abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 18:11 | IT novinky

    Dnes a zítra probíhá vývojářská konference Google I/O 2025. Sledovat lze na YouTube a na síti 𝕏 (#GoogleIO).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 15:22 | Komunita

    V Bostonu probíhá konference Red Hat Summit 2025. Vybrané přednášky lze sledovat na YouTube. Dění lze sledovat na síti 𝕏 (#RHSummit).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 15:00 | Nová verze

    Společnost Red Hat oficiálně oznámila vydání Red Hat Enterprise Linuxu 10. Vedle nových vlastností přináší také aktualizaci ovladačů a předběžné ukázky budoucích technologií. Podrobnosti v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 12:22 | Pozvánky

    Tuto sobotu 24. května se koná historicky první komunitní den projektu Home Assistant. Zváni jsou všichni příznivci, nadšenci a uživatelé tohoto projektu. Pro účast je potřebná registrace. Odkazy na akce v Praze a v Bratislavě.

    jose17 | Komentářů: 0
    dnes 04:44 | IT novinky

    Troy Hunt představil Have I Been Pwned 2.0, tj. nový vylepšený web služby, kde si uživatelé mohou zkontrolovat, zda se jejich hesla a osobní údaje neobjevili v únicích dat a případně se nechat na další úniky upozorňovat.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 13
    včera 23:22 | Zajímavý software

    Microsoft představil open source textový editor Edit bežící v terminálu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    včera 22:22 | Zajímavý software

    V Seattlu a také online probíhá konference Microsoft Build 2025. Microsoft představuje své novinky. Windows Subsystem for Linux je nově open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:11 | Zajímavý článek

    Z příspěvku Turris Sentinel – co přinesl rok 2024 na blogu CZ.NIC: "Za poslední rok (únor 2024 – únor 2025) jsme zachytili 8,3 miliardy incidentů a to z 232 zemí a z jejich závislých území. Tyto útoky přišly od 6,2 milionu útočníků (respektive unikátních adres). SMTP minipot je stále nejlákavější pastí, zhruba 79 % útoků bylo směřováno na tento minipot, 16 % útoků směřovalo na minipot Telnet, 3 % útoků směřovaly na minipot HTTP a 2 % na minipot FTP. Dále jsme zaznamenali 3,2 milionu unikátních hesel a 318 tisíc unikátních loginů, které útočníci zkoušeli."

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 12:44 | Nová verze

    Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 3.0.4 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP je již k dispozici také na Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:33 | Nová verze

    Byla vydána nová stabilní verze 7.4 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 136. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Jaký je váš oblíbený skriptovací jazyk?
     (60%)
     (24%)
     (10%)
     (0%)
     (0%)
     (0%)
     (7%)
    Celkem 42 hlasů
     Komentářů: 4, poslední včera 22:41
    Rozcestník

    Dotaz: jak funguje DHCP

    29.6.2014 02:58 Pavel | skóre: 17
    jak funguje DHCP
    Přečteno: 1040×
    Zdravím všechny, snažím se dynamicky měnit IP záznamy v DHCPD serveru, avšak pokud změním IP na 10.100.200.20, začne se klient několikráte ptát na adresu, přičemž po tuto dobu(cca 5s) vypadne komunikace. V systémovém logu dhcp se objevuje:
    DHCPDISCOVER from 00:0c:42:24:3c:84 via eth0.22
    DHCPOFFER on 10.100.200.2 to 00:0c:42:24:3c:84 via eth0.22
    DHCPREQUEST for 10.100.200.20 (10.100.200.1) from 00:0c:42:24:3c:84 via eth0.22: lease 10.100.200.20 unavailable.
    DHCPNAK on 10.100.200.20 to 00:0c:42:24:3c:84 via eth0.22
    uid lease 10.100.200.108 for client 00:0c:42:24:3c:84 is duplicate on 10.100.200.0/24
    DHCPDISCOVER from 00:0c:42:24:3c:84 via eth0.22
    DHCPOFFER on 10.100.200.2 to 00:0c:42:24:3c:84 via eth0.22
    DHCPREQUEST for 10.100.200.20 (10.100.200.1) from 00:0c:42:24:3c:84 via eth0.22: lease 10.100.200.20 unavailable.
    DHCPNAK on 10.100.200.20 to 00:0c:42:24:3c:84 via eth0.22
    uid lease 10.100.200.108 for client 00:0c:42:24:3c:84 is duplicate on 10.100.200.0/24
    DHCPDISCOVER from 00:0c:42:24:3c:84 via eth0.22
    DHCPOFFER on 10.100.200.2 to 00:0c:42:24:3c:84 via eth0.22
    DHCPREQUEST for 10.100.200.20 (10.100.200.1) from 00:0c:42:24:3c:84 via eth0.22: lease 10.100.200.20 unavailable.
    DHCPNAK on 10.100.200.20 to 00:0c:42:24:3c:84 via eth0.22
    uid lease 10.100.200.108 for client 00:0c:42:24:3c:84 is duplicate on 10.100.200.0/24
    
    Pokud vrátím záznam zpátky na 10.100.200.2 vše funguje správně:
    DHCPREQUEST for 10.100.200.2 from 00:0c:42:24:3c:84 via eth0.22
    DHCPACK on 10.100.200.2 to 00:0c:42:24:3c:84 via eth0.22
    
    Restart klienta(Mikrotik) nepomáhá, restart celého serveru si nemohu dovolit.

    V dhcpd.conf mám:
    ddns-update-style none;
    authoritative;
    
    option rfc3442-classless-static-routes code 121 = array of unsigned integer 8;
    
    
    # 10.100.200.0
    subnet 10.100.200.0 netmask 255.255.255.0 {
    	option subnet-mask 255.255.255.0;
    	option broadcast-address 10.100.200.255;
    	option domain-name-servers 10.100.200.1;
    	option routers 10.100.200.1;
    	authoritative;
    	max-lease-time 60;
    	default-lease-time 60;
    	range 10.100.200.100 10.100.200.199;
    
    # AP1_MK
    	host AP1_MK {
    		hardware ethernet 00:0C:42:24:3C:84;
    		fixed-address 10.100.200.20;
    		}
    	
    	
    	}
    Tu minutu tam mám pouze pro testovací účely...

    Odpovědi

    29.6.2014 03:16 Pavel | skóre: 17
    Rozbalit Rozbalit vše Re: jak funguje DHCP
    Tak se mi povedlo restartovat server bez toho aby to někdo poznal a zjistil jsem, že po restartu si to vezme "bez keců" správnou IP. Spíš mi to celé připadá jako kdyby tam běřeli dva DHCP servery. Pokud ho totiž vypnu, zapisuje se stále do logu a klientům je přidělena ta původní IP adresa.
    29.6.2014 07:58 Kit | skóre: 45 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: jak funguje DHCP
    Restart DHCP serveru běžně trvá do jedné sekundy, toho by si neměl nikdo všimnout ani za plného provozu.
    Komentáře označují místa, kde programátor udělal chybu nebo něco nedodělal.
    29.6.2014 08:32 Filip Jirsák
    Rozbalit Rozbalit vše Re: jak funguje DHCP
    Pokud má klient přidělenu IP adresu přes DHCP a vyprší doba zápůjčky, pokouší se získat znovu tu samou. Navíc DHCP server tam má k tomuhle klientovi poznamenánu ještě IP adresu .108. Podle mne DHCP není určené k tomu, abyste dynamicky za běhu měnil IP adresy klientů. Je určené k tomu, aby se na začátku přidělila IP adresa, a tu se pak obě strany snaží zachovat.
    29.6.2014 10:41 Pavel | skóre: 17
    Rozbalit Rozbalit vše Re: jak funguje DHCP
    Právě, že z dhcpd.leases jsem záznam odstranil a hlášku to píše stejně. Restart nepomůže, je potřeba DHCP server na delší dobu vypnout.
    29.6.2014 09:46 lertimir | skóre: 64 | blog: Par_slov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: jak funguje DHCP
    V logu je to naprosto jasná posloupnost.
    1. Discover je broadcast žádost klienta
    2. Offer je nabídka serveru. nabízí 200.2
    3. Request je požadavek klienta. V rozporu s nabídkou požaduje 200.20
    4. NAK je Nagative Acknowledgment. Fakticky zákaz použití adresy v request, a klient musí znovu požádat o novou.
    Jak píše Filip, server není zařízen na dynamické změny za běhu. V /var/lib/dhcpd/dhcpd.leases jsou vidět všechny zápujčky adres, které server udělal.
    29.6.2014 10:39 Pavel | skóre: 17
    Rozbalit Rozbalit vše Re: jak funguje DHCP
    No, a právě ta posloupnost mi není jasná. Po změně nastavení DHCP, je vyslána žádost od klienta. Server, ač má záznam pro 200.20 nabízí 200.2. Naopak klient, původní adresa byla 200.2 požaduje novou 200.20. Takto je to v logu ihned po změně konfigurace. Takže ke klientovi se nějak, že má používat novou IP, žádá o ní, ale server mu jí nechce dát.

    Pokud stopnu server na minutu a více - nevím jestli to má nějakou souuvislost s max-lease-time - tak pak přiděluje adresy normálně.

    Pokud tedy není na dynamické změny, takže pokud pouze takto nastavím statickou IP z původní dynamické, bude to v pohodě?
    29.6.2014 13:15 lertimir | skóre: 64 | blog: Par_slov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: jak funguje DHCP
    Tak spustit na serveru a klientu wireshark/tcpdump vyfiltrovat na DHCP a zjistit, co se skutečně pošle a kdy. Myslím, že tohle skoro nikdo neřeší, protože naopak ta částečné statičnost je to, co uživatelé mají rádi.
    29.6.2014 13:52 Pavel | skóre: 17
    Rozbalit Rozbalit vše Re: jak funguje DHCP
    Ano, taky bych to neřešil, kdyby to chodilo jak má. Teď jsem ovšem zjistil, že rezervace nemusí být přímo v tom subnetu, ale klidně mohou být až na konci souboru, všechny přiřazený k top-level. Server si pak vybere podle subnetu správný záznam. A co víc, lze přitom s klientem cestovat, ne že bych to měl v úmyslu, ale občas to potřebuji.
    pavlix avatar 30.6.2014 17:45 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: jak funguje DHCP
    Ano, taky bych to neřešil, kdyby to chodilo jak má.
    Pokud by to nechodilo, jak má, měl by znít dotaz úplně jinak.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    pavlix avatar 30.6.2014 17:44 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: jak funguje DHCP
    protože naopak ta částečné statičnost je to, co uživatelé mají rádi.
    Přesně tak.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    29.6.2014 17:34 Pavel | skóre: 17
    Rozbalit Rozbalit vše Re: jak funguje DHCP
    Tak jsem to již vytvořil k obrazu svému, v php vygeneruju z mysql dhcp.conf. Jak ale zařídit restart DHCP služby? Příkaz exec("/etc/init.d/isc-dhcp-server stop") nebo exec("stop isc-dhcp-server") nic neprovede.
    29.6.2014 19:44 Petr Šobáň | skóre: 80 | blog: soban | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: jak funguje DHCP
    Práva!

    Prostě to někam dát a cronem pod rotem kontrolovat přepsat config a restartovat službu.

    Případně nastavit sudo.
    30.6.2014 06:49 Filip Jirsák
    Rozbalit Rozbalit vše Re: jak funguje DHCP
    Já si pořád myslím, že vám to nebude moc fungovat, protože DHCP protokol není navržený k vnucování změn IP adres. Můžu se zeptat, k čemu to celé má být dobré? Nějak mi uniká smysl toho vnucovat klientovi jinou IP adresu, když už má nějakou zapůjčenou a má na ní třeba navázaná spojení.
    30.6.2014 17:06 Pavel | skóre: 17
    Rozbalit Rozbalit vše Re: jak funguje DHCP
    Zatím to funguje. Používáme to k jednodušší autorizaci uživatelů do sítě. Uživatel se připojí do sítě a při přístupu na web je přesměrován na přihlašovací stránku. Po ověření je uložen záznam do DHCP o nové IP a jsou pro přidělenou IP adresu povoleny pravidla ve FW.

    Nad tím běží script, který to celé kontroluje, například uživatel musí používat pořád DHCP klienta, mít stejnou MAC,...

    Klientovi dávám jinou IP kvůli přehlednosti - mám tak snadný přehled podle IP v jaké fázi se klient nachází. Routování se děje až u zákazníka, pokud vůbec, proto si mohu dovolit takové ověřování.
    30.6.2014 17:22 Jary | skóre: 30 | blog: Jary má blog | Dům
    Rozbalit Rozbalit vše Re: jak funguje DHCP
    Akorát to máš určitě díravé. IP adresa se dá podvrhnout. MAC taky. Tím se můžu tvářit jako někdo jiný. Zkus raději hotové řešení radius
    .sig virus 3.2_cz: Prosím, okopírujte tento text do vaší patičky. GitHub
    pavlix avatar 30.6.2014 17:51 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: jak funguje DHCP
    +1

    Radius je dobré řešení, kde kromě IP adres člověk může sledovat i přidělená uživatelská jména.
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    Max avatar 30.6.2014 18:49 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: jak funguje DHCP
    Přesně tak, nechápu, proč nevyužít již stáající řešení, tzn. Radius server + nějaký Captive portál k tomu, např. CoovaChilli, RadiusDesk apod.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    pavlix avatar 30.6.2014 17:50 pavlix | skóre: 54 | blog: pavlix
    Rozbalit Rozbalit vše Re: jak funguje DHCP
    Po ověření je uložen záznam do DHCP o nové IP a jsou pro přidělenou IP adresu povoleny pravidla ve FW.
    Pokud se tak jako tak mění nastavení firewall pro danou IP, pak nevidím jediný rozumný důvod, proč tu IP měnit a proč nepoužít pro daného klienta od začátku jen jednu IP. Celé to působí jako extrémně složité řešení relativně jednoduchého problému.
    Klientovi dávám jinou IP kvůli přehlednosti - mám tak snadný přehled podle IP v jaké fázi se klient nachází.
    Osobně bych to vnímal spíše jako zhoršení přehlednosti. V jaké fázi se který klient nachází je mnohem jednodušší sledovat, pokud klientovi zůstává stejná IP, ke které je jen přiřazený jiný stav.
    Routování se děje až u zákazníka, pokud vůbec, proto si mohu dovolit takové ověřování.
    Tato věta nedává smysl. Routování se děje na každém routeru ;).
    Já už tu vlastně ani nejsem. Abclinuxu umřelo.
    30.6.2014 18:04 lertimir | skóre: 64 | blog: Par_slov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: jak funguje DHCP
    Mě to připadá jako ručně zbastlený Captive portal. Pokud už jít tímto směrem, tak bych použil standardní řešení viz odkazy, u něhož se dá očekávat, že už někdo používá a je vyzkoušené.
    1.7.2014 10:13 j
    Rozbalit Rozbalit vše Re: jak funguje DHCP
    Jak uz bylo receno, mas to deravy jak reseto, navic pokud chces resit prava pristup k siti, tak se na to pouziva 802.1X. Klient se autorizuje (trebas vuci zminenymu radius serveru) a nasledne je mu pridelena prislusna sit - vcetne rozsahu IP samo.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.