Canonical vydal (email) Ubuntu 25.10 Questing Quokka. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Jedná se o průběžné vydání s podporou 9 měsíců, tj. do července 2026.
ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzi 1.5.0.
Byla vydána nová verze 1.12.0 dynamického programovacího jazyka Julia (Wikipedie) určeného zejména pro vědecké výpočty. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání. Aktualizována byla také dokumentace.
V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.14.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
usmev = new RE("([\\:][-][)]+)"); smich = new RE("([\\:][-][D]([^a-zA-Z]|$))"); mrk = new RE("([;][-][)])"); smutek = new RE("([\\:][-][(])");
"[-]"
považuje za množinu všech znaků - co to skusit nahradit za "[\\-]"
Měl bych též návrh ohledně řešení smajlíků - co takle při vkládání příspěvku zautomatizovat to co dnes dělá Yeti - když je zaškrtnuto bez smajlíků tak jednoduše nahradit závorky a podobné znaky za entity?
usmev = new RE("(:-\\)+)"); smich = new RE("(:-D([^a-zA-Z]|$))"); mrk = new RE("(;-\\))"); smutek = new RE("(:-\\()");Pozn. 1: Vzhledem k tomu, co to dělá s [-], nezaručuji funkčnost, použil jsem standardní rozšířené regulární výrazy. Pozn. 2: Nepožírá to takhle za smíchem jeden znak? Co třeba (podle toho, jak to nahrazuješ)
smich = new RE("(:-D()([^a-zA-Z]|$)");Chtělo by to možná zero-width negative look-ahead assertion... ale ty umí jen Perl (libpcre), Python, Vim, ... a asi 10 dalších věcí... Pozn. 3: @#$%! odstranit nechtěné smajlíky v tomto příspěvku byl skutečně zážitek ;-)
usmev = new RE("(:-\\))"); smich = new RE("(:-D)"); mrk = new RE("(;-\\))"); smutek = new RE("(:-\\()");Když už někdo nedokáže napsat smajlíka bez chyby, tak ať ho radši nepíše vůbec. Nebo maximálně:
usmev = new RE("(:-+\\))"); smich = new RE("(:-+D)"); mrk = new RE("(;-+\\))"); smutek = new RE("(:-+\\()");P.S.: Stejně si myslím, že nejlepší by bylo smajlíky úplně vypnout, protože skoro každý umí smajlíka přečíst a kdo ne, tak si holt zvykne. Vypnutí smajlíku individuálně přídává zbytečný kód navíc a ubírá výkonu.
Tiskni
Sdílej: