abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 22:33 | Nová verze

    Oficiálně byl vydán Android 16. Detaily na blogu a stránkách věnovaných vývojářům.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 14:33 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 14.3 svobodného unixového operačního systému FreeBSD. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 14:00 | Upozornění

    CSIRT.CZ upozorňuje, že na základě rozhodnutí federálního soudu ve Spojených státech budou veškeré konverzace uživatelů s ChatGPT uchovávány. Včetně těch smazaných.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 8
    včera 13:44 | Pozvánky

    Ač semestr ve škole právě končí, bastlíři ze studentského klubu Silicon Hill neodpočívají a opět se jako každý měsíc hlásí s pravidelným bastlířským setkáním Virtuální Bastlírna, kde si můžete s ostatními techniky popovídat jako u piva o novinkách, o elektronice, softwaru, vědě, technice obecně, ale také o bizarních tématech, která se za poslední měsíc na internetu vyskytla.

    Z novinek za zmínku stojí Maker Faire, kde Pájeníčko předvedlo … více »
    bkralik | Komentářů: 0
    včera 04:44 | Zajímavý software

    Na WWDC25 byl představen balíček Containerization a nástroj container pro spouštění linuxových kontejnerů na macOS. Jedná se o open source software pod licencí Apache 2.0 napsaný v programovacím jazyce Swift.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 02:00 | IT novinky

    Do 16. června do 19:00 běží na Steamu přehlídka nadcházejících her Festival Steam Next | červen 2025 doplněná demoverzemi, přenosy a dalšími aktivitami. Demoverze lze hrát zdarma.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    9.6. 21:44 | IT novinky

    Apple na své vývojářské konferenci WWDC25 (Worldwide Developers Conference, keynote) představil řadu novinek: designový materiál Liquid Glass, iOS 26, iPadOS 26, macOS Tahoe 26, watchOS 26, visionOS 26, tvOS 26, nové funkce Apple Intelligence, …

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    9.6. 20:44 | Komunita

    Organizátoři konference LinuxDays 2025, jež proběhne o víkendu 4. a 5. října 2025 v Praze na FIT ČVUT, spustili přihlašování přednášek (do 31. srpna) a sběr námětů na zlepšení.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    9.6. 19:11 | Nová verze

    Po roce byla vydána nová stabilní verze 25.6.0 svobodného multiplatformního multimediálního přehrávače SMPlayer (Wikipedie).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    9.6. 12:55 | IT novinky

    DNS4EU, tj. evropská infrastruktura služeb DNS založená na vysoce federovaném a distribuovaném ochranném ekosystému, byla spuštěna v testovacím režimu [𝕏]. Na výběr je 5 možností filtrování DNS.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 20
    Jaký je váš oblíbený skriptovací jazyk?
     (55%)
     (32%)
     (7%)
     (2%)
     (0%)
     (0%)
     (3%)
    Celkem 242 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 8.6. 21:05
    Rozcestník

    Dotaz: Tisk PDF - náhrada za Acrobat Reader

    6.4.2018 07:59 tomtom64 | skóre: 2
    Tisk PDF - náhrada za Acrobat Reader
    Přečteno: 2046×
    Jaký program používáte pro tisk PDF souborů? Jako prohlížeč běžně používám Okular, ale v případě potřeby něco vytisknout jsem dosud používal Acrobat Reader z následujících důvodů:
    • Náhled - bez něj nevidím, jak bude výsledek v některých případech vypadat, viz dále.
    • Možnost výběru zachování rozměrů strany nebo její zmenšení na tisknutelný rozměr.
    • Funkční tisk více stran na jednu, což potřebuji při tisku slidů. V Okularu to sice jde v nastavení tiskárny nějak zvolit, ale mezi slidy to neudělá ani malou mezeru, což vypadá ošklivě, navíc bez náhledu před samotným tiskem netuším, jak to bude vypadat, a tak je to nastavení spíše metodou pokus-omyl.
    • Funkční tisk pouze lichých či sudých stran a otočení pořadí stran - nutné pro manuální oboustranný tisk (mám tiskárnu bez duplexu, ale dlouhé dokumenty raději tisknu oboustranně). V Okularu to prostě nefunguje, občas se mi při tisku sudých stran od konce záhadně vytiskne na začátku prázdná stránka, čímž se vše posune.
    Bohužel Acrobat Reader pro Linux už se dlouho nevyvíjí a třeba v openSUSE je už problém sehnat balíček, u kterého by fungovaly závislosti a program pak šel spustit. Nemá někdo prosím tip na vhodnou náhradu?

    Odpovědi

    Pavel 'TIGER' Růžička avatar 6.4.2018 09:08 Pavel 'TIGER' Růžička | skóre: 54
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tisk PDF - náhrada za Acrobat Reader
    Z vašeho příspěvku usuzuji, že s PDF pracujete velmi často a nad rámec běžných úkonů. Mne osobně stačí interní prohlížeč ve Vivaldim, nebo Atril. Možná bych zkusil Foxit PDF Reader. Pak už asi jen Acrobat Reader ve wine, či virtualizace windows, nebo konverze PDF do grafického formátu , kde už jsou potom možnosti o dost větší.
    6.4.2018 10:25 tomtom64 | skóre: 2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tisk PDF - náhrada za Acrobat Reader
    Díky za tip, bohužel Foxit nevyhoví. V tiskovém dialogu je sice náhled a umí zmenšit stránku na tisknutelnou oblast, ale bohužel neumí (nebo jsem to nikde nenašel) zmenšit více stran na jednu ani neumí tisknout v obráceném pořadí (pro ten oboustranný tisk pro sudé stránky).
    Pavel 'TIGER' Růžička avatar 6.4.2018 10:59 Pavel 'TIGER' Růžička | skóre: 54
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tisk PDF - náhrada za Acrobat Reader
    Těch více stran na jednu asi neumí, ale jinak sudé a liché umí, viz. příloha.
    6.4.2018 11:38 tomtom64 | skóre: 2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tisk PDF - náhrada za Acrobat Reader
    Ano, ale pro ruční oboustranný tisk potřebuji sudé strany tisknout v opačném pořadí. Tedy nejprve vytisknu liché (1, 3, 5), vytisknutý štos listů celý otočím a vrátím do podavače, a pak sudé v opačném pořadí (6, 4, 2), čímž relativně snadno vytvořím oboustranně vytištěný dokument. A to otočení pořadí tam není.

    Pro tisk pár stran to nepoužívám, ale když potřebuji vytisknout stostránkový dokument, tak už to má smysl. Příště už na tiskárně šetřit nebudu a koupím s duplexem, ale zatím to řeším takto.
    7.4.2018 15:52 cronin | skóre: 49
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tisk PDF - náhrada za Acrobat Reader
    Len strieľam od boku, ale neexistuje nejaký preprocessor, ktorý by PDF preusporiadal, aby samotné tlačenie bolo jednoduchšie, napr. ako "vytlač strany 1-10, otoč papiere, vytlač strany 11-19"? Som si takmer istý, že som videl nejaký soft prevádzať dokument na "booklet-ready" formát, kde to celé bolo ešte oveľa zložitejšie. Ale asi to bol nejaký komerčný Adobe Something (TM).
    Josef Kufner avatar 7.4.2018 17:39 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tisk PDF - náhrada za Acrobat Reader
    Existuje. Jmenuje se pdfjam. Ale nemusí se to vypořádat s úplně všemi PDF.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    Josef Kufner avatar 8.4.2018 14:12 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tisk PDF - náhrada za Acrobat Reader
    … a pak ještě pdftk.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    8.4.2018 23:00 lertimir | skóre: 64 | blog: Par_slov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tisk PDF - náhrada za Acrobat Reader
    pdftk mi zatím vyhověl vždy u všech požadavků. tedy v selekci, přeuspořádávání stránek, spojování, rozdělování a pod. A více stran na jednu jsem tiskl většinou přes Postscript, který skládání více stránek do jedné umí triviálně.
    6.4.2018 09:46 TrSek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tisk PDF - náhrada za Acrobat Reader
    Foxit reader by mohl vyhovovat. Jen se mi zda ze v poslednim case sebou taha reklamu.
    Dalibor Smolík avatar 6.4.2018 11:45 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tisk PDF - náhrada za Acrobat Reader
    Používám Master PDF Editor, free verzi. Umožňuje i práci s interaktivními formuláři. Oboustranný tisk provádím stejně - otočením pořadí stran.
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    6.4.2018 14:40 drnest | skóre: 13 | blog: Dřinu nechte strojům
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tisk PDF - náhrada za Acrobat Reader

    Dívám se teď na Centos7 na tiskový dialog v evince a ve firefoxu - jsou prakticky stejné - čili to používá nějaký systémový nezávislý na aplikaci.

    Nedávno jsem potřeboval vytisknout oboustranně výpisy z účtu, tak jsem si udělal poznámky.

    Oboustranný tisk (pdf z evince)

    1. nastavení stránky: "Přizpůsobit tisknutelné oblasti"
    2. dát vytisknout pouze liché stránky
    3. pak na tabu obecné zaškrtnou "Obrátit" a vytisknout pouze sudé."

    Když jsem to měl vyzkoušené, tak jsem tiskl z příkazové řádky:

    1. vytisknout najednou všechny liché strany: lp -o page-set=odd -o fit-to-page *.pdf
    2. pak tisk jednotlivých souborů samostatně s obráceným pořadím: lp -o page-set=even -o fit-to-page -o outputorder=reverse soubor

    POZOR! Musím dávat pozor jestli má nějaký výpis lichý počet stránek - pak tu poslední lichou stránku do tiskárny už nedávám.

    Na ty sudé strany jsem si udělal oneliner:
    for tisk in *.pdf; do echo $tisk; lp -o page-set=even -o fit-to-page -o outputorder=reverse $tisk; read a; done

    6.4.2018 17:51 tomtom64 | skóre: 2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tisk PDF - náhrada za Acrobat Reader
    Také jsem si říkal, že bych si udělal na oboustranný tisk skript (včetně té detekce lichého počtu stran, kde by se sama vložila jedna prázdná navíc, a třeba i možnosti tisknout více souborů oboustranně v jednom kole, ale tak, aby na jednom listu nikdy nebyly dva soubory), ale zatím mi to nestálo zato.
    6.4.2018 18:09 Teddy_cz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tisk PDF - náhrada za Acrobat Reader
    Já na prohlížení i tisk používám program "qpdfview". Umí sudé i liché stránky, otevření více souborů v tabech, atd.
    Migi avatar 6.4.2018 23:30 Migi | skóre: 59 | blog: Mig_Alley
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tisk PDF - náhrada za Acrobat Reader
    Příloha:
    Co konkretně chybí na Atrilu/Evince? V nastavovacim dialogu vidim možnosti pro tisk levych či sudych stranek, počet stránek na list papiru, přizpusobeni/zmenseni na tisknutelnou oblast. viz přiloha
    7.4.2018 11:04 tomtom64 | skóre: 2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tisk PDF - náhrada za Acrobat Reader
    Příloha:
    Díky za tip. Evince sice vypadá na můj vkus zvláštně (jsem zvyklý na KDE) a je hodně pomalé (co se v Okularu zobrazí prakticky okamžitě, v Evince vidím několik sekund "Probíhá načítání", jedná se o slidy z LaTeXu s velkým množstvím obrázků), ale na tisk by to mohlo stačit. Jen je vážně škoda, že to nemá přímo v tiskovém dialogu malý náhled toho, jak bude výsledek vypadat. Nalezení té správné kombinace voleb pak trvá výrazně déle.
    8.4.2018 13:16 drnest | skóre: 13 | blog: Dřinu nechte strojům
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tisk PDF - náhrada za Acrobat Reader
    Na tom screenshotu atril.png je vpravo dole tlačítko náhled.

    Kdysi dávno dávno jsem si si knížečky (postscript) připravoval pomocí psnup a psbook.
    8.4.2018 14:32 tomtom64 | skóre: 2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tisk PDF - náhrada za Acrobat Reader
    To sice ano, ale jak při otevřeném náhledu změním nastavení tisku? Tiskový dialog zmizí a v náhledu ani není žádná možnost, jak jej otevřít znovu (a i kdyby byla, zřejmě by se náhled živě neobnovoval) nebo změnit nastavení. Musím náhled zavřít, znovu otevřít tiskový dialog, provést změny (poslepu) a znovu otevřít náhled. A takto iterovat k požadovanému výsledku. Možná vám to přijde jako drobnost, ale když tisknete denně několik různých dokumentů obskurních rozměrů, tak taková drobnost jako ten malý živý náhled, který je právě například v Adobe Readeru, ušetří spoustu času.
    7.4.2018 08:38 kamowski
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tisk PDF - náhrada za Acrobat Reader

    možno toto: Boomaga

    8.4.2018 10:35 Franta Hanzlík
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tisk PDF - náhrada za Acrobat Reader
    Jo, бумага je super. http://www.boomaga.org/
    8.4.2018 12:24 tomtom64 | skóre: 2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tisk PDF - náhrada za Acrobat Reader
    Děkuji, to vypadá vážně zajímavě, vyzkouším.
    7.4.2018 22:29 Technik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tisk PDF - náhrada za Acrobat Reader
    Jen k tomu poslednímu bodu o prázdné sudé stránce. Představte si, že dokument má lichý počet stran. Pak při tisku sudých stran je poslední sudá prázdná. Při tisku v opačném pořadí tedy musí být první tištěná sudá právě ta prázdná. Aby bylo kam vytisknout tu poslední lichou.
    7.4.2018 23:06 tomtom64 | skóre: 2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tisk PDF - náhrada za Acrobat Reader
    V mém případě šlo podle mě vážně o nějakou chybu v Okularu nebo KDE. Například pro jeden dokument o 6 stranách, tedy pro sudý počet stran, který chci dostat na 3 listy bez prázdných stran: Liché stránky se vytiskly správně, byly 3. Otočil jsem je, vrátil do tiskárny a dal tisknout sudé strany v opačném pořadí. Z tiskárny vyjely 4 listy, přičemž první byl prázdný (z jeho druhé strany ale něco bylo z prvního kola). Některé dokumenty to tisklo správně, jiné špatně. Neřešil jsem to, zkažený štos papírů jsem vyhodil a zapnul starý Acrobat Reader.

    Mimochodem, co popisujete, to v nějakém programu tak funguje? Tedy dám-li vytisknout u dokumentu s lichým počtem stran sudé strany v opačném pořadí, tak to předpokládá ruční oboustranný tisk a automaticky se přidá na začátek jedna prázdná? Já to vždy řešil tak, že jsem vytiskl nejprve liché a při otáčení tu poslední do tiskárny nevrátil.
    11.4.2018 07:37 Milan Uhrák | skóre: 31 | blog: milan_at_ABC
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tisk PDF - náhrada za Acrobat Reader
    Příloha:
    Nějak asi nerozumím dotazu. Pro tisk do PDF existuje CUPS-PDF.

    Z Okularu lze tisknout levá pravá i obráceně ....

    CUPS-PDF umí více stránek na stránku ...

    V čem je problém ? ( Opensuse Leap 15.0 Beta, asi 3 měsíce v pohodovém provozu, ale stále se aktualizují hory balíčků )
    11.4.2018 08:06 Vantomas | skóre: 32 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tisk PDF - náhrada za Acrobat Reader
    V tom, že tam není náhled se skutečným dokumentem a vlastně dokud to nevyleze z tiskárny, tak nikdo neví jak to bude vypadat.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.