abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 00:33 | Nová verze

    Webový prohlížeč Dillo (Wikipedie) byl vydán ve verzi 3.1.0. Po devíti letech od vydání předchozí verze 3.0.5. Doména dillo.org již nepatří vývojářům Dilla.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:00 | Komunita

    O víkendu probíhá v Bostonu, a také virtuálně, konference LibrePlanet 2024 organizovaná nadací Free Software Foundation (FSF).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:22 | Nová verze

    Nová vývojová verze Wine 9.8 řeší mimo jiné chybu #3689 při instalaci Microsoft Office 97 nahlášenou v roce 2005.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    3.5. 13:11 | Nová verze

    Coppwr, tj. GUI nástroj pro nízkoúrovňové ovládání PipeWire, byl vydán v nové verzi 1.6.0. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu. Instalovat lze také z Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    2.5. 22:33 | Nová verze

    Byla vydána dubnová aktualizace aneb nová verze 1.89 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze, že v terminálu lze nově povolit vkládání kopírovaného textu stisknutím středního tlačítka myši. Ve verzi 1.89 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 20
    2.5. 21:22 | Nová verze

    Proton, tj. fork Wine integrovaný v Steam Play a umožňující v Linuxu přímo ze Steamu hrát hry určené pouze pro Windows, byl vydán ve verzi 9.0-1 (𝕏). Přehled novinek se seznamem nově podporovaných her na GitHubu. Aktuální přehled her pro Windows běžících díky Protonu také na Linuxu na stránkách ProtonDB.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    2.5. 19:33 | Nová verze

    Byla vydána verze 1.78.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání na GitHubu. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    2.5. 11:22 | Bezpečnostní upozornění

    Služba Dropbox Sign (původně HelloSign) pro elektronické podepisování smluv byla hacknuta.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    2.5. 11:00 | Nová verze

    Byla vydána nová major verze 8.0 textového editoru GNU nano (Wikipedie). Podrobný přehled novinek a oprav v oznámení v diskusním listu info-nano nebo v souboru ChangeLog na Savannah. Volbou --modernbindings (-/) lze povolit "moderní" klávesové zkratky: ^C kopírování, ^V vložení, ^Z vrácení zpět, … Tato volba je aktivována také pokud binárka s nano nebo link na ni začíná písmenem "e".

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    1.5. 23:22 | IT novinky

    Před 60 lety, 1. května 1964, byl představen programovací jazyk BASIC (Beginners' All-purpose Symbolic Instruction Code).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 23
    Podle hypotézy Mrtvý Internet mj. tvoří většinu online interakcí boti.
     (55%)
     (11%)
     (19%)
     (15%)
    Celkem 74 hlasů
     Komentářů: 8, poslední včera 08:25
    Rozcestník

    Dotaz: Útočí mi někdo na server?

    22.7.2013 01:58 Virteal | skóre: 4
    Útočí mi někdo na server?
    Přečteno: 1245×
    Dobrý den,

    dneska se mi stala trochu nemilá věc, chtěl jsem se připojit na svůj server přes SSH, ale ohlásil "No route to host", ani Apache neodeslal stránku, která byla na serveru. Stalo se mi to tak mnohokrát i v minulosti, myslel jsem si, že je to diskem, který se přestane točit a zaparkuje hlavičky, ale pak mi došlo, že se i mnohokrát probudil a vše normálně fungovalo, když jsem se na server připojil, nebo se podíval na stránku přes prohlížeč. Oživil jsem tedy počítač flashkou, prostě jsem ji připojil a hned odpojil, disk se roztočil a vše začalo opět fungovat. Koukl jsem tedy do logů, abych zjistil, co se stalo, popravdě jsem ani nevěděl, co mám přesně hledat, ale nakonec jsem našel v auth.log toto
    Jul 21 12:47:14 "jmenoserveru" sshd[18848]: User root not allowed because account is locked
    Jul 21 12:47:14 "jmenoserveru" sshd[18848]: input_userauth_request: invalid user root [preauth]
    Jul 21 12:47:14 "jmenoserveru" sshd[18848]: Received disconnect from 83.212.105.96: Bye Bye [preauth]
    
    Toto je jeden z případů, ale mám toho plné logy i s jinými IP adresami. Žádné z nich neznám, koukal jsem asi na 4, jedna byla z Řecka, druhá z Polska a další 2 z Číny. Podle mě se jedná o útoky, kdy se někdo pravděpodobně pomocí nějakého programu snaží uhádnout jméno uživatele k SSH (bylo tam třeba i oracle, jack apod., ale hlavně root, vždy nejvíce po 3 vteřinách) a po jeho uhádnutí se pokusit rozlousknout heslo. Mám pravdu? A je vůbec možné, aby kvůli tomu vytuhl celý server? Děkuji.

    Řešení dotazu:


    Odpovědi

    Jendа avatar 22.7.2013 02:35 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Útočí mi někdo na server?
    Mám pravdu?
    Ano, děje se to naprosto běžně. Pokud ti to vadí, jde např. přesunou sshd na jiný port (používám doma na pomalé lince a velice pomalém počítači).
    A je vůbec možné, aby kvůli tomu vytuhl celý server?
    Nemělo by, nejspíš tam máš nějaký jiný problém.
    22.7.2013 08:31 pocitujlasku | skóre: 15
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Útočí mi někdo na server?

    Dufam, ze nemas povoleneho root-a cez ssh. Videl som to aj u dost skusenych Linuxakoch.

    pozri v messagess ci tam nie su nejake chyby. Utokmi by to nemalo byt.

    22.7.2013 09:46 n
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Útočí mi někdo na server?
    Zkušení linuxáci roota přes ssh nesmějí?
    Jendа avatar 22.7.2013 09:50 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Útočí mi někdo na server?
    Teoreticky to zvyšuje pravděpodobnost útoku při nalezení 0-daye, který umožní obejít heslo/klíč, jako třeba byl ten v Debianu.
    22.7.2013 10:09 n
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Útočí mi někdo na server?
    Co třeba povolit přístup jen z některých adres nebo jen po vpn? Nebo klepání na port?
    pavlix avatar 22.7.2013 10:12 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Útočí mi někdo na server?
    Taky můžeš předsadit IPsec.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    22.7.2013 12:13 pocitujlasku | skóre: 15
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Útočí mi někdo na server?

    zbytocne to zvysuje riziko preniknutia, ked im staci hadat len heslo. Ja ho mam vsade zakazany, ved naco potom mame su a sudo

    pavlix avatar 22.7.2013 12:16 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Útočí mi někdo na server?
    Nevím jak dlouho by musel hádat heslo, když žádné není.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    pavlix avatar 22.7.2013 12:22 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Útočí mi někdo na server?
    ved naco potom mame su a sudo
    Nástroje se typicky používají kvůli užitku, nikoliv kvůli jejich existenci.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    Jendа avatar 22.7.2013 13:25 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Útočí mi někdo na server?
    Ja ho mam vsade zakazany, ved naco potom mame su a sudo
    Jak řešíš kopírování (scp, rsync) souborů, ke kterým může (zapisovat) jenom root na server a ze serveru? Jak řešíš zálohování?
    22.7.2013 13:34 JanM | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Útočí mi někdo na server?
    Nevím, jak odkazovaný, ale já na podobné věci používám specificky vytvořeného uživatele + certifikáty (bez hesla) + zákaz shellu + kontrola zadaného příkazu skriptem (viz directiva command v $HOME/.ssh/authorized_keys), roota dostane přes sudo (opět jen na konkrétní příkaz).
    Jendа avatar 22.7.2013 14:23 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Útočí mi někdo na server?
    Takhle jde udělat scp z /root/?
    23.7.2013 11:30 JanM | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Útočí mi někdo na server?
    Co znamená "scp z /root/"?

    Skripty na zálohování mají admin práva jak na vzdáleném, tak lokálním počítači. Existuje ještě něco s vyššími právy?
    Jendа avatar 23.7.2013 13:26 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Útočí mi někdo na server?
    Například něco debuguju a potřebuju si zkopírovat logy z /var/log/ k sobě na desktop nebo jsem spustil tcpdump s výstupem do souboru a teď si tento soubor chci stáhnout na desktop, abych ho otevřel ve Wiresharku. K obojemu má přístup jenom root. Na serveru, kde to někdo vynucuje, musím daný soubor vždycky přesunout do /tmp nebo /home/jenda a pak si ho zkopírovat jako user.

    Zálohováním myslím to, že servery zálohuju stylem zálohovací-server:# rsync -ae ssh root@target:/ .. Takhle jsem třeba odléval FS virtuálu na externí disk (zálohovací-server byl fyzický stroj). Tohle bez roota po SSH prostě neudělám.
    23.7.2013 15:59 Zadejte vaše jméno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Útočí mi někdo na server?
    Pokud ma uzivatel id 0 tak proc by nesel? :P
    Jendа avatar 23.7.2013 16:39 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Útočí mi někdo na server?
    Takže to celé budu dělat jenom proto, aby se root nejmenoval root? :-) Trochu bych se bál, že to rozbije některé špatně napsané distribuční skripty a programy.
    pavlix avatar 23.7.2013 16:58 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Útočí mi někdo na server?
    SSH kontroluje jméno nebo číslo?
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    Jendа avatar 23.7.2013 17:30 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Útočí mi někdo na server?
    Nevím, ale moc se mu to nelíbí:
    Jul 23 17:26:35 debdirt sshd[2976]: fatal: Access denied for user deka by PAM account configuration [preauth]
    po rebootu to nenaběhlo a nechce se mi zkoumat, proč. Revertuju snapshot.
    xkucf03 avatar 23.7.2013 23:02 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Útočí mi někdo na server?
    Zálohování lze řešit např. tak, že se iniciuje ze zálohovaného serveru – tam běží skript pod rootem (typicky volaný z cronu), který zabalí zálohy, zašifruje je GPG a odešle přes SFTP na zálohovací server, kde má vytvořený ne-rootovský účet.

    P.S. toto nepíšu jako argument proti povolenému přihlašování roota (aby nedošlo ke zbytečnému flamu).
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    22.7.2013 21:01 Virteal | skóre: 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Útočí mi někdo na server?
    Ne, nemam ho povoleneho.
    22.7.2013 11:44 MadCatX
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Útočí mi někdo na server?
    Tohle je normální. IMHO jde většinou o boty běžící na napadených počítačích, dost podobných pokusů o průnik pochází z Číny a okolí. Nahoďte fail2ban a problém by měl zmizet. Server by kvůli tomu ale vytuhnout neměl, nějaké použitelné info by mohlo být v dmesg.
    22.7.2013 14:16 wert
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Útočí mi někdo na server?
    ja si pomocou fake sshd logujem uzivatelov/hesla (sshd mam na inom porte) :)
    22.7.2013 15:12 Tom
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Útočí mi někdo na server?
    1)ssh na vyssi port odfiltruje to 99,99% pokusu o lognuti zbytek bude cileny utok se skenovanim portu

    2)nahodit fail2ban

    3)na lamky nahodit Kippo/
    22.7.2013 18:14 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Útočí mi někdo na server?
    chtěl jsem se připojit na svůj server přes SSH, ale ohlásil "No route to host",

    Tahle hláška je z mezilehlého routeru, že mu chybí cesta k dané síti. Jak máte připojen dotyčný stroj k nejbližšímu routeru? (Kdyby to byl problém jen ve vašem stroji, dostal byste na ethernetu jinou chybovou hlášku – host unreachable.) Navíc byste v té chybové hlášce měl vidět adresu routeru, který to hlásil. Je to onen nejbližší router?

    ani Apache neodeslal stránku, která byla na serveru.

    Za dávných dob se používal program ping, který poslal ICMP echo request. Tím se vyloučí vyhnitý user space.

    Stalo se mi to tak mnohokrát i v minulosti, myslel jsem si, že je to diskem, který se přestane točit a zaparkuje hlavičky,

    Tohle by na ICMP echo mít vliv nemělo. Jádro funguje i bez disku.

    Pokud by byl i s tím problém, tak bych to spíš viděl na nějaké hloupé uspávání síťové karty nebo něco na ten způsob.

    22.7.2013 20:21 Virteal | skóre: 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Útočí mi někdo na server?
    Jo, router tu mam, server jsem dal do DMZ. Je ale divne, ze by za to mohl, protoze vetsinou vsechno funguje a tahle chyba (kdy server vytuhne) se stavala jednou za delsi cas a ted v dobe fungovani nove nainstalovaneho serveru se stala zatim jenom jednou. Zatim jsem zakazal uspavani disku pomoci hdparm, uvidim, co to udela. SSH jsem presmeroval na jiny port a nahodil tam denyhosts, melo by to stacit. Uz delsi dobu mam SSH zabezpeceno klicem, takze by se tam stejne nikdo nedostal, ale moc vykonny ten server zrovna neni, takze me stejne ty utoky nastvaly, zbytecne se to vytezuje.
    23.7.2013 08:01 Petr Šobáň | skóre: 80 | blog: soban | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Útočí mi někdo na server?
    Tak zruš DMZ a přesměruj pouze porty které používáš, ulehčíš routeru který nebude vše přeposílat na server.

    Samozřejmě pokud router není dostatečně výkonný tak je možné že se zahltí on a není to chyba serveru že se tam pak nedostaneš.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.