Byl publikován přehled vývoje renderovacího jádra webového prohlížeče Servo (Wikipedie) za uplynulé dva měsíce. Servo zvládne už i Gmail. Zakázány jsou příspěvky generované pomocí AI.
Raspberry Pi Connect, tj. oficiální služba Raspberry Pi pro vzdálený přístup k jednodeskovým počítačům Raspberry Pi z webového prohlížeče, byla vydána v nové verzi 2.5. Nejedná se už o beta verzi.
Google zveřejnil seznam 1272 projektů (vývojářů) od 185 organizací přijatých do letošního, již jednadvacátého, Google Summer of Code. Plánovaným vylepšením v grafických a multimediálních aplikacích se věnuje článek na Libre Arts.
Byla vydána (𝕏) dubnová aktualizace aneb nová verze 1.100 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.100 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.5.
OpenSearch (Wikipedie) byl vydán ve verzi 3.0. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Jedná se o fork projektů Elasticsearch a Kibana.
PyXL je koncept procesora, ktorý dokáže priamo spúštat Python kód bez nutnosti prekladu ci Micropythonu. Podľa testov autora je pri 100 MHz približne 30x rýchlejší pri riadeni GPIO nez Micropython na Pyboard taktovanej na 168 MHz.
Grafana (Wikipedie), tj. open source nástroj pro vizualizaci různých metrik a s ní související dotazování, upozorňování a lepší porozumění, byla vydána ve verzi 12.0. Přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Raspberry Pi OS, oficiální operační systém pro Raspberry Pi, byl vydán v nové verzi 2025-05-06. Přehled novinek v příspěvku na blogu Raspberry Pi a poznámkách k vydání. Pravděpodobně se jedná o poslední verzi postavenou na Debianu 12 Bookworm. Následující verze by již měla být postavena na Debianu 13 Trixie.
Richard Stallman dnes v Liberci přednáší o svobodném softwaru a svobodě v digitální společnosti. Od 16:30 v aule budovy G na Technické univerzitě v Liberci. V anglickém jazyce s automaticky generovanými českými titulky. Vstup je zdarma i pro širokou veřejnost.
Společnost Station X nabízí počítače s předinstalovaným Linuxem. Koupit lze desktop B-29 Superfortress nebo notebooky Hurricane, Hellcat, Blenheim a Lancaster. Na výběr je řada linuxových distribucí. Nejnovějším přírůstkem je notebook Spitfire s Manjaro Linuxem.
Tiskni
Sdílej:
Jde tam vybrat, co na tom tlacitku bude…
Superkey Sticker:
No Logo (Windows)
Výmluvné :-) Připomíná mi to historku mého bratra, jak když byl na stáži v Bavořích a někde se registroval, odpověděl na otázku na vyznání "žádné", načež úřednice automaticky do kolonky vyplnila "RK" (römisch-katholische) a musel ji opravit, že opravdu myslí "žádné" a ne místní default.
Pročpak se asi naše církve při dohadování o vypořádání se státem nechtěly vůbec bavit o nápadech typu daňových asignací?
Jinak "opt-in" by navíc mělo být skutečně "opt-in", tj. ne že tam dítě přihlásí rodiče, nejlépe hned po narození.
Proč prostě neakceptovat údaje ze sčítání obyvtel?Tam je zas blbý, že to je jen jednou za 10 let a vyžaduje to, aby člověk vyplnil správně jméno organizace. Např. když napíšeš jen "katolické náboženství", tak se z toho nedá moc usoudit, protože i katolických církví tu je vícero. Ideální by bylo, kdyby každý člověk měl něco jako 'hlas', který by mohl věnovat nějaké konkrétní církvi/náb. společnosti podobně jako třeba straně ve volbách. S tím, že třeba jednou za nějaký časový úsek by to šlo změnit...
Některé křesťanské církve vč. katolické mají přesně na tohle i instituci - biřmování (lat. confirmacio), což je iniciační rituál pro dospělé.Jenže se tak bojí že by jejich ovečky stihly odejít, že je pro jistotu konfirmují ještě jako děti.
Ze je nekdo hovado imho s jeho virou nesouvisi.Ani s alkoholismem, že? :) Náboženství částečně vede k despotismu a despotismus je jedna ze zásadních sil, které dokážou náboženství udržet. Jedna z hlavních vlastností úspěšného náboženství je jeho schopnost se šířit jak generačně, tak do okolí. Já sice můžu mít osobní víru, jakou chci, ale pokud ji nedokážu rozšířit, tak to nebude víra milionů či miliard.
Terry Pratchett, Small Gods. Je to založené na myšlence. že síla a moc boha je úměrná tomu, kolik lidí v něj věří (a jak silně). Velký Om tak jednoho dne ke svému překvapení zjistí (poté, co se místo v mohutného býka převtělí v malou želvu a nejde to vrátit), že ačkoli jeho náboženství formálně vyznávají miliony lidí, ve skutečnosti v něj opravdu věří jediný člověk, který navíc není z nejbystřejších. Což je nakonec výhoda, protože po většinu knihy je hlavní starostí Oma, aby si Brutta tuto skutečnost neuvědomil.
Představitelé církve to mají samozřejmě jednodušší, ti nepotřebují skutečně věřící, stačí jim ty miliony formálně se hlásících k dané církvi.
Terry Pratchett, Small Gods. Je to založené na myšlence. že síla a moc boha je úměrná tomu, kolik lidí v něj věří (a jak silně).To je ale skvělá myšlenka a dá se na ní hodně stavět. Kdo hrál black & white, mimochodem?
Náboženství a boha si v tomto případě dotyčné hovado bere za rukojmí, stejně jako v opačném případě tu matku.Ale že se ten bůh tak rád nechává za rukojmí vzít.
Já ač ateista, si myslím, že víra je prospěšná.Diskuze o víře je offtopic, tu nechme na jindy.
Každý člověk potřebuje v něco věřit. Jsou lidi, co si najdou svoji vlastní víru a směr svého života, pak jsou prostější jedinci, kterým ten směr ukážou v kostele.Tohle je přístup, který fakt nesnášim. Z hlediska víry žádní "prostší" jedinci neexistujou a přijde mi neuvěřitelně namyšlené se na nějaké lidi takhle koukat. Církev tak trochu vytváří dojem, že ví co dělá, že má tu víru nějak vyřešenou a je schopná lidem, kteří neví, poradit, v co věřit. To je ovšem iluze, ve skutečnosti nikdo neví, ani teologicky vzdělání lidé ve skutečnosti neví, protože koneckonců taková je podstata víry. Např. katolická víra se prezentuje jako smysluplný a konzistentní celek, ale reálně to stojí totálně na olšových nohou, je to plné otazníků (i historických), atd. Ani papež reálně neví. Jsme prostě všichni pouze lidi. Jediné, čím se církevní nauka liší od názoru/víry běžného člověka, je, že v té církvi to skupina lidí hodila na papír, mají navzájem nějaký jakýs-takýs konsenzus a příležitostně se navzájem ujišťují, že takhle to je správně. Agrese vůči jinověrcům (v jakékoli formě) pak není nic jiného, než projev nejistoty/úzkosti způsobené myšlenkou, že by to třeba správně být nemuselo. Hledající člověk, byť třeba inteligenčně prostší, má potom kolikrát lepší si sednout a zamyslet se než jít do kostela a nechat si tam něco vštípit, protože vyšší inteligence či vzdělání není žádnou zárukou, že člověk ví lépe v co je dobré věřit. Ve výsledku tím církev škodí i sama sobě, protože se stává magnetem pro různá pochybná individua a v podstatě tím paradoxně náboženství vede k úbytku víry, protože její člen (na libovolné úrovni) pak kolikrát řeší náboženství a církev místo víry. Kdyby místo snahy vzbudit ten dojem, že vědí, raději řekli něco jako "Nevíte, v co věřit? Nevadí. My v podstatě taky ne. Pojďte klidně nevědět s náma, jestli se vám tu líbí.", tak to by mi bylo mnohem sympatičtější, protože ona to reálně ani není moc nadsázka, v podstatě to tak do značné míry je.
Každý člověk potřebuje v něco věřit.Řada lidí víru vůbec neřeší a nepřijde mi na tom nic špatného.
Řada lidí víru vůbec neřeší a nepřijde mi na tom nic špatného.Jednak se opravdu řada lidí nepotřebuje vírou neustále zabývat a ještě řešit jak a v co by měli věřit ti druzí, jednak to, že někdo potřebuje víru, ještě neznamená, že je potřeba ji realizovat náboženským blouzněním, natož organizovaně a podle nepovedené kompilace tisíce let starých mýtů.
Jde o to, že ne každý člověk třeba vidí smysl života. Prošel nějakým utrpením. V tom kostele mu neřeknou, aby zabíjel nevěřící. Dají mu jakousi náplast na duši.Hm, a v kostele jsi byl? Tohle mi přijde jako trochu romantická představa. První věc, kterou ti v kostele na mši řeknou hned po úvodním pozdravu, je, že jsi hříšnej člověk a napáchals škody, čehož je potřeba litovat a zpytovat svědomí. Odtud mimochodem pochází fráze mea culpa. To, jestli zbytek obřadu proběhne v aspoň trochu povznášejícím duchu, záleží hodně na osobnosti faráře a dalších věcech, ale bohužel není výjimkou, že obřad je celkově podobně depresivní jako ten úvod. Z poslední půlnoční (tj. vánoční) mše jsem odešel v polovině, protože kněz zřejmě usoudil, že je skvělý nápad v rámci kázání všem sdělit, že Vánoce neprožívají správně a naplno, že to vlastně dělají blbě a měli by se víc snažit. Usoudil jsem, že něco takového opravdu nemám zapotřebí. Neříkám, že to je tak špatný vždycky, někdy to třeba i jako náplast na duši může fungovat, bohužel to ale zdaleka není pravidlem.
To samé, co třeba psychiatr svými hlubokými kecy a barevnými chemickými tabletkami, které mu hradíš z veřejného zdravotního pojištění. Taky mu prodává jenom chuť druhý den se probudit.Kostel by si určitě nikdo neměl plést s ordinací lékaře.
Z poslední půlnoční (tj. vánoční) mše jsem odešel v polovině, protože kněz zřejmě usoudil, že je skvělý nápad v rámci kázání všem sdělit, že Vánoce neprožívají správně a naplno, že to vlastně dělají blbě a měli by se víc snažit.Též jsme z nějakého zvláštního důvodu kdysi chodili o vánocích na půlnoční, ač ateisté už minimálně třetí generaci. Přesně tento typ zážitků nás přesvědčil toho zanechat.
Kostel by si určitě nikdo neměl plést s ordinací lékaře.Hlavně si myslím, že je spousta lepších způsobů, jak se dávat dohromady bez pilulek, pokud je člověk ve skutečnosti ke spokojenému životu sebe i druhých nepotřebuje.
Též jsme z nějakého zvláštního důvodu kdysi chodili o vánocích na půlnoční, ač ateisté už minimálně třetí generaci.Ona to je celkem i tradice, že na půlnoční typicky chodí i ateisté, zejména na vesnicích je to celkem běžné. O to víc by člověk čekal, že to farář pojmě nějak vstřícně / pozitivně / dá si záležet...
Dokonce i kdyz se dite zrekne viry, rodice ho nezavrhnou...Možná.
Zase je ale pomerne jednoduche se z hrichu vykoupit.To rozhodne neni, zejmena pro skutecne vericiho cloveka neni lehke se z uzavreneho kruhu hrichu dostat. Vyvarovat se tezkeho/smrtelneho hrichu nestaci a teologie prinasi cele spektrum hrichu.
Vnucuje ti ji někdo?Dnes už se mi to stává zřídkakdy, já se takovým lidem preventivně vyhýbám.
Já to myslel tak, že člověk, který hledá, tam nalezne.No to ne, mytologii doby bronzové a železné ani návazné mýty člověk asi jen tak nenalezne. Ale pravda je, že je ta mytologie krásná, pokud se toho nechopí banda psychopatů, co z ní potřebují dělat něco víc než to je. Kromě toho jsem měl vždycky rád mytologii antickou a vůbec jakékoli připomínky starých dob.
Prošel nějakým utrpením.Tak já samozřejmě vím, že náboženství primárně cílí na slabší povahy a lidi, kteří prošli utrpením. A nakonec nejen náboženství.
Myslím si, že je lepší upnout se na boha, než nějaké barevné tabletky.Ono to nakonec dopadá tak, že se ti lidé upnou k obojímu a nebo dělají přesně to, co jsem popisoval, tedy pořídí si děti a pak je psychicky týrají. A jejich církev dělá vše proto, aby si děti pořídili a mnoho i proto, aby věděli, jak je správně týrat.
No to ne, mytologii doby bronzové a železné ani návazné mýty člověk asi jen tak nenalezne. Ale pravda je, že je ta mytologie krásná, pokud se toho nechopí banda psychopatů, co z ní potřebují dělat něco víc než to je. Kromě toho jsem měl vždycky rád mytologii antickou a vůbec jakékoli připomínky starých dob.Fór je, že ono to ani tak staré není. Zejména takové ty 'praktické' záležitosti typu zpověď apod. jsou celkem 'moderní' vynálezy (tj. třeba ta zpověď je až něco jako 12. stol.), ale ani ta teologie jako taková není moc stará. Např. koncept trojjedinosti je něco jako 2. stol. ~ 4. stol, to samé třeba celibát - ten platil až někdy od 4. ~ 5. stol. stol, s tím, že v dobách předtím byla kolikrát naopak opozice vůči celibátu a přehnanému asketicismu (např. někdy kolem roku 400 došlo i k případu exkomunikace kněze/biskupa za to, že pod záminkou duchovnosti vykázal svou manželku). Ty kořeny ze starších dob tam určitě jsou, ale v dnešním křesťanství na ně narazíš spíše méně...
Ze je nekdo hovado imho s jeho virou nesouvisi.Jinak nevím, jestli jsem to napsal dostatečně jasně, ale na tento typ manipulace vůbec nepřistupuju. Já jsem o víře nic nepsal, psal jsem o náboženství. Spojování náboženství a víry je zjednodušení, které přísluší jen diskuzím v náboženském kruhu.
No tak aby bylo trochu jasnější, o čem mluvím:
V bodě dva jsem měl na mysli ty situace, kdy se opravdu jedná o dítě a ani pachatel o tom neměl sebemenší pochybnosti. I tam se ukazuje, že většina pachatelů vůbec pedofilní není a důvody byly odlišné.
Jinak "holka, která ve dvanácti vypadá na osmnáct" je přesně to, o čem byl bod 3.
To samé mohu říct já o Vás.V tom vám samozřejmě nikdo nebrání.
Hoši hoši, jinak by bylo fajn, v dnešní vyhrocené situaci s Islámem a vším tím bordelem okolo něj, kdybyste přestali kopat do vlastních řad.(1) Já budu do vlastních řad kopat asi vždycky, to je prostě vlastnost kritického člověka. (2) Křesťanství nejsou moje vlastní řady, to je společně s islámem to, co může nás „nevěřící psy“ ohrozit. Jinak nemám problém si najít přátele jak křesťany, tak muslimy, pokud se budou chovat dobře. Vše ostatní je váš problém, ne můj, tak nevím, proč mi to cpete. Jestli se vám křesťanství tak líbí, tak milujte bližního svého, ať je muslim, křesťan, ateista nebo, nedej bože, Čech.
Díky bohu za křesťanství, jsem za něj moc rád.Křesťanství, jak ho znáš dneska, je o hodně jiné než v minulosti (ie. pár staletí nazpět), za jeho dnešní podobu vděčíme do značné míry osvícenství, resenanci a humanismu.
No jasně, rádobylinuxovej noťas s úžasným windows tlačítkemNapsal jsi "windows tlačítko" s malým w - kouzlo nechtěného? Takhle totiž přesně to tlačítko vnímám já - jako tlačítko na správu oken (v linuxu), takže všechny klávesový zkratky na vešlijaké manipulace s oknama mam namapovaný s modifikátorem windows. Čili windowsí tlačítko se mi docela hodí. IMHO nemá cenu z toho dělat nějaký drama.. Na první pohled ani minimální snaha ...
A to nejde udělat web, který se slušně zobrazí na mobilu, je udělaný stylem leporelo, plýtvá se na něm místem a nejsou tam skoro žádné informace?
Očividně jde a bohužel kdosi usoudil, že právě takhle správně "moderní" weby mají vypadat, takže jich je čím dál víc. :-(
Krátký levý shift mám teď i s českou.To jsou ty cesko-slovenske hybridy?