abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 12:11 | IT novinky

    Rusko zcela zablokovalo komunikační platformu WhatsApp, řekl včera mluvčí Kremlu Dmitrij Peskov. Aplikace, jejímž vlastníkem je americká společnost Meta Platforms a která má v Rusku na 100 milionů uživatelů, podle Peskova nedodržovala ruské zákony. Mluvčí zároveň lidem v Rusku doporučil, aby začali používat domácí aplikaci MAX. Kritici tvrdí, že tato aplikace ruské vládě umožňuje lidi sledovat, což úřady popírají.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 11:44 | IT novinky

    Před 34 lety, ve čtvrtek 13. února 1992, se tehdejší Česká a Slovenská Federativní Republika oficiálně (a slavnostně) připojila k Internetu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 04:44 | Humor

    Agent umělé inteligence vytvořil 'útočný' článek o Scottu Shambaughovi, dobrovolném správci knihovny matplotlib, poté, co vývojář odmítl agentem navrženou změnu kódu (pull request). 'Uražený' agent autonomně sepsal a publikoval na svém blogu článek, který přisuzuje Shambaughovi smyšlené motivace, egoismus a strach z AI coby konkurence.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 11
    včera 20:11 | Nová verze

    Bylo vydáno Ubuntu 24.04.4 LTS, tj. čtvrté opravné vydání Ubuntu 24.04 LTS s kódovým názvem Noble Numbat. Přehled novinek a oprav na Discourse.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 17:44 | Pozvánky

    V pátek 20. února 2026 se v pražské kanceláři SUSE v Karlíně uskuteční 6. Mobile Linux Hackday, komunitní setkání zaměřené na Linux na mobilních zařízeních, kernelový vývoj a uživatelský prostor. Akce proběhne od 10:00 do večera. Hackday je určen všem, kteří si chtějí prakticky vyzkoušet práci s linuxovým jádrem i uživatelským prostorem, od posílání patchů například pomocí nástroje b4, přes balíčkování a Flatpak až po drobné úpravy

    … více »
    lkocman | Komentářů: 5
    včera 13:33 | IT novinky

    Evropská rada vydavatelů (EPC) předložila Evropské komisi stížnost na americkou internetovou společnost Google kvůli její službě AI Overviews (AI souhrny), která při vyhledávání na internetu zobrazuje shrnutí informací ze zpravodajských serverů vytvořená pomocí umělé inteligence (AI). Evropská komise již v prosinci oznámila, že v souvislosti s touto službou začala firmu Google vyšetřovat. Google obvinění ze strany vydavatelů

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 12
    včera 04:44 | Komunita

    Ubuntu 26.04 (Resolute Raccoon) už nebude v desktopové instalaci obsahovat GUI nástroj 'Software & Updates'. Důvodem jsou obavy z jeho složitosti pro běžné uživatele a z toho plynoucích bezpečnostních rizik. Nástroj lze doinstalovat ručně (sudo apt install software-properties-gtk).

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 25
    včera 04:33 | IT novinky

    Thomas Dohmke, bývalý CEO GitHubu, představil startup Entire - platformu pro spolupráci vývojářů a agentů umělé inteligence. Entire získalo rekordních 60 milionů dolarů na vývoj databáze a nástrojů, které mají zefektivnit spolupráci mezi lidmi a agenty umělé inteligence. Dohmke zdůrazňuje potřebu přepracovat tradiční vývojové postupy tak, aby odpovídaly realitě, kdy většinu kódu produkuje umělá inteligence.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 0
    včera 04:22 | Zajímavý projekt

    Toyota Connected North America oznámila vývoj open-source herního enginu Fluorite, postaveného na frameworku Flutter. Pro renderování grafiky využívá 3D engine Filament od společnosti Google a dle svého tvrzení cílí na konzolovou kvalitu her. Fluorite je zřejmě navržen tak, aby fungoval i na méně výkonném hardware, což naznačuje možnost použití přímo v ICE systémech vozidel. Zdrojový kód zatím zveřejněný není.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 4
    včera 04:11 | Bezpečnostní upozornění

    Byl vytvořen nástroj a postup pro překonání věkového ověření platforem Discord, Kick, Twitch, Snapchat (a možná dalších), kód je open-source a dostupný na GitHubu. Všechny tyto sítě používají stejnou službu k-ID, která určuje věk uživatele scanem obličeje a na původní server posílá pouze šifrovaná metadata, ty ale sociální síť už nedokáže sama nijak validovat, 'útok' spočívá ve vygenerování a podstrčení legitimně vypadajících ověřovacích metadat.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 13
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (19%)
     (6%)
     (0%)
     (11%)
     (26%)
     (3%)
     (4%)
     (2%)
     (12%)
     (27%)
    Celkem 858 hlasů
     Komentářů: 25, poslední 3.2. 19:50
    Rozcestník

    Olimex ESP32-GATEWAY

    Bulharská firma Olimex je známá jako výrobce kvalitních mini arm desek, u nichž se snaží být maximálně open source. Kromě velké otevřenosti taktéž zaručují dlouhodobou podporu výroby, což je vítáno ve firemním prostředí. Nyní firma ohlásila ESP32-GATEWAY, malou IoT desku s Wifi, Bluetooth, Ethernetem a 20 GPIO porty za 22EUR. Tato malá deska je ořezanou verzí ESP32-EVB.

    21.6.2017 18:47 | Max | IT novinky


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    Petr Tomášek avatar 21.6.2017 19:16 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Olimex ESP32-GATEWAY
    Hm, nebyla to taková věc, co měla v sobě integrovaný TPC/IP stack ve křemíku? To by mi nepřipadalo příliš chytré...
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    22.6.2017 07:20 sdfgsdfgsdfg
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Olimex ESP32-GATEWAY
    No 22 eur je dost na to ze to je jednocip bez linuxu. orange pi zero stoji okolo 7 eur....
    Max avatar 22.6.2017 08:07 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Olimex ESP32-GATEWAY
    Nemyslím si, že to lze tak snadno porovnávat. U Olimexu máš moc pěknou podporu, jak sw, tak hw. Nevím, jak je na tom Orange Pi, ale u Banana PI můžeš na jakýkoli support zapomenout. Koukám, že OrangePI toho na githubu moc nemá a pod zprávičkou o této verzi si někdo stěžuje na sw support. Pak je tam někdo, kdo zmiňuje dva neoficiální projekty, které tento ks hw podporují. Výsledkem tedy je, že se nejspíše musíš spolehnout na někoho jiného, než na výrobce. Ale třeba se pletu. Každopádně před tím, než si něco koupím, si zjistím sw support a raději si připlatím za něco dražšího, než pak řešit, že mi něco nejde a oprava v nedohlednu.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Petr Tomášek avatar 22.6.2017 08:37 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Olimex ESP32-GATEWAY
    Skutečností ovšem zůstává, že olimex se holedbá, jak že je "open" a podobné kecy, ale když dojde na věc, tak podporuje zařízení s uzavřeným blobem.
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    Max avatar 22.6.2017 08:48 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Olimex ESP32-GATEWAY
    To můžeš říct skoro o všech, protože kdyby jsi chtěl mít skutečně 100% open i hw, tak si musíš vše vyvíjet sám a vše otevřít. Nebo víš o nějakým full open hw, který je rovnocenný s tím, co Olimex ve svých deskách nabízí?
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    22.6.2017 09:06 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Olimex ESP32-GATEWAY
    A při vývoji openHW člověk narazí na closed source EDA tooly :-/.
    Petr Tomášek avatar 22.6.2017 11:30 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Olimex ESP32-GATEWAY
    Jenže on je rozdíl, když máš třeba desku s uzavřeným GPU, na které ale jede linux a tím, když je celý systém jakýsi blob.
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    22.6.2017 12:30 Kate | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Olimex ESP32-GATEWAY
    Tohle je deska s uzavřenou WIFI, na které jede co si naprogramuješ. Ano, Linux na té 32 bitové Extense nerozběháš.

    Takže, v čem je to horší?
    Petr Tomášek avatar 22.6.2017 12:35 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Olimex ESP32-GATEWAY
    osobně považuji uzavřený tcp/ip stack za zrůdnost.
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    22.6.2017 12:41 Kate | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Olimex ESP32-GATEWAY
    Asi mi vadí víc uzavřené GPU, kvůli kterému na desce ani nenainstaluju nové jádro a nechávám si bezpečnostní problémy. Čímž nechci říct že by mi nevadil uzavřený TCP/IP stack, ale asi to mělo vzhledem k jednoduchosti desky i designové důvody.

    Na stranu druhou, i když ho vypneš, je ESP32 hodně hezký MCU.
    23.6.2017 17:12 Pavel Píša | skóre: 18 | blog: logic
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Olimex ESP32-GATEWAY
    TCP/IP je řešené přes lwIP a existuje projekt (zatím možná jen pro ESP8266), který z původních binary only kódů nechává asi jen dva objektové soubory vlastní interakce s WiFi HW. Ale obecně je to velká škoda, že záměrně plně otevřenému SW brání.
    Petr Tomášek avatar 26.6.2017 21:45 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Olimex ESP32-GATEWAY
    No, to mi připadá jako rovnák na vohejbák.

    Pro mě je prostě uzavřený tcp/ip stack absolutní no-go - a i když je uzavřený jenom "ovladač k wifi", i to je pro mně naprosto nedůvěryhodný. Zřejmě tam budou mít nějaký ten backdoor, když to odmítají otevřít...
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    22.6.2017 09:09 snajpa | skóre: 20 | blog: snajpuv_blocek | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Olimex ESP32-GATEWAY
    Kvalitnich? To mne zajima, kolik desek od Olimexu jsi mel v ruce? Videl jsi jejich osazovani? Soucastky na sikmo, sotva vychazejici kontakty, na zapnuti funguje, nejaka dalsi spolehlivost ale je jim vcelku putna :-D
    --- vpsFree.cz --- Virtuální servery svobodně
    Max avatar 22.6.2017 10:21 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Olimex ESP32-GATEWAY
    Postavil jsem na Olimexu ve firmě celé RFID řešení : Plně otevřené RFID řešení pomocí Olimex A20, takže ano, pár desek jsem měl v ruce, aktuálně je to asi 9ks. Od toho článku odešly asi 2ks, jeden vlivem nepěkného přepětí v síti, druhý omylem (zapojen 24V adaptér místo 12V, ale aktuální revize A20 toto mají již ošetřeno).
    Jinými slovy, je to 3 roky (resp. první verze šly ven v roce 2012) a stále vycházejí novější a novější revize, stále ten jeden model nějak vylepšují. Za mně tedy spokojenost.
    Aktuálně mají novou řadu v podobě A64-OLinuXino
    Osobně mně tedy nezajímá, že je nějaká součástka nakřivo, jde mi o to, aby to fungovalo, a aby to fungovalo v extrémních podmínkách, což u nás pár let bez problémů funguje + nechci každé 2 roky upravovat celé řešení, chci stavět stále jednu a tu samou věc (pokud je to dostatečné, což je).
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Petr Tomášek avatar 22.6.2017 11:32 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Olimex ESP32-GATEWAY
    Aktuálně mají novou řadu v podobě A64-OLinuXino

    Jasně, která se tváří, že umí Gbit ethernet a LCD, ale nějak tam jaksi zapomněli napsat, že to nejde zároveň. Pěkně na nic!

    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    22.6.2017 12:17 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Olimex ESP32-GATEWAY
    Chápu, že vydávají nové HW revize - ty si musíš koupit = platba výrobci. Vydávají ale i nové aktualizované jádro na starší modely (tj. dlouhodobější support v ceně původního HW)? To je zásadní problém většiny ostatních destiček mimo RPi, tak by mě zajímalo, jak se k tomu staví tihle.
    Petr Tomášek avatar 22.6.2017 12:36 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Olimex ESP32-GATEWAY
    revize se týká drobností v hardware nikoliv jádra
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    22.6.2017 12:43 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Olimex ESP32-GATEWAY
    Jasně, mně jde o dostupnost aktuálnější verze jádra pro daný HW. Nový kernel = nové/opravené drivery na USB zařízení, nová API v jádře pro userspace aplikace atd.
    Max avatar 22.6.2017 15:29 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Olimex ESP32-GATEWAY
    Kernel částečně udržují taktéž, aktuálně mají ke stažení image s Debian Jessie s kernelem 3.4.103 + ho částečně patchují (ohledně hw).
    Není to tedy last stable. Vyjádření k tomu najdeš zde :
    How to root any Allwinner device running Android and most of the Chinese “Pi” clones which bet on Allwinner Android Linux Kernel
    Tzn., že mají problém s přechodem na novější jádro, kdo tedy oželí nefunkční hdmi, nebo zvuk, případně něco, tak mají návod, jak si zbuildit kernel sám.
    A v této fázi jsou si asi všichni výrobci rovnocenni, jsou odkázání na podporu ze strany výrobců čipů :-/.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    22.6.2017 16:52 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Olimex ESP32-GATEWAY
    Takže prehistorický androidí 3.4, jako všichni ostatní s allwinner.

    Nemyslím si, že by byli všichni výrobci desek odkázáni na výrobce čipů - nadace RPi dokázala dotlačit podporu svého HW do upstreamu a udržuje aktuální kernel. Bohužel je jediná, co vím. Je pravda, že RPi není nejlevnější, ale pro dlouhodobější projekt, u kterého se počítá s upgradem SW, je bohužel stále asi jediná použitelná.

    Ale dobré je, že na tom očividně dělají http://linux-sunxi.org/Linux_mainlining_effort#Status_Matrix

    Nicméně ta popisovaná deska je ESP32, tak té se linux naštěstí netýká a podpora ESP32 např. ve FreeRTOS by měla být výborná.
    Max avatar 23.6.2017 07:47 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Olimex ESP32-GATEWAY
    Rpi má jednu nevýhodu, aby bylo maximálně universální, není pro něj Android. Ty projekty, co existují, jsou zatím v bídné fázi.
    Pokud chce tedy někdo Rpi jako třeba malý terminál ke kamerovému systému, tak má smůlu, protože většina app je buď jen pro win, nebo pro android. Dalších pár příkladů, proč né linux, ale android, by se pak ještě našlo. Je to škoda.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Petr Tomášek avatar 26.6.2017 21:46 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Olimex ESP32-GATEWAY
    Andorid je naprosto nahovno, je dobře, že jím nikdo RPi nezasírá...
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    23.6.2017 00:16 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Olimex ESP32-GATEWAY
    Cywe 3.4? To jsem opustil před lety :-D.

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.