abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 01:22 | Nová verze Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 00:55 | Zajímavý projekt

    PyXL je koncept procesora, ktorý dokáže priamo spúštat Python kód bez nutnosti prekladu ci Micropythonu. Podľa testov autora je pri 100 MHz približne 30x rýchlejší pri riadeni GPIO nez Micropython na Pyboard taktovanej na 168 MHz.

    vlk | Komentářů: 0
    včera 19:44 | Nová verze

    Grafana (Wikipedie), tj. open source nástroj pro vizualizaci různých metrik a s ní související dotazování, upozorňování a lepší porozumění, byla vydána ve verzi 12.0. Přehled novinek v aktualizované dokumentaci.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 17:33 | Nová verze

    Raspberry Pi OS, oficiální operační systém pro Raspberry Pi, byl vydán v nové verzi 2025-05-06. Přehled novinek v příspěvku na blogu Raspberry Pi a poznámkách k vydání. Pravděpodobně se jedná o poslední verzi postavenou na Debianu 12 Bookworm. Následující verze by již měla být postavena na Debianu 13 Trixie.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 05:33 | Komunita

    Richard Stallman dnes v Liberci přednáší o svobodném softwaru a svobodě v digitální společnosti. Od 16:30 v aule budovy G na Technické univerzitě v Liberci. V anglickém jazyce s automaticky generovanými českými titulky. Vstup je zdarma i pro širokou veřejnost.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 15
    včera 03:55 | Komunita

    sudo-rs, tj. sudo a su přepsáné do programovacího jazyka Rust, nahradí v Ubuntu 25.10 klasické sudo. V plánu je také přechod od klasických coreutils k uutils coreutils napsaných v Rustu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    6.5. 22:11 | Nasazení Linuxu

    Fedora se stala oficiální distribucí WSL (Windows Subsystem for Linux).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    6.5. 13:22 | IT novinky

    Společnost IBM představila server IBM LinuxONE Emperor 5 poháněný procesorem IBM Telum II.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    6.5. 04:55 | Nová verze

    Byla vydána verze 4.0 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    6.5. 00:33 | Komunita

    Podpora Windows 10 končí 14. října 2025. Připravovaná kampaň Konec desítek (End of 10) může uživatelům pomoci s přechodem na Linux.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 34
    Jaký filesystém primárně používáte?
     (57%)
     (1%)
     (8%)
     (22%)
     (4%)
     (2%)
     (3%)
     (1%)
     (1%)
     (3%)
    Celkem 551 hlasů
     Komentářů: 26, poslední dnes 09:58
    Rozcestník

    OSS Alliance: Spisová služba s vazbou na DS

    Zatímco hoří diskuse nad projektem multiplatformního přístupu pro datové schránky, OSS Alliance nabízí k testování OSS spisovou službu včetně komunikace s datovými schránkami. Nutná registrace.

    7.10.2009 14:45 | Bob Bobovich | Zajímavý projekt


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    vain avatar 7.10.2009 15:11 vain | skóre: 16
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OSS Alliance: Spisová služba s vazbou na DS
    Partnerem toho projektu je i 602Software? To fakt jsou ti praví.
    If the only choice you've got is to do the wrong thing, then it's not really the wrong thing, it's more like fate.
    7.10.2009 23:38 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OSS Alliance: Spisová služba s vazbou na DS
    Se Software602 do prdele a nikdy jinak!

    Důvod?! Právě jim lze poděkovat za to, že linux v naší státní správě šel do kopru!
    9.10.2009 09:27 Lukáš Zapletal | skóre: 42 | blog: lzapův svět | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OSS Alliance: Spisová služba s vazbou na DS
    Silná to slova. Nějaká konrkétnější fakta?
    14.10.2009 10:13 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OSS Alliance: Spisová služba s vazbou na DS
    Prvním hřebíkem bylo nasazení Filler602 v rámci akce CzechPOINT a pak jeho prosazení i do akce datové schránky. Nulová schopnost kontroly toho co vlastně ten soft dělá (resp. nedělá), neexistence nativního klienta pro linux (navzdory mnohaletým planým slibům..), způsob verzování a jeho vliv na ověřování dokumentů na serveru. Atd. atd...
    14.10.2009 10:15 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OSS Alliance: Spisová služba s vazbou na DS
    Aby bylo jasno - neexistence nativního klienta a pernamentní opruz při používání pod wine - to byly argumenty, které mimo jiné pomohly potopit linuxové desktopy na Ovajih.
    7.10.2009 15:21 Jiri
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OSS Alliance: Spisová služba s vazbou na DS

    Spisova sluzba ma vazbu na Delnickou Stranu? Kde jsou dukazy!

    7.10.2009 20:01 123-4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OSS Alliance: Spisová služba s vazbou na DS

    Má někdo představu na jeké technologii to je postavené? Na těch jejich stránkách nejsou zrovna moc sdílní.

     

    Luk avatar 7.10.2009 23:16 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OSS Alliance: Spisová služba s vazbou na DS
    Působí to velmi podezřele: svobodný software, který je k dispozici jen po registraci. Proč? Kdokoliv z těch, kdo SW obdrží, ho může dál šířit. Proto naprosto nechápu smysl toho, že není k dispozici volně ke stažení (tím spíš, že se nejedná o nějakou pre-alfa verzi, u které by určité omezení přístupu bylo ještě pochopitelné). A plán využít dementní licenci EUPL snad ani nemá smysl komentovat.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    8.10.2009 06:09 martyone | skóre: 18
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OSS Alliance: Spisová služba s vazbou na DS
    Podezřelé? Co třeba že se prostě znaží získat relevantní podklady o míře zájmu o tento SW? Třeba protože cucat si důkazy z prstu ve svobodném světě prostě nestačí..

    A k dementní EUPL licenci – ta má na rozdíl od GPL a podobných licencí v celé EU, českých luhů a hájů nevyjímaje, garantovanou autoritu před zákonem. Je primárně určena pro projekty státních organizací EU, aby se zodpovědní lidé nemuseli OSS vývoje bát a svým (mnohdy neopodstatnělým) strachem rozvoji OSS ve státní správě nebránili.

    Je úúúplně dementní, že?

    Taky bych osobně raději viděl GPL (verze 3 samozřejmě ;-) ..dávám 2/3 šanci tomu že ta je taky dementní :-) ) ale..
    Luk avatar 8.10.2009 07:03 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OSS Alliance: Spisová služba s vazbou na DS
    Podezřelé? Co třeba že se prostě znaží získat relevantní podklady o míře zájmu o tento SW? Třeba protože cucat si důkazy z prstu ve svobodném světě prostě nestačí..
    Upřímně řečeno, ať si dělají, co chtějí. Jsou-li s výsledkem spokojeni, asi bylo dosaženo cíle. Uživatelé nemusejí být důležití.
    A k dementní EUPL licenci – ta má na rozdíl od GPL a podobných licencí v celé EU, českých luhů a hájů nevyjímaje, garantovanou autoritu před zákonem. ... Je úúúplně dementní, že?
    Ano, je úplně dementní. Proč? Například protože ukládá zvláštní požadavky (např. rozhodné právo), ale současně umožňuje přelicencování na licence, které takové požadavky nemají.

    A žádnou garantovanou autoritu nemá - z pohledu autorského práva je to licence jako každá jiná.
    Je primárně určena pro projekty státních organizací EU, aby se zodpovědní lidé nemuseli OSS vývoje bát a svým (mnohdy neopodstatnělým) strachem rozvoji OSS ve státní správě nebránili.
    Chápal bych, že ji bude používat Evropská komise a případně některé další orgány EU pro svá vlastní díla. Ne pro kvalitu licence, ale proto, že byla k těmto účelům vytvořena. Ale její použití nezávislou organizací mi přijde nesmyslné.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    8.10.2009 07:42 fipa | skóre: 21
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OSS Alliance: Spisová služba s vazbou na DS

     Dobrý den,

    v současné době stále probíhá testování (viz poslední aktualitka na webu oss.cz), jakmile budou k dispozici finální verze, budou volně k dispozici, včetně zdrojového kódu. Registrace slouží pouze k tomu, abychom měli přehled o tom, kdo spisovou službu používá a mohli tak tímto směrem ubírat vývoj. Na registraci nevidím nic špatného...zda bude i u finální verze ještě nevíme, zatím se nám ale jen a jen osvědčila.

    Ohledně licence EUPL tu už odpovídající reakci máte.

    Filip Molčan, OSS Alliance

    Luk avatar 8.10.2009 08:25 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OSS Alliance: Spisová služba s vazbou na DS
    Na registraci nevidím nic špatného...zda bude i u finální verze ještě nevíme, zatím se nám ale jen a jen osvědčila.
    No, pokud to uživatelům vyhovuje... Já osobně mám krajní nedůvěru k tomu, když po mně někdo chce povinnou registraci pro získání svobodného softwaru.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    8.10.2009 21:13 Josef Hruška
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OSS Alliance: Spisová služba s vazbou na DS

    Registrace – krom toho, že chceme získat „oficiálnější“ data, tento projekt je obklopen (dá-li se to tak říci) prostředím s požadavky na kontrolu. Shodneme-li se na tom, že určitá míra kontroly je prospěšná, je jen třeba ohlídat, aby nepřesáhla rozumnou mez, pak jsem momentálně přesvědčen, že registrace nijak tuto rozumnou míru kontroly, resp. pravidla svobodného/open-source softwaru neporušuje. Ale třeba se mýlím.

    EUPL vs. GPL – nesouhlas alespoň části vývojářské komunity s EUPL jsem předpokládal. Stejně tak předpokládám nesouhlas veřejné správy s GPL. Takže se jednalo o jakési strategické rozhodnutí. Snad jsem ovlivněn tím, že jsem spíše na straně veřejné správy, ale zkrátka mi přišlo vhodnější dát možnost české veřejné správě uplatňovat licenci např. v českém jazyce. Na druhou stranu, i dát/ponechat vývojářům možnost zvolit si/používat oblíbenější licence s tímto softwarem. Utěšuji se tím, že moje důvody pro toto rozhodnutí nebyli ani nijak rozdílné oproti důvodům známým z některých open-source projektů v Evropě, kde je zapojená veřejná správa nebo se na ni zaměřují. Ale třeba se mýlím.

    Moje rozhodnutí/přesvědčení se nezakládá na nějakých intenzivních a hlubokých analýzách, popř. výzkumech mínění - proto říkám na rovinu, že všechnu moudrost jsem nesnědl, takže další argumenty jsou vítány.

    Také se dá říci, že nemám v současnosti dostatečnou kapacitu, abych byl schopen využít, ovlivnit nebo nastavit současné podmínky tak, aby se dalo rovnou skočit doprostřed (hlubin) vod svobodného/open-soruce softwaru. Proto registrace a EUPL. Přesto se domnívám, že v té vodě jsme, nestojíme na břehu (mimo pravidla). To, zda někdy postrčíme naší kocábku více doprostřed, záleží na mě, na lidech, kteří jsou momentálně s tímto projektem spjatí přímo, ale také (bohužel i bohudík, záleží to na úhlu pohledu) nejen na nás...

    Josef Hruška

    Luk avatar 8.10.2009 22:53 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OSS Alliance: Spisová služba s vazbou na DS
    Registrace – krom toho, že chceme získat „oficiálnější“ data, tento projekt je obklopen (dá-li se to tak říci) prostředím s požadavky na kontrolu. Shodneme-li se na tom, že určitá míra kontroly je prospěšná, je jen třeba ohlídat, aby nepřesáhla rozumnou mez, pak jsem momentálně přesvědčen, že registrace nijak tuto rozumnou míru kontroly, resp. pravidla svobodného/open-source softwaru neporušuje. Ale třeba se mýlím.
    Problém je, že je tato registrace navíc zkombinována s velmi malým množstvím informací, které jsou o projektu k dispozici. Ale jak říkám - když to někomu vyhovuje, proč ne. Mně osobně se však takový přístup nelíbí.
    EUPL vs. GPL – nesouhlas alespoň části vývojářské komunity s EUPL jsem předpokládal. Stejně tak předpokládám nesouhlas veřejné správy s GPL.
    Nepatřím k lidem, kteří by z principu odmítali určité licence. Naopak, vždy jsem se stavěl proti tomu, považovat nějakou licenci (např. GPL) za jedinou "svatou". EUPL však považuji za paskvil, který má jedinou "výhodu", a to podporu orgánů EU. Hlavní výhradu proti ní jsem již uvedl.

    Můj názor je ten, že celkový postup zvolený OSS Alliance jde proti principům svobodného softwaru. Mnozí tvůrci proprietárního SW jsou otevřenější, poskytují více informací, umožňují snadné vyzkoušení produktů, mají veřejná zdokumentovaná rozhraní atd. OSS Alliance se zmiňuje o verzi 2.1, čili asi existují i verze 1.0 a 2.0, možná i nějaké další - ale prakticky nikdo o nich nic neví, informace o nich jsou k dispozici tímto nebo tímto stylem. Jediným pozitivem je aspoň demoverze.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    Bob Bobovich avatar 9.10.2009 09:55 Bob Bobovich | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OSS Alliance: Spisová služba s vazbou na DS

    Já bych jen dodal k té registraci (zkoušel jsem to prakticky):

    • registrace je spíš důkaz zájmu (koho požadavek na "registraci" odradí, asi takový zájem nemá, že se tímhle nechá odradit)
    • po registraci přišel e-mail (po několika dnech, kdy jsem netušil jestli se něco děje, ale vzhledem k tomu, že na projektu  je zainteresována státní správa, tak jsem ani nějakou rychlost nečekal :); v emailu byl odkaz na demo (s dovětkem, že můžou rozjet demo i vyloženě pro naše potřeby, což je super, ale vážím si jejich času, tak nevyužiju), odkaz na http://mantis.oss.cz/ (k tomu přiloženy přihlašovací údaje obecného charakteru, takže je jen otázka času, kdy se profláknou a celá idea registrace půjde do kytek). Z Mantisu lze pak stáhnout i dokumentaci a samotnou aplikaci.

    Email obsahuje i nástin budoucího vývoje: 

    "V současné době se také připravuje další verze aplikace, která bude obsahovat funkci e-podatelny a ke konci roku pak vyjde další verze aplikace, která bude umožňovat již elektronickou evidenci elektronických dokumentů a bude tak vhodná i pro větší města a instituce."

    Pozn. v současné době je projek zaměřen skutečně jen na velmi malé subjekty; úřady a firmy, které budou používat více datových schránek zatím ostrouhají - aplikace komunikuje jen s jednou DS, tak doufám , že na konci roku se změní i tohle ;-)

    Prezentace projektu na veřejnosti je nulová. Samotný popis projektu na jejich Webu taky nic moc (tady bych doporučil alespoň vytáhnout dokumentaci z Mantisu na veřejné místo a registraci zvládnout tak, aby zájemce obdržel info v řádu minut a ne dnů a pro zajištění vzevrubného  přehledu o zájemcích upustit od obecného účtu do mantisu; no a samozřejmě o tom dát vědět prostřednictvím zpravodajských webů - pokud tedy mají zájem aby aplikaci někdo používal :).

    1.2.2010 10:58 Jan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: OSS Alliance: Spisová služba s vazbou na DS
    No hlavně bych ještě doplnil následující fakta:
    • kvalita kódu na úrovni začátečníka
    • dokumentace kódu skoro nulová
    • celá aplikace budí dojem poslepovaných kousků examplů
    • velice nešikovně řešené ovládání - hrozně složité
    • aplikace často vykazuje "Notice" a "Warning" messages
    • celou aplikaci vyvíjí jeden člověk (ze Vsetína)
    • vývojář nedělá skoro nic jiného, než po sobě opravuje chyby
    • aplikaci zastřešuje MV jako "nejlepší řešení" - kdo ví, jestli vůbec ví, jak to v OSS Alianci chodí
    • spisovka je to poslední, čemu by se OSS Aliance věnovala
    • současná verze zcela nevyhovující dalšímu rozvoji pro NSESSS
    • malá ochota (pokud je to vůbec napadlo) spíše produkt koordinovat a nechat zapojit širokou ODBORNOU veřejnost
    • pochybuji, že se bude chtít nechat odborná veřejnost vést začátečníky

    Jednou větou, současná verze i současný vývoj stojí za nic. Kluci to dotáhnou k nějaké "dokonalosti" byť jen pro malý úřad až tak ve verzi třistašedesát za pár let. Vůbec si nedokážu představit, že tuto současnou verzi používá
    13.1.2021 16:04 Pavel
    Rozbalit Rozbalit vše Spisová služba jako open source
    Tohle je hodně starý příspěvek, ale minulý rok začala zkoušet další firma vyvíjet ve spolupráci s ministerstvem vnitra open source spisovou službu viz tento článek. Tvorba takového sw předpokládá dostatek zájemců ze strany nezávislých poradců, kteří by stejně, jako dnes používají wordpress digitální agentury nebo freelanceři, pomáhali spravovat spisovou službu organizacím veřejné správy. Dle mého to nastat nemůže z jediného důvodu. Proto, že takový zájem (nyní neexistujících) poradců v ČR nikdy nenastane a na trhu spisové služby, respektive elektronických systémů spisových služeb, je hned několik hráčů, kteří mají komplexní služby, jež dodávají v ceně aplikace. Třeba hostovaná spisová služba, jejíž serverová matka https://www.tmapy.cz/tess běží na Univerzitě Karlově.

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.