Byla vydána (𝕏) nová verze 2025.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Dánské ministerstvo pro digitální záležitosti má v plánu přejít na Linux a LibreOffice [It's FOSS News].
V úterý Google vydal Android 16. Zdrojové kódy jsou k dispozici na AOSP (Android Open Source Project). Chybí (zatím?) ale zdrojové kódy specifické pro telefony Pixel od Googlu. Projekty jako CalyxOS a GrapheneOS řeší, jak tyto telefony nadále podporovat. Nejistá je podpora budoucích Pixelů. Souvisí to s hrozícím rozdělením Googlu (Google, Chrome, Android)?
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.101 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.101 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
V Brně na FIT VUT probíhá třídenní open source komunitní konference DevConf.CZ 2025. Vstup je zdarma, nutná je ale registrace. Na programu je celá řada zajímavých přednášek, lightning talků, meetupů a workshopů. Přednášky lze sledovat i online na YouTube kanálu konference. Aktuální dění lze sledovat na Matrixu, 𝕏 nebo Mastodonu.
Vyloučení technologií, které by mohly představovat bezpečnostní riziko pro stát, má umožnit zákon o kybernetické bezpečnosti, který včera Senát schválil spolu s novelami navazujících právních předpisů. Norma, kterou nyní dostane k podpisu prezident, počítá rovněž s prověřováním dodavatelů technologií pro stát. Normy mají nabýt účinnosti od třetího měsíce po jejich vyhlášení ve Sbírce zákonů.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.6.
Po Red Hat Enterprise Linuxu a AlmaLinuxu byl v nové stabilní verzi 10.0 vydán také Rocky Linux. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-06 aneb Eclipse 4.36. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
Americká filmová studia Walt Disney a Universal Pictures podala žalobu na provozovatele populárního generátoru obrázků pomocí umělé inteligence (AI) Midjourney. Zdůvodňují to údajným porušováním autorských práv. V žalobě podané u federálního soudu v Los Angeles označují firmu za „bezednou jámu plagiátorství“, neboť podle nich bez povolení bezostyšně kopíruje a šíří postavy z filmů jako Star Wars, Ledové království nebo Já, padouch, aniž by do nich investovala jediný cent.
Kde se hlásí týrání dětí? Někdo by měl příslušný úřad upozornit na tento dotaz.
Ale teď vážně: Všechno špatně. Před 20 lety jsem byl (v roli fracka) v podobné situaci; stačí si jen adekvátně posunout časovou osu nazpět a najít na ní stejnou propast mezi současným hardwarem a zoufalstvím, které jsem musel používat.
Je to hovadina, je to vůči dítěti dost bezohledné a stálo mě to tenkrát enormní spoustu času a úsilí, které jsem místo toho mohl věnovat smysluplné práci s počítačem, programování v jazycích o desetiletí pokročilejších, než jaké na tom šrotu fungovaly, a vůbec poznávání zajímavého světa informačních technologií, který mi byl v podstatě odepřený až do dob vysoké školy.
Dodnes jsem tuhle kravinu rodičům neodpustil. Měl jsem jinak skvělé dětství, ale tohle je taková kaňka, jakýsi first world problem, na který se mi ale nikdy nepodaří zapomenout. Nezbývá mi tedy než apelovat na současné rodiče / příbuzné / učitele / rodinné známé 10-letých dětí: Nedělejte takovou prasárnu; nestojí to za to. Nejlevnější současný hardware poslouží dítěti nesrovnatelně lépe než archeologický artefakt z třetihorního šrotiště.
Notebook nie je vhodný. dôvody : v prípade poruchy je ťažšie vymeniť chybnú časť, náchylnosť na prehrievanie, často hw s množstvom bugov.
Nie som si istý či nový hardvér je to najlepšie. Keďže dnes sa vo veľkom nedodržiavajú špecifikácie a podobne.
Rodičia nebudú nikoho počúvať. Jedine aktuálne osobu, ktorá propaguje niečo čo je v móde.
Ale teď vážně: Všechno špatně. Před 20 lety jsem byl (v roli fracka) v podobné situaci; stačí si jen adekvátně posunout časovou osu nazpět a najít na ní stejnou propast mezi současným hardwarem a zoufalstvím, které jsem musel používat.BASIC, staré dobré vypalovačky (aneb co se v mládí naučíš, ve stáří jako když najdeš), velmi kvalitní shareware hry (Apogee), Unreal, Half-life…neměl bych zapomenout na zásobování od GameStaru, Score a Levelu. Tak nějak mi přijde že jsme to měli tehdá jednodušší.
Tak nějak mi přijde že jsme to měli tehdá jednodušší.
Jak kdo. Jestliže máš v době Pentia II doma na stole 286, na které neběží žádný rozumně současný operační systém, o svobodném softwaru nemluvě, a o (vytáčeném) Internetu taky nemůže být řeč, asi to nebude kdovíjak jednodušší.
Tiskni
Sdílej: