abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 16:11 | Nová verze

    Hyprland, tj. kompozitor pro Wayland zaměřený na dláždění okny a zároveň grafické efekty, byl vydán ve verzi 0.50.0. Podrobný přehled novinek na GitHubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 15:55 | Komunita

    Patrick Volkerding oznámil před dvaatřiceti lety vydání Slackware Linuxu 1.00. Slackware Linux byl tenkrát k dispozici na 3,5 palcových disketách. Základní systém byl na 13 disketách. Kdo chtěl grafiku, potřeboval dalších 11 disket. Slackware Linux 1.00 byl postaven na Linuxu .99pl11 Alpha, libc 4.4.1, g++ 2.4.5 a XFree86 1.3.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 21:22 | IT novinky

    Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) jako první orgán státní správy v Česku spustilo takzvaný „bug bounty“ program pro odhalování bezpečnostních rizik a zranitelných míst ve svých informačních systémech. Za nalezení kritické zranitelnosti nabízí veřejnosti odměnu 1000 eur, v případě vysoké závažnosti je to 500 eur. Program se inspiruje přístupy běžnými v komerčním sektoru nebo ve veřejné sféře v zahraničí.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 12
    včera 16:22 | IT novinky

    Vláda dne 16. července 2025 schválila návrh nového jednotného vizuálního stylu státní správy. Vytvořilo jej na základě veřejné soutěže studio Najbrt. Náklady na přípravu návrhu a metodiky činily tři miliony korun. Modernizovaný dvouocasý lev vychází z malého státního znaku. Vizuální styl doprovází originální písmo Czechia Sans.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 22
    včera 15:33 | Upozornění

    Vyhledávač DuckDuckGo je podle webu DownDetector od 2:15 SELČ nedostupný. Opět fungovat začal na několik minut zhruba v 15:15. Další služby nesouvisející přímo s vyhledáváním, jako mapyAI asistent jsou dostupné. Pro některé dotazy během výpadku stále funguje zobrazování například textu z Wikipedie.

    bindiff | Komentářů: 7
    včera 13:33 | Bezpečnostní upozornění

    Více než 600 aplikací postavených na PHP frameworku Laravel je zranitelných vůči vzdálenému spuštění libovolného kódu. Útočníci mohou zneužít veřejně uniklé konfigurační klíče APP_KEY (např. z GitHubu). Z více než 260 000 APP_KEY získaných z GitHubu bylo ověřeno, že přes 600 aplikací je zranitelných. Zhruba 63 % úniků pochází z .env souborů, které často obsahují i další citlivé údaje (např. přístupové údaje k databázím nebo cloudovým službám).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    včera 00:11 | Nová verze

    Open source modální textový editor Helix, inspirovaný editory Vim, Neovim či Kakoune, byl vydán ve verzi 25.07. Přehled novinek se záznamy terminálových sezení v asciinema v oznámení na webu. Detailně v CHANGELOGu na GitHubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    15.7. 20:44 | IT novinky

    Americký výrobce čipů Nvidia získal od vlády prezidenta Donalda Trumpa souhlas s prodejem svých pokročilých počítačových čipů používaných k vývoji umělé inteligence (AI) H20 do Číny. Prodej těchto čipů speciálně upravených pro čínský trh by tak mohl být brzy obnoven, uvedla firma na svém blogu. Americká vláda zakázala prodej v dubnu, v době eskalace obchodního sporu mezi oběma zeměmi. Tehdy to zdůvodnila obavami, že by čipy mohla využívat čínská armáda.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    15.7. 17:22 | Nová verze

    3D software Blender byl vydán ve verzi 4.5 s prodlouženou podporou. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    14.7. 22:22 | Komunita

    Open source webový aplikační framework Django slaví 20. narozeniny.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Jaký je váš oblíbený skriptovací jazyk?
     (59%)
     (27%)
     (7%)
     (3%)
     (0%)
     (1%)
     (4%)
    Celkem 409 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 8.6. 21:05
    Rozcestník


    Vložit další komentář
    Gammu by nyní také mělo být lze přeložit
    spis by to melo byt
    ..gammu by melo byt mozno prelozit i na ...
    9.2.2005 09:00 © | skóre: 37 | blog: escaped
    Rozbalit Rozbalit vše Re: x
    Tušil jsem, že se kvůli tomu někdo ozve. Je to ovšem v naprostém pořádku. Že se tento obrat běžně asi tolik nepoužívá není moje chyba. :-D
    9.2.2005 09:51 David Jež | skóre: 42 | blog: -djz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: x
    O tom dosti pochybuji :-). V naprostem poradku to muze byt mozna u vas, ale neni to ani cesky a ani to nedava smysl. A ze podobnych paskvilu jsou plne noviny te take neomlouva :-).
    -djz
    "Yield to temptation; it may not pass your way again." -- R. A. Heinlein
    9.2.2005 11:25 DAvid
    Rozbalit Rozbalit vše Re: x
    Milý jmenovče, velice se mýlíte. Tento obrat rozhodně není z novin, ale z tzv. krásné literatury (čti beletrii). Patří mezi mé oblíbené a může být používán zcela běžně - je totiž zcela v pořádku. Jediným protiargumentem proti jeho uplatnění je jeho mírná zastaralost. Nic víc.
    9.2.2005 12:56 Hynek (Pichi) Vychodil | skóre: 43 | blog: Pichi | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: x
    Co to čtete za beletrii, která obsahuje takovéto věty? Ta věta hlavně není gramaticky správná. Gammu by nyní také mělo být. Co by mělo být? lze přeložit. To je další věta se slovesem lze. Takže ty dvě věty by měly být spojeny spojkou, nebo alespoň čárkou a rozhodně dohromady nevyjadřují nic smysluplného. Jestli se tak v první polovině 18. století mluvilo, tak dnes rozhodně ne a podle současných pravidel českého jazyka ta věta nedává smysl. Taky můžeš rovnou začít mluvit češtinou z 9. století a jsem zvědav, kolik lidí ti bude rozumět. Jazyk je určen především k dorozumívání. Když ti nikdo nerozumí, tak je ti k ho...u!
    XML je zbytečný, pomalý, nešikovný balast, znovu vynalézané kolo a ještě ke všemu šišaté, těžké a kýčovitě pomalované.
    9.2.2005 14:00 DAvid
    Rozbalit Rozbalit vše Re: x
    Obrat bylo lze je naprosto v pořádku. Je platný i podle současných (sic!) pravidel českého jazyka. Bylo lze najdete v literatuře dvacátého století, pravda, především v klasice. V sci-fi ani v postmoderních textech ho nehledejte.

    :-) Překvapuje mne, jak Vás dokáže vytočit (soudím tak dle vulgarismu na konci Vašeho komentáře) obrat, který Vám není vlastní, přesto je srozumitelný.

    PS: Jak se mluvilo před třemi sty lety vážně nevím. Pochybuji, že tehdejší čeština (předjungmanovská) měla s dnešní mnoho společného. Prostě se mi jen nechce zbůhdarma ořezávat mateřštinu na nováckou dřeň.

    PS2: Co přechodníky? Přemítavše o smyslu obratu, zažehnul mimoděk diskusi? Také vadí? ;-)
    9.2.2005 14:34 David Jež | skóre: 42 | blog: -djz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: x
    Presne v duchu nasich politiku. Placnout co nejdementnejsi a nejkostrbatejsi obrat, jen proto aby se udelali. Mozna zajimavymi...
    -djz
    "Yield to temptation; it may not pass your way again." -- R. A. Heinlein
    9.2.2005 15:01 DAvid
    Rozbalit Rozbalit vše Re: x
    Bral jsem to jako přátelskou diskusi mezi lidmi mající odlišné názory. Vaše hloupá poznámka do ní jednoduše nezapadá.
    9.2.2005 18:07 © | skóre: 37 | blog: escaped
    Rozbalit Rozbalit vše Re: x
    Omyl. A jak velký! Nesuďte laskavě lidi, když o nich nic nevíte. Tento obrat používám běžně i v každodenní mluvě!

    Víte, když celé dětství čtete kvalitní literaturu a nikoli brak, tak se vám dostane pod kůži ohromující množství zajímavých jazýkových jevů, které pak uplatňujete, aniž byste měl nějaké zvláštní ponětí o tom, že je ostatní nemusejí znát. Prostě takové lidi považujete když už zrovna ne za nevzdělance, tedy alespoň za nesečtělé nekulturní ignoranty. Buďte rád, že ste se něčemu přiučil a neježte se hned na tím, ano? Raději nahlédněte do nějakých pravidel spisovného jazyka. :-D

    PS: Naši politikové zjevně nečetli ani jednu knihu. Kdyby ano, nikdy by nemohli rozhodovat způsobem jakým rozhodují. A srovnání s nima považuji za naprosto urážející a zcela nemístné (nevidím souvislost)! Pokud by politikové formulovali zákony podle v duchu českého jazyka -- už jenom to by mnohé zlepšilo (především by se usnadnil výklad litery zákona).

    PS2: Jste to Vy, kdo mě seznává "zajímavým". Děkuji! ;-)
    9.2.2005 18:18 © | skóre: 37 | blog: escaped
    Rozbalit Rozbalit vše Re: x
    Sorry za ty překlepy... nikdy to po sobě nevidím. :-D
    10.2.2005 11:04 David Jež | skóre: 42 | blog: -djz | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: x
    Take sorry, opravdu mne to nejak nedoslo :-(. Sice jsem cetl a ctu ledacos, nejen de Sadeho nebo sci-fi :-), ale nektere obraty mi k srdci neprirostly a asi nikdy neprirostou. No jo no, uz jsem radeji ticho :-)...

    PS: Prechodniky mam rad, nevadi mi ba naopak jsou moc mile. Jen mi vadi jejich nespravne pouzivani, zensky rod misto muzskeho a podobne nesvary ktere jsou bohuzel hodne casto slyset.

    PS2: Ta poznamka mi fakt ujela, nekdy se proste neudrzim. Jinak proti vam diskutujicim samozrejme nic nemam. Ale jezeni mam nejen v povaze, ale i ve jmene :-) takze...
    -djz

    "Yield to temptation; it may not pass your way again." -- R. A. Heinlein
    9.2.2005 15:54 Hynek (Pichi) Vychodil | skóre: 43 | blog: Pichi | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: x
    A co přišel déle? Taky nevadí? Mě teda jo. Stejně jako bylo lze. Prostě lze je sloveso a bylo je taky sloveso. Ani jedno není v infinitivu. Dvě slovesa obě v jiné formě než infinitiv, tak je to souvětí. Jako souvětí to nemáte spojené a ještě ke všemu to nedává smysl.
    XML je zbytečný, pomalý, nešikovný balast, znovu vynalézané kolo a ještě ke všemu šišaté, těžké a kýčovitě pomalované.
    9.2.2005 16:30 DAvid
    Rozbalit Rozbalit vše Re: x
    Vadí. Omlouvám se, již jsem nechtěl přispívat, ale musím jen trochu poupravit Vaše tvrzení. LZE je příslovce, nikoliv sloveso. :-(
    9.2.2005 18:21 Hynek (Pichi) Vychodil | skóre: 43 | blog: Pichi | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: x
    Fakt. Sory, jsem blbec.
    XML je zbytečný, pomalý, nešikovný balast, znovu vynalézané kolo a ještě ke všemu šišaté, těžké a kýčovitě pomalované.
    9.2.2005 23:16 hoowadoo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: prechodniky?
    "Přemítavše.... zažehnul?": to jako má být česky? Když tak "přemítav... zažehnul", nebo "přemítavše... zažehnuli"...

    P.S. Co je na přechodnících špatného?
    10.2.2005 01:42 © | skóre: 37 | blog: escaped
    Rozbalit Rozbalit vše Re: prechodniky?
    Přechodníky jsou dokonalé. Doslova se v nich rochnim, ale veřejně si netroufám... :-D
    10.2.2005 08:58 DAvid
    Rozbalit Rozbalit vše Re: prechodniky?
    Máte samozřejmě pravdu, díky za opravu. Dal jsem omylem dohromady množné a jednotné číslo.

    PS: Nic, osobně je mám rád, pouze v nich často chybuji. Chybí mi praxe. Myslel jsem je jen jako další příklad tvarů slov, se kterými se v praxi moc nesetkáte, a přitom jsou součástí mateřštiny.
    31.3.2005 16:27 wake
    Rozbalit Rozbalit vše Re: prechodniky?
    premitavse zazehnula ;)
    16.11.2015 08:01 Alice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: prechodniky?
    Přemítavši zažehnula. Přemítavše zažehnuli.
    9.2.2005 18:16 © | skóre: 37 | blog: escaped
    Rozbalit Rozbalit vše Re: x
    Děkuji za obhajobu toho zjevně znělého obratu. Jak jinak by totiž mohl některé jedince tolik zasáhnout a jak by jinak mohl tak dlouho rezonovat v jejich myslích, kdyby nebyl vpravdě "znělým"? obhájil bych se sám, ale byl jsem celé odpoledne jaksi zaneprázdněn. Děkuji, že ste se zastal českého jazyka.
    10.2.2005 09:00 DAvid
    Rozbalit Rozbalit vše Re: x
    :-) Jen teď vypadám jako exhibicionista...
    9.2.2005 16:08 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: x
    No tak... proč ta silná slova?

    Pánové odpůrci, musím se postavit na stranu původního pisatele a jeho obhájce. Spojení "bylo lze" je v pořádku a dříve se často používalo. Jen proto, že jste to ještě neslyšeli nebo nečetli, neznamená, že to je hloupost. Není to nějaký nářečný nebo slangový obrat. Jen trochu archaický.
    9.2.2005 16:21 Miroslav Andrle | skóre: 18
    Rozbalit Rozbalit vše Re: x
    Vy neverici Tomasove, dejte si vyhledat "bylo lze" googlem a po precteni par odstavcu pochopite vyznam.

    Musim se ale priznat, ze mi to taky moc nezni.

    bylo lze=bylo mozne

    P.S. soude podle vyskytu, 9430 odkazu v Googlu, to zas tak neobvykle neni.
    9.2.2005 18:13 © | skóre: 37 | blog: escaped
    Rozbalit Rozbalit vše Re: x
    Nezní to, protože je to poněkud nezvyk. Proč ale nevracet českému jazyku zpět jeho polysémantičnost a polymorfičnost? Vždyť to je to co jej činí, v pravém svém slova smysle, jazykem živoucím! :-D (Snad někdo ocení, že si ze sebe umím taky udělat trochu srandu.)
    9.2.2005 18:44 k3
    Rozbalit Rozbalit vše Re: x
    no me to hodne pripomelo me polosynteticke vety kdyz se neco pokousim vymyslet, ale vubec nevim co bych psal :) takze to pak zni takhle nejak podivne. prinejmensim je tenhle obrat ponekut zvlastni a ponekud se me to nepodarilo rozparsovat do srozumitelne podoby bez nahrazky toho spojeni. a take me to pripomelo takove ty automaticke preklady z anglictiny kdy prekladac tam nasazi nejake slova a precist se to uz vubec neda :)
    9.2.2005 19:14 © | skóre: 37 | blog: escaped
    Rozbalit Rozbalit vše Re: x
    Ja také nikde netvrdím, že přeložené to není automaticky a ani netvrdím, že jsem to přeložil dobře. Celé je to vlastně překlad, kromě toho jediného obratu, o kterém se tu vede řeč. ;-) Nabouchal jsem to v rychlosti před spaním. Z toho ale jasně plyne, že ten obrat "by bylo lze" opravdu používám zcela normálně. :-D
    9.2.2005 18:15 Hynek (Pichi) Vychodil | skóre: 43 | blog: Pichi | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: x
    No já jsem to četl a slyšel celkem mockrát, ale vdždy v takových souvislostech, že ten obrat nepovažuji za vhodný k používání v běžné mluvě.
    XML je zbytečný, pomalý, nešikovný balast, znovu vynalézané kolo a ještě ke všemu šišaté, těžké a kýčovitě pomalované.
    9.2.2005 23:12 Jan Grmela | skóre: 45 | blog: Kilo šťávy z lachtana | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Diskuse
    Me vzdycky fascinuje, jak se tu vedou ty jazykove diskuse. Na serveru o Linuxu by to (neznaly) clovek asi jen tezko cekal... Ale aspon si tu nenadavame a tribime svoje jazykove schopnosti, kterymi pozdeji muzeme vytrit zrak diskutujicim jinde :-)
    9.2.2005 23:25 hoowadoo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Diskuse
    Me hlavne fascinuje, jaxe lidi, co o jazyce nemaji paru, snazi delat chytre...

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.