};
const Color::Value Color::BLUE{"\u001B[34;1m"};
const Color::Value Color::MAGENTA{"\u001B[35;1m"};
const Color::Value Color::CYAN{"\u001B[36;1m"};
const Color::Value Color::WHITE{"\u001B[37;1m"};
const Color::Value *Color::_current = &Color::RESET;
void recursion(size_t base, size_t shift) {
if (shift < 16) {
Color next{std::cout, Color::custom(base + shift)}; // overflow intended
std::cout << shift;
recursion(base, shift + 1);
std::cout << shift;
} else {
std::cout << " █ ";
std::cout << Color{Color::BLACK} << 'K'
<< Color{Color::RED} << 'R'
<< Color{Color::GREEN} << 'G'
<< Color{Color::YELLOW} << 'Y'
<< Color{Color::BLUE} << 'B'
<< Color{Color::MAGENTA} << 'M'
<< Color{Color::CYAN} << 'C'
<< Color{Color::WHITE} << 'W';
std::cout << " █ ";
}
}
int main() {
std::cout << std::hex << '\n';
std::cout << Color{Color::THICK} << '>'
<< Color{Color::BLACK} << "black"
<< Color{Color::THICK} << '<'
<< Color{Color::RED} << " red"
<< Color{Color::GREEN} << " green"
<< Color{Color::YELLOW} << " yellow"
<< Color{Color::BLUE} << " blue"
<< Color{Color::MAGENTA} << " magenta"
<< Color{Color::CYAN} << " cyan"
<< Color{Color::WHITE} << " white";
std::cout << "\n\n";
std::cout << "This is the default.\n";
{
Color red{std::cout, Color::RED};
std::cout << "This is red.\n";
{
Color green{std::cout, Color::GREEN};
std::cout << "This is green.\n";
{
Color blue{std::cout, Color::BLUE};
std::cout << "This is blue.\n";
std::cout << Color{Color::YELLOW} << "This is yellow.\n";
std::cout << "This is blue.\n";
}
std::cout << "This is green.\n";
}
std::cout << "This is red.\n";
}
std::cout << "This is the default.\n\n";
for (size_t color = 0; color < 256; ++color) {
recursion(color, 0);
std::cout << '\n';
}
std::cout << '\n';
{
Color thick{std::cout, Color::THICK};
std::cout << "This is fucking thick!!!\n";
std::cout << Color{Color::custom(77)} << "And this is almost green.\n";
std::cout << "Thick again.\n";
Color orange{std::cout, Color::custom(208)};
std::cout << "This is an arbitrary orange color.\n";
}
std::cout << "And this is the default again!\n\n";
}
Tiskni
Sdílej: