abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 13:33 | IT novinky

    Před 25 lety, ve čtvrtek 29. dubna 1999, byla spuštěna služba "Úschovna".

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 01:00 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 24.04.28 s kódovým názvem Time After Time svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) a nová verze 7.24.0 souvisejícího frameworku MLT Multimedia Framework. Nejnovější Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:33 | Nová verze Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 03:22 | Zajímavý článek

    V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 00:11 | Nová verze

    Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    27.4. 17:44 | Nová verze

    Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    26.4. 17:11 | Nová verze

    Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 12
    26.4. 13:33 | Nová verze

    Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.

    Pavel Křivánek | Komentářů: 9
    26.4. 04:55 | Zajímavý software

    Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 47
    25.4. 17:33 | Nová verze

    Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 14
    KDE Plasma 6
     (75%)
     (8%)
     (2%)
     (15%)
    Celkem 880 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník


    Vložit další komentář
    13.12.2004 17:56 Michal Marek (twofish) | skóre: 55 | blog: { display: blog; } | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Podpora?
    Jako návod k Wordu a MSIE pro začátečníky je to dost o ničem :-(

    Jinak připomínek je tam až až, zatím se nikdo z MIČR nenamáhal odpovědět.
    13.12.2004 18:51 finn | skóre: 43 | blog: finnlandia | 49° 44´/13° 22´
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Podpora?
    Všechny připomínky budou zpracovány (zameteny pod koberec (-:) až nakonec.
    Užívej dne – možná je tvůj poslední.
    13.12.2004 19:09 Michal Marek (twofish) | skóre: 55 | blog: { display: blog; } | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Podpora?
    Aha, pro oči nevidím... Ale chtěl jsem říct, že připomínek je tam neurekom a čím víc jich tam ještě přibude, tím snazší potom bude výběr dotazů k zodpovězení :-)
    14.12.2004 18:00 David Jež | skóre: 42 | blog: -djz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Podpora?
    Nevim, ale u me prirucky naplnily veskera ocekavani -- co totiz jineho ocekavat od ministerstva, jemuz sefuje figurka, ktera nevi co je to bit a byte, od ministerstva, nad jehoz strankami placi obe oci. Prislusnost k Ceske Republice se snazi prozradit nejaka usmudlana parodie na statni vlajku velikosti blechy na niz nejsou videt ani zvirata, natoz jejich vyraz. A informace na techto strankach aby clovek asi hadal, kdyz uz je nenajde.

    Prirucky jsou ve stejnem duchu -- o typograficke urovni nema cenu hovorit, nula se totiz nijak komentovat neda. Styl, kterymi jsou psane se snad nehodi ani do kresleneho serialu pro senilni. No a co si o nich ma pomyslet chudak clovicek, ktery ocekava, ze se z nich kurna alespon neco dozvi? Platit za neco takovehoto je akorat k placi.

    Mne se treba na vysvetleni principu fungovani posty a webu osvedcily stare duhove stranky: na par strankach strucne a jasne vysvetlene o co jde bez balastu pro deti do 3 let a predpokladani, ze citatel je nesvepravny debil okolo. Pochopil to z nich kazdy komu jsem to kdy vysvetlovat az se ke vsi smule stalo, ze si je asi nekdo privlastnil takze mam ted s vysvetolvanim tezsi praci :-(. Tento sh.t od ministerstva mne opravdu dvakrat nefascinuje a uz alespon vim, co za literaturu durazne nedoporucovat.
    -djz

    "Yield to temptation; it may not pass your way again." -- R. A. Heinlein
    13.12.2004 19:19 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Chce se nad tím plakat..
    ..ale bohužel těžko hledat metr v zemi kde ruka ruku myje. Je zajímavé, že antimonopolní úřad ani nežbleptne proti praktikám slavného ministerstva informatiky, které svým postupem likviduje konkurenční prostředí a zcela otevřeně podráží nohy živnostníkům a firmám které nemají propojení na rozhodovací struktury tohoto státu. Podpora "pseudostandardů", zvýhodňování velkých firem (už vidím dobráka co se nechá školit někde za plnou taxu, když jinde mu polovinu dotuje stát), atd.. atd..
    13.12.2004 20:28 Michal Marek (twofish) | skóre: 55 | blog: { display: blog; } | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Chce se nad tím plakat..
    zvýhodňování velkých firem... Pravda je, že pokud se "počítačově málo gramotný" člověk v příštích několika letech dostane k počítači, bude to pravděpodobně PC s MS Windows a MS Office, takže bych neviděl zlý úmysl za tím, že ty materiály jsou o programech od MS (a pochybuju že by s tím měl MS cokoliv společného (*)).

    Mně osobně se ale nelíbí, že z těch materiálů se laik IMHO nic kloudného nenaučí -- nenaučí se používat aspoň styly ve Wordu (**), nepochopí ani v nejmenším jak funguje Web (co je to HTML, cookies, JavaScript..., nebo aspoň že se to jmenuje Web ;-)), atd atd. Nehledě na to, že znalosti z kvalitních materiálů o Windows / MSO / MSIE by lidé využili i při práci s KDE / OOo / Firefoxem (např.)

    Ale (jakkoliv oprávněné) řeči o podpoře MS z našich daní IMHO jenom nahávají MIČR aby celou diskusi smetlo ze stolu jako výkřiky pár fanatiků.

    (*) S tím centrum.cz si už, pravda, tak jistý nejsem.

    (**) Strana 15 a dále ve Word.pdf...
    13.12.2004 20:43 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Chce se nad tím plakat..
    OTOH neexistuje důvod, proč učit MS Word. Všechny takové programy jsou si podobné jako vejce vejci (nebo hrobu hrob (omlouvám se Kainarovi)), a umíš-li s jedním, umíš se všemi[*] -- což si myslím, že je podstatná věc, která by tam měla být, a s ní pak souvisí i ukázky jiných wordprocessorů. Počítačová gramotnost není v tom, že člověk nabifluje položky menu MS Wordu, a pak je vyděšený, když něco není zcela identické.

    [*] Na základní úrovni, o níž se bavíme.
    13.12.2004 20:49 Michal Marek (twofish) | skóre: 55 | blog: { display: blog; } | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Chce se nad tím plakat..
    Však to píšu ve druhém odstavci -- kdyby ty brožurky za něco stály, dají se použít i na jiné podobné programy.

    Jenže když si někdo přečte tohle, tak bude vyděšený, i když přijde to internetové kavárny kde jaksi ještě nemají Word 2k3.
    13.12.2004 20:57 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Tak jest
    Ano, ty texty za moc nestojí. Nicméně, co by tedy obsahovat měly? Jaké by bylo složení učebnice pro program národní počítačové gramotnosti, s nímž byste souhlasili? Čím by se měl takový program vůbec zaobírat?

    Nic takového samozřejmě psát nechci a nebudu (a nepředpokládám, že někdo bude), ale zajímá mě to.
    Copak toho není dost?
    13.12.2004 21:58 Michal Marek (twofish) | skóre: 55 | blog: { display: blog; } | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tak jest
    Předně, ve ve třech dvouhodinových vzdělávacích kurzech se člověk houby naučí, takže tam může být třeba pohádka O Červené Karkulce a vyjde to nastejno...

    Ale vážně: mělo by tam být:

    a) Co to ty Windows jsou a proč v tom počítači je potřeba nějaký OS (a ne že po zapnutí počítače se objeví obrázek číslo 3 /trávník ve WinXP/), že existují nějaké uživatelské účty a k čemu to je, b) co jsou to soubory a adresáře(*), pak teprve že ve v průzkumníkovy jsou nějaké ikonky žluté a nějaké jiné, že se k souborům a adresářům dají nastavit nějaká práva,

    (*) nebo složky, tady už jsem rezignoval

    c) že ve wordprocesoru člověk nemusí psát jako prase (styly, NEodsazování odstavců podržením enteru, ...), d) informace o (ne)přenositelnosti různých výstupních formátů Wordu, e) nějaká tabulka s rozdíly v zkratkách/rozvržení UI/terminologii mezi MSO a OOo (něco jako http://www.mozilla.org/support/firefox/keyboard.html, alo o MSO/OOo a nejen o zkratkách),

    f) alespoň základy fungování Webu -- z čeho se taková WWW stránka skládá, co všechno může pomocí JS a spol. udělat s UI broweru etc. (bez takových znalostí je používání WWW docela nebezpečné, IMNSHO), z čeho se skládá URL (ne že se nemusí psát nepovinná část adresy http://), g) vyhledávání na WWW h) tabulka s rozdíly mezi IE, Firefoxem a Operou (viz výše).

    Dál už mě to nebaví... abych to shrnul: Pokud to hrdě nazvou Národní program počítačové gramotnosti, tak mají lidem vysvětlit jak věci fungují, ne jak se kliká na obdélníček vypnout ve Windows XP.

    Taky by to nemuselo být psané tak infantilním způsobem (nebo se to zdá jenom mně?) a mohli by si nechat udělat jazykovou korekturu.
    14.12.2004 00:32 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tak jest
    Ano, ten rozsah mi přijde dost malý (to je fakt dobrý tak jako nějaký sjezd sekretářek aby se naučily zapnout ten Word). Myslím, že ten program by měl obsahovat ucelenou koncepci výuky od základní školy. Ono, k některým věcem, které by se učit měly není vůbec potřeba vědět co je ten počítač a jak se s ním pracuje. Hovoříme o základních pojmech, například. Možná to bude taky tím, že ty učitelky na ZŠ o tom taky celkem prd ví (a co s nimi udělá podobné školení jako tenhle program, no, to si fakt pomůžem - do pekla).

    A krom toho, takový program nepovede k tomu, že přeučíme klikače na nejnovější Word, což v dalších třech letech nepovede k srovnání země na nějaký dementní standard převyšující úroveň okolních zemí EU (češi klikají rychleji a mají nabiflováno víc ikonek, no bože, koho to s***).

    Jenže problém je IMHO taky v tom, kde se v těch předávaných znalostech zarazit. Co ještě ten člověk vědět potřebuje a co už ne. Myslím, že je to dost dobře vidět při výuce čehokoliv co se týká počítačů. Aby člověk něčemu skutečně rozuměl, přijde mi, že toho musí vědět moc a moc.

    Dovolím si tu (na zamyšlení) předhodit jeden odkaz, který mě nedávno zaujal, od Ivana Ryanta "místo informatiky ve všeobecném vzdělání", který se úplně netýká věci ale je v něčem docela podnětný.

    Co se týče stylu, tak ten je skutečně vzhledem k cílové skupině (do níž jsem vlastní úvahou pasoval učitelky ZŠ a sekretářky) dost divný.
    Copak toho není dost?
    13.12.2004 22:06 medulin | skóre: 31 | blog: medulin | ČR
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tak jest
    Podle mne: No v kazdem pripade by to nemelo vypadat jako reklamni letak nejake firmy. Podle mne by tam melo byt nejdrive seznameni s hardwarem pocitace ( podobne jako v autoskole s autem ) aby kazdy vedel co od pocitace muze ocekavat ( na co disketa, CD, DVD a pod. ). Potom na co je operacni system a jeho druhy, vyhody a nevyhody. Co je adresar a co soubor atd... Hlavne by to meli napsat odbornici co o tom neco vedi a nejsou "sponzorovani" nejakou komercni firmou. Aby to nebylo v rozporu se zakonem tak jak je tomu ted.
    14.12.2004 00:36 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tak jest
    Ta myšlenka s odborníky je docela zajímavá. Kolik z vás by bylo ochotno (v rámci vlastenectví zadarmo, iluze bych si nedělal, když se na případné návrhy byť jen kouknou, tak to bude zázrak) něco srozumitelně pro začátečníky o nějaké problematice napsat, dejme tomu o fungování počítačových sítí? Je možné vůbec takovou problematiku v rozsahu dejme tomu 2 A5 stran alespoň trochu rozebrat? Přijde mi, že sotva.
    Copak toho není dost?
    14.12.2004 09:09 rastos | skóre: 62 | blog: rastos
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tak jest
    Predstav si, nedavno som sa dostal ku skriptam (ci co to bolo), pre ziakov gymnazii a tiez som si povedal, ze sa tam ucia somariny a mohli by mat nieco lepsie. Navyse to bolo pre slovenskych studentov a v cestine (nic proti cestine, ale ucebnica by mala byt v statnom jazyku). Tak som si povedal: co tak skusit napisat lepsie. (Vseobecne si myslim, ze clovek by nemal kritizovat X ak nevie urobit lepsie X.) Tak som sa pustil v pisat. V Lyx-e. Nech aj ja z toho nico mam a nieco sa naucim. Popis toho z coho sa sklada pocitac (CPU/MB/RAM/HDD/...) mi vysiel na nieco vyse 10 stran A4.

    Mimochodom, ak sa niekto chce do takej veci pustit, tak odporucam zohnat si informacie. Napr. na stranke Statneho pedagogickeho ustavu su tzv. Vzdelavacie standardy, ucebne plany a osnovy (nevie niekto co je ekvivalent v CR?). Tazko mi ale padne pisat ucebnicu, v ktorej sa pocitac sklada podla toho co hovori von Neumanova schema. Nic proti p. Neumanovi, ale pre _uzivatela_ (co by mal byt produkt klasickej gymnazialnej vyuky informatiky) je to k nicomu. Vacsina tych dokumentov si dava pozor a nie je 'MS positive', ale prepracovanie so zameranim na sucasnu dobu, otvorene formaty, atd atd, by im isto neuskodilo. Ale ich implementacia v praxi casto 'MS positive' je. Potom som cirou nahodou chytil od ruky akusi knizku a ajhla. Prvych par kapitol bolo venovanych tomu co som prave dal dohromady. Odhliadnuc od toho, ze zvysok knizky je zamerany na SW od MS, pripadalo mi to lepsie, ako tie skripta.

    Pytal som sa jedneho ucitela, preco vlastne skripta, ked ta knizka vyzera rozumnejsie. A on vravi: kniziek je dost, chybaju nam pracovne listy - vies nieco ako zbierka prikladov. Tam uz Tex nie je to prave orechove. Skor by to chcelo nejaku webovu aplikaciu.

    Kazdopadne si myslim, ze stvorenie ucebnice odbornou komunitou je dobry napad. Chce to ucebnicu, ktora popise principy a neprodukuje cvicene opice a svoju snahu zatial nevzdavam.

    14.12.2004 13:33 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tak jest
    Navyse to bolo pre slovenskych studentov a v cestine (nic proti cestine, ale ucebnica by mala byt v statnom jazyku).
    Vtipné. Na školách technických směrů jsou v některých případech jedinou literaturou texty (nejde často ani o učebnice) v angličtině. Co by někteří dali za učebnici ve slovenštině.
    14.12.2004 14:29 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tak jest
    Nebo mají relevantní knihy jen v ruštině. Co by někteří dali za knihu v angličtině...
    13.12.2004 23:54 Michal Kubeček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tak jest
    Autor takové příručky by měl z ovládání jednotlivých systémů a programů vytáhnout to podstatné, co je společné a co bude absolventům skutečně prospěšné. Když dělám linuxové kursy, také vykládám, jak funguje správa uživatelů, ne jak zavést uživatele v YaSTu nebo drak*.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.