abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 04:22 | Nová verze

    Knihovna FFmpeg byla vydána ve verzi 8.0 „Huffman“. Přibyla mj. podpora hardwarově akcelerovaného kódování s využitím API Vulcan, viz seznam změn.

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 0
    včera 17:44 | IT novinky

    Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) vydal Zprávu o stavu kybernetické bezpečnosti ČR za rok 2024 (pdf). V loňském roce NÚKIB evidoval dosud nejvíce kybernetických bezpečnostních incidentů s celkovým počtem 268. Oproti roku 2023 se však jedná pouze o drobný nárůst a závažnost dopadů evidovaných incidentů klesá již třetím rokem v řadě. V minulém roce NÚKIB evidoval pouze jeden velmi významný incident a významných incidentů bylo zaznamenáno 18, což oproti roku 2023 představuje pokles o více než polovinu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:55 | Komunita

    Byl publikován aktuální přehled vývoje renderovacího jádra webového prohlížeče Servo (Wikipedie). Servo mimo jiné nově zvládne animované obrázky APNG a WebP.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:11 | IT novinky

    Na chytré telefony a počítačové tablety v Rusku bude od začátku příštího měsíce povinné předinstalovávat státem podporovanou komunikační aplikaci MAX, která konkuruje aplikaci WhatsApp americké společnosti Meta Platforms. Oznámila to dnes ruská vláda. Ta by podle kritiků mohla aplikaci MAX používat ke sledování uživatelů. Ruská státní média obvinění ze špehování pomocí aplikace MAX popírají. Tvrdí, že MAX má méně oprávnění k přístupu k údajům o uživatelích než konkurenční aplikace WhatsApp a Telegram.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 21
    včera 04:22 | IT novinky

    Společnost PINE64 stojící za telefony PinePhone nebo notebooky Pinebook publikovala na svém blogu srpnový souhrn novinek. Kvůli nedostatečnému zájmu byla ukončena výroba telefonů PinePhone Pro.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    21.8. 22:22 | Nová verze

    Po pěti měsících vývoje byla vydána nová verze 0.15.1 programovacího jazyka Zig (GitHub, Wikipedie). Verze 0.15.0 byla přeskočena. Přispělo 162 vývojářů. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    21.8. 21:55 | Komunita

    Před sedmi lety společnost Valve představila fork projektu Wine s názvem Proton umožňující v Linuxu přímo ze Steamu hrát počítačové hry do té doby běžící pouze ve Windows. Aktuální přehled podporovaných her na stránkách ProtonDB

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    21.8. 14:55 | IT novinky

    Společnost DuckDuckGo rozšířila svůj AI chat Duck.ai o GPT-5 mini (𝕏). Duck.ai umožňuje anonymní přístup bez vytváření účtů k několika modelům umělé inteligence. Aktuálně k GPT-4o mini, GPT-5 mini, Llama 4 Scout, Claude Haiku 3.5 a Mistral Small 3.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    21.8. 12:44 | Bezpečnostní upozornění

    Marek Tóth v příspěvku DOM-based Extension Clickjacking: Data ve správcích hesel v ohrožení na svém blogu popsal novou clickjacking techniku s několika variantami útoků a otestoval ji proti 11 správcům hesel. Výsledkem bylo nalezení několika 0-day zranitelností, které mohly ovlivnit uložená data desítek milionů uživatelů. Jedno kliknutí kdekoliv na webové stránce kontrolované útočníkem umožňovalo ukrást uživatelská data ze

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    20.8. 21:11 | IT novinky

    Na dnešní akci Made by Google 2025 (YouTube) byly představeny telefony Pixel 10 s novým čipem Google Tensor G5 a novými AI funkcemi, hodinky Pixel Watch 4 a sluchátka Pixel Buds 2a.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 25
    Pro otevření více webových stránek ve webovém prohlížečí používám
     (76%)
     (10%)
     (4%)
     (4%)
     (6%)
     (0%)
    Celkem 49 hlasů
     Komentářů: 6, poslední 21.8. 13:35
    Rozcestník

    ICANN dal zelenou prvním čtyřem novým generickým doménám nejvyšší úrovně

    Vznik nových generických domén nejvyšší úrovně postoupil do další fáze. Včera organizace ICANN oznámila, že byly delegovány první čtyři, a to شبكة (arabské slovo pro “síť”), онлайн (rusky “on-line”), сайт (rusky “webová stránka”) a 游戏 (čínsky “hra”). Na blogu CZ.NIC tuto událost komentuje Ondřej Filip mimo jiné těmito slovy: "Osobně jsem nikdy nebyl velkým příznivcem tohoto procesu a pořád nejsem příliš přesvědčen, že splní to, co se od něj očekávalo, tedy konkurenci zavedené superdoméně .com. Spíše se bojím, že nové domény přinesou chaos běžným uživatelům. Nicméně, pokud mi už nějaké z těchto domén dávaly smysl, tak to byly právě tyto nelatinkové varianty."

    24.10.2013 11:58 | Vilem Sladek | Zajímavý článek


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    24.10.2013 13:17 Pet
    Rozbalit Rozbalit vše a co u nas?
    Kdy bude další kvaziprůzkum, kde 60 lidí rozhodne, že nechtějí diakritiku v doménách?

    Ještě že se nemusíme rozhodovat sami, jestli to budeme používat, nebo ne, rozhodnou kvalifikovaní politici z NIC, že?
    24.10.2013 13:22 pet
    Rozbalit Rozbalit vše Re: a co u nas?
    Ne, lépe bude když o tom rozhodnou populisti bez kvalifikace, že?
    25.10.2013 08:40 Joelp
    Rozbalit Rozbalit vše Re: a co u nas?
    +1 :)
    xkucf03 avatar 24.10.2013 19:26 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: a co u nas?
    Ještě že se nemusíme rozhodovat sami
    Zavedení IDN by ale mělo negativní dopad i na ty, kteří by se rozhodli ho nevyužívat.

    Viz Diakritika v .cz doménách, IDN, pomlčka a spekulanti
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    24.10.2013 23:32 Marek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: a co u nas?
    Jo jasně, ale emaily už taky píšeme česky a ne cesky, to samé webové stránky jsou už všechny v češtině (nikoli cestine) a jsou bez problémů zobrazitelné ve všech prohlížečích a zařízeních, soubory v počítači můžeme už x let pojmenovávat česky atd atd.

    Zrovna u Vás mě to zaráží, mám k Vám respekt ale zrovna v otázce IDN s Vámi vůbec nesouhlasím.
    xkucf03 avatar 24.10.2013 23:56 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: a co u nas?
    ale emaily už taky píšeme česky a ne cesky, to samé webové stránky jsou už všechny v češtině (nikoli cestine)

    Jenže doména je identifikátor, nikoli souvislý text. (v e-mailech, komentářích, na webu atd. mi chybějící diakritika taky vadí)

    Zrovna u Vás mě to zaráží, mám k Vám respekt ale zrovna v otázce IDN s Vámi vůbec nesouhlasím.

    Stačí si to přečíst celé – v závěru je návrh, jak zavést IDN tak, aby – kdo chce – mohl diakritiku používat a zároveň to nenadělalo škody a nezvýšilo náklady všem ostatním.

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    BigWrigley avatar 25.10.2013 10:37 BigWrigley | skóre: 33
    Rozbalit Rozbalit vše Re: a co u nas?
    Naprosto souhlasim. A diky za odkaz na clanek na blogu.

    Jsou mista, kam proste diakrtitika nepatri.
    Linux is like a wigwam - no windows, no gates and Apache inside.
    24.10.2013 14:26 loki
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN dal zelenou prvním čtyřem novým generickým doménám nejvyšší úrovně
    jsem pro, liberální trh je budoucnost a člověk z CZ NIC kope za svůj tým, přesto je jeho prohra nevyhnutelná.
    Stanislav Brabec avatar 24.10.2013 16:18 Stanislav Brabec | skóre: 45 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN dal zelenou prvním čtyřem novým generickým doménám nejvyšší úrovně
    Odpůrcům politiky CZ NIC nic nebrání v založení ČR NIC, zažádání o TLD .čr, kde by nabízeli i domény s diakritikou.

    Pak bych se mohl svobodně rozhodnout, jestli si pořídím zizala.cz nebo žížala.čr.
    24.10.2013 16:46 jehovista
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN dal zelenou prvním čtyřem novým generickým doménám nejvyšší úrovně
    a budes si registrovat i žížala.cz a zizala.čr
    24.10.2013 17:04 pavel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN dal zelenou prvním čtyřem novým generickým doménám nejvyšší úrovně
    Na stránkách 中文百强网 jsou docela zajímavé příspěvky - doporučuji.

    Vzhledem k ceně byly české stránky "Žlutý kůň úpěl ďábelské ódy na webu" přesměrovány na webhosting, viz např. 中国万网 nebo 中国频道. :)
    24.10.2013 18:35 Kvakor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN dal zelenou prvním čtyřem novým generickým doménám nejvyšší úrovně
    Sice je pravda, že ty šílené názvy nepůjdou napsat, ale vždycky jde vzít řetězec v půvoním punykódu a pronat ho nějakým zkracovačem tak, aby z toho vypadlo něco hezčího. Sice se tím naprosto zabije původní důvod použití IDN a nových domén, ale alespoň to půjde přečíst v latince a ručně přepsat.

    Horší by bylo, pokud by např. CZ.NIC nezavedl u domén s diakritikou fallback na verzi bez diakritky, například aby křtiny.cz byly to samé jako krtiny.cz (takže by se nemuselo řešit, jestli tam bude město Křiny nebo stránka o krtcích). Nedokážu si představit, jaký zmatek by to u BFU vyvolalo ... PS: Ten kůň není žlutý, ale šíleně žluťoučký :-)
    24.10.2013 21:36 misch | skóre: 3
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN dal zelenou prvním čtyřem novým generickým doménám nejvyšší úrovně
    Příšerně žluťoučký, jinak vypadne "ř".
    25.10.2013 00:30 ...
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN dal zelenou prvním čtyřem novým generickým doménám nejvyšší úrovně
    rikal sem si kam ten komentar vlozit... ano narodni domeny zabiji nejdulezitejsi vliv internetu, jakozto stavby babylonske veze a uvrhnou lidstvo na tisice let do temnoty nacionalni separace vlivem zmateni jazyku.
    Jendа avatar 25.10.2013 16:14 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN dal zelenou prvním čtyřem novým generickým doménám nejvyšší úrovně
    Já se přiznám, že obsahu té stránky prostě nerozumím - a nezáleží na tom, jestli je doména v ASCII nebo ne.

    Nebo ještě jinak: Aha, takže když pan Wang chce poslat panu Li email, tak kvůli tomu potřebují US-ASCII adresy místo toho, aby to poslal z 王@百度.中国 na 李@百度.中国, a to i přesto, že jeho emailový klient je v čínštině, předmět zprávy je v čínštině a obsah emailu je v čínštině?
    25.10.2013 17:18 ...
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN dal zelenou prvním čtyřem novým generickým doménám nejvyšší úrovně
    demagogie nebo slepota? s us-asci dostali vsichni spolecny nastroj, ktery se naucili pouzivat. od toho uz je jen krucek k nejpocetneji uzivanym skupinam jazyku. a cinstina stale jeste neni nejrozsirenejsi.
    xkucf03 avatar 25.10.2013 18:03 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN dal zelenou prvním čtyřem novým generickým doménám nejvyšší úrovně

    Když se bude někdo chtít uzavřít před světem, tak bude tvoje e-maily házet do koše, i když bude mít adresu a doménu v ASCII. Naopak, když bude chtít komunikovat, tak ti svoji čínskou adresu nějak pošle a ty jen klikneš na odkaz, nebude ti ji diktovat do telefonu, nebo ti dá vizitku, kde bude mít i ASCII variantu.

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    Stanislav Brabec avatar 24.10.2013 17:52 Stanislav Brabec | skóre: 45 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN dal zelenou prvním čtyřem novým generickým doménám nejvyšší úrovně
    žížala.cz nemohu, neboť CZ NIC, všemocný pán TLD .cz tomu není nakloněn.

    zizala.čr stojí za zvážení, ale nejspíš by to byla zbytečná investice. Když už někdo napíše č, snad umí napsat i ž. Ale třeba bych jí od správce TLD .čr dostal jako bonus zdarma.
    24.10.2013 18:57 w4rr10r
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN dal zelenou prvním čtyřem novým generickým doménám nejvyšší úrovně
    Buď dostal, nebo musel koupit kvůli různým pofidérním byznysům.
    Punny avatar 24.10.2013 19:26 Punny | skóre: 28 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN dal zelenou prvním čtyřem novým generickým doménám nejvyšší úrovně
    jediny vysledkem bude, ze v tom bude akorat hroznej bordel...
    žižala.čr
    zižala.čr
    žizala.čr
    A kazda ma jinou adresu :) no uzasne
    25.10.2013 11:01 Duchř
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN dal zelenou prvním čtyřem novým generickým doménám nejvyšší úrovně
    Těch možností je "trošku" víc. Třeba taková žížáľá.čr či žížáľá.čř, když ICANN dá, taky dobrá.
    Jendа avatar 25.10.2013 16:19 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN dal zelenou prvním čtyřem novým generickým doménám nejvyšší úrovně
    Nějak jsem asi nepochopil myšlenku tvého komentáře. Neumíš snad při vyslovování nebo při zápisu či čtení rozlišit mezi zmíněnými variantami?
    Stanislav Brabec avatar 25.10.2013 17:27 Stanislav Brabec | skóre: 45 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN dal zelenou prvním čtyřem novým generickým doménám nejvyšší úrovně
    Zřejmě poukazuje na těžký život spekulantů s překlepovými doménami s diakritikou.

    Mohu argumentovat i z obrácené strany. Dejme tomu, že bych chtěl nějaké hezké doménové jméno pro online verzi hry prší. U CZ NIC si prší.cz nezaregistruji, a to, co si tam mohu zaregistrovat, bude vyvolávat zcela jiné asociace.

    Mnohé názvy českých domén vypadají po slití slov a odstranění diakritiky dost divně, a někdy je těžké tam vidět slova, ze kterých je název domény odvozen. Ještě těžší je to pro dyslektiky.
    xkucf03 avatar 25.10.2013 18:06 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN dal zelenou prvním čtyřem novým generickým doménám nejvyšší úrovně
    Zřejmě poukazuje na těžký život spekulantů s překlepovými doménami s diakritikou.

    Ne, spekulanti by naopak měli žně. Škoda by vznikla normálním vlastníkům domén, kteří by si najednou museli zaregistrovat spoustu variant a několikanásobně by se jim zvedly náklady na domény. Proto jsem v tom svém článku taky navrhoval, že když už zavést IDN, tak s tím, že diakritické domény budou svázané se základní variantou a nepůjde je samostatně registrovat.

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    Jendа avatar 25.10.2013 20:33 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN dal zelenou prvním čtyřem novým generickým doménám nejvyšší úrovně
    Ne, spekulanti by naopak měli žně.
    Počkej, jako že překlepy, že bude na jednom písmenku chybět (nebo dokonce přebývat!) diakritika jsou nějak extra časté?
    xkucf03 avatar 25.10.2013 20:56 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN dal zelenou prvním čtyřem novým generickým doménám nejvyšší úrovně

    Např. budeš chtít mít MojeStranky.cz nebo MojeStránky.cz, ale budeš si muset zaregistrovat i tu druhou variantu, protože když to někomu budeš diktovat do telefonu, tak on se může přeslechnout nebo to splést. Nebo to budeš mít napsané na autě nebo na billboardu a někdo si té čárky nevšimne nebo tam bude třeba nějaká šmouha a on jí tam napíše, i když tam neměla být.

    Co se týče překlepů – spekulanti si registrují i úplně nesmyslné věci, u kterých si říkám, že to snad nikdo nemůže napsat – a ono jo – při velké návštěvnosti je i zlomek uživatelů dostatečně zajímavý pro spekulanty. Někdo si třeba zaregistruje drnlab.cz nebo blmlab.cz a až budete ještě trochu známější, tak mu tam bude proudit celkem dost lidí a on jim nacpe nějaký svůj spam/spyware. U víceslovných domén je to taky jasné – je potřeba mít variantu s pomlčkou i bez pomlčky.

    Tyhle problémy existují i bez IDN – ale po jeho zavedení by ten opruz byl ještě větší (a náklady vyšší samozřejmě).

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    H0ax avatar 25.10.2013 08:07 H0ax | skóre: 36 | blog: Odnikud_nikam
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN dal zelenou prvním čtyřem novým generickým doménám nejvyšší úrovně
    pro nelatinkové názvy ano, jinak ne
    uid=0(root) gid=0(root) skupiny=0(root)
    25.10.2013 14:14 .
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN dal zelenou prvním čtyřem novým generickým doménám nejvyšší úrovně
    Mimochodem, jak vypadá čínská klávesnice?
    25.10.2013 15:08 Liborek | skóre: 18 | blog: Liborkovo | (momentálně) Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN dal zelenou prvním čtyřem novým generickým doménám nejvyšší úrovně
    UTFG a dostaneš něco jako toto.
    25.10.2013 15:50 .
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN dal zelenou prvním čtyřem novým generickým doménám nejvyšší úrovně
    I UTFG, ale nějak nedokážu pochopit, že jim to stačí. Taky jsem našel toto.
    25.10.2013 16:13 xkomczax | skóre: 51 | blog: proste_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN dal zelenou prvním čtyřem novým generickým doménám nejvyšší úrovně
    Čínské znaky jsou totiž složeny z několika sekvencí, na té "normální" klávesnici je tedy lze jednoduše skládat. V operačních systémech k tomu bývají různé utility.

    Na Taiwanu jsou používány klávesnice s polepenými čínskými znaky, ve vnitrozemské Číně ale většinou ne.
    25.10.2013 20:01 .
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN dal zelenou prvním čtyřem novým generickým doménám nejvyšší úrovně
    Díky za vysvětlení.
    26.10.2013 06:40 Jiří Jakeš | skóre: 22 | blog: Linuxovna_JJ | Taipei
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ICANN dal zelenou prvním čtyřem novým generickým doménám nejvyšší úrovně
    Zrovna ta Liborkova klávesnice je tchajwanská varianta. Ty dva znaky ve spodní části kláves slouží pro dva různé systémy psaní (proto tam jsou některé znaky dvakrát, viz např. 日 na klávesách A a D). Jeden z těch dvou systémů je proprietární Win, druhý ne (už si ale nepamatuju, který je který). V těchto systémech se znaky skládají na základě grafické podobnosti. Symboly vpravo nahoře na klávesách jsou tchajwanský systém pro psaní výslovnosti (bopomofo; lze použít také pro psaní znaků).

    V Číně většinou datlují výslovnost jednotlivých znaků (pinyin) a systém jim nabízí varianty. Bopomofo i pinyin se používají také pro psaní na mobilech (vedle přímého psaní znaků prstem na touchscreen).

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.