Byla vydána nová major verze 5.0 svobodného 3D softwaru Blender. Přehled novinek i s náhledy a videi v obsáhlých poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.
Cloudflare, tj. společnost poskytující "cloudové služby, které zajišťují bezpečnost, výkon a spolehlivost internetových aplikací", má výpadek.
Letos se uskuteční již 11. ročník soutěže v programování Kasiopea. Tato soutěž, (primárně) pro středoškoláky, nabízí skvělou příležitost procvičit logické myšlení a dozvědět se něco nového ze světa algoritmů – a to nejen pro zkušené programátory, ale i pro úplné začátečníky. Domácí kolo proběhne online od 22. 11. do 7. 12. 2025 a skládá se z 9 zajímavých úloh různé obtížnosti. Na výběru programovacího jazyka přitom nezáleží – úlohy jsou
… více »Byla vydána nová verze 2.52.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 94 vývojářů, z toho 33 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.
VKD3D-Proton byl vydán ve verzi 3.0. Jedná se fork knihovny vkd3d z projektu Wine pro Proton. Knihovna slouží pro překlad volání Direct3D 12 na Vulkan. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora AMD FSR 4 (AMD FidelityFX Super Resolution 4).
Poštovní klient Thunderbird byl vydán v nové verzi 145.0. Podporuje DNS přes HTTPS nebo Microsoft Exchange skrze Exchange Web Services. Ukončena byla podpora 32bitového Thunderbirdu pro Linux.
U příležitosti státního svátku 17. listopadu probíhá na Steamu i GOG.com již šestý ročník Czech & Slovak Games Week aneb týdenní oslava a také slevová akce českých a slovenských počítačových her.
Byla vydána nová verze 9.19 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze například nový balíček BirdNET-Go, tj. AI řešení pro nepřetržité monitorování a identifikaci ptáků.
Byla vydána nová verze 3.38 frameworku Flutter (Wikipedie) pro vývoj mobilních, webových i desktopových aplikací a nová verze 3.10 souvisejícího programovacího jazyka Dart (Wikipedie).
Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 28 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.
Příběh o tom, jak probíhá hledání a opravování chyby v autorovi dosud neznámém kódu, vypráví článek Opravujeme chyby v softwaru: inotify-tools. Krok za krokem stáhneme zdrojové kódy, přeložíme program a najdeme chybu – seznámíme se se základními postupy a nástroji pro diagnostiku chyb (verzovací systém, IDE, GNU Debugger, Kompare).
Tiskni
Sdílej:
vim ~/.emacs
for ( i = 0; i < strlen(string); ++i ) {
autoři si s optimalizacemi moc hlavu nedělali. Je to o vyhnutí se dynamické alokaci (o 4kB poli v lokální proměnné nemluvě).
Na githubu mají dobrou opravu:
Do not double escape names. Fixes #36
S tou předčasnou optimalizací je trochu vedle. Jak je vidět z
Asi optimalizovali na obsazenou paměť ne na výkon, ale vyústilo to v to, že si paměť nechtěně přepisovali. To už mi snad přijde lepší, když tam bude únik paměti a program je nakonec sestřelen OOM killerem, než aby tam byla potenciálně bezpečnostní díra v podobě přetečení.
Samozřejmě ideál je to napsat tak, aby paměť neunikala, žralo jí to třeba o něco víc, ale konstantně, a bylo to bezpečné.
for ( i = 0; i < strlen(string); ++i ) {
Někdy se iteruje v opačném směru, k nule, což je trochu nezvyk, ale vlastně proč ne (pokud nezáleží na pořadí).
Nebo si klasicky uložit délku do proměnné.
o 4kB poli v lokální proměnné nemluvě
A jak by to mělo být správně? Alokovat dvojnásobek délky vstupu + uvozovky a nulový bajt? (jak navrhuje Kruci pod článkem) Nebo si alokovat nějakou dynamickou strukturu (jakou?) o velikosti tak 120 % vstupu, protože tam se to většinou vejde (a případně se ještě zvětší).
Do not double escape names. Fixes #36
Njn, chyba tam zůstala dál, jen se přestala projevovat.
for ( i = 0; i < strlen(string); ++i ) {Někdy se iteruje v opačném směru, k nule, což je trochu nezvyk, ale vlastně proč ne (pokud nezáleží na pořadí).
Nebo si klasicky uložit délku do proměnné.
Se zapnutými optimalizacemi by měl překladač toereticky uložit výsledek strlen(string) do neviditelné automatické dočasné proměnné (popř. registru) a tu používat v cyklu, i když osobně bych na to raději nespoléhal - překladač musí mít jistotu, že vrácená hodnota je konstantní po celou dobu cyklu (tj. např. žádná pointerová aritmetika nebo předávání dalším funkcím, pokud není parametr const), v opačném případě bude volat strlen(string) při každém průchodu. Když už si někdo nechce zaplácávat zásobník, může proměnné použité k uchování délky řetězce nastavit jako register a doufat, že to překladač pochopí správně a nebude jí alokovat žádnou paměť.
A i když iterovat "pozadu" je sice z algoritimického hlediska ekvivaltení iterování směrem vpřed, procesor, cache a paměti apod. jsou dělané na to, že se paměť čte směrem dopředu, ne odzadu (viz prefetch),
vsprintf(), ta zajímavá funkce se jmenuje realloc(). Na začátku si alokuješ těch 120% a když to nebude stačit, tak jen string = realloc(string, 2 * strlen(string)) a hotovo.
assert, že char *string náhodou nesměřuje někam do csv[]
Jenže pak by nešlo escapovat dvakrát. V tomto programu to asi není potřeba, ale jinak se to hodí (např. když chci někam vložit ukázku, jak vypadá escapovaný kód).
Pro mě má funkce prostě nějaký definiční obor a nějakou návratovou hodnotu a můžu ji zanořit třeba stokrát a pořád by měla fungovat. Proč by měla mít takové omezení jenom kvůli tomu, jaký jazyk jsem si pro implementaci vybral?
Dobré řešení asi je předávat ten buffer zvenku jako parametr a uvnitř nic nealokovat, ale pak to zase není funkce, ale spíš procedura.
Dobré řešení asi je předávat ten buffer zvenku jako parametr a uvnitř nic nealokovat, ale pak to zase není funkce, ale spíš procedura.Hlavne nevis jak velky ho budes potrebovat.
To je pravda – musím znát implementační detaily té funkce (od kterých bych měl normálně abstrahovat), abych určil maximální velikost výstupu. Jak to tedy napsat správně?
Na tom mi nesedí, že se paměť uvolňuje někde jinde, než kde byla alokována, resp. že je za to odpovědný někdo jiný a je to hodně náchylné k chybám. Ale asi je to v C normální…
.
BTW: dá se to nějak automaticky analyzovat nebo to musí všechno pročítat člověk? Odhalí nějaký nástroj tyhle problémy?