abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 11:55 | IT novinky

    Společnost Perplexity AI působící v oblasti umělé inteligence (AI) podala nevyžádanou nabídku na převzetí webového prohlížeče Chrome internetové firmy Google za 34,5 miliardy dolarů (zhruba 723 miliard Kč). Informovala o tom včera agentura Reuters. Upozornila, že výše nabídky výrazně převyšuje hodnotu firmy Perplexity. Společnost Google se podle ní k nabídce zatím nevyjádřila.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 04:33 | Bezpečnostní upozornění

    Intel vydal 34 upozornění na bezpečnostní chyby ve svých produktech. Současně vydal verzi 20250812 mikrokódů pro své procesory řešící 6 bezpečnostních chyb.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 1.25 programovacího jazyka Go (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    12.8. 13:44 | Nová verze

    Byla vydána beta verze Linux Mintu 22.2 s kódovým jménem Zara. Podrobnosti v přehledu novinek a poznámkách k vydání. Vypíchnout lze novou XApp aplikaci Fingwit pro autentizaci pomocí otisků prstů nebo vlastní fork knihovny libAdwaita s názvem libAdapta podporující grafická témata. Linux Mint 22.2 bude podporován do roku 2029.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    12.8. 13:00 | IT novinky

    Provozovatel internetové encyklopedie Wikipedie prohrál v Británii soudní spor týkající se některých částí nového zákona o on-line bezpečnosti. Soud ale varoval britského regulátora Ofcom i odpovědné ministerstvo před zaváděním přílišných omezení. Legislativa zpřísňuje požadavky na on-line platformy, ale zároveň čelí kritice za možné omezování svobody slova. Společnost Wikimedia Foundation, která je zodpovědná za fungování

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    12.8. 12:55 | Nová verze

    Byla vydána verze 2.0.0 nástroje pro synchronizaci dat mezi vícero počítači bez centrálního serveru Syncthing (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    12.8. 12:33 | IT novinky

    Americký prezident Donald Trump se v pondělí osobně setkal s generálním ředitelem firmy na výrobu čipů Intel Lip-Bu Tanem. Šéfa podniku označil za úspěšného, informují agentury. Ještě před týdnem ho přitom ostře kritizoval a požadoval jeho okamžitý odchod. Akcie Intelu v reakci na schůzku po oficiálním uzavření trhu zpevnily asi o tři procenta.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 12
    11.8. 04:55 | Nová verze

    Byl vydán Debian GNU/Hurd 2025. Jedná se o port Debianu s jádrem Hurd místo obvyklého Linuxu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    11.8. 02:44 | Komunita

    V sobotu 9. srpna uplynulo přesně 20 let od oznámení projektu openSUSE na konferenci LinuxWorld v San Franciscu. Pokuď máte archivní nebo nějakým způsobem zajímavé fotky s openSUSE, můžete se o ně s námi podělit.

    lkocman | Komentářů: 6
    9.8. 21:11 | Nová verze

    Byl vydán Debian 13 s kódovým názvem Trixie. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 8
    Kolik tabů máte standardně otevřeno ve web prohlížeči?
     (51%)
     (19%)
     (4%)
     (5%)
     (3%)
     (1%)
     (1%)
     (17%)
    Celkem 380 hlasů
     Komentářů: 23, poslední 4.8. 13:01
    Rozcestník

    Jonathan Schwartz, prezident Sun Microsystems, si

    Jonathan Schwartz, prezident Sun Microsystems, si na Open Source Business Conference stěžoval na GPL. Nelíbí se mu, že kód vydaný pod GPL nemůže používat v ne-GPL nebo proprietárních produktech. OpenSolaris nebo Java se tak v blízké době zcela svobodnými nejspíš nestanou. Informuje ZDNet.

    6.4.2005 08:20 | Pavel 'lingeek' Szalbot | Komunita


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    6.4.2005 09:04 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše BSD
    Tak to můžou uvolnit pod BSD. :-D
    6.4.2005 09:12 Chulda
    Rozbalit Rozbalit vše Re: BSD
    IMHO jde spis o to, ze SUN ten kod nemuze pouzit u sebe nez ze by chteli pustit neco pod GPL.
    egg avatar 6.4.2005 09:22 egg | skóre: 20 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: BSD
    No to nemůžou a dobře jim tak. Když chtějí něco od komunity použít ve svém produktu a vydělat na tom peníze, musí komunitě taky něco dát. A sice zdrojáky toho produktu pod GPL. Líbit se jim to nemusí, ale je to prostě podmínka, kterou si autoři kódu stanovili.

    Ale mezi náma - na GPL se mi nelíbí právě to, že je zaměřena na šíření sebe sama a brání používání jiných licencí, byť svobodných.
    6.4.2005 09:24 Antonín Kolísek | skóre: 33 | blog: PDA | Vyškov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: BSD
    Pak by asi GPL neměla moc smysl, když by se kód nebo jeho část mohla kdykoli přelicencovat :))
    6.4.2005 09:47 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
    Rozbalit Rozbalit vše Re: BSD
    Napsal licenci zaměřenou na šíření všech svobodných licencí zaměřených na šíření všech svobodných licencí[*] je mnohem obtížnější než napsat svobodnou licenci zaměřenou na šíření sebe sama. Kromě toho by většina anti-GPL zealotů měla námitky i k takové licenci.

    [*] Ano, takhle, protože nechceme podporovat proprietarizaci kódu ani nepřímo. Navíc je tato množina stejně prázdná -- i dnes.
    Josef Kufner avatar 6.4.2005 09:52 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Ale muzou...
    Ale vzdyt GPL veci pouzivat muzou, jen je museji udrzet jako externi utilitky, nebo v pripade LGPL, jako dynamicky linkovany knihovny...
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    6.4.2005 09:55 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
    Rozbalit Rozbalit vše CDDL
    Mně se zase nelíbí suní CDDL.

    Kromě toho zprávička kecá (článek není v tomto bodě tak jasný). Je-li Sun autor kódu, mohu ho vydat pod tuctem různých licencí zároveň -- tj. kód vydaný pod GPL lze zároveň používat zároveň v proprietárních produktech. A není-li Sun autor kódu, tak když si autor nepřeje přebírání do uzavřených programů, tak si to holt nepřeje, proto mu asi dal takovou licenci.
    6.4.2005 09:56 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
    Rozbalit Rozbalit vše Re: CDDL
    Sakra.

    s/mohu ho vydat/může ho vydat/
    6.4.2005 10:00 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: CDDL
    IMHO zprávička nekecá. Článek říká:

    ...Schwartz said that some people he's spoken to dislike it because it precludes them from using open-source software as a foundation for proprietary projects.
    6.4.2005 10:08 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
    Rozbalit Rozbalit vše Re: CDDL
    Jenže to je něco jiného, než tvrdí zprávička -- podstatný rozdíl je právě autorství.
    6.4.2005 10:23 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: CDDL
    Tomu nerozumím. Ani zprávička, ani článek se v této souvislosti o autorství nezmiňují. Schwartz (mylně) tvrdí, že GPL zabraňuje využití open source softwaru v proprietárních produktech. Zprávička tento blud více méně přesně tlumočí.
    6.4.2005 10:34 Pavel 'lingeek' Szalbot | skóre: 54 | Třinec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: CDDL
    Schwartz (mylně) tvrdí, že GPL zabraňuje využití open source softwaru v proprietárních produktech.
    Mylně? Tak teď už jsem z toho zmatený i já.
    Math, as Barbie says, is hard.
    6.4.2005 11:29 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: CDDL
    Ano, mylně. Pokud uvolníš svůj kód pod GPL, můžeš ho zároveň uvolnit i pod jinou (třeba proprietární) licencí. Pokud se však jedná o cizí GPL kód, tak ten můžeš v proprietárním řešení použít pouze tehdy, když už ho nebudeš dále distribuovat.

    Takže je to taková polopravda. Záleží na tom, jak se na to díváš. Z pohledu tvého vlastního kódu však GPL omezením pro proprietární distribuci není.
    6.4.2005 11:38 Pavel 'lingeek' Szalbot | skóre: 54 | Třinec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: CDDL
    Pod pojmem GPL kód si představuju GPL kód z pohledu kohokoliv - ani autor nemůže GPL kód zařadit do proprietárního produktu... Může ho vydat i pod jinou licencí, ale to už pak snad není GPL (kód).
    Math, as Barbie says, is hard.
    egg avatar 6.4.2005 11:51 egg | skóre: 20 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: CDDL
    ani autor nemůže GPL kód zařadit do proprietárního produktu...

    Ale jistěže autor může svůj GPL kód zařadit do proprietárního produktu. Kdo by mu v tom asi bránil a proč? Autor se svým kódem přirozeně může dělat, cokoli chce.
    6.4.2005 11:59 Pavel 'lingeek' Szalbot | skóre: 54 | Třinec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: CDDL
    Řekl bych, že může do proprietárního produktu zařadit svůj kód, který mj. šíří pod GPL. Jenže v proprietárním produktu de facto není GPL kód, ale prostě kód autora, se kterým si může vážně dělat, co chce. Aspoň to si myslím...
    Math, as Barbie says, is hard.
    6.4.2005 15:17 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
    Rozbalit Rozbalit vše Re: CDDL
    Autor ten kód napsal jen jednou, ale různým subjektům ho různě licencuje. IMO má smysl psát GPL kód pro cízí kód, protože pak jsi jeho licencí vázán. Tvůj kód je prostě tvůj.
    6.4.2005 12:01 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: CDDL
    Může ho vydat i pod jinou licencí, ale to už pak snad není GPL (kód).
    Kdepak. Může ho klidně vydat s několika licencemi. Viz MySQL. GPL může velmi dobře koexistovat s proprietárními licencemi. Chceš-li program použít, pořídíš si jeho kopii pod GPL. Chceš-li jej distribuovat v rámci svého vlastního proprietárního produktu, pořídíš si verzi s proprietární licencí.
    6.4.2005 12:13 Pavel 'lingeek' Szalbot | skóre: 54 | Třinec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: CDDL
    Ano, ale obě verze kódu (GPL a druhá) jsou na sobě nezávislé, přestože se v podstatě jedná o stejný kód.

    Je možné kód, který je postavený na GPL díle, šířit pod GPL a zároveň pod jinou licencí (proprietární) bez porušení GPL? Proprietární verze by GPL porušovala, ale GPL zase ne...
    Math, as Barbie says, is hard.
    6.4.2005 12:27 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: CDDL
    Je možné kód, který je postavený na GPL díle, šířit pod GPL a zároveň pod jinou licencí (proprietární) bez porušení GPL?
    To možné není. Vycházím však z toho, že se bavíme o vlastním díle.
    6.4.2005 10:50 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
    Rozbalit Rozbalit vše Re: CDDL
    Zprávička:

    kód vydaný pod GPL nemůže používat v ne-GPL nebo proprietárních produktech

    To není pravda, protože vydání kódu pod GPL samo o sobě nebrání jeho vydání pod jinou licencí -- autorem. Zprávička dále vyvozuje implikace o Javě a Solarisu, na které Sun má autorská práva.

    Článek:

    it precludes them from using open-source software as a foundation for proprietary projects

    Chybí zde kontext, ale v kontextu článku se IMHO míní cizí kód, a v tom případě je tvrzení pravdivé -- i když možná taky ne, protože ,use as foundation` nemusí ještě znamenat vytváření odvozených děl, ale obyčejné používání...
    6.4.2005 10:51 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
    Rozbalit Rozbalit vše Re: CDDL
    Ještě se to komplikuje, že článek píše, že Schwartz tvrdí, zatímco zprávíčka píše, že článek píše... ale dereference podle mne významový rozdíl nevytvářejí.
    6.4.2005 11:24 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: CDDL
    Zprávička:

    kód vydaný pod GPL nemůže používat v ne-GPL nebo proprietárních produktech

    To není pravda, protože vydání kódu pod GPL...
    Ale ta zprávička říká doslova: "Nelíbí se mu, že kód vydaný atd.

    Z toho pro mě vyplývá, že to není tvrzení autora zprávičky, ale tlumočení názoru Schwartze. Jemu, Schwartzovi, se nelíbí, že GPL _podle něj_ tohle a tohle...
    6.4.2005 11:25 Pavel 'lingeek' Szalbot | skóre: 54 | Třinec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: CDDL
    Sunu (Schwartzovi) se nelíbí GPL a nic jiného - GPL Java/OpenSolaris by svazovala jeho zákazníky. Navíc nemohou ve své CDDL Javě v používat existující GPL kód, protože by tím porušili licenci.

    V jedné z posledních vět Schwartz říka: "It's not about being a predator on one set of people; it's about validating open source."

    Celé mi to vyznělo tak, že by uvítali větší otevřenost GPL proprietárním směrem a tím i možnost těžit z GPL projektů. Otázkou je, zda by po takových ústupcích byli ochotni GPL použít i pro Javu, když se tolik bojí jejího větvení...
    Math, as Barbie says, is hard.
    6.4.2005 11:26 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: CDDL
    v kontextu článku se IMHO míní cizí kód
    Já právě myslím, že se mluví o vlastním kódu, protože Schwartz útočí na GPL z pozice někoho, kdo nabízí pro opensourcování tvých programů lepší alternativu - jeho CDDL.
    6.4.2005 12:34 jm
    Rozbalit Rozbalit vše Hmm, objevne konstatovani
    Aha, Sunu se nelibi, ze nemuzou vykrast GPL aplikace, zaradit to do sveho Solarisu a prelicencovat pod CDDL. No, to me ale vazne mrzi, asi kvuli tomu neusnu. :-)
    Mikos avatar 6.4.2005 20:57 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Hmm, objevne konstatovani
    Přesně ;-) Sun dle mého názoru se chová jako pěkně nechutně vychcanej hajzlík. Sice uvolnil OpenOffice (což je jistě velkým přínosem pro opensource komunitu, to mu nikdo neupírá), ale jinak svými akcemi dle mého názoru opensource komunitě naopak dost škodí (nebo abych byl ještě přesnější - Free softwaru se snaží škodit).
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
    6.4.2005 21:54 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Hmm, objevne konstatovani
    Psst. To je veřejné tajemství už od chvíle, kdy Sun s velkou fanfárou začal uvolňovat Solaris pod slavnou CDDL.

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.