Společnost Valve aktualizovala přehled o hardwarovém a softwarovém vybavení uživatelů služby Steam. Podíl uživatelů Linuxu poprvé překročil 3 %, aktuálně 3,05 %. Nejčastěji používané linuxové distribuce jsou Arch Linux, Linux Mint a Ubuntu. Při výběru jenom Linuxu vede SteamOS Holo s 27,18 %. Procesor AMD používá 67,10 % hráčů na Linuxu.
Joel Severin v diskusním listu LKML představil svůj projekt linuxového jádra ve WebAssembly (Wasm). Linux tak "nativně" běží ve webovém prohlížeči. Potřebné skripty pro převod jsou k dispozici na GitHubu.
Byla vydána nová verze 25.10.31 svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) postaveného nad multimediálním frameworkem MLT. Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
O víkendu probíhá konference OpenAlt 2025 (Stream). Na programu je spousta zajímavých přednášek. Pokud jste v Brně, stavte se. Vstup zdarma.
Josef Průša představil novou velkoformátovou uzavřenou CoreXY 3D tiskárnu Prusa CORE One L a nový open source standard chytrých cívek OpenPrintTag i s novou přepracovanou špulkou.
Na GOG.com běží Autumn Sale. Při té příležitosti je zdarma hororová počítačová hra STASIS (ProtonDB: Platinum).
Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).
Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Quickly je sada nástrojů, které Canonical připravil pro usnadnění a zrychlení vývoje aplikací v Ubuntu. Více (včetně příkladu) také v článku na Ars Technica.
Tiskni
Sdílej:
Proč je tam tak specificky určeno "rapid development to Ubuntu"? Že vznik inicioval (zaplatil?) Ubuntu a hostí ho na LauchPadu z toho ještě nedělá nástroj pro vývoj aplikací v Ubuntu. S píš v linuxu ne? Dost možná se jedná o multiplatformí nástroj, protože hádám je to celé napsané v Pythonu, takže ani Windows nejsou ze hry.
Pokud z toho článku odstraníme informační hlušinu (tak půlka textu) vyjde z toho že jde o jednoduchý nástroj pro generování šablon pro Python-PythonGtk aplikace s volitelnou (?) integrací pro LaunchPad, Bazaar a Gedite jako editorem. Byla naznačena možnost rozšíření i na další jazyky (?) a nástroje mimo bazaar a launchpad. Jak někdo v diskusi poznamenal obdob Django ale pro desktop a ne web. Je to obdoba appfuse (Java) a Ruby on Rails.
Nenarazil jsem tam na nic specificky Ubuntího kromě tvrzení "tailored to the Ubuntu ecosystem" - bez jakéhokoliv zpřesnění. Hádám další prázdná fráze.
Lol, třeba už založili Ubuntu-kvizici proti rouhačům a nepravověrcům co pochybují že Ubuntu je operační systém a tvrdí že je to distribuce jako každá jiná 
Given the richness and variety of the Linux platform, programming on Linux should be easy and fun. However, it's not easy and fun because it is too hard to learn. It is too hard to learn because there are too many choices, and too much information to wade through.So adding another choice will make it simpler, right? Preferably one that you have to learn to use first...
Pokud jsem dobre pochopil to uvodni oznameni, obsahuje Quickly sablony, kteryma se da priohnout tak, aby nezavisel na nicem, co pochazi z Ubuntu/od Canonicalu.
I tak je to ale podle me nastroj k nicemu, mnohem uzitecnejsi by bylo konecne dotahnout patch na pridani code foldingu do geditu, konsolidovat dokumentaci k PyGTK (tutorial, FAQ, reference, examples, nahrada ukazek s libglade pomoci gtkbuilderu apod.) a popularizovat. Generovani sablon je iMHO pitomost, Python a PyGTK jsou fajn prave tim, ze minimalizuji mnozstvi boilerplate kodu (rozdil oproti C+GTK je dost vyraznej) a umoznuji soustredit se na vyvijenou funkcnost. V Glade si zbytecnost generovani sablon uvedomili uz davno a prestali tuhle (nepouzivanou) funkcnost poskytovat.
Sam jsem pred pul rokem zacal v PyGTK psat a i kdyz si obcas rvu vlasy z toho, jak GTK se svym pseudoobjektovym pristupem obcas vykoukne na povrch a zbytecne przni jinak neuveritelne elegantni Python, povazuju PyGTK za zabavnej, elegantni a snadnej nastroj k psani desktopovych aplikaci (nenarocnych na vypocetni vykon). Psat to v C bych nemohl - gobject system je desive neprehlednej (dliuhy identifikatory, spousta argumentu metod navic jen kvuli reseni typu dat, diky absenci iteratoru, listu a tuplu vsechno dlouho trva nabusit do kodu - fujble).
Pokud ma nekdo zajem o spolupraci pri dokumentaci a popularizaci PyGTK, dejte vedet. Snazim se prispivat do oficialniho FAQ (konkretne posledni zaznamy u TreeView/TreeModel), ale porad jsem jeste ve stadiu objevovani triku (napriklad vyrobit pohled na stromova data tak, aby se tvarily jako plocha tabulka a daly se filtrovat a tridit je docela maso).