Vývojáři KDE oznámili vydání balíku aplikací KDE Gear 25.12. Přehled novinek i s náhledy a videi v oficiálním oznámení.
Společnost System76 vydala Pop!_OS 24.04 LTS s desktopovým prostředím COSMIC. Videoukázky na YouTube.
Byla vydána verze 1.92.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Free Software Foundation zveřejnila ocenění Free Software Awards za rok 2024. Oceněni byli Andy Wingo, jeden ze správců GNU Guile, Alx Sa za příspěvky do Gimpu a Govdirectory jako společensky prospěšný projekt.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-12 aneb Eclipse 4.38. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
U příležitosti oslav osmi let prací na debianím balíčku vyšlo GPXSee 15.6. Nová verze přináší především podporu pro geotagované MP4 soubory, včetně GoPro videí. Kdo nechce čekat, až nová verze dorazí do jeho distribuce, nalezne zdrojové kódy na GitHubu.
Monado, tj. multiplatformní open source implementace standardu OpenXR specifikujícího přístup k platformám a zařízením pro XR, tj. platformám a zařízením pro virtuální realitu (VR) a rozšířenou realitu (AR), bylo vydáno ve verzi 25.1.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byla vydána listopadová aktualizace aneb nová verze 1.107 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.107 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Pornhub zveřejnil podrobné statistiky za rok 2025. V části věnované zařízením a technologiím se lze dočíst, že 87 % přenášených dat směrovalo na telefony, 2 % na tablety a 11 % na desktopy. Operační systém Linux běžel na 6,3 % desktopů. O 22,4 % více než před rokem. Firefox má na desktopu 8,4 % podíl.
Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak dorazte na prosincovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. O čem budou tentokrát strahováci referovat? Téměř každý už si všiml významného zdražení RAM a SSD, jsou zde ale i příjemnější zprávy. Průša uvádí
… více »Řešení dotazu:
compton -b --vsync opengl --backend glx
__GL_YIELD musí začínat dvěma podtržítky, jinak nebude fungovat. Používám __GL_YIELD=USLEEP __GL_SYNC_TO_VBLANK=1 a nic se netrhá na 3840×2160@60 ani na GTX 1070 ani na GTX 960.
To jsem samozřejmě dělal.
A nic.
Ale spolehlivě mi pomáhá zaklínadlo
nvidia-settings --assign CurrentMetaMode="nvidia-auto-select +0+0 { ForceCompositionPipeline = On }"
takže je jasné, že cesta vede tímto směrem.
Upravím ten konfigurák ručně a ozvu se.
Příklad mého /etx/X11/xorg.conf : 8 řádek od konce je vlastnost o které se hovoří
# nvidia-settings: X configuration file generated by nvidia-settings
# nvidia-settings: version 396.24 (builduser@felixonmars2) Wed May 9 20:37:28 CST 2018
Section "ServerLayout"
Identifier "Layout0"
Screen 0 "Screen0" 0 0
InputDevice "Keyboard0" "CoreKeyboard"
InputDevice "Mouse0" "CorePointer"
Option "Xinerama" "0"
Option "StandbyTime" "0"
Option "SuspendTime" "0"
Option "OffTime" "0"
Option "BlankTime" "0"
EndSection
Section "Files"
EndSection
Section "InputDevice"
# generated from default
Identifier "Mouse0"
Driver "mouse"
Option "Protocol" "auto"
Option "Device" "/dev/psaux"
Option "Emulate3Buttons" "no"
Option "ZAxisMapping" "4 5"
EndSection
Section "InputDevice"
# generated from default
Identifier "Keyboard0"
Driver "kbd"
EndSection
Section "Monitor"
# HorizSync source: edid, VertRefresh source: edid
Identifier "Monitor0"
VendorName "Unknown"
ModelName "Samsung SMXL2370HD"
HorizSync 30.0 - 81.0
VertRefresh 56.0 - 75.0
Option "DPMS"
EndSection
Section "Device"
Identifier "Device0"
Driver "nvidia"
VendorName "NVIDIA Corporation"
BoardName "GeForce GTX 1050"
EndSection
Section "Screen"
Identifier "Screen0"
Device "Device0"
Monitor "Monitor0"
DefaultDepth 24
Option "Stereo" "0"
Option "nvidiaXineramaInfoOrder" "DFP-0"
Option "metamodes" "nvidia-auto-select +0+0 {ForceCompositionPipeline=On, ForceFullCompositionPipeline=On}"
Option "SLI" "Off"
Option "MultiGPU" "Off"
Option "BaseMosaic" "off"
SubSection "Display"
Depth 24
EndSubSection
EndSection
vo=opengl-hq:deband=no vo=vdpau hwdec=vdpau sub-font-size=32V nvidia-settings mám zapnuté "Sync to VBlank" a "Allow Flipping" a vypnuté "Enable FXAA".
Je situace s nvidia kartami opravdu tak špatná?
Ano.
Neví někdo co ještě vyzkoušet, než to vzdám?Wayland. Tedy, až ta věc bude fungovat, snad za pár let. Letos už se mi do toho konečně podařilo poprvé přihlásit (zhruba dva roky poté, kdy se začalo tvrdit, že "už to je"), ale není to ono, je tam problém prakticky s každým ovládacím prvkem, kdekteré okno nebo menu se tu a tam náhodně objeví čistě černé, animace občas vypadá, jako by běžela na Pentiu 100, a co je nejhorší, občas to celé zatuhne a uživatel neví, jestli je to jenom na pár sekund nebo tentokrát už napořád.
Ale pokud jde o "konečné" řešení tearingu, je to zkrátka Wayland nebo jiná náhrada X11. Jakmile bude Wayland fungovat, doporučuji vyzkoušet ho. Dá se do něj přihlásit normálně přes SDDM; stačí si jenom doinstalovat balíky, které ve jménech obsahují kde a wayland, případně plasma a wayland. Pak bude SDDM umět spouštět Wayland session. A jednoho dne to třeba začne být použitelné.
Tiskni
Sdílej: