abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 06:11 | Zajímavý článek

    Man Yue Mo z GitHub Security Lab se podrobně rozepsal o již opravené zranitelnosti CVE-2023-6241 v Arm Mali GPU umožňující získání roota na telefonu Pixel 8 s povoleným MTE (Memory Tagging Extension).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:44 | IT novinky

    V San José probíhá vývojářská konference NVIDIA GTC 2024. CEO společnosti NVIDIA Jensen Huang měl dvouhodinovou keynote, ve které představil celou řadu novinek: NVIDIA Blackwell platform, NVIDIA NIM microservices, NVIDIA Omniverse Cloud APIs, Project GR00T, …

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 14:33 | Komunita

    Byly zpracovány a na YouTube zveřejněny videozáznamy jednotlivých přednášek z letošního Installfestu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 8
    včera 13:33 | Pozvánky

    Od 21. do 23. března proběhnou Arduino Days 2024. Sledovat bude možné oficiální streamy. Zúčastnit se lze i lokálních akcí. V Česku jsou aktuálně registrovány dvě: v Praze na Matfyzu a v Poličce v městské knihovně.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:11 | Pozvánky

    Letošní ročník konference LinuxDays se uskuteční o víkendu 12. a 13. října, opět se potkáme v pražských Dejvicích na FIT ČVUT. Také během letošního ročníku nás budou čekat desítky přednášek, workshopy, stánky a spousta doprovodného programu. Aktuální dění můžete sledovat na Twitteru, Facebooku nebo na Mastodonu, přidat se můžete také do telegramové diskusní skupiny.

    Petr Krčmář | Komentářů: 3
    včera 09:00 | Nová verze

    Byla vydána nová major verze 2.0.0 a krátce na to opravné verze 2.0.1 open source online editoru Etherpad (Wikipedie) umožňujícího společné úpravy v reálném čase.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 08:00 | IT novinky

    Elonem Muskem založena společnost xAI otevřela pod licencí Apache 2.0 svůj AI LLM model Grok-1.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 00:44 | Nová verze

    Matematický software GNU Octave byl vydán ve verzi 9.1.0. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Nově je preferovaný grafický backend Qt a preferovaná verze Qt 6. V tomto vydání byly přepracovány funkce pro převod čísel z desítkové soustavy. Jako obvykle jsou zahrnuta také výkonnostní vylepšení a zlepšení kompatibility s Matlabem.

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 0
    17.3. 22:33 | Zajímavý článek

    Společnost PINE64 stojící za telefony PinePhone nebo notebooky Pinebook publikovala na svém blogu březnový souhrn novinek. Vypíchnout lze, že pracují na virtuálním asistentu PineVox a zatím bezejmenných sluchátkách na lícní kosti (bone conduction).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    17.3. 18:33 | Nová verze

    Hyprland, kompozitor pro Wayland zaměřený na dláždění okny a zároveň grafické efekty, je již dva roky starý. Při té příležitosti byla vydána verze 0.37.0 (a záhy opravná 0.37.1 řešící chybu ve vykreslování oken). Nově závisí na knihovně hyprcursor, která poskytuje škálovatelné kurzory myši.

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 3
    Steam
     (25%)
     (28%)
     (13%)
     (10%)
     (24%)
    Celkem 308 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 11.3. 21:45
    Rozcestník

    První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU

    Vývojáři Asahi Linuxu se na Twitteru pochlubili prvním trojúhelníkem zobrazeným pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU. Pracuje na něm Alyssa Rosenzweig z Collabory. Více na jejím blogu (1. část a 2. část). Zdrojové kódy jsou k dispozice na GitHubu.

    25.1.2021 09:00 | Ladislav Hagara | Komunita


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    25.1.2021 09:26 Bugsa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU
    Chápu, že je to pro vývojáře asi zábava a nějaká prestiž. Ale je opravdu nutné psát o každém "prdu" co se na M1 rozběhne? To opravdu tolik lidí zajímá předražený Apple hardware?
    tralala avatar 25.1.2021 10:01 tralala | skóre: 9 | blog: tralala
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU
    ahoj

    mna to zaujima - v momente ked to pojde v plnej palbe s linuxom tak to na 90perc bude moj novy laptop - v pripade ak za tie peniaze nebude nieco podobne.
    25.1.2021 10:15 Vlasta
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU
    Protože jsou naštěstí i normální lidi co peníze za hardware neřeší. Macbooky jsou docela bytelné a mám jeden 8-letý kousek co frčí jak za mlada. A to nejsem nějaký jabličkář ale prostě fanda počítačů. A stejně než si M1 začnou kupovat linuxáci tak to bude už v bazaru za 500$ takže z běžného platu ajťáka si je koupíš čtyři.
    25.1.2021 11:52 xyz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU
    Kolega měl taky "bytelný" nový macbook. Zvednul ho ze stolu a prasknul displej. Stálo ho to 13 000 Kč a pak si radši vzal Dell ultrabook.
    25.1.2021 13:29 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU
    jedna paní povídala

    apple hardware beru do terénu a neznám odolnější hw (mezi běžným spotřebním - dell ani lenovo to rozhodně není)
    25.1.2021 15:17 RB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU
    No jo, problém Macbooku stejně jako jakéhokoliv notebooku s hliníkovým šasím je ten, že hliník není pružný, takže ty notebooky jsou odolné, dokud vám nespadnou nebo s nimi někde neťuknete. Třeba kvalitní modely ThinkPad jsou v tomto mnohem lepší. Vevnitř magnéziová kostra chránící obsah a nad ní šasí z kvalitního plastu, který sice nevypadá tak prémiově jako hliník, ale vydrží i pády. Tam, kde máte u hliníku ohnutý roh, máte u ThinkPadu třeba jen škrábanec. A to se nebavím o voděodolnosti. Už jsem mi jednou stalo, že mi dítě převrhlo vodu do notebooku. U ThinkPadu jen protekla kanálky skrz notebook.

    Macbooky jsou odolné pro běžné použití (pevnost pantů, vychození pohyblivých částí atd.), to ale z mé zkušenosti prakticky každý notebook za 30k+, jak ale dojde na nehodu...

    25.1.2021 16:06 Olaf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU
    Mi Macbook spadl 2x z dvoumetrové výšky na silnici. Krom toho, že to vidíš na rohu šasi, se nestalo nic. Zkus to s jinými laptopy.
    25.1.2021 19:21 RB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU
    Že to jde vidět na rohu šasi je málo? Co čekáte, že se s tím notebookem po pádu ze dvou metrů má stát? Rozbije se displej (to je čistě o štěstí při úhlu dopadu) nebo se to celé rozsype? Zkuste to někdy s kvalitním ThinkPadem. Kromě toho, že se "nestane nic", to nepůjde moc vidět ani na šasi. Prostě hliník je na pády materiál na hovno a je jedno, jestli ho prodává Apple, Dell nebo HP. Nejenže není pružný, takže se trvale deformuje, ale taky je 2x těžší než ty nejtěžší plasty: těžší notebook -> více energie při nárazu.
    vlk avatar 25.1.2021 23:00 vlk | skóre: 23 | blog: u_vlka
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU
    moj MBpro padol na schody, okrem otlaceneho hlinikoveho ramu na hranach to neschytal ani displej ani nic, predtym som mal DELL latitude, SONY TZ aj dalsie a pri beznom pouzivani po roku popraskali niekotre plasty, najma okolo zaveskov na displeji, v pripade SONY ramik okolo displeja - a to ani nespadli! MBpro uz mam vporadi druhy takmer 3 roky a prvy som mal 8 rokov - ten zdedil niekto z rodiny, vsetko stale funkcne a to aj po mechanickej stranke. jablkovy laptop by som uz nemenil.. a ano okusil som aj Lenovo T a nepresvedcilo ma to o kvalitach, najma co sa podpory Linuxu tyka.
    You don't exist, Go away !
    k3dAR avatar 26.1.2021 12:28 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU
    [...]a ano okusil som aj Lenovo T a nepresvedcilo ma to o kvalitach, najma co sa podpory Linuxu tyka.
    nepouzivam nove Lenovo Thinkpad T... tak u nich nevim (krom teorie ze uplne nove podporuje Lenovo oficialne GNU/Linux i predinstalova), ale zkusenosti s Thinkpad T42, T60p, X220t, T420s, X230, T430s - podpora (GNU/)Linuxu naprosto BEZproblemova...
    u zadneho z tech Thinkpadu ani zadne mechanicke problemu po letech pouzivani (+roky predtim jinym majitelem, vse sem kupoval jako repasy...)... btw: duvod proc neresim novejsi Thinkpad modely jsou to, ze Apple s tou svoji uchylnou klavesnici zamoril celej NB segment, ackoliv ty nove Thinkpad klavesnice jsou pouzitelnejsi nez ty v MBPro (a to sem zkousel naposledy jeste tu bez touchpruhu misto HW Fkeys (resp. i pred tema vyrobne vadnejma Apple klavesnicema) ;-)
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    Gréta avatar 26.1.2021 00:10 Gréta | skóre: 36 | blog: Grétin blogísek | 🇮🇱==❤️ , 🇵🇸==💩 , 🇪🇺==☭
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU

    tvl jak se todle jako muže někomu stát :O :O :D :D  navíc hnedka jako dvakrát :D :D

    26.1.2021 00:38 billgates | skóre: 27
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU
    Ked je blba hlava, trpi cele telo + vsetok hardver okolo.
    25.1.2021 14:23 O.V.
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU
    Slovo proti slovu. Ja mam bytelny macbook uz asi 5ty model za poslednich 15 let. Zvedam je ze stolu temer denne a displej neprasknul ani jednou.

    Zato se muzu vsadit, ze kdybych mel Dell tak mu rozbiju displej asi po pulhodine "pouzivani" zcela zamerne a vlastni pesti, protoze win/lin notasy BYLY JSOU a BUDOU peklo.
    25.1.2021 17:10 xyz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU
    Apple kult zafungoval.
    25.1.2021 20:51 Na apple nemate!
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU
    A vadi to linuxtardovi :-D
    25.1.2021 09:54 tauron
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU
    Pripadá mi to jako když maminka facebookuje své děťátko.První zoubek,první hovínko, jé von se poblinkal...
    25.1.2021 10:18 Kolja
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU
    25.1.2021 10:27 ZamiLOVEny
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU
    Ale jaka kocka je ta Alyssa! A dokonce matfyzacka! https://rosenzweig.io
    cezz avatar 25.1.2021 11:19 cezz | skóre: 24 | blog: dm6
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU
    Ano lebo to je dolezite a nie to ze Alyssa odviedla velky kus prace (dovolim si povedat, ze vacsinu roboty) aby sme mali v jadre podporu Mali GPU ktore pouziva vacsina Rockchip zariadeni. (chromebooky, takmer vsetky bezne dostupne ARM SOC, Pinebook Pro,..)
    Computers are not intelligent. They only think they are.
    26.1.2021 00:24 Krabak
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU
    A Mediatek, Broadcomm a Samsung nektery a spousta dlasich.

    +1
    25.1.2021 11:23 samalama
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU
    krasna je, krasna. az na ten most medzi obocim...
    Gréta avatar 25.1.2021 11:40 Gréta | skóre: 36 | blog: Grétin blogísek | 🇮🇱==❤️ , 🇵🇸==💩 , 🇪🇺==☭
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU

    až to jako pude tak všichni jako šup za vočařema pro tlustý brejle hele :D :D ;D ;D

    hhhhhmmmmmmmmmmmm možná se tranzistoři/lgbt uměj nějak víc líp líčit než holky protože ať dělaj codělaj maj furt tu chlapskou psichiku a věděj jak to jako udělat aby se víc klukům líbili :O :O

    25.1.2021 13:02 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU
    Neřešim, co má/nemá v kalhotech, nicméně jestli tyhle věci dělá v ~18 letech, tak to je celkem hustý...
    25.1.2021 13:32 Pepe
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU
    ano, je to husty, ale nedela to z ni kocku ale hnusneho unisex nerda
    25.1.2021 14:53 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU
    No tak pokud se ti nelíbí tak asi bude optimální nenavazovat vztah...
    Gréta avatar 26.1.2021 00:04 Gréta | skóre: 36 | blog: Grétin blogísek | 🇮🇱==❤️ , 🇵🇸==💩 , 🇪🇺==☭
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU

    tojo :D ale stejně bych jako počkala až to výde zezáchoda než tam jako pudu já ;D ;D

    25.1.2021 15:53 smutnÿ motÿl emanuël
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU
    Gréto! Ty kazišuku!
    Gréta avatar 26.1.2021 00:01 Gréta | skóre: 36 | blog: Grétin blogísek | 🇮🇱==❤️ , 🇵🇸==💩 , 🇪🇺==☭
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU
    25.1.2021 17:03 znalec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU
    Pravidlo chlupatych kouli, chlapce. Vsichni schopni programatori se narodili s koulemi bez ohledu na to, zda vypadaji jako muzi.

    https://github.com/jart

    https://christine.website/

    https://video.aktualne.cz/dvtv/zmena-pohlavi-vysetreni-jsou-ponizujici-jsou-to-priserne-pri/r~b22e9b3a19dd11e7b58d0025900fea04/

    atd.

    Zenskejch jde do IT proste malo a nejak se ty kvoty plnit musi, zejo. Tak si obcas nekdo ufikne koule, aby zvysil diverzitu.
    25.1.2021 20:53 AppleJack
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU
    Jenže oni mají kočandy a my jen Kolibáče..
    25.1.2021 11:21 samalama
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU
    waaaav!!! a ze zeny nepatria do it. a pozrite, uz ma jeden trojuholnik...
    25.1.2021 13:52 motyq
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU
    kdyz uz tak wow, ty lamo!
    26.1.2021 00:26 Krabak
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU
    trebas myslel ten dead format/codec
    Conscript89 avatar 25.1.2021 21:15 Conscript89 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU
    Ach jo, je mi tu z vas nekterych na bliti, zkuste se prosim nad sebou zamyslet. Toto neni normalni a rozhodne to neni spravne.
    I can only show you the door. You're the one that has to walk through it.
    25.1.2021 21:36 Prorok
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU
    Přesně. Já si taky myslím, že je čas skoncovat s linuxem soudruzi. Jablíčkam patří budoucnost.
    25.1.2021 21:54 ewew | skóre: 40 | blog: ewewov_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU

    Tak nech si Apple vybuduje vlastný internet a nech nechá na pokoji slobodný internet.

    Root v linuxe : "Root povedal, linux vykona."
    25.1.2021 22:00 Prorok
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU
    Kdyby byl svobodný tak bys nepoužíval adblock tragéde.
    25.1.2021 22:02 ewew | skóre: 40 | blog: ewewov_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU

    Pripadá ti normálne vykrikovať na webe slobodného systému reči proprietarného systému ?

    Root v linuxe : "Root povedal, linux vykona."
    26.1.2021 11:09 Prorok
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU
    Pripada mi normalni svobodne vykrikovat na webu svobodneho systemu svobodne co chci. Nebo svoboda projevu druheho konci tam kde zacinaji moje city?
    xkucf03 avatar 25.1.2021 21:43 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU
    Toto neni normalni a rozhodne to neni spravne.

    Podporovat koupí proprietární hardware? Souhlas.

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    25.1.2021 21:57 ewew | skóre: 40 | blog: ewewov_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU

    Podporovať systémy s divnou dôveryhodnosťou. Chýba zariadenia "Totálne odpojenie od výrobcu". Po tým si predstavujem, že ak užívateľ zakáže vonkajší prístup, tak to aj bude. Bez vynimiek.

    Root v linuxe : "Root povedal, linux vykona."
    25.1.2021 21:58 Aleš
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU
    Z tvého příspěvku mám pocit, že máš negativní až netolerantní postoj k proprietarnimu HW a SW a podsouváš tady scestné myšlenky, že to je něco nekvalitního či špatného. Nikdo ti ho nevnucuje, ale to že Apple má nejlepší hardware (v stejné cenové hladině než konkurence) a operační systém co je světelné roky před tučňákama prostě nevyvrátíš.

    .:Apple Ultras:. [TotenTux Division]
    26.1.2021 00:29 Krabak
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU
    No ale otazka je pak, proc to sem par Apple trolls chodi porad vyrvavat? Vam zavreli hriste kvuli COVIDu, nebo co se deje? Ja vim ze v CR je pordpora nic mon no...
    26.1.2021 07:15 Tim C
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU
    Pečlivě čti příspěvky v téhle diskuzi a zjistíš, že řvou linux ovce. Apple šlechta vám pouze ironicky ukazuje vaše místo na smetišti IT lůzy.
    26.1.2021 09:51 ewew | skóre: 40 | blog: ewewov_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU

    S tým rozdielom, že Aplle Vám môže zavrieť systém keď im nebudete pohodlný.

    Celá infraštruktúra internetu funguje na linuxe a jeho klonoch. Nie na uzavretom minoritnom Apple.To ale elita nemôže rozumieť. Pre elitu je podstatné 90% grafických nezmyslov.

    Root v linuxe : "Root povedal, linux vykona."
    26.1.2021 11:22 Ovládač
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU
    Jo a tohle si psal v linksu a konzoli? Se prober. Bavime se o Apple ktery servery (moc) nedela. Tak nevim proc tu resis nejakou infrastrukturu internetu a porovnavas jabka s hovnama.

    Btw kdyz si takovy "internetovy" borec tak zkus poskladat PC s 5ti sitovkami na linuxu a zjistis, ze to brutalne nestiha a producenti sitariny proto maji vlastni HW/FW/SW stack nebo alespon brutalne ofacovane BSD. Open routery s linuxem na backbonech moc nejdou, proc asi? takze si strc svuj linux tam kde patri - do kontejneru :o)
    26.1.2021 11:50 ewew | skóre: 40 | blog: ewewov_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU

    Vyhradne robím správu cez CLI. Apple nerobí servery ? Dobre že nie, lebo to by bolo proprietarných kecov.

    Už som taký system nejaky čas prevádzkoval a nepozoroval som nejaké preťaženie.

    Linux je modulárny. To že výrobca hw robí hw tak, že je závisly na cpu tak s tým nič neurobím. Apple patrí do kontajnera aj so svojími platenými nezmyslami. Platiť za veci ktoré sú bežne. To je ultra elitárstvo.

    Root v linuxe : "Root povedal, linux vykona."
    k3dAR avatar 26.1.2021 12:34 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU
    [...] Btw kdyz si takovy "internetovy" borec tak zkus poskladat PC s 5ti sitovkami na linuxu a zjistis, ze to brutalne nestiha a producenti sitariny proto maji vlastni HW/FW/SW stack nebo alespon brutalne ofacovane BSD. Open routery s linuxem na backbonech moc nejdou, proc asi? takze si strc svuj linux tam kde patri - do kontejneru :o)
    poskladal sem PC s 11 sitovkama, CPU Avoton (tedy server verze Atomu) a s GNU/Linux to stiha naprosto v pohode ;-)
    to ze mam 3 routery co maji 5xLAN port a bezi tam OpenWRT (tedy GNU/Linux) asi nema nakousnutemu tro[t]lovi cenu psat ;-)
    nebo to ze cela infrastruktura Azure (tedy Microsofti) bezi na GNU/Linuxu...

    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    25.1.2021 23:56 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU
    Podporovat koupí proprietární hardware? Souhlas.
    Drtivá většina laptopů s linuxem jsou proprietární hardware.

    Liší se nějak principielně tvorba driverů pro M1 a pro běžný Intel/AMD PC laptop? Reverse engineering se používá běžně.

    Apropos, ta zvukovka, pro kterou jsi psal teď nedávno driver, je taky proprietární, ne?
    xkucf03 avatar 26.1.2021 10:11 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU
    Drtivá většina laptopů s linuxem jsou proprietární hardware. Liší se nějak principielně tvorba driverů pro M1 a pro běžný Intel/AMD PC laptop? Reverse engineering se používá běžně.

    Přestože málo výrobců aktivně spolupracuje a pomáhá, většinou v tom není zlý úmysl – je jim to prostě jedno, nemají na to rozpočet, nikdo o tom nerozhodl, nechápou výhody otevřených ovladačů… U Applu mám ale důvod se domnívat, že to bude podobný případ jako herní konsole (Play Station atd.) a že výrobce bude aktivně škodit.

    Apropos, ta zvukovka, pro kterou jsi psal teď nedávno driver, je taky proprietární, ne?

    V předchozí diskusi jsem už řekl asi vše, co k tomu jde říct: #16, #87, #78, #74.

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    26.1.2021 11:36 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU
    No dobře, ale pak je otázka, jestli se jedná o nějaký princip, nebo spíš o v zásadě subjektivní názor, že Apple je Zlo...

    Já teda nijak moc nerozporuju že Apple je Zlo, akorát nějak nevidim, v čem mají běžný vendoři laptopů být o tolik lepší. Běžnej non-Apple laptop se dodává s CPU od Intelu (nebo přinejlepším AMD, obojí je těžce proprietární) s blobovejma ovladačema, předinstalovanými MS Windows 10, který uživatele telemetrujou + obvykle s dalším crapware/adware/spyware od výrobce laptopu. Dále se tě ta platforma snaží namotivovat do isntalace antivirů, což je dnes už z velký části jen další datamining. Svoboda nula nula nic. Dnes už ty Windowsy ani nemůžeš vrátit.

    Jasně, můžeš si na ten laptop nainstalovat Linux, což je umožněno povětšinou díky aktivitám podobným jako tadyto hackování M1. Třeba Nvidii musel Linus poslat do prdele na přednášce, aby se dočkal nějaký spolupráce.

    Nevidim moc, že bys někde v těch komentářích vysvětlil, v čem se liší situace, kdy si koupim laptop Leninovo/Dell/MSI/whatever, vyhodim Windowsy a nainstaluju Linux, od situace, kdy si koupim Apple laptop, vyhodim Mac OS a nasintaluju Linux. Je ten rozdíl v tom, že firmy jako Nvidia poskytujou bloby pro Linux? Všimni si, že RMS tohle kritizuje jako špatný.

    Píšeš, že by bylo lepší rozvíjet RISC-V nebo OpenPower, což souhlasim, že by bylo super, ale pak psát drivery pro Intel/AMD PC laptopy (třeba Nouveau atd.) je víceméně stejně špatné jako psát drivery pro M1, ne?
    26.1.2021 11:54 O.V.
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU
    Ja myslim, ze tohle preslapovani na miste az ignorace ze strany vendoru je historicka. Linuxove distra a jejich uzivatele zavedli nezdravou a v podstate neudrzitelnou kulturu FREE co nebyla jen o svobode ale bohuzel i o cene.

    Dnes ma temer kazdy grafiku od nvidie nebo amd nebo alespon intel a to se bavime o milionech uzivatelu linuxu. Kdyby jen polovina byla ochotna za drivery zaplatit tak se pak bavime o lukrativnim baliku a vendori by se predhaneli v tom, kdo da driv a kvalitneji. Jako rozumnou castku za driver povazuji 20$. Jako priklady muzu uvest treba VueScan - je to placeny driver pro scannery a funguje jim to skvele a dokonce stihaji podporovat i abandonware kousky. Nebo jablikcari nemaji problem zaplatit 20$ za NTFS driver (s write a cache).

    xkucf03 avatar 26.1.2021 12:06 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Podpora nesvobodného hardwaru, Apple M1, Pioneer DJ DJM-250MK2, 3D myši od 3DConnexion
    Nevidim moc, že bys někde v těch komentářích vysvětlil, v čem se liší situace, kdy si koupim laptop Leninovo/Dell/MSI/whatever, vyhodim Windowsy a nainstaluju Linux, od situace, kdy si koupim Apple laptop, vyhodim Mac OS a nasintaluju Linux.

    Konkurence, přenositelnost, kontinuita. Viz #78#87.

    ale pak psát drivery pro Intel/AMD PC laptopy (třeba Nouveau atd.) je víceméně stejně špatné jako psát drivery pro M1, ne?

    Viz #74:

    Méně problematické je to v případě starších produktů, které se prodaly v minulosti – tam se to dá brát tak, že pomáháš spíš těm uživatelům, kterým ten HW už leží doma, než té firmě.

    Jinak ale připomínám, že mě nijak nepohoršuje to, že někdo reverzuje M1 (nebo třeba herní konsole) a píše pro ně ovladače. Tahle činnost se nachází někde na škále „zbytečná/neutrální“ a „více či méně prospěšná“. Rozhodně to není nic negativního nebo škodlivého. Co stojí za zamyšlení: jaké vyvodit závěry z případné svobodné implementace ovladačů a jak se chovat jako spotřebitel na trhu. Totéž platí i pro ten můj Pioneer DJ DJM-250MK2 nebo třeba myši od 3DConnexion – mrzelo by mne, kdyby si někdo řekl: „tenhle hardware dobře funguje v GNU/Linuxu, tak si ho koupím a podpořím výrobce“ – to je blbost, protože výrobce na té podpoře nemá vůbec žádné zásluhy. U těch (3D) myší nemáš prakticky na výběr, takže když ji potřebuješ, koupíš tu od 3DConnexion. Ale u té zvukovky konkurence existuje a tam si kup raději třeba Reloop KUT. Asi tam dopíšu něco podobného jako u těch myší:

    n.b. We (GlobalCode) are not affiliated to any manufacturer of hardware mentioned on this website. And this website is not intended as a product review or a recommendation to purchase any hardware. However, if you already have such piece of hardware, we hope our software will help you to use it on your free operating system.

    Tzn. je to myšleno jako pomoc stávajícím majitelům toho HW, nikoli pobídka k jeho nákupu.

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    26.1.2021 13:59 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Podpora nesvobodného hardwaru, Apple M1, Pioneer DJ DJM-250MK2, 3D myši od 3DConnexion
    Konkurence, přenositelnost, kontinuita. Viz #78#87.
    Já to četl no, ale nevidim, jak to souvisí. Konkurence v PC trhu sice existuje, ale prakticky všechny ty sobě navzájem konkurující řešení jsou skoro stejně uzavřený, tj. konkurence tu otevřenost nijak nezlepšuje. Maximálně to Lenovo možná? Dnes už spíš ne. To by musely běžným PCčkům konkurovat RISC-V nebo OpenPower řešení a ty fakt kompetitivní nejsou v téhle chvíli, za jednotku výkonu zaplatíš mnohem víc peněz.

    Víceméně jedinej důvod, proč má Linux na PC platformách kontinuitu, není ani tak to, že by ti výrobci byli nějak méně zlí nebo více uvědomělí nebo naklonění FOSS, ale jen to, že je na ně tlak ze strany profesionálů a zároveň ti vendoři nedodávají OS, kterýmu by Linux konkuroval (ten dodává třetí strana). Takže víceméně jen vynaložej minimální nutný množství námahy a peněz na to, aby si Linuxáci nestěžovali moc hlasitě, a tim to končí, jinak je jim to ukradené.

    Nepíšu to proto, že bych s tebou nějak dramaticky nesouhlasil ohledně Apple nebo otevřenýho hardware, jen mi z toho vychází takovej pocit falšenýho bezpečí / iluzorní morální kvality PC vendorů...
    xkucf03 avatar 26.1.2021 14:47 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Podpora nesvobodného hardwaru, Apple M1, Pioneer DJ DJM-250MK2, 3D myši od 3DConnexion
    Já to četl no, ale nevidim, jak to souvisí. Konkurence v PC trhu sice existuje, ale prakticky všechny ty sobě navzájem konkurující řešení jsou skoro stejně uzavřený, tj. konkurence tu otevřenost nijak nezlepšuje.

    Přirovnal bych to např. ke standardním metrickým šroubům (nebo jiným typizovaným součástkám: ložiskům, profilům, konektorům atd.). Přestože ty sám to vyrobit neumíš (ty šrouby by sis sice mohl soustružit doma, ale je to značně neekonomické) a je to pro tebe tak trochu černá skříňka (neznáš přesný technologický postup a výrobce ho ani nikde nedokumentuje), existuje konkurence a ty nejsi odkázaný na jediného dodavatele – když někdo z nich zkrachuje, zblázní se nebo cokoli, tak pro tebe se nic nemění, jen nakoupíš tu komoditu jinde. I když nejsi soběstačný a neumíš ty věci vyrábět sám a ani nevíš, jak by se vyrábět měly, tak jsi celkem v pohodě a svobodný. Oproti tomu u čistě proprietární technologie dodávané jedním monopolním výrobcem jsi na tom mnohem hůř.

    Neříkám, že x86 PC je na stejné úrovni jako metrické šrouby – zdaleka ne – ale pořád je tomu o dost blíž než uzavřená řešení od Applu.

    Co se týče té kontinuity a ochrany investic: dejme tomu, že si odladíš OS a další software pro M1 a naplánuješ si, že tyhle stroje koupíš všem svým zaměstnancům + nějaké do zásoby (nebo pro klienty nebo z toho budeš něco stavět atd.). Ale protože tvůj OS nebyl nikdy oficiálně podporovaný, ty nemáš žádné záruky, klidně se ti může stát, že Apple mezi tím změní firmware a tvůj původní crack, kterým jsi byl schopný se dostat dovnitř, přestane fungovat. Nemáš si pak u koho stěžovat a je to jen tvoje blbost a tvoje vyhozené peníze. U x86 PC je o dost menší pravděpodobnost, že by tě něco takového překvapilo, protože to je otevřená architektura, kde součástky vyrábí spousty různých výrobců a jsou mezi sebou zaměnitelné a kde se dbá na zpětnou kompatibilitu (stinná stránka je, že je to po těch letech hodně zprasené a zatížené svojí historií). Např. RAM nebo disky ti budou fungovat ve všech x86 PC, zatímco když se Apple rozhodne, že do jeho počítače můžeš dát jen jeho součástky, tak máš prostě smůlu.

    jen mi z toho vychází takovej pocit falšenýho bezpečí / iluzorní morální kvality PC vendorů...

    To jsem nikde netvrdil, tyhle iluze nemám. Generické x86 PC beru prostě jako menší zlo oproti monopolistům typu Apple, Microsoft či (u konsolí) Sony.

    ale jen to, že je na ně tlak ze strany profesionálů a zároveň ti vendoři nedodávají OS, kterýmu by Linux konkuroval (ten dodává třetí strana)

    Vtip je v tom, že ve světě PC je tohle norma a všeobecně akceptovaný model: firma XY vyrábí základní desky a je spokojená s tím, že si zákazníci kupují jejich komponentu – ale je jim úplně jedno, co si na tom budou provozovat, kam to zabudují, od koho si koupí RAMky, disky, monitor atd. Oproti tomu Apple se snaží dodávat kompletní počítač, hardware i software najednou, snaží se minimalizovat variabilitu (což má i svoje výhody, protože těch kombinací, které je potřeba odladit, aby spolu fungovaly, je omezené množství) a mít tzv. walled garden, kde si udržuje pořádek podle svého, kde má absolutní moc a kde si sám rozhodne, koho a za jakých podmínek pustí dovnitř. Totéž je třeba u těch herních konsolí. Je to úplně jiný svět, řekl bych, že myšlenkově nekompatibilní s hnutím svobodného softwaru a hardwaru a jakékoli pokusy o spolupráci (typicky jednostrannou) budou skřípat nebo rovnou selžou.

    Nepíšu to proto, že bych s tebou nějak dramaticky nesouhlasil ohledně Apple nebo otevřenýho hardware, jen mi z toho vychází takovej pocit falšenýho bezpečí / iluzorní morální kvality PC vendorů...

    Na předchozím komentáři byla důležitá hlavně ta druhá část začínající „Jinak ale připomínám…“.

    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    26.1.2021 15:46 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Podpora nesvobodného hardwaru, Apple M1, Pioneer DJ DJM-250MK2, 3D myši od 3DConnexion
    Aha, už rozumim, jak to myslíš.

    IMO ale to, o čem mluvíš, je spíš obchodní hledisko, vendor lock-in apod. Což s otevřeným HW tematicky souvisí, ale není to to samé. PCčko je toho příklad; můžeš si ho sestavit s různých komponent od různých výrobců, pravděpodobně to ale bude z většiny furt proprietární a budeš muset řešit, jak dobře ta která komponenta funguje v Linuxu a jestli pro ni nějaký nadšenec napsal driver.
    Oproti tomu Apple se snaží dodávat kompletní počítač, hardware i software najednou, snaží se minimalizovat variabilitu (což má i svoje výhody, protože těch kombinací, které je potřeba odladit, aby spolu fungovaly, je omezené množství) a mít tzv. walled garden, kde si udržuje pořádek podle svého (...) Je to úplně jiný svět, řekl bych, že myšlenkově nekompatibilní s hnutím svobodného softwaru a hardwaru
    To si nemyslim, respektive souhlasim v případě konkrétně Applu, herních konzolí nebo třeba Androidu. Ale v zásadě by klidně mohlo existovat řešení, kde dostaneš od firmy kompletní stack postavený na otevřených technologiích. Dokonce by to mohlo být i žádoucí, třeba pokud by firma chtěla prodávat PC řešení s certifikací RYF, tak nejspíš bude potřeba, aby měla zkontrolované rekurzivně všechny komponenty toho řešení a by-default by nabízela nějakou předem danou sadu komponent s nějakou asi celkem obezenou výrobcem poskytovanou variabilitou. Teoreticky by to mohl být i nějaký walled garden, i když vzhledem ke kulturnímu zaměření bych to spíš nečekal... Asi by ti umožnili nějakým způsobem vyměnitelnost komponent v rámci praktické proveditelnosti, ale třeba by k tomu řekli něco jako "Ok, ale máte to na vlastní nebezpečí a nezaručujeme vám potom RYF / jiné záruky na celou tu věc." nebo podobně...
    25.1.2021 23:25 PetebLazar | skóre: 33 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU
    Docílit něčeho takového v uzamčeném ekosystému je asi takovým vítězstvím jako když si vězen těsně před propuštěním proti vůli správce prosadí vlastní barvu stěn cely.
    26.1.2021 12:44 Šumař
    Rozbalit Rozbalit vše Re: První trojúhelník zobrazený pomocí open source ovladače pro Apple M1 GPU
    Dobrý. Tímhle tempem by to mohlo být použitelné, kdybych si to chtěl za šest let koupit z druhé ruky. Takže jsem rád, že se chlapec snaží.

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.