abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 04:44 | IT novinky

    V San José probíhá vývojářská konference NVIDIA GTC 2024. CEO společnosti NVIDIA Jensen Huang měl dvouhodinovou keynote, ve které představil celou řadu novinek: NVIDIA Blackwell platform, NVIDIA NIM microservices, NVIDIA Omniverse Cloud APIs, Project GR00T, …

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 14:33 | Komunita

    Byly zpracovány a na YouTube zveřejněny videozáznamy jednotlivých přednášek z letošního Installfestu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    včera 13:33 | Pozvánky

    Od 21. do 23. března proběhnou Arduino Days 2024. Sledovat bude možné oficiální streamy. Zúčastnit se lze i lokálních akcí. V Česku jsou aktuálně registrovány dvě: v Praze na Matfyzu a v Poličce v městské knihovně.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:11 | Pozvánky

    Letošní ročník konference LinuxDays se uskuteční o víkendu 12. a 13. října, opět se potkáme v pražských Dejvicích na FIT ČVUT. Také během letošního ročníku nás budou čekat desítky přednášek, workshopy, stánky a spousta doprovodného programu. Aktuální dění můžete sledovat na Twitteru, Facebooku nebo na Mastodonu, přidat se můžete také do telegramové diskusní skupiny.

    Petr Krčmář | Komentářů: 3
    včera 09:00 | Nová verze

    Byla vydána nová major verze 2.0.0 a krátce na to opravné verze 2.0.1 open source online editoru Etherpad (Wikipedie) umožňujícího společné úpravy v reálném čase.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 08:00 | IT novinky

    Elonem Muskem založena společnost xAI otevřela pod licencí Apache 2.0 svůj AI LLM model Grok-1.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 00:44 | Nová verze

    Matematický software GNU Octave byl vydán ve verzi 9.1.0. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Nově je preferovaný grafický backend Qt a preferovaná verze Qt 6. V tomto vydání byly přepracovány funkce pro převod čísel z desítkové soustavy. Jako obvykle jsou zahrnuta také výkonnostní vylepšení a zlepšení kompatibility s Matlabem.

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 0
    17.3. 22:33 | Zajímavý článek

    Společnost PINE64 stojící za telefony PinePhone nebo notebooky Pinebook publikovala na svém blogu březnový souhrn novinek. Vypíchnout lze, že pracují na virtuálním asistentu PineVox a zatím bezejmenných sluchátkách na lícní kosti (bone conduction).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    17.3. 18:33 | Nová verze

    Hyprland, kompozitor pro Wayland zaměřený na dláždění okny a zároveň grafické efekty, je již dva roky starý. Při té příležitosti byla vydána verze 0.37.0 (a záhy opravná 0.37.1 řešící chybu ve vykreslování oken). Nově závisí na knihovně hyprcursor, která poskytuje škálovatelné kurzory myši.

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 3
    17.3. 16:11 | Komunita

    Geolokační služba Mozilla Location Service, kterou používá množství svobodného softwaru (často přes Geoclue), letos skončí. Data budou dostupná pouze do 10. dubna 2024, API klíče třetích stran budou odstraněny 12. června. Příčinou je údajné porušení patentů firmy Skyhook v roce 2019, následná dohoda omezila rozvoj MLS.

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 0
    Steam
     (25%)
     (28%)
     (13%)
     (10%)
     (24%)
    Celkem 305 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 11.3. 21:45
    Rozcestník

    23:59:59 23:59:60 00:00:00

    Mezinárodní organizace pro sledování rotace Země a referenčních systémů (IERS) stanovila (Bulletin C 52), že noc z 31. prosince 2016 na 1. ledna 2017 bude o tzv. přestupnou sekundu delší. Předchozí vkládání přestupné sekundy proběhlo 30. června 2015, 30. června 2012, ...

    8.7.2016 07:00 | Ladislav Hagara | Zajímavý článek


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    Conscript89 avatar 8.7.2016 08:16 Conscript89 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Super, ted nebudou lidi vedet kdy odpalit ohnostroj. Hezka sabotaz! :D
    I can only show you the door. You're the one that has to walk through it.
    8.7.2016 09:18 alkoholik | skóre: 40 | blog: Alkoholik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Taky je super, ze az se zase neco vysere, budou vsichni v praci pripraveni resit problemy..
    8.7.2016 09:23 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Přestupná sekunda se vkládá vždy posledního června nebo prosince, z 26 přestupných sekund jich v prosinci bylo 15, takže se to zvládá. Navíc přestupná sekunda se vkládá na celém světě ve stejný okamžik, o půlnoci UTC, takže pokud u nás někdo v 1:00 po půlnoci bude mít problém, kdy má odpálit ohňostroj, nebude to přestupnou sekundou.
    Conscript89 avatar 8.7.2016 16:15 Conscript89 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    No jo, to me ani nenapadlo, a tou dobou v Britanii nebudu no :/
    I can only show you the door. You're the one that has to walk through it.
    3.8.2016 18:02 0x07CC
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    No já nevím, jak vy ostatní, ale já o půlnoci na Silvestra nejdřív připíjím na Nový rok ;) Až potom se odpalujou petardy, a to už je tak pár minut po půlnoci ;)

    P.S. - já vím, že jsem tady s křížkem po funuse, ale napsat jsem musel :D :D
    8.7.2016 13:15 martin-ux
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    neviem ako v cechach, ale tu na slovensku su nadrzani na ohnostroj viac ako 2 tyzdne dopredu a buchaju stale. no a 31eho nehovoriac, to strielaju ozaj furt. clovek ani nevie kedy je "oficialne polnoc".
    xvasek avatar 9.7.2016 23:02 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    To jsme jednou byli na chatě, okolo desáté jsme šli ze srandy odpálit nějakou rachejtli a jak jsme ji vystřelili, z vedlejšího slumu vyběhli romové, vytáhli housle a začali zpívat a tančit. Pak nám to došlo - oni tam neměli hodiny.
    8.7.2016 09:54 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    organizace pro sledování rotace Země

    Teď nemůžu dostat z hlavy představu skupinky lidí, kteří sedí na židličkách a pozorují, jak se Země otáčí. :-)

    8.7.2016 10:31 Jirka
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Za přestupné sekundy nemůže ani tak rotace Zeměkoule, ale spíše nesprávná délka sekundy v její definici. Viz
    8.7.2016 13:13 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Na druhou stranu to má výhodu, že je prakticky vyloučeno, že by se musela sekunda ubírat. I tak je s tím problémů až až…
    8.7.2016 14:36 pavele
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Na druhou stranu to má výhodu, že je prakticky vyloučeno, že by se musela sekunda ubírat. I tak je s tím problémů až až…
    Tak to seš na omylu, ta sekunda se přidává nebo ubírá podle toho, jak nám ta naše země rotuje - jestli zrychluje nebo zpomaluje.

    Jo, teorie a praxe v názorném příkladu... :-)
    8.7.2016 16:08 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Jenže prakticky se právě sekunda ještě nikdy neubírala.
    Bedňa avatar 9.7.2016 23:29 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    To tak nejak vychádza zo všeobecnej teórie relativity a keby to bolo inak ako sa tu niekto snaží naznačiť, tak je to kandindát na ďalšiu Nobelovu cenu.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    Jendа avatar 9.7.2016 23:54 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    WTF? Tohle je opravdu jenom o tom, jak rychle se zrovna ten kus šutru točí. Kdyby byla definice sekundy víc těch přechodů, nebo bylo zemětřesení, nebo kolem prolítlo nějaké dostatečně těžké těleso, tak se bude ubírat.
    Bedňa avatar 10.7.2016 00:23 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Tak skôr ako toto by som skôr uznal, že podobný stav môže nastať pretože jadro Zeme je mladšie (a ten rozdiel bude stále väčší na základe všeobecnej teórie relativity) ako obal a môže to časom ovplyvniť rotáciu. Vesmír je podobne riedky ako atómy, takže skôr vyhráš tisíc krát prvú cenu na Športke ako nastane zrážka dvoch objektov pri prechode dvoch galaxií proti sebe.

    Vieš aká je vzdialenosť medzi Zemou a Jupiterom? Je to 1,2 miliardy kilometrov, jako ja si to neviem ani predstaviť a je to ťažko pochopiteľná vzdialenosť, ale v slnečnej sústave je ešte až moc husto. Za slnečnou sústavou tá riekosť stúpa rádovo.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    xvasek avatar 10.7.2016 22:38 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Je to celé horší a relativita s tím nemá moc co dělat. Rotace Země se zpomaluje díky slapovým jevům (proti tomu jde "zkulaťování" Země a tím zrychlování rotace, ale slapové jevy vítězí), nakonec zůstane Země ke Slunci otočená jenom jednou stranou, jako je teď Měsíc k Zemi.

    Ještě pro doplnění - Měsíc se od Země vzdaluje, takže délka astronomického měsíce se prodlužuje - viz Keplerovy zákony.

    V této nestabilní situaci je doplňování přestupných sekund jenom dočasný workaround.
    11.7.2016 00:31 Ing. Juraj Liptak
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Lenze ste zabudli na temnu energiu ktora zruychluje rozpinanie vesmíru a tym ze sa okraje vesmíru navzájom o seba tru vznika teplo, ktore roztahuje zemske jadro a to prebublavanim zvysuje tlak na rotaciu zeme. Z toho vypliva ze nasa planeta smeruje k obeznej drahe Jupitera okolo ktorého bude obiehat az kym sa nasa gelexia nezrazi s Andromedou.
    11.7.2016 01:32 aceman | skóre: 27
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Prosim? Okraje vesmiru?
    11.7.2016 09:07 Lol Phirae | skóre: 23
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Viz http://www.placata-zeme.cz/
    8.7.2016 14:42 Ondrej Santiago Zajicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Ten odkazovany clanek je dosti zavadejici. Sekundu jako fyzikalni jednotku je treba zadefinovat tak, aby byla stabilni a dala se pouzit jako etalon. To splnuje SI definice, ale nesplnuje to jeji stara definice, ktera odvozuje delku sekundy od delky obehu zeme kolem slunce.

    Problem tedy neni ve 'spatne' definici sekundy, ale ve spatne definici dne. Tedy ve snaze udrzovat vazbu mezi kalendarnim dnem a rotaci zeme, prestoze jsme (v 'zapadnim' kalendari) uz davno vzdali snahu udrzovat tu vazbu pro mesice a roky.
    8.7.2016 16:30 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    IMHO ta myšlenka spíš byla, že bylo možné použít stejnou definici, ale s jinou konstantou, takže by systematický drift byl momentálně nulový a dorovnávaly by se jen ty nepravidelné výchylky (méně často). Jenže to by jednak stejně fungovalo jen dočasně (i když dostatečně dlouho, aby se to nikoho z nás netýkalo) a navíc si nejsem jistý, jestli by nutnost korigovat oběma směry nakonec nepřinesla víc problémů než současný stav. (Navíc mám podezření, že pokud by přestupné sekundy byly vzácnější, nebyl by software vůči nim tak často testovaný a problémů by se mezi nimi nakumulovalo více.)
    8.7.2016 17:32 Ondrej Santiago Zajicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    No jo, jenze on ten prechod mezi definicema nebyl rovnou z pevneho zlomku stredni delky dne na soucasnou SI jednotku, ale slo to pres nekolik meziprechodu. A ta konstanta byla zvolena tak, aby 'nova' sekunda co nejlepe odpovidala v te dobe platne definici sekundy, ktera vychazela ze stredni delky tropickeho roku 1900. Tudiz dneska uz v tom mame 116 let akumulovaneho driftu, coz odpovida zhruba tem 2 ms rozdilu v delce dne.
    8.7.2016 18:20 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    A ta konstanta byla zvolena tak, aby 'nova' sekunda co nejlepe odpovidala v te dobe platne definici sekundy, ktera vychazela ze stredni delky tropickeho roku 1900.

    To zní rozumně. Koneckonců, když se přecházelo u metru na násobek vlnové délky, taky se ten násobek stanovoval podle do té doby používaného etalonu, ne podle přesněji přeměřeného poledníku.

    kyknos avatar 9.7.2016 11:26 kyknos | skóre: 18 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    to by bylo uzasne prakticke, neudrzovat vazbu mezi kalendarnim dnem a rotaci zeme, treba poledne o pulnoci vy vylo docela vtipne :D
    So the Nationalists and the Socialists have the same policy on Brexit. They should get together and form a...
    9.7.2016 17:33 Ondrej Santiago Zajicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Pokud mluvime o rozdilu rotace zeme vuci UTC, tak tam poledne o pulnoci maji treba na Novem Zelande. Pokud mluvime o rotaci zeme vuci mistnimu casu, tak to lze kompenzovat tim, ze se za tech nekolik tisicileni proste posune casova zona.
    9.7.2016 18:00 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Jednorázová změna by byl mnohem větší problém. 29. únor se vkládá obvykle jednou za čtyři roky, za tu dobu se obvykle přidá několik přestupných sekund – když to bez problémů zvládáme s tím 29. únorem, proč by měl být problém s přestupnou sekundou, která je ještě častější?
    9.7.2016 18:09 Lol Phirae | skóre: 23
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    když to bez problémů zvládáme s tím 29. únorem, proč by měl být problém s přestupnou sekundou, která je ještě častější?
    Ehm. Protože 29. únor je jaksi pevně dán. Nikdo ho nevyhlašuje 6 měsíců dopředu - což je z hlediska programátorů opravdu katastrofa.

    The One-second War (What Time Will You Die?)
    9.7.2016 19:12 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    6 měsíců dopředu - což je z hlediska programátorů opravdu katastrofa.
    Není. Ukažte mi jediný problém způsobený tím, že se o přestupné sekundě vědělo „jen“ půl roku dopředu.
    9.7.2016 19:15 Lol Phirae | skóre: 23
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Ukažte mi jediný problém způsobený tím, že se o přestupné sekundě vědělo „jen“ půl roku dopředu.
    Možná by bylo dobré si přečíst ten odkazovaný článek. #facepalm
    9.7.2016 20:27 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    To, že v odkazovaném článku není popsaný jediný problém způsobený tím, že se o přestupné sekundě ví „jen“ půl roku dopředu, neznamená, že takový problém neexistuje. Že to je problém jste napsal vy, takže je na vás to doložit.
    9.7.2016 20:30 Lol Phirae | skóre: 23
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    No, vidím, že článek si prostě nepřečteš, takže nic, konec diskuse. Na Jirsákovskou klasiku typu debata s hluchým fakt nemám náladu.
    9.7.2016 20:43 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    To je od vás šlechetné. Mohl byste ten příklad z článku citovat a udělat ze mne hlupáka. Ale vy ne, příklad neuvedete a radši uděláte hlupáka ze sebe. Děkuji.
    11.7.2016 09:33 j
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Z tebe debila nikdo delat nemusi, o tobe to vsichni vedi.
    Jendа avatar 10.7.2016 00:11 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Zvýšená komplexita systémů a z ní pramenící vyšší náklady na vývoj a vyšší riziko chyb. Podle mě to má už moc nevýhodný cost/benefit poměr. Například přestupné roky se vyplatí, protože implementace je jednoduchá (stačí otestovat dělitelnost 4, 100 a 400) a přináší rozumný zisk. Oproti tomu přestupná sekunda vyžaduje implementovat komunikační kanál, kterým se ty informace do programu dostanou, a úložiště pro seznam předchozích přestupných sekund, což může být zejména v embedded věcech dost pakárna.
    9.7.2016 19:00 Ondrej Santiago Zajicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Zmenu casove zony delame dvakrat do roka kvuli letnimu casu. Jednorazove zmeny v casovych zonach (nebo v pravidlech pro letni cas) se take cas od casu deji z politickych duvodu. Nez by byla potreba jedna takova z duvodu akumulovanych odchylek, tak jich bude jeste mnoho z jinych duvodu.

    Zmeny v casovych zonach jsou daleko mensi problem, protoze se tyka jen lokalniho casu, nikoliv UTC.

    S prestupnym dnem je daleko mensi problem, protoze je dany algoritmicky a ne arbitrarne pozorovanim.

    Dalsi rozdil je v tom, ze minuty a hodiny jsou definovane casove jednotky v ramci mezinarodniho systemu jednotek jako pevne nasobky sekundy. Prestupne sekundy tedy vytvareji dichotomii mezi minutami a hodinami jako jednotkami casu a jako slozkami casoveho udaje UTC. Mesice ani roky takto definovane nejsou.
    9.7.2016 19:20 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Jo takhle, vy jste myslel, že by se třeba všechny evropské státy používající SEČ posunuly do UTC+2. To by neměl být problém, ale pak by postupně driftovalo UTC (což by později způsobilo problémy s datovou hranicí, jenže to už je tak daleko, že vůbec nemá smysl se tím dnes zabývat).

    Každopádně posouvat po tisíci letech časové pásmo by byl nesmysl, protože tou dobou už by bylo dávno (po desítky generací) zažité, že je to posunuté, a nebyl by žádný důvod to korigovat. Celé to označování času je jenom otázka zvyku, takže korekce má smysl dělat buď průběžně, nebo vůbec.
    Jendа avatar 10.7.2016 00:14 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Já pořád doufám, že se do té doby lidstvo rozhoupe kolonizovat okolní vesmírná tělesa, a pak bude stejně potřeba systém pro počítání času překopat.
    kyknos avatar 11.7.2016 11:24 kyknos | skóre: 18 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Ano, na každém tělese jinak
    So the Nationalists and the Socialists have the same policy on Brexit. They should get together and form a...
    11.7.2016 15:10 hypvofxy | skóre: 5 | blog: hypvofxy | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    IMHO spis lokalni cas, odlisny pro kazde teleso (tj. svitat bude stale ve stejnou dobu apod.), a jednotny univerzalni cas pouzivany pro meziplanetarni komunikaci a zaznamenavani udalosti.
    kyknos avatar 12.7.2016 16:18 kyknos | skóre: 18 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    nejsem si jist, zda to ma vubec smysl - pokud se bavime o slunecni soustave, kde vzdy bude asi zeme silne dominantni + par kolonii kolem, tim meziplanetarnim snandardem muze byt porad utc

    pokud se bavime v mezihvezdnem meritku, prijde mi, ze univerzalni cas ztraci trosku smysl, vzhledem k neexistenci ftl komunikace a relativistickym efektum
    So the Nationalists and the Socialists have the same policy on Brexit. They should get together and form a...
    Bystroushaak avatar 13.7.2016 17:31 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    IMHO spis lokalni cas, odlisny pro kazde teleso (tj. svitat bude stale ve stejnou dobu apod.), a jednotny univerzalni cas pouzivany pro meziplanetarni komunikaci a zaznamenavani udalosti.
    :)

    V tomhle doporučuji přednášky profesora Kulhánka, dají se najít na youtube. To člověku vezme iluze o absolutnosti času, který plyne s gravitací a rychlostí pohybu všude jinak. Univerzální čas by se tedy dal jen fakt blbě založit a jedna vteřina v něm by se stejně rozcházela s vteřinou někde jinde, i kdyby na začátku byly seřízené stejně.

    Tuším že zrovna Petr Kulhánek - Sto let obecné relativity (FČ FEL ČVUT 26.2.2015) byla dobrá.
    13.7.2016 17:34 hypvofxy | skóre: 5 | blog: hypvofxy | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Shoda jmen? :)
    Jendа avatar 9.7.2016 23:59 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    1) Vychází to na něco jako jednu hodinu posunu za celou současnou historii lidské civilizace. Na poledne o půlnoci by sis musel tak 100000 let počkat. 2) Už teď se nedodržuje vazba mezi kalendářním rokem a rotací Země (kolem Slunce), kalendář má natvrdo 365.2425 dnů v roce.
    10.7.2016 00:52 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    …a předtím měl po stovky let natvrdo 365.25, dokud se nenakumulovala tak velká chyba, že to začalo dělat problémy. Nikdo z nás se toho nedožije, ale jsem si celkem jistý, že pokud do té doby nedojde k nějaké úplně nekompatibilní změně, v době, kdy nepřesnost té současné aproximace začne mít pozorovatelné důsledky, aplikuje se potřebná korekce.
    10.7.2016 02:50 Ondrej Santiago Zajicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Už teď se nedodržuje vazba mezi kalendářním rokem a rotací Země (kolem Slunce)
    A co teprve vazba mezi kalendarnimi mesici a obehem Mesice (ktera byla v puvodnim starorimskem kalendari) ...
    kyknos avatar 10.7.2016 13:06 kyknos | skóre: 18 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    ale i hodina posunu je dost, staci se podivat jake neuveritelne zlo je letni cas

    ale predevsim, pocitace jsou proto, aby se prizpusobovaly a slouzily lidem, ne naopak, pokud je pro nekoho pri programovani problem vyresit prestupnou sekundu, mel by snad delat neco jineho
    So the Nationalists and the Socialists have the same policy on Brexit. They should get together and form a...
    Jendа avatar 10.7.2016 14:11 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    ale i hodina posunu je dost, staci se podivat jake neuveritelne zlo je letni cas
    Tam mi vadí, že je to ze dne na den. Kdyby to trvalo 500 generací, tak bych s tím problém neměl :-)
    kyknos avatar 10.7.2016 14:20 kyknos | skóre: 18 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    to je jeden aspekt, druhý aspekt je ztráta synchronizace se sluncem, ten mi vadí snad ještě více (respektive vadí mi celou dobu, kdežto z přechodu se dokážu tak za 2-3 týdny vzpamatovat)

    mimo jiné to rozbilo všechny sluneční hodiny
    So the Nationalists and the Socialists have the same policy on Brexit. They should get together and form a...
    xvasek avatar 10.7.2016 22:20 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Mně nejvíc vadí, že se délka slunčního dne během roku zkracuje a prodlužuje, jakékoli mapování "lidských" hodin na to už mi přijde jako nepodstatný implementační detail.
    kyknos avatar 10.7.2016 22:28 kyknos | skóre: 18 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    To mi většinu roku nevadí, krom prosince, kdy už je toho světla tak málo, ze mi selhává mozek.
    So the Nationalists and the Socialists have the same policy on Brexit. They should get together and form a...
    ⧠ A = 0 avatar 11.7.2016 10:42 ⧠ A = 0 | skóre: 10 | blog: Technokratovo_zrcadlo | Helsinki
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Já na letní čas kašlu, což může víceméně udělat každý, kdo nemusí „do fabriky na šestou“.
    Nevolte zmrdy.
    Jendа avatar 11.7.2016 10:55 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    což může víceméně udělat každý, kdo nemusí „do fabriky na šestou“
    Jenže takových je asi většina (kromě zaměstnání i škola).
    kyknos avatar 11.7.2016 11:23 kyknos | skóre: 18 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Na fyzikální zákony se kaslat nedá.
    So the Nationalists and the Socialists have the same policy on Brexit. They should get together and form a...
    ⧠ A = 0 avatar 11.7.2016 12:43 ⧠ A = 0 | skóre: 10 | blog: Technokratovo_zrcadlo | Helsinki
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Co má letní čas do činění s fysikálními zákony?
    Nevolte zmrdy.
    kyknos avatar 11.7.2016 13:29 kyknos | skóre: 18 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Zkus se podívat na oblohu, slunce ho nějak nerespektuje, a vše co na něm závisí s nim
    So the Nationalists and the Socialists have the same policy on Brexit. They should get together and form a...
    ⧠ A = 0 avatar 11.7.2016 13:37 ⧠ A = 0 | skóre: 10 | blog: Technokratovo_zrcadlo | Helsinki
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Však právě. Stejně jako mně, slunci je letní čas ukradený.

    Letní čas je jen hloupá historická konvence, něco jako řazení vodičů v RJ-45 nebo nenošení pokrývky hlavy v budově.
    Nevolte zmrdy.
    kyknos avatar 11.7.2016 14:14 kyknos | skóre: 18 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Jo, mne taky, do chvile, než mi ujede vlak
    So the Nationalists and the Socialists have the same policy on Brexit. They should get together and form a...
    Jendа avatar 11.7.2016 23:49 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Hm, co je na nošení pokrývky hlavy v budově výhodného? Já typicky nosím pokrývku hlavy když je moc zima (čepici), silně prší (kšiltovku, kupodivu pomáhá, aby mi nepršelo na brýle) nebo je nebezpečno (helmu). Ani jedno z toho uvnitř nebývá…
    12.7.2016 01:03 Ondrej Santiago Zajicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Treba to, ze nemusis resit, kam ji dat, kdyz prijdes z venku.
    11.7.2016 09:51 Kosac
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    ale i hodina posunu je dost, staci se podivat jake neuveritelne zlo je letni cas
    Prosim objasnit jake je to neuveritelne zlo. Me letni cas maximalne vyhovuje. Slunce neni zbytecne venku, kdy vetsina lidi jeste spi a nezapada zbytecne brzy.
    11.7.2016 10:04 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Snad radši ani ne, tyhle nářky bohatě stačí jednou (u někoho dvakrát) ročně. Stručné shrnutí: lidská mysl je mocná, když si dost intenzivně snažíte vsugerovat, jak strašně letním časem trpíte, začnete trpět skutečně. A někdo se snaží opravdu hodně.
    11.7.2016 11:25 Y
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    -1
    kyknos avatar 11.7.2016 12:07 kyknos | skóre: 18 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Kubecek je prostě... Rýmuje se to
    So the Nationalists and the Socialists have the same policy on Brexit. They should get together and form a...
    11.7.2016 12:59 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Jistě, některým mým spolužákům na prvním stupni ZŠ to připadalo vtipná. Většinu to přešlo, ale někdo holt na téhle duševní úrovni zamrzne…
    kyknos avatar 11.7.2016 13:28 kyknos | skóre: 18 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Třeba ještě rozmrznes
    So the Nationalists and the Socialists have the same policy on Brexit. They should get together and form a...
    11.7.2016 15:07 hypvofxy | skóre: 5 | blog: hypvofxy | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Kdybys musel v noci odpracovat 13 hodinovou pracovni smenu misto 12 hodinove (a tu hodinu prescasu ani nedostal proplacenou, protoze ta jedna hodina kamsi zmizela), mozna by ses tvaril trochu jinak, mocny lidsky mysliteli. Lidi, kteri se tvari, ze vlastne o nic moc nejde, jsou pouze nedostatecne informovani (tedy i ty). Ale tak muzes zkusit vysvetlit nejakemu epileptikovi, ze pokud o hodinu driv neusne, je to jeho problem a kratsi spanek beztak nicemu nevadi. ;-)
    11.7.2016 16:09 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Kdybys musel v noci odpracovat 13 hodinovou pracovni smenu misto 12 hodinove (a tu hodinu prescasu ani nedostal proplacenou, protoze ta jedna hodina kamsi zmizela), mozna by ses tvaril trochu jinak

    Nebo bych si třeba uvědomil, že statisticky stejně často dostanu zaplacených 12 hodin za fakticky odpracovaných 11.

    kyknos avatar 11.7.2016 16:14 kyknos | skóre: 18 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Gjo, já mel takovou směnu přesně jednou, to zákon velkých čísel funguje primo skvěle :D
    So the Nationalists and the Socialists have the same policy on Brexit. They should get together and form a...
    12.7.2016 07:19 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00

    Tím spíš nevidím, proč bych se kvůli jedné hodině práce za celou dobu zaměstnání měl kdovíjak užírat. To už jsem v životě přišel o víc a z daleko malichernějších příčin.

    A pak je tu samozřejmě i skutečnost, že ne každý má ke své práci takový vztah, že si na stopkách odměřuje, aby náhodou neodpracoval o minutu víc, než má napsáno ve smlouvě (a naopak).

    Klasickou noční směnu jsem sice ještě neměl, ale už jsem párkrát měl 24x7 pohotovost, která bylo kvůli přechodu z letního času o hodinu delší, aniž bych za ni dostal zaplaceno víc. A stejně tak jsem měl na jaře o hodinu kratší, aniž bych dostal zaplaceno méně. Opravdu necítím nejmenší potřebu řešit, jestli bylo některých víc a které to byly.

    kyknos avatar 12.7.2016 12:00 kyknos | skóre: 18 | blog: Quid novi? | Ranša Rosa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    to bude pravdepodobne tim, ze delas ***** práci - až budeš mít pohotovost jako například lékař nebo kdokoliv, kdo dělá skutečně zodpovědnou a náročnou práci, budeš to možná vidět jinak

    ale především, jak to vidíš ty, není nikterak podstatné - letní čas vadí spoustě lidí, a tvé výkřiky, že ti nevadí, jsou asi tak relevantní, jako bys šel do diskuse o heterosexuálním souložení vykřikovat, že máš radši chlapečky
    So the Nationalists and the Socialists have the same policy on Brexit. They should get together and form a...
    12.7.2016 14:57 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Možná to pro tebe bude překvapením, ale tvůj názor na mou práci je mi naprosto ukradený.
    11.7.2016 23:00 hypvofxy | skóre: 5 | blog: hypvofxy | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    V prubehu desitek let mozna. Samozrejme zrovna (ne)proplacena hodina prace je ta nejmin podstatna cast prispevku a zkusil bych se zamyslet treba nad bezpecnosti, ruzne nekde ve zdravotnictvi, a tak...
    11.7.2016 16:17 Lol Phirae | skóre: 23
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    1/ To není presčas. 2/ Zaplacenou tu hodinu dostaneš, pokud jseš placen hodinovou mzdou, jinak samozřejmě ne.
    11.7.2016 23:10 hypvofxy | skóre: 5 | blog: hypvofxy | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    1/ To není presčas.
    Z pohledu zakona samozrejme neni. Vsak ta hodina nikdy neexistovala! Proste jsme ji zrusili.

    Tak me napada, ze se tim o hodinu rozhodi i davkovani leku. Jsou nasledujici moznosti:
    • pacient uziva leky porad ve stejnych rozestupech, tj. fakticky bere leky v jinou hodinu, ale bez realne zmeny
    • pri posunu casu o hodinu dozadu se s uzitim leku o hodinu opozdi
    • pri posunu casu o hodinu vpred lek uzije o hodinu driv
    2/ Zaplacenou tu hodinu dostaneš, pokud jseš placen hodinovou mzdou, jinak samozřejmě ne.
    Ano, tak nejak by to mohlo byt. Zrovna ve zdravotnictvi, u ridicu MHD a podobne to nebude zrovna moc casty zpusob ohodnoceni.
    11.7.2016 23:31 deda.jabko | skóre: 23 | blog: blog co se jmenuje "každý den jinak" | za new york city dvakrát doleva a pak už se doptáte
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Ano, tak nejak by to mohlo byt. Zrovna ve zdravotnictvi, u ridicu MHD a podobne to nebude zrovna moc casty zpusob ohodnoceni.
    Budes se tomu mozna divit, ale i v techto profesich se vysledna mzda/plat prepocitava pres odpracovane hodiny. Ale v konecnem dusledku je to zanedbatelne, protoze odchylka zpusobena jednou hodinu navic/min dela mene nez jedno procento z hrube mzde. To uz svatky, ci jiny pocet pracovnich dnu v mesici maji vyraznejsi vliv.
    Asi před rokem se dostali hackeři na servry Debianu a ukradli jim zdrojové kódy.
    11.7.2016 23:46 hypvofxy | skóre: 5 | blog: hypvofxy | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    OK, detaily v tomhle neznam (nekdo mi o tom neco rikal, ale to uz se urcite zmenilo). Kazdopadne, pripadna neproplacena jedna hodina prace za rok mi neprijde tak zasadni, proto jsem to ostatne zminil v zavorce. Nicmene, uz jen fakt, ze vedeme tuto diskuzi, poukazuje na dalsi neporadek, ktery kvuli posunum casu vznika.
    11.7.2016 23:38 Lol Phirae | skóre: 23
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    1/ To není presčas.
    Z pohledu zakona samozrejme neni. Vsak ta hodina nikdy neexistovala! Proste jsme ji zrusili.
    Předpokládám, že by ti víc vyhovoval stav, kdy by sis pro změnu tu chybějící hodinu musel napracovat. (Logický důsledek toho, že hodina navíc by byla přesčasem.)
    11.7.2016 23:54 hypvofxy | skóre: 5 | blog: hypvofxy | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Vic by mi vyhovoval stav, kdy by se prestalo s casem takto nesmyslne hybat.
    11.7.2016 09:32 j
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Chyba je spis to, ze nejakej kteren resi ochylku jedny sekundy rocne ... je to naprosto nezajimavej parametr, u casu je podstatny predevsim to, ze plyne od minulosti do budoucnosti ... a tyhle vsemozny prestupny kraviny to nabouravaj.
    12.7.2016 14:33 mluno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Nesprávná délka sekundy může za to, že se sekundy jenom přidávají. Jinak by to mělo vycházet statisticky půl na půl, pokud by délka sekundy byla stanovená jako střední hodnota astronomického roku. Když vezmu, že se přidávají řekněme co dva roky (velmi zjednodušeně), tedy velmi přibližně nějakých 63 milionů sekund pak mi ta chyba vychází řádově nějakých 15 nanosekund, což je sice málo, ale představitelně.

    Jinak prvnotní příčinou je kolísání rychlosti Země (rychlost je ovlivňována všemi hmotnými tělesy v jejím okolí takže není stálá), nesprávná délka může hlavně za to, že se sekundy jenom přidávbají.
    12.7.2016 14:55 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Nesprávná délka sekundy může za to, že se sekundy jenom přidávají. Jinak by to mělo vycházet statisticky půl na půl

    Po omezenou dobu, jak už bylo zmíněno.

    8.7.2016 10:31 Ivan2 | skóre: 5
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Ona to neni zadna sranda. Pamatuju, ze muj spolubydlici na MFF mel dvou semestralni predmet "Rotace zeme". Kdyz mi vysvetloval, co vsechno se tam pocita, tak jsem byl rad ze delam pocitace a ne astrofyziku.
    8.7.2016 11:34 Atom321 | skóre: 20
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    No já si k tomu představím skupinku ekonomů, kteří odborně spočítali, jak moc se vyplatí posunout každý rok na jaře čas o celou hodinu a na podzim zase zpět. Sice už nikdo neověřoval, jestli se nějaký výsledek dostavil, ale což. No a pak přišla tahle druhá parta, tentokrát astronomů, a vyřešila obrovský problém dvou sekund za tři roky. Astronomická půlnoc je tak přesně v 1:00 a né už v 0:59:45. A to se vyplatí.

    Nemůžu si pomoct, ale tyhle vědátory si vždycky představuju, jak vždycky 30 června zasednou na hvězdárně, nasadí červené klaunovské nosy a party čepičky a celou noc pak prochlastávají granty z fondů EU.
    8.7.2016 13:15 Švanda Dudák
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Máš taky nějakou projekci o chytrolínech z internetu, co všemu nejlíp rozuměj a vedou tupý kecy jako ty tady? Těch je určitě víc.
    8.7.2016 14:43 Ivan2 | skóre: 5
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Kdyz tohle resil papez, tak hlavni problem byl v tom kdy vlastne slavit velikonoce a proc maji lide sit obili az v cervnu. Nakonec se z kalendare vyskrtnulo nekolik tydnu a lide se bourili protoze se obavali, ze se jim o ty tydny zkrati zivot.
    9.7.2016 02:45 __J__
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Nelze se divit, že se zasazením oslav plodnosti do našeho počítání dnů byly a jsou problémy. Prostě je nějaký darebák (asi) neznalý našeho kalendáře ukotvil na něco jiného...
    9.7.2016 08:14 Chulda | skóre: 20
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Co je to "náš" kalendář? A proč je Julius darebák, když on reformoval římský kalendář?
    9.7.2016 22:22 __J__
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    To co tu teď používáme.
    Bedňa avatar 8.7.2016 19:17 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Dobre že som si tvoj komentár stihol prečítať skôr, ako som si upil z piva, asi by to niekto schytal :-)
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    9.7.2016 20:13 fukfukfuk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    hm, existuje nějaký autoritativní zdroj všech přestupných sekund v historii?

    P.S. to, že se to vyhlašuje na půl roku dopředu taky považuju za pakárnu... To jako se to nedá přibližně interpolovat řekněme na 10 let dopředu?
    9.7.2016 20:23 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    hm, existuje nějaký autoritativní zdroj všech přestupných sekund v historii?
    IERS Bulletin C
    to, že se to vyhlašuje na půl roku dopředu taky považuju za pakárnu...
    Máte nějaký reálný příklad, čemu to vadí?
    To jako se to nedá přibližně interpolovat řekněme na 10 let dopředu?
    Vzhledem k tomu, že to slouží k dorovnávání nepravidelností, tak těžko…
    10.7.2016 00:35 Kvakor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Od doby spuštění GPS je celkem jednoduchý indikátor porovnat rozdíl GPS času vůči UTC, protože družice používají čas, který odpovídá UTC z roku 1980. Některé příjímače ho dokážou vracet separátně, nebo se dá zjistit rozdíl času z dat almanachu. To je také důvod, proč delší dobu nepoužívaná GPS ukazuje několik sekund napřed (aktuálně 17, viz GPS, UTC, and TAI Clocks), než si aktualizuje almanach, což může působit problémy u systémů, co potřebují strikně motonóní čas, nebo u těch, co sice musí komunikovat s okolím, ale svůj čas si řeší přes GPS.
    12.7.2016 14:08 mluno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Ten čas ale letí, já myslel, že jich je 15 (fakt je, že až teď si uvědomuju, že informace byla z roku cca 2010), tedy přesně čtvrt minuty, což už rozhodně neni málo. Ale má to být naopak, GPS čas (do kterého se ty přestupné sekundy nepřidávají) má být o těch 17 sekund zpožděný oproti UTC kam se přestupné sekundy přidávají. Na těch stránkách je to podle mě (podle toho, jak to chápu) napsané blbě.

    Napřed oproti GPS času musí jít ven z přijímače, aby se to shodovalo s UTC (to jestli má ven jít UTC nebo GPS se dá obvykle nastavit, myslím že se to pak ukazuje ve větě ZDA) tedy časem, který (až na pásmový posun) vidíme všude kolem sebe.

    Jinak čas od GPS přijímače (alespoň mého) rozhodně není spojitý. Narazil jsem na to třeba při zpracovávání záznamů - GPSBabel mi na několika záznamech padal a jejich analýzou jsem zjistil, že čas najednou třeba poskočil zpět o jednu nebo dvě vteřiny (po příčinách jsem nepátral, bylo to v místech bez signálu, tedy to může být příčinou, i když to je divné).

    Ještě jedna věc mi na té stránce nesedí, měl jsem za to, že GMT je čas historický, který není ovlivněný přestupnými sekundami a tedy ten rozdíl je i mezi GMT a UTC.
    12.7.2016 15:14 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Čas GPS je oproti UTC napřed, protože se zatím přestupné sekundy jenom přidávaly. To přidání přestupné sekundy UTC „přibrzdí“, proto je UTC zpožděné oproti GPS:
    UTC        GPS
    23:59:59   23:59:59
    23:59:60   00:00:00 tady se UTC zpozdí
    00:00:00   00:00:01
    
    12.7.2016 16:36 mluno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 23:59:59 23:59:60 00:00:00
    Beru zpět, trochu jsem popletl tu logiku. Ano GPS je napřed, protože není zdržený těmi přidanými sekundami. Přidaná sekunda způsobí, že je o ni méně, jednoduchá věc, ale proč mi to nedošlo hned...

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.