abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    13.9. 17:33 | Pozvánky

    Spolek OpenAlt zve příznivce otevřených řešení a přístupu na 211. sraz, který proběhne v pátek 19. září od 18:00 ve Studentském klubu U Kachničky na Fakultě informačních technologií Vysokého učení technického na adrese Božetěchova 2/1. Na srazu proběhne přednáška Jiřího Eischmanna o nové verzi prostředí GNOME 49. Nemáte-li možnost se zúčastnit osobně, přednáškový blok bude opět streamován živě na server VHSky.cz a následně i zpřístupněn záznam.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    13.9. 01:33 | IT novinky

    Microsoft se vyhnul pokutě od Evropské komise za zneužívání svého dominantního postavení na trhu v souvislosti s aplikací Teams. S komisí se dohodl na závazcích, které slíbil splnit. Unijní exekutivě se nelíbilo, že firma svazuje svůj nástroj pro chatování a videohovory Teams se sadou kancelářských programů Office. Microsoft nyní slíbil jasné oddělení aplikace od kancelářských nástrojů, jako jsou Word, Excel a Outlook. Na Microsoft si

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    12.9. 14:00 | Nová verze

    Samba (Wikipedie), svobodná implementace SMB a Active Directory, byla vydána ve verzi 4.23.0. Počínaje verzí Samba 4.23 jsou unixová rozšíření SMB3 ve výchozím nastavení povolena. Přidána byla podpora SMB3 přes QUIC. Nová utilita smb_prometheus_endpoint exportuje metriky ve formátu Prometheus.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    12.9. 12:00 | Zajímavý článek

    Správcovský tým repozitáře F-Droid pro Android sdílí doporučení, jak řešit žádosti o odstranění nelegálního obsahu. Základem je mít nastavené formální procesy, vyhrazenou e-mailovou adresu a být transparentní. Zdůrazňují také důležitost volby jurisdikce (F-Droid je v Nizozemsku).

    🇵🇸 | Komentářů: 20
    12.9. 05:33 | Bezpečnostní upozornění

    Byly publikovány informace o další zranitelnosti v procesorech. Nejnovější zranitelnost byla pojmenována VMScape (CVE-2025-40300, GitHub) a v upstream Linuxech je již opravena. Jedná se o variantu Spectre. KVM host může číst data z uživatelského prostoru hypervizoru, např. QEMU.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    11.9. 22:00 | Komunita

    V červenci loňského roku organizace Apache Software Foundation (ASF) oznámila, že se částečně přestane dopouštět kulturní apropriace a změní své logo. Dnes bylo nové logo představeno. "Indiánské pírko" bylo nahrazeno dubovým listem a text Apache Software Foundation zkratkou ASF. Slovo Apache se bude "zatím" dál používat. Oficiální název organizace zůstává Apache Software Foundation, stejně jako názvy projektů, například Apache HTTP Server.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 16
    11.9. 17:33 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) srpnová aktualizace aneb nová verze 1.104 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.104 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    11.9. 15:33 | IT novinky

    Spotify spustilo přehrávání v bezztrátové kvalitě. V předplatném Spotify Premium.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    11.9. 15:00 | IT novinky

    Spoluzakladatel a předseda správní rady americké softwarové společnosti Oracle Larry Ellison vystřídal spoluzakladatele automobilky Tesla a dalších firem Elona Muska na postu nejbohatšího člověka světa. Hodnota Ellisonova majetku díky dnešnímu prudkému posílení ceny akcií Oraclu odpoledne vykazovala nárůst o více než 100 miliard dolarů a dosáhla 393 miliard USD (zhruba 8,2 bilionu Kč). Hodnota Muskova majetku činila zhruba 385 miliard dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 11
    10.9. 21:22 | Nová verze

    Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-09 aneb Eclipse 4.37. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Pro otevření více webových stránek ve webovém prohlížečí používám
     (81%)
     (7%)
     (3%)
     (3%)
     (4%)
     (2%)
    Celkem 180 hlasů
     Komentářů: 12, poslední 10.9. 13:00
    Rozcestník

    ReiserFS z upstream Linuxu odstraněn

    V srpnu loňského roku byl souborový systém ReiserFS v Linuxu označen jako obsolete. K plánovanému odstranění ReiserFS z Linuxu se v lednu (komiks) vyjádřil i Hans Reiser z vězení. Včera Linus Torvalds tento souborový systém ze zdrojových kódů upstream Linuxu odstranil (commit). V Linuxu 6.13 už nebude.

    22.11.2024 09:33 | Ladislav Hagara | Komunita


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    22.11.2024 11:59 Valgrind
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ReiserFS z upstream Linuxu odstraněn
    Proc to odstranuji? Co udelal spatneho?
    22.11.2024 12:23 Robo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ReiserFS z upstream Linuxu odstraněn
    Jel do Ruska, tam si vybral Ninu z katalogu holek na prodej (to jako fakt). Vzal si ji v USA. Holka chvíli držela fazónu, dokonce naspawnovala 2 subprocesy, ale pak se začala chovat tak, jak bys asi od holky na prodej čekal. Tak udělal kill -9 nina.
    22.11.2024 12:59 Valgrind
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ReiserFS z upstream Linuxu odstraněn
    To ji vazne sundal SIGKILLem? Nestacil by na to SIGTERM, aby to mohla ohandlovat? :-D :-D :-D

    Ruža Becelin avatar 22.11.2024 15:54 Ruža Becelin | skóre: 40 | blog: RuzaBecelinBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ReiserFS z upstream Linuxu odstraněn
    Proto používám SIGALRM, aby si to proces rozmyslel. Pak SIGTERM, a když vzdoruje, tak SIGKILL

    No Hanse si to zkrátil, asi byl netrpělivej, to programátoři bývají :-D
    22.11.2024 19:11 sid
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ReiserFS z upstream Linuxu odstraněn
    Mozno mal obavu, ze by si chcel vzpurny proces uzurpovat vsetky zdroje.
    25.11.2024 13:53 ..... Izak ..... | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ReiserFS z upstream Linuxu odstraněn
    A kdyby nevymekl, tak telo nikdy nenasli, police byla agresivni, sikanovali jej, zkouseli i mucit, domlouvali mu a slibovali hory doly, kdyby nepodlehl a s ACAB se nepobavil, tak mu nedokazi nic, nic totiz nemeli, VUBEC NIC - co police mela myslim ze on sam nahlasil, ze jeho manzelka zmizela, DNA stopy v jeho aute jsou OK, vzdyt spolu jezdili ... ale ne,li zadne stopy po vrazde, po vice krvi, NIC ... a hlavne nemeli telo - i kdyby telo nasli, nekde v divocine, kde si nebral zadny lokator, zadny mobil nic, jen mapu zakpal zenusku v pytli a urcite tam dal i redidlo - tedy i kdyby telo nasli, coz nemeli sanci, nci by mu nedokazali - proto na nej tlacili aby se rpiznal, ze to nema cenu, ze uz na naje stejne vsechno maji - no prave m,eli uplne hovno jen mu opakovali, ze oni uz stejne vedi, ze to udelal, lhali mu ze uz maji telo, aby nejak zareagoval ... ale on podlehl a priznal se - jen co se priznal, razem padly vsechny dohody, sliby a mazani medu kolem huby a dostal to natvrdo v plne palbe ;-) ... pak uz mohl brecet, jak to bylo v afektu, jak nechtel a jak jej ta svine vydirtala, coz byla pravda, vydirala jej rozvodem a ze jej pripravi o vsechno, ze jej dostane do vezeni, ze si vymysli znasilneni a tak ... mel si vzit Asiatku a hlavne ji nemel tahat do USA, kde jsou zakony uplne na hovno. Ano skutecne tam kazda zensdka muze kazdeho chlapa dostat bez dukazu do vezeni, nebot chlap musi dokazat, ze se to enstalo - borka rekne, pred 4 l4ety me ten a ten znasilnil, nikoho ani nezajima, ze jste nikdy nebyli v USA ;-) - musite to dokazat ... a jak dokazete ze jste tam pred 4 roky nebyl ? ona si vymysli pokazde jine datum ...
    25.11.2024 15:01 RealJ | skóre: 8
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ReiserFS z upstream Linuxu odstraněn
    ne, takhle ten pravni system fakt nefunguje... obvinit te muze kdekdo z cehokoliv a soud prihlizi k neprimym dukazum ale pokud je to jenom on me znasilnil a vic nevim tak to nema sanci uspet...
    22.11.2024 13:48 plostenka | blog: plstnk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ReiserFS z upstream Linuxu odstraněn
    Mate vubec nekdo raiserfs na produkci?
    22.11.2024 14:55 Valgrind
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ReiserFS z upstream Linuxu odstraněn
    Ano, vim o firme, kde to bezi na nekolika starych serverech. Ale je to tak kategorie serveru, ktere se jiz patrne upgradovat nebudou.... :-D
    25.11.2024 14:08 ..... Izak ..... | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ReiserFS z upstream Linuxu odstraněn
    Ja nikdy, mi jeli ciste XFS, JFS jsme nensadil, nebot zrcael datat pri vypadku, on commitoval journal snad jednou za X min - byl mega rychly, ale bez UPS nefungoval automount nic, kldyz se opravil, vse bylo OK,a le byly tam fakt stare data ... resil jsme to, pry tasm pak pridavali nejaky option do mountu.

    Tim ze jsme znal Unixy a i SGI Irix, tak se mi XFS libil, umel ACL, tak na male veci sel ext3 a na velke sel XFS - vsechny osatni FS jsem zavrhl jako neperspektivni ... ale SuSisti Raisera jeli ve velkem, mi RedHataci jsme jej snad ani nemeli v distribuci - coz by nebyl problem, ale bral jsme jej spise jako takovy mezi pokus o journal FS, kteremu moc neverim, XFS byl v te dobe uz provereny i na velkych diskovych polich a tam jsem jej taky nasazoval ;-) - dokonce jeste pred existneci GPT, takze bud LVM bez partitions, nebo natvrdo format disku bez part. LVM mela vyhodu, ze clovek videl, kde co je i kdyz se neco posunulo, i tak jsme to resili FS labely a mountem LABEL=NAMSE ... to byla jeste doba, kdyz multipath v Linuxu resil primo QLA modul od qlogicu, nejdrive tam byl cely, pozdeji se musel zvlast kompilovat a pridavat do initramfs - dokonce i v ranych dobach multipathd - ktery mel kupu bugu a qlogic modul fungoval lepe - jen nesmela umrita karta, to zatuhl, ale tak mrtva PCI karta stejne casto vede ke kernel panic, jen jednou server nepadl ale pak uz stejne nenajel ;-) a musela se vyndat jedna karta - pak se pouzivaly dual port karty a tam problem nebyl, kdyz umrela, tak umrela ;-) - to se casto nestava, spis odejde SFP

    Ale zpet k RaiserFS - nevim zda jej mel RH zaply, mozna, ale obecne se muselo vse dodavat, coz by jako nebyl problem, stejne se FS resil primarne na data, ktere byly vzdy na jinem disku-poli nez OS - u RHEL nebyl ani podporavany, tak to RHEL nesupportoval a jediny z velkych, kdo jej tlacil byl SuSe-Novell - tam se stal i default FS a byl doporuceny - pozadej od nej upustili a uz tam jen byl jako volba.
    xkucf03 avatar 22.11.2024 14:40 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Modulární Linux?
    Tohle je trochu slabina Linuxu – přestože to jsou moduly, tak jsou všechny v jednom gitu a podle toho ten vývoj i vypadá. Můžeš sice mít svůj modul bokem, ale moc se s tím nepočítá.

    Pak se vedou tyhle zbytečné diskuse a vznikají zbytečné konflikty nad tím, co v Jádře nechat a co odstranit. Když bude stabilní API, tak není problém mít v Linuxu cokoli – volitelně si ten který modul nainstaluji a zapnu.

    Když např. opráším disk ze starého počítače a připojím ho k novému, tak budu mít problém z něj načíst data. Přitom je to relativně nedávná minulost (oproti tomu 30+ let starý disk s FAT16 nebo diskety s FAT12 pořád přečtu). Přijde mi škoda, tu kompatibilitu zahazovat.

    Nicméně každý z těch přístupů má svoje výhody a nevýhody – chápu, že udržovat stabilní API a mít moduly jinde než jádro je nějaká práce „navíc“.
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    22.11.2024 14:46 Valgrind
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Modulární Linux?
    FUSE?
    22.11.2024 17:55 Xerces
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Modulární Linux?
    Asi to netrápí taolik lidí, aby si udělali fork a vytvořili si Linux se stabilním API.
    25.11.2024 13:44 ..... Izak ..... | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: ReiserFS z upstream Linuxu odstraněn
    Tohle neni zadny velky problem, tenhle FS frcel v davnych dobach, takze je na tom bud stare distro a nebo je tech dat tak malo, ze neni problem je migrovat, raiserFS nema zadne unikarni feature, spise same sracky poplatne dobe, co to zpomaluji, takze vyplnovani bloku do konce, misto zarovnavani kvuli rychlosti atd. uz nedavaji smysl - konec koncu uz v te dobe byl mnohem lepsi XFS.

    Proc byl naszen ? - v te dobe se prechazelo na jornaled FS, hledfalo se neco z ACL atd. Raiser byl rychly na mnoha malych souborech, zato neml rpoblem s disky nad 200GB - coz v te dobe neko doma nemel, pry s velkymi soubory ala databaze, nebo kdyz byl FS plny prave nad 200GB - suma sumarum se dalsi FS vyrazne zlepsily a RaiserFS ztracel smysl, zvlaste kdyz to nebyl uplne mainstream - firmy prechazely zpet na ext3, pozdeji vse vyresil ext4, nebo jako RHEL na XFS ... SuSe pozdeji zase preslo na BTRFS a Fedora konec koncu taky - to uz je uplne nova ghenerace FS s moznosti snapshotu a subvolume ala NetApp WAFL-FS - na tuhle vlnu nastoupila i SUN-Oracle se svym ZFS - aby se zbavila sveho nefunkcniho LVM a nutnosti kupovat journeled FS s LVM - zde Veritas Volume Manager a VERITAS FS - ktere prave snapshoty a plno rfci meli, napr. i replikace - komercni unixy nmely svuj LVM uplne k h*** a casto i FS samostny, tak kupovali Veritas Volume Manager a veristas FS - at uz clusterovaci, nebo bezny - mel v sobe tez multipath - Veritas proste resil vse, co Unixy bud nemeli, nebo meli uplne na hovno, LVM2 v Linuxu imho byla lepsi nez veritas ;-) BTW vzpominam si, jak jedna firma mela 2x SOLRAIS a na nich veritas, meli to jako hot swap server, tedy ze byl nainstalovavany, ale odpojeny, jake bylo jejich prekvapeni, ze to nejde, kdyz jim umrel server, nebot mel licenci na SN CPU a neslo ji prenest, kdyz volali na support, ze maji problem, ze jim padl server, ze maji novy, ale ze jim odmita pripojit data a ze potrebuji prevest licenci, tak jim bylo receno, ze az v pondeli v prac. dny - a hadejte jak to dopadlo ;-) prevdli licenci, koupili linux server, tam vse pripravili, data zkopirovali na NetApp a ukoncili platbu jak za veritas, tak za SUN HW - a jeste se ptali proc ;-) - protoze kurva 3 dny stali kvuli jejich posrane licenci a platili si mega drahy HW a support, ktery v ptaek vecer a pres vikend nefungoval i kdyz jej meli zapalceny - tim padem padl i nakup noveho sparc serveru, co se planoval - ten server stal vic nez ten NetApp a support mnohem vice nez PC server - ze si taklovy support muzou strcit nekam,, ze to si radeji daji CentOS a budou si to supportit sami a data jim zajisti NetApp, kde seupport funguje - HW support na HPE servery funguje taky celkem dobre, hlavne jich meli vice.

    Dnes ty data proste zmigruji na XFS, nebo na BTRFS

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.