abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 06:11 | Zajímavý článek

    Man Yue Mo z GitHub Security Lab se podrobně rozepsal o již opravené zranitelnosti CVE-2023-6241 v Arm Mali GPU umožňující získání roota na telefonu Pixel 8 s povoleným MTE (Memory Tagging Extension).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:44 | IT novinky

    V San José probíhá vývojářská konference NVIDIA GTC 2024. CEO společnosti NVIDIA Jensen Huang měl dvouhodinovou keynote, ve které představil celou řadu novinek: NVIDIA Blackwell platform, NVIDIA NIM microservices, NVIDIA Omniverse Cloud APIs, Project GR00T, …

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 14:33 | Komunita

    Byly zpracovány a na YouTube zveřejněny videozáznamy jednotlivých přednášek z letošního Installfestu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 8
    včera 13:33 | Pozvánky

    Od 21. do 23. března proběhnou Arduino Days 2024. Sledovat bude možné oficiální streamy. Zúčastnit se lze i lokálních akcí. V Česku jsou aktuálně registrovány dvě: v Praze na Matfyzu a v Poličce v městské knihovně.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:11 | Pozvánky

    Letošní ročník konference LinuxDays se uskuteční o víkendu 12. a 13. října, opět se potkáme v pražských Dejvicích na FIT ČVUT. Také během letošního ročníku nás budou čekat desítky přednášek, workshopy, stánky a spousta doprovodného programu. Aktuální dění můžete sledovat na Twitteru, Facebooku nebo na Mastodonu, přidat se můžete také do telegramové diskusní skupiny.

    Petr Krčmář | Komentářů: 3
    včera 09:00 | Nová verze

    Byla vydána nová major verze 2.0.0 a krátce na to opravné verze 2.0.1 open source online editoru Etherpad (Wikipedie) umožňujícího společné úpravy v reálném čase.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 08:00 | IT novinky

    Elonem Muskem založena společnost xAI otevřela pod licencí Apache 2.0 svůj AI LLM model Grok-1.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 00:44 | Nová verze

    Matematický software GNU Octave byl vydán ve verzi 9.1.0. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Nově je preferovaný grafický backend Qt a preferovaná verze Qt 6. V tomto vydání byly přepracovány funkce pro převod čísel z desítkové soustavy. Jako obvykle jsou zahrnuta také výkonnostní vylepšení a zlepšení kompatibility s Matlabem.

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 0
    17.3. 22:33 | Zajímavý článek

    Společnost PINE64 stojící za telefony PinePhone nebo notebooky Pinebook publikovala na svém blogu březnový souhrn novinek. Vypíchnout lze, že pracují na virtuálním asistentu PineVox a zatím bezejmenných sluchátkách na lícní kosti (bone conduction).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    17.3. 18:33 | Nová verze

    Hyprland, kompozitor pro Wayland zaměřený na dláždění okny a zároveň grafické efekty, je již dva roky starý. Při té příležitosti byla vydána verze 0.37.0 (a záhy opravná 0.37.1 řešící chybu ve vykreslování oken). Nově závisí na knihovně hyprcursor, která poskytuje škálovatelné kurzory myši.

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 3
    Steam
     (25%)
     (28%)
     (13%)
     (10%)
     (24%)
    Celkem 308 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 11.3. 21:45
    Rozcestník

    KrakenSDR

    Na Crowd Supply běží kampaň na podporu zařízení KrakenSDR s pěti přijímači RTL-SDR. Lze je používat nezávisle nebo současně jako radiozaměřovač nebo pasivní radar.

    21.10.2021 14:11 | Ladislav Hagara | Zajímavý projekt


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Diskuse byla administrátory uzamčena

    21.10.2021 14:32 Mayhem
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KrakenSDR
    Pasivni radar? Super :)
    21.10.2021 16:30 hm
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KrakenSDR
    k cemu je to dobry? jako na pc?
    21.10.2021 19:06
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KrakenSDR
    Pro tebe k ničemu, trolle.
    22.10.2021 12:19 Mayhem
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KrakenSDR
    Je to dobre k osmivalci, treba...
    21.10.2021 14:48 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KrakenSDR
    Něco jako malá Tamara?
    21.10.2021 22:35 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KrakenSDR
    Ne, Tamara měří čas mezi více vzdálenými přijímači. Tohle měří fázi/úhel na jednom místě.
    22.10.2021 07:20 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KrakenSDR
    Proto tam ukazují, jak k zaměření potřebují měnit lokaci (jedou s tím po městě). Nicméně dvě nebo tři na různých místech by se snadno domluvily třeba po internetu, když budou znát směr signálu a svou orientaci.
    21.10.2021 17:38 j
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KrakenSDR
    No nevim sudruhovja ... kolik ze stoji malina s dvb-t? A kolik stoji 5ks? Funkcnost o par radu jinde ze? Protoze narozdil od tohodle to ma rovnou i plnotucnej system a sit.

    A to pomijim, ze netreba mit tu malinu 5x, staci si koupit 5 USB donglu po cca $5. Jen v tom pripade uz bude problem (stejnej jako u tohodle) ze ta malina to vykonostne neda. Proto to vsichni pouzivaji 1:1.

    O jejich "odbornosti" pak svedci i to, ze tam nabizej nejakej naprosto nepouzitelnej anteni bazmek, protoze netusej, ze antena musi odpovidat prijimanymu pasmu, jinak je to nanic.

    ---

    Dete s tim guuglem dopice!
    21.10.2021 19:27 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KrakenSDR
    A čo ti bráni zavesiť 5xRTL SDR na USB Hub, kľudne aj s vypínačom a prepojiť to cez RPi na počítač alebo mobil s vyhodnocovacím GUI? Podobne to majú navrhnuté.

    Bude ti tam síce chýbať nejaká bižutéria, ale tú asi nepotrebuješ keďže nie si cieľová skupina.
    21.10.2021 19:33 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KrakenSDR
    Proč si aspoň nepřečteš pár úvodních vět, než tu začneš exhibovat? Jak pustíš těch pět dongů synchronně, abys mohl analyzovat fázové rozdíly? Navíc zrovna RPi je zmíněné jako analyzátor USB streamu, který leze z toho USB-C. Navíc ta firma už má letité zkušenosti, protože před pětikanálem prodávali podobný čtyřkanál.
    22.10.2021 08:24 JLL
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KrakenSDR
    A vy si opravdu myslíte, že s tímto šumítkem dosáhlede fázové synchronicity?

    Já jsem se na podobném (ale profesionálním) zařízení podílel, stavěli jsme to na Zynq RFSoC, a i toho se ukázalo, že má ve svých parametrech docela limity.

    Tohle je docela pěkná a zajímavá (ale celkem předražená) hračka na doma.
    21.10.2021 19:38 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KrakenSDR
    Tohle se připojuje k Malině ;-). Jinými slovy, je to náhrada těch 5x USB donglů. Oproti těm usb donglům to má několik velmi zajímavých věcí. Nicméně nejsem radioamatér, takže netuším, jak moc reálné to jsou výhody.
    Jenda by se asi vyjádřil nejlíp :)
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    21.10.2021 19:48 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KrakenSDR
    Je to stejné jako se snažit přehrávat multikanál nebo dokonce vícepásmo více zvukovkami - po chvíli se mezi sebou rozjedou, protože má každá vlastní hodiny. Více donglů je úplně k ničemu.

    Navíc tady se řeší zcela minimální fázové posuny mezi kanály na vysokých frekvencích, takže distribuce hodin k jednotlivým AD převodníkům je zcela kritická. Na podobném principu "fotili" tu černou díru - naprosto přesně synchronizované snímače co nejdál od sebe.
    21.10.2021 20:07 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KrakenSDR
    Já tomu rozumím, četl jsem ten popis. Jen jsem poznamenal, že nevím, jak moc je to důležité v takto domácích podmínkách u takto relativně slabé/lowcost hračky.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    21.10.2021 20:19 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KrakenSDR
    To není lepší se společnými hodinami a horší bez. Prostě bez centrálních hodin to nejde. Řešit můžeš kvalitu hodin, kvalitu jejich distribuce k převodníkům, šum převodníků, atd. Ale více donglů to nijak nemůže nahradit, ledaže bys je kuchnul a napojil jejich hodinové vstupy na jedny, jako třeba tady. Jenže parametry takového hacku s TV dongly by byly pro měření fázových posunů na megahertzu tristní.

    Kvalitu té desky neumím posoudit, ale ty grafy směrové lokalizace nevypadaly úplně marně.
    21.10.2021 20:12 AsciiWolf | skóre: 40 | blog: Blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KrakenSDR
    Osobně by mne docela zajímalo, co tam používají za LO. Počítám, že nějaký TCXO, nicméně na Crowd Supply to nikde uvedeno nemají.
    21.10.2021 20:47 j
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KrakenSDR
    Takze tu blabolis a vis vo tom lautr hovno ... provozoval sem takovych krabicek asi 30 nez me to prestalo bavit, vis hosicku ... Tohleje PRESNE stejny jako ty USB donly je to na exakne stejnych chipech (protoze to nezvladas, maj to tam vyslovene napsany). Kdokoli kdo tomu narozdil od tebe aspon trochu rozumi, a chce si realne hrat trochu na urovni, tak rozhodne v zadnym pripade NEPOUZIJE dvbt chipy.

    A ta malina co ji tam maj v tom obrazku to NEZVLADA, proste proto, ze na to nema VYKON, coz taky nemuzes tusit, kdyz vo tom vis lautr hovno. Zadna malina totiz neda 5x 6MHz (tech 6MHz je tak +- max co se da z jednoho USB donglu vyzdimat). Horko tezko to da 1x - to navic v zavislosti na dalsich aspektech signalu (komprese, dekodovani ...).

    Jo ja vim tvuj slepici mozecek nezvlada nasobit, takze minimalni samplerate na 6MHz je 12MHz, ze? Krat 5 to mame 60MHz ze? Krat (naprosto smesnych) 8 bitu to mame kolik ze? Jo aha, nejakych +- 500Mbit datovyho toku - bez dekodovani a dalsich serepeticek ... lol. Ukaz mi jak malina prehraje video co bude mit 500Mbit...

    Zadny fazovy posuny nikde nezmeris, ty mamalase, vzdyt to neni ani vzjemne odstineny, blabolis tu naprosty hovadiny.

    ---

    Dete s tim guuglem dopice!
    21.10.2021 21:37 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KrakenSDR
    Datový tok SDR-RTL jsi trochu přestřelil, zkušenosti ukazují 3-7 donglů na jednom USB2 hubu https://www.reddit.com/r/RTLSDR/comments/1ri1vt/how_many_rtlsdr_dongles_can_i_have_on_a_single/

    Je to naprosto logické, 2.4MSps po 2x8bitů tedy pod 40Mbps na jeden dongle.

    Ad hodiny - není má chyba, že jsi to nepochopil. Tady to vysvětlují trochu víc polopatě i s obrázkem propojení těch hodin https://www.rtl-sdr.com/multi-rtl-a-gnu-radio-block-for-combining-and-time-synchronizing-multiple-rtl-sdr-dongles/.

    Cituji:
    Even if a common clock is used, there is no guarantee that the samples streams are synchronized, which can cause problems for the decoding of many signals. The most successful implementations so far have used a common clock, and an external synchronization signal from a generator in addition to other hardware like switches.
    Pouhá synchronizace hodin samozřejmě nestačí, protože je pořád ještě potřeba dát dohromady časově odpovídající vzorky z jednotlivých USB streamů. K tomu je potřeba společný signál na vstup a k tomu jsou potřeba na všech vstupech přepínače mezi anténou a přídavným zdrojem signálu. Přesně to ta deska má, ano dokonce popsané.

    Ubohé vyjadřování nijak nezvedne kvalitu argumentů.
    21.10.2021 22:55 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KrakenSDR
    Pouhá synchronizace hodin samozřejmě nestačí, protože je pořád ještě potřeba dát dohromady časově odpovídající vzorky z jednotlivých USB streamů.
    Tohle je zrovna překvapivě jednoduché, problém je s jejich fází, která se mění protože nikdo netuší co leze z PLL do směšovače a mění se to s každým přeladěním.
    22.10.2021 07:38 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KrakenSDR
    A když všechny nejdříve naladí na sledovanou frekvenci a na té pak nakalibrují ty fázové posuny? Přišlo mi, že tam mají kalibrační zdroj širokopásmového šumu právě pro tyto účely, aby při kalibraci nemuseli měnit ladění.
    22.10.2021 08:24 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KrakenSDR
    Ano, přesně takhle to funguje, a je to ta věc, co bude jčko a další „je to blbost, když si zapíchnu do počítače 5 rtl-sdr tak to bude stát polovinu“ postrádat.
    21.10.2021 22:54 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KrakenSDR
    Ne, rtl-sdr neprotlačí do počítače 6 MHz.
    Zadny fazovy posuny nikde nezmeris, ty mamalase, vzdyt to neni ani vzjemne odstineny
    Já teda nevím, ale bez nějaké extra znalosti jsem vyrobil 30dB zesilovač na běžném plošňáku a chodí to, takže minimálně -30dB odstínění tam asi bude. To na tohle měření nestačí? A jejich plošňák vypadá líp a můžou mít vstupy dál od sebe.
    Kdokoli kdo tomu narozdil od tebe aspon trochu rozumi, a chce si realne hrat trochu na urovni, tak rozhodne v zadnym pripade NEPOUZIJE dvbt chipy.
    To už pak trochu leze do peněz, když těch stanic potřebuješ víc (triangulace/multilaterace) a taky to nevypadá tak cool jako „postavil jsem Tamaru za 4000 Kč a nejdražší byly antény, ne rádia“.
    22.10.2021 07:25 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KrakenSDR
    V té prezentaci jsem zahlédl NTP - nešlo by PTP?
    22.10.2021 08:28 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KrakenSDR
    Neznámý jitter USB stacku, OS… ne, to podle mě nemáš šanci udělat.
    22.10.2021 08:42 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KrakenSDR
    Hm, asi ne. Ale PTP se používá pro synchronizaci multikanálových audio instalací přenášených po ethernetu (v kinech a tak), údajně to výborně funguje i přes wifi. Přesnost byla výrazně pod 1ms na výstupu zvukovky, ale ne přes USB, jeli přes I2S rozhraní v SoCu nebo PCI.

    Z jiného ale podobného soudku - nikde jsem nenašel, jakou cestou synchronizovali RF teleskopy při "focení" té černé díry. V nějakém článku jsem viděl přesné atomové hodiny, které rozváželi k jednotlivým zařízením, četl jsem, jak to kalibrovali na různou nadmořskou výšku (jiná gravitace = jiná rychlost hodin z teorie relativity - ale možná to pro ten projekt nepoužili), ale víc jsem k tomu nenašel. Tohle mi přišlo na celém tom projektu nejzajímavější a největší "maso".
    22.10.2021 08:50 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KrakenSDR
    Ale PTP se používá pro synchronizaci multikanálových audio instalací přenášených po ethernetu (v kinech a tak), údajně to výborně funguje i přes wifi.
    Protože 1ms je 30 centimetrů zvuku (a tedy taková synchronizace stačí, protože člověk pohne hlavou a je stejně o 1ms rozladěn), ale 300 kilometrů rádia.
    nikde jsem nenašel, jakou cestou synchronizovali RF teleskopy při "focení" té černé díry
    Existuje nějaká optická síť pro distribuci času mezi laboratořemi, a jinak překvapivě dobře funguje GPS (dvoukanálová se správnými korekcemi dává přesnost polohy pod 1 cm, čemuž by odpovídal čas v desítkách pikosekund?)
    22.10.2021 09:20 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KrakenSDR
    Tak už jsem to našel https://sites.google.com/view/logic-physics-settheory-math/entries-for-items-21-30?authuser=0. Potřebovali přesnost pod 5ps, což technicky nebylo možné, protože jenom při přesunu hodin do finálních lokalit by se z teorie relativity jejich časy rozjely o víc. Tak vzali tu nejpřesnější technologii, co byla (zřejmě ten časový etalon nabízený NISTem kolem 10ns), a pak v nasnímaných datech hledali kombinaci časových posunů, která vedla na snímek nejpodobnější očekávanému obrázku dle teorie. Údajně proto jim to následné zpracování trvalo několik měsíců. To mi přijde pěkné řešení.
    22.10.2021 13:24 JLL
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KrakenSDR
    Docela dobře se dá dělat časnová synchronizace na GPS. Oscilátor se fázově zavěsí na 1 pps, což je velmí přesné (má to tedy jitter, ale ten se v rámci filtru smyčky odstraní). Nevýhoda tedy je, že zavěšení trvá až několik hodin (a potřebuje to také dost kvalitní oscilátor na straně příjmače).
    24.10.2021 15:07 Hx.
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KrakenSDR
    Hele slepičí mozečku, tomuhle sice nerozumím, ale mnoha věcem (jseš takovej brouk pytlík, že), o kterých jsi zde stejně sebevědomě a arogantně blábolil ano, a vždycky jsi mlel totální sračky. Tak se uklidni a nespamuj tu.
    21.10.2021 22:42 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KrakenSDR
    Navíc tady se řeší zcela minimální fázové posuny mezi kanály na vysokých frekvencích, takže distribuce hodin k jednotlivým AD převodníkům je zcela kritická.
    Já furt doufám, že to můžeš i docela zprasit, jenom se s tím pak nesmí hýbat, aby se to nerozjelo (když s tím chceš hýbat - třeba protože měříš near field antény - potřebuješ "fázově stabilní kabel"). Minimálně kopce takhle na svém radaru naprosto jasně vidím jako ostrov uprostřed omáčky, takže to asi docela drží.
    22.10.2021 07:35 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KrakenSDR
    Tak podstatná je možnost si to kdykoliv zkalibrovat, v aktuálním nastavení, poloze, teplotě, atd. Vyvíjím trochu podobné zařízení (analýza frekvencí jen do stovek kHz, není RF) a s vestavěnou automatickou kalibrací (level, fázový posun mezi kanály, harmonické zkreslení vstupu i výstupu) se dá dosáhnout zajímavých parametrů. IMO je to praktičtější a levnější, než se snažit o super zařízení, které zkalibruje specialista a pak musí držet měsíce/roky až do další cesty ke specialistovi. Ale to jenom obecně.
    21.10.2021 20:15 Miroslav Holub
    Rozbalit Rozbalit vše Re: KrakenSDR - catering
    Konečně zajímavá zprávička! Něco podobného používáme na poslouchání bezdrátových mikrofonů a vysílaček, na kterých si domlouvají cateringové firmy zásobování. Akorát je to hrozný bastl, mohli bychom upgradovat na něco profesionálnějšího. A je fakt, že to zaměřování by se taky hodilo, zvlášť u větších akcí. Šlo by tím sledovat vozík s jídlem a kreslit jeho polohu na mapu?

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.