Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.5.
OpenSearch (Wikipedie) byl vydán ve verzi 3.0. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Jedná se o fork projektů Elasticsearch a Kibana.
PyXL je koncept procesora, ktorý dokáže priamo spúštat Python kód bez nutnosti prekladu ci Micropythonu. Podľa testov autora je pri 100 MHz približne 30x rýchlejší pri riadeni GPIO nez Micropython na Pyboard taktovanej na 168 MHz.
Grafana (Wikipedie), tj. open source nástroj pro vizualizaci různých metrik a s ní související dotazování, upozorňování a lepší porozumění, byla vydána ve verzi 12.0. Přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Raspberry Pi OS, oficiální operační systém pro Raspberry Pi, byl vydán v nové verzi 2025-05-06. Přehled novinek v příspěvku na blogu Raspberry Pi a poznámkách k vydání. Pravděpodobně se jedná o poslední verzi postavenou na Debianu 12 Bookworm. Následující verze by již měla být postavena na Debianu 13 Trixie.
Richard Stallman dnes v Liberci přednáší o svobodném softwaru a svobodě v digitální společnosti. Od 16:30 v aule budovy G na Technické univerzitě v Liberci. V anglickém jazyce s automaticky generovanými českými titulky. Vstup je zdarma i pro širokou veřejnost.
sudo-rs, tj. sudo a su přepsáné do programovacího jazyka Rust, nahradí v Ubuntu 25.10 klasické sudo. V plánu je také přechod od klasických coreutils k uutils coreutils napsaných v Rustu.
Fedora se stala oficiální distribucí WSL (Windows Subsystem for Linux).
Společnost IBM představila server IBM LinuxONE Emperor 5 poháněný procesorem IBM Telum II.
Byla vydána verze 4.0 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
Řešení dotazu:
Myšlenka asi dobrá, ale ta formulace je lhaní si do kapsy. Jistěže na jazyku záleží. (A ne, cykly nemá každý jazyk.) Ale v praxi je podstatný hlavně ten na konkrétní jazyk navázaný ekosystém – knihovny, frameworky, různé nástroje – a vývojový proces.Nebuď hnidopich. Pokud by začal s tím, že má skvělou ideu na hru a sám nebo s kamarády ji dáva dohromady, tak odpověď je jiná. Tam na jazyku a primárně na knihovnách a prostředí záleží.Ale tazatel je v prváku. Nejdříve se musí naučit řemeslo. A to rozumně tak, aby dokázal rozpoznat co je důlezité až se pro konkrétní projekt bude o jazyku aprostředí rozhodovat. No a ty cykly, samozřejmé máš pravdu, ale rozpoznání, na jaký typ ůloh jsou lepší deklarativní jazyky je zase jiná otázka, než když se kluk v prváku ptá, jestli je to C++, které se učí dobré. Dobré je. Potřebuje se naučit jeden první jazyk pořádně, naučit se v něm myslet. A pak když potká další tak bude si uvědomovat rozdíly, tohle je lepší tady a tohle je lepší tam.
Ale tazatel je v prváku. Nejdříve se musí naučit řemeslo.
V prváku, zvlášť když klade takový dotaz, nemá absolutně tušení (ba co hůř, má ho spíš naprosto zcestné), jak vypadá vývoj softwaru v praxi. Ve chvíli, kdy to zjistí, si může uvědomit, že tohle opravdu dělat nechce. Proto je dobré vědět, do čeho člověk jde, co nejdřív.
jestli je to C++, které se učí dobré
C++ je po výukové stránce naprosto zoufalé, ale to je na jiný flamewar.
Pythonu, který je primitivní (…) věci, které Python nikdy nedokáže
Nesmysl. Krom toho, že C++ a Python jsou výpočetně stejně silné, Python má vysokoúrovňové charakteristiky, které se v C++ lepí leda přes knihovny nebo se tam dostávající až v nejnovějších specifikacích v posledních letech (a použít se dají leda pro nové projekty, což není případ většiny toho, co se dělá v praxi).
Python je primitivní oproti C++ leda z hlediska didaktiky. Což je dobře. Proč by se začátečník, když se učí, co jsou cykly nebo funkce nebo základy OOP, měl potýkat s procesem překladu, jmennými prostory, argumenty main
aj.?
Když pochopí C++
Hodně štěstí, bude potřeba. C++ je docela bumbrlíček a upřímně, prakticky se drtivé většině lidí hodí jenom jeho celkem malá podmnožina.
Tvá odpověď je alibistická ve smyslu "nemusíš ji vytvářet, když na to budeš mít lidi". Ten se ptá na jazyk, pomocí kterého bude schopný si naprogramovat nějakou hru.
Není od věci ušetřit si šok z toho, že vývoj frameworků/infrastruktury je už dávno něco diametrálně odlišného od vývoje her samotných.
Pokud chci dělat hru, vezmu Unity nebo jiný framework a dělám hru. Když chci dělat framework… no, hodí se mít nějaké teoretické zázemí a počítat s tím, že nedělám něco, co půjde samo o sobě hrát.
stale ten engine musi nekdo napsat. A rozhodne navratnejsi je prodavat engine/nastroje okolo nez hry:)
Tiskni
Sdílej: