abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 17:22 | IT novinky

    Josef Průša oznámil zveřejnění kompletních CAD souborů rámů tiskáren Prusa CORE One a CORE One L. Nejsou vydány pod obecnou veřejnou licenci GNU ani Creative Commons ale pod novou licencí OCL neboli Open Community License. Ta nepovoluje prodávat kompletní tiskárny či remixy založené na těchto zdrojích.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 17:00 | Komunita

    Nový CEO Mozilla Corporation Anthony Enzor-DeMeo tento týden prohlásil, že by se Firefox měl vyvinout v moderní AI prohlížeč. Po bouřlivých diskusích na redditu ujistil, že v nastavení Firefoxu bude existovat volba pro zakázání všech AI funkcí.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 10:11 | IT novinky

    V pořadí šestou knihou autora Martina Malého, která vychází v Edici CZ.NIC, správce české národní domény, je titul Kity, bity, neurony. Kniha s podtitulem Moderní technologie pro hobby elektroniku přináší ucelený pohled na svět současných technologií a jejich praktické využití v domácích elektronických projektech. Tento knižní průvodce je ideální pro každého, kdo se chce podívat na současné trendy v oblasti hobby elektroniky, od

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 03:11 | Komunita

    Linux Foundation zveřejnila Výroční zprávu za rok 2025 (pdf). Příjmy Linux Foundation byly 311 miliónů dolarů. Výdaje 285 miliónů dolarů. Na podporu linuxového jádra (Linux Kernel Project) šlo 8,4 miliónu dolarů. Linux Foundation podporuje téměř 1 500 open source projektů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 02:11 | Zajímavý článek

    Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.12.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 02:00 | Nová verze

    OpenZFS (Wikipedie), tj. implementace souborového systému ZFS pro Linux a FreeBSD, byl vydán ve verzi 2.4.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 01:00 | IT novinky

    Kriminalisté z NCTEKK společně s českými i zahraničními kolegy objasnili mimořádně rozsáhlou trestnou činnost z oblasti kybernetické kriminality. V rámci operací OCTOPUS a CONNECT ukončili činnost čtyř call center na Ukrajině. V prvním případě se jednalo o podvodné investice, v případě druhém o podvodné telefonáty, při kterých se zločinci vydávali za policisty a pod legendou napadeného bankovního účtu okrádali své oběti o vysoké finanční částky.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 14:44 | IT novinky

    Na lepší pokrytí mobilním signálem a dostupnější mobilní internet se mohou těšit cestující v Pendolinech, railjetech a InterPanterech Českých drah. Konsorcium firem ČD - Telematika a.s. a Kontron Transportation s.r.o. dokončilo instalaci 5G opakovačů mobilního signálu do jednotek Pendolino a InterPanter. Tento krok navazuje na zavedení této technologie v jednotkách Railjet z letošního jara.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    včera 12:22 | Bezpečnostní upozornění

    Rozšíření webového prohlížeče Urban VPN Proxy a další rozšíření od stejného vydavatele (např. 1ClickVPN Proxy, Urban Browser Guard či Urban Ad Blocker) od července 2025 skrytě zachytávají a odesílají celé konverzace uživatelů s AI nástroji (včetně ChatGPT, Claude, Gemini, Copilot aj.), a to nezávisle na tom, zda je VPN aktivní. Sběr probíhá bez možnosti jej uživatelsky vypnout a zahrnuje plný obsah dotazů a odpovědí, metadata relací i

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    včera 05:22 | Zajímavý software

    QStudio, tj. nástroj pro práci s SQL podporující více než 30 databází (MySQL, PostgreSQL, DuckDB, QuestDB, kdb+, …), se stal s vydáním verze 5.0 open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí Apache 2.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    Kdo vám letos nadělí dárek?
     (13%)
     (0%)
     (0%)
     (0%)
     (13%)
     (0%)
     (25%)
     (25%)
     (25%)
    Celkem 8 hlasů
     Komentářů: 10, poslední dnes 12:54
    Rozcestník

    Dotaz: Lisp

    13.6.2010 11:55 Dadam | skóre: 12 | blog: dadamovo
    Lisp
    Přečteno: 740×
    Zdravím,
    chtěl bych se zeptat nějakého znalého člověka, k čemu je dobrý jazyk Lisp a jeho deriváty. Na VŠ jsem si právě prošel předmětem, kde jsme si přičichli k Lispu a Prologu. Prolog chápu, líbí se mi, i když je celkem náročný. Ale Lisp?
    Jeho jediná výhoda, kterou jsem byl při tom přičichávání schopný najít, je, že má extrémně jednoduchý interpret. Chápu to tedy dobře tak, že se Lisp/Scheme strčí tam, kde skriptovací jazyk není priorita, ale z nějakého důvodu ho tam chci mít (např. Gimp), nebo tam, kde pro složitější a komplexnější jazyk nemám výkon (např. nějaké vestavěné zařízení)?
    Na googlu jsem zkoušet hledal, ale odpověďi typu "Lisp has no advantages, it is all the other languages that have *disadvantages*." mi nestačí :-)
    A i B mají svoje výhody a nevýhody. Vyberte si to, co vám vyhovuje víc, a necpěte A tam, kam patří B.

    Řešení dotazu:


    Odpovědi

    13.6.2010 14:37 JS
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lisp
    Predne, "Lisp" oznacuje spis mnozinu jazyku. Dneska mate v podstate hlavni zastupce Common Lisp a Scheme (jsou jeste dalsi mensiny, jako Elisp, Closure). Scheme neznam, ale je to spis jednoduchy akademicky jazyk, vhodny spis na vyuku, popr. skriptovani nez na velke seriozni programovani.

    Naproti tomu Common Lisp je "jazyk prumyslove sily". Nejvice se pouzival asi koncem 90. let. Od te doby upadl, protoze mu vznikla silna konkurence ze strany opensource/free jazyku s dobrymi knihovnami. Ale stale jeste existuji komercni implementace se solidni knihovnou.

    Na otazku, k cemu je dobry, bych rekl, ze Common Lisp je skvely jazyk na obecne programovani, i velkych aplikaci, ale s knihovnami je to slabsi. Coz je dnes velka nevyhoda oproti hlavnim jazykum. Na druhou stranu, CL je daleko pragmatictejsi nez ruzne akademicke jazyky, takze bych se nebal psat v nem jakoukoli aplikaci.
    stativ avatar 13.6.2010 15:25 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lisp
    Mám ten dojem, že éra Lispu je už za námi. Lisp měl oproti jiným například výhodu v existenci lispových strojů

    <flame>a taky aby se od něj mohli ostatní „moderní“ jazyky opičit (třeba garbage collector je nápad z Lispu)</flame>
    Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
    14.6.2010 10:53 Ant
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lisp
    Lisp měl oproti jiným například výhodu v existenci lispových strojů
    No nevim, ale existuje vice stroju pro jazyky. Jen tak od boku napr. Forth, Java, ...
    stativ avatar 14.6.2010 11:46 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lisp
    Java má hardwarový interpret?
    Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
    stativ avatar 14.6.2010 11:47 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lisp
    BTW: Java tehdy ještě byla hudba vzdálené budoucnosti.
    Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
    14.6.2010 13:39 Ant
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lisp
    Java má hardwarový interpret?
    Byte-kod Javy ma, jestli to je to, na co se ptate.
    stativ avatar 14.6.2010 13:54 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lisp
    Tak napůl. Tyhle mašinky AFAIK byly schopné interpretovat kód přímo, bez nějakého kompilátoru. Tím interpretem myslíte to, co je v např. mobilech nebo něco jiného?
    Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
    14.6.2010 16:04 Ant
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lisp
    schopné interpretovat kód přímo
    Do neceho to prelozene byt muselo. Tezko to cetlo ASCII zdrojaku z pameti a bezelo podle toho. Mozna to fungovalo jako interpret BASICu?

    Ten "interpret" Javy jsou normalne (typicky) vedlejsi instrukcni sady v procesorech pro ten virtualni stroj Javy (myslim, ze nekdo udelal i procesor, kde to byla jedina instrukcni sada, ale moc to nesleduji, takze se muzu mylit). Je to napriklad v ARM procesorech a ty jsou dost casto v mobilech. ARM platforma tomu rika Jazelle. V pameti pristroje je to dnes asi ulozene uz jako byte-kod, ale zrejme nic nebrani tomu, aby se ten preklad delat za pochodu. Snad se to tak i drive delalo, ale ten byte-kod se zacal pouzivat prave proto, ze je to celkove o dost rychlejsi.
    stativ avatar 14.6.2010 17:43 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lisp
    schopné interpretovat kód přímo
    Do neceho to prelozene byt muselo. Tezko to cetlo ASCII zdrojaku z pameti a bezelo podle toho. Mozna to fungovalo jako interpret BASICu?
    To máš pravdu, blbě jsem to vyjádřil. Pro tyhle stroje to bylo v podstatě to samé co pro ty dnešní assembler. Jak je to v Javě je ale imo zbytečné řešit – nelze porovnávat počítače před 40 lety s dnešními ARM.
    Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
    Řešení 1× (frEon)
    13.6.2010 16:38 marbu | skóre: 31 | blog: hromada | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lisp
    Nejsem sice nějaký velký znalec Lispu, ale hezky o něm píše Paul Graham, viz třeba Beating the Averages.
    There is no point in being so cool in a cold world.
    14.6.2010 09:40 Dadam | skóre: 12 | blog: dadamovo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lisp
    Děkuju za odpovědi. Článek od Paula Grahama je přesně to, co jsem potřeboval. Doporučuju přečíst i těm, které odpověď na moji otázku nezajímá, je tam pár zajímavých myšlenek.
    A i B mají svoje výhody a nevýhody. Vyberte si to, co vám vyhovuje víc, a necpěte A tam, kam patří B.
    frEon avatar 14.6.2010 19:20 frEon | skóre: 40 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lisp
    obavam se, ze pokud jsi si zadnych vyhod nevsim, tak bud te to ucili spatne, nebo neznas lisp nebo neznas ostatni jazyky :-)

    jako par vyhod bych vypichnul:
    • makra
    • makra
    • makra
    • muzes si zvolit mezi nejvhodnejsim paradigmem, vsechna jsou velmi dobre podporovana (kdyz se to hodi, muzes psat objektove, proceduralne nebo funkcionalne nebo mezi tim stridat, kdyz je to nutne)
    • debugovaci vlastnosti (ktery jazyk ti dovoli pozastavit beh programu, zmenit nejakou funkci/metodu/proceduru, prekompilovat ji, aniz by jsi kompiloval zbytek softwaru, a pokracovat dale v programu?) plna dynamycnost
    • uvnitr funguje krasne konzistentne (sam, ale v nazvech funkci uz tak konzistentni neni - napada me treba funcall a call-method, coz je trochu zpruz)
    a tohle vsechno samozrejme pohromade
    Talking about music is like dancing to architecture.
    14.6.2010 23:12 Program
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lisp
    Ono je to sice strašně hezké, škoda jen, že to není úplně pravda, nebo to alespoň není na nic. Jako nevím, proč používat makra na to, aby lisp vypadal jako jazyk, ve kterém můžu pracovat i bez maker. Ten bude navíc přehlednější a se spoustou knihoven. Podobnou otázkou jako autor si pokládám taky a tak nějak jsem došel k závěru, že řešením je haskell (na ten bych se doporučoval tazateli podívat).
    15.6.2010 09:03 pozortucnak | skóre: 21 | blog: vecny_windowsar
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lisp
    Já bych zase doporučil Erlang... ale jinak si myslím že Lisp má ohromný potenciál...
    Jsem mimořádně obtížný případ
    frEon avatar 15.6.2010 10:09 frEon | skóre: 40 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lisp
    makra pouzivat nemusis a psat v tom budes stejne jako v jinejch jazycich. akorat bude skoda, ze nevyuzijes nastroj, ktery pouzivas, naplno.

    haskell muze byt fajn, ale uzavre te do funkcionalniho pristupu, coz muze byt skoda.
    Talking about music is like dancing to architecture.
    stativ avatar 15.6.2010 09:10 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lisp
    obavam se, ze pokud jsi si zadnych vyhod nevsim, tak bud te to ucili spatne, nebo neznas lisp nebo neznas ostatni jazyky :-)
    Pokud je to na úrovni programovacích struktur na ZČU tak bych řekl, že to první. Snad nejblbější předmět co znám, ca 1–2 přednášky o syntaxi každého z vybraných jazyků a tím to hasne. Prý jde o to, abychom poznali různá programovací paradigmata… Jediné se kterým jsem se předtím nesetkal bylo logické programování v Prologu a to pravděpodobně už nikdy neuvidím.

    PS.: Haskell je beztak lepší ;-), nasnáším závorky z Lispu. Už od základky, kdy jsem neuměl pořádně žádný jazyk a vrhnul jsem se na skriptování ve Scheme.
    Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
    15.6.2010 09:43 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lisp
    PGS je tak maximum, co se dá prosadit pro všechny studenty bez výjimky (ne že by tam byl nějaký pokročilejší předmět jen pro zájemce, max. snad JUI, ale to je jiná pohádka). Kdo chce, tak si z něj ledacos odnese, kdo nechce, jeho blbost. A Karel je bůh, to mi nikdo nevymluví, teda hned po Bokrovi :-))
    Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
    stativ avatar 15.6.2010 09:51 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lisp
    Nevím, my měli Fialu.
    Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
    frEon avatar 15.6.2010 10:10 frEon | skóre: 40 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lisp
    jo, takovy predmety jsou dobry akorat tak na to, aby ti ukazaly, ze syntaxe nekterych jazyku se muze lisit a ze vsechno co nevypada jako ten jazyk, ktery znas je nahovno
    Talking about music is like dancing to architecture.
    frEon avatar 15.6.2010 10:14 frEon | skóre: 40 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lisp
    jo, zavorky. ja kdyz jsem se to ucil, tak jsem nekolikrat proklel vsechny svaty skrz naskrz. kdyby svati mohli mit deti, tak by ted mluvili pospatku a ve versich. ale pak jsem svuj odpor k zavorkam prekonal.... a stalo to za to
    Talking about music is like dancing to architecture.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.