abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 03:33 | IT novinky

    Do prodeje jde tichá bezdrátová herní myš Logitech PRO X2 SUPERSTRIKE s analogovými spínači s haptickou odezvou (HITS, Haptic Inductive Trigger System). Cena je 4 459 Kč.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 21:00 | Zajímavý projekt

    Microsoft na GitHubu zveřejnil zdrojový kód projektu LiteBox, jedná se o 'knihovní operační systém' (library OS) zaměřený na bezpečnost, využívající systémovou architekturu LVBS k ochraně jádra před útoky z uživatelského prostoru. LiteBox je napsán v Rustu a uvolněný pod licencí MIT. Projekt je teprve v rané fázi vývoje.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 1
    včera 16:11 | Zajímavý software

    BreezyBox je open-source shell a virtuální terminál pro populární jednočip ESP32. Nabízí základní unixové příkazy, sledování aktuálního pracovního adresáře (CWD), jednoduchý instalátor a spouštěč aplikací v podobě ELF binárních souborů, zabudovaný HTTP server nebo třeba ovládání WiFi - ukázka použití coby 'malého osobního počítače'. Ačkoliv je BreezyBox inspirovaný BusyBoxem, oproti němu má tento projekt několik externích závislostí, zejména na ESP-IDF SDK. BreezyBox je dostupný pod licencí MIT.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 0
    včera 16:00 | Humor

    Byl představen cross-assembler xa.sh, napsaný čistě v Bourne shell skriptu. Tento nástroj umožňuje zpracovávat assemblerový kód pro Intel 8080, přičemž je možné snadno přidat podporu i pro další architektury, například 6502 a 6809. Skript využívá pouze různé běžné unixové příkazy jako jsou awk, sed nebo printf. Skript si lze stáhnout z GitHubového repozitáře projektu.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 5
    6.2. 17:22 | IT novinky

    Byla představena nová verze modelu Claude Opus 4.6 od společnosti Anthropic. Jako demonstraci možností Anthropic využil 16 agentů Claude Opus 4.6 k vytvoření kompilátoru jazyka C, napsaného v programovacím jazyce Rust. Claude pracoval téměř autonomně, projekt trval zhruba dva týdny a náklady činily přibližně 20 000 dolarů. Výsledkem je fungující kompilátor o 100 000 řádcích kódu, jehož zdrojový kód je volně dostupný na GitHubu pod licencí Creative Commons.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 18
    6.2. 16:44 | Komunita

    Kultovní britský seriál The IT Crowd (Ajťáci) oslavil dvacáté výročí svého prvního vysílání. Sitcom o dvou sociálně nemotorných pracovnících a jejich nadřízené zaujal diváky svým humorem a ikonickými hláškami. Seriál, který debutoval v roce 2006, si i po dvou dekádách udržuje silnou fanouškovskou základnu a pravidelně se objevuje v seznamech nejlepších komedií své doby. Nedávné zatčení autora seriálu Grahama Linehana za hatecrime však vyvolává otázku, jestli by tento sitcom v současné Velké Británii vůbec vznikl.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 10
    6.2. 13:33 | IT novinky

    Společnost JetBrains oznámila, že počínaje verzí 2026.1 budou IDE založená na IntelliJ ve výchozím nastavení používat Wayland.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    6.2. 11:22 | IT novinky

    Společnost SpaceX amerického miliardáře Elona Muska podala žádost o vypuštění jednoho milionu satelitů na oběžnou dráhu kolem Země, odkud by pomohly zajistit provoz umělé inteligence (AI) a zároveň šetřily pozemské zdroje. Zatím se ale neví, kdy by se tak mělo stát. V žádosti Federální komisi pro spoje (FCC) se píše, že orbitální datová centra jsou nejúspornějším a energeticky nejúčinnějším způsobem, jak uspokojit rostoucí poptávku po

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 27
    6.2. 11:11 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 2.53.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 70 vývojářů, z toho 21 nových. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    6.2. 04:22 | Komunita

    Spolek OpenAlt zve příznivce otevřených řešení a přístupu na 216. sraz, který proběhne v pátek 20. února od 18:00 v Red Hat Labu (místnost Q304) na Fakultě informačních technologií VUT v Brně na ulici Božetěchova 1/2. Tématem srazu bude komunitní komunikační síť MeshCore. Jindřich Skácel představí, co je to MeshCore, předvede nejrůznější klientské zařízení a ukáže, jak v praxi vypadá nasazení vlastního repeateru.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (19%)
     (6%)
     (0%)
     (10%)
     (26%)
     (3%)
     (4%)
     (2%)
     (12%)
     (29%)
    Celkem 805 hlasů
     Komentářů: 25, poslední 3.2. 19:50
    Rozcestník

    Talos Secure Workstation

    Společnost Raptor Engineering představila a zjišťuje zájem o Talos Secure Workstation, základní desku formátu ATX s procesorem a architekturou IBM POWER8. Konkurenční výhodou je plně otevřený firmware. Nevýhodou je cena stanovena na 3100 dolarů. Test a recenze desky na Phoronixu. Firmwaru OpenPOWER byla věnována přednáška (YouTube, webm) na konferenci linux.conf.au 2016 [Slashdot].

    8.2.2016 22:00 | Ladislav Hagara | Zajímavý projekt


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    8.2.2016 23:05 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Talos Secure Workstation
    Za tu cenu by šla koupit/postavit originální FPGA deska :-D.
    9.2.2016 00:10 BFU
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Talos Secure Workstation
    Tak vykonne univerzalni CPU a I/O nejsi v FPGA schopny postavit vubec, natoz za $3k . Viz napriklad MCEMU [1], ve kterem intel testoval nova jadra.

    [1] http://inst.eecs.berkeley.edu/~cs150/sp10/Collections/Papers/nehalemFPGA.pdf
    9.2.2016 00:16 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Talos Secure Workstation
    Ano, neexistuje FPGA, na kterým by běžel obecný hardware těch 5GHz, co umí POWER8. ALE je otázka zda je s FPGA nutné dělat univerzální CPU.

    I/O není moc problém, v FPGA máš dedikované bloky na x10 gigabitový seriový linky, DDRx a PCIe.
    9.2.2016 00:50 BFU
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Talos Secure Workstation
    > Ano, neexistuje FPGA, na kterým by běžel obecný hardware těch 5GHz, co umí POWER8. > ALE je otázka zda je s FPGA nutné dělat univerzální CPU.

    Pokud na tom chces provozovat Linux, tak potrebujes CPU s nejakyma vlastnostma. Mozna jsem tvuj puvodni prispevek spatne pochopil ?

    > I/O není moc problém, v FPGA máš dedikované bloky na x10 gigabitový seriový linky, DDRx a PCIe.

    To sice mas, ale aby jsi s tim mohl pracovat z CPU v FPGA, tak potrebujes nejakou glue logiku v tom FPGA, coz ti zere logicke bloky. Pokud si do toho FPGA udelas PCIe rootport (nebo pouzijes ten dedikovany blok) pak si vsechny periferie pripojis pres PCIe, OK. Nicmene na nektere veci, ktere fungujou pres bezne digitalni IO to muze byt overkill a navic ti to bude delat pomerne velkou latenci. Pak muze byt lepsi je dat do toho FPGA a pripojit pres bezne IO bloky. Je to vzdy o kompromisu a tak zazracny jak se to muze zdat to zas neni ;-)
    9.2.2016 02:23 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Talos Secure Workstation
    Kernel se spokojí s málem (klidně bez MMU, bez FPU apod.). Důležité je jak rychle jedou aplikace. A ty můžou být na FPGA akcelerovány lépe než na sekvenčním procesoru.

    Tak třeba na KC705 máš tolik bloků, že můžeš mít tolik glue logiky, až ti leze krkem ;-). Navíc to FPGA má stovky GPIO (+ ty transceivery). Takže třeba na těch pár, co má klasické PCI ti to bude stačit.

    Jinak třeba viz moje patička, nejvyšší model je za dvě třetiny POWER8 desky. Takže ti ještě zbyde na rekonfigurační licenci a možná nějakou syntézu C→HDL (cenu si už nepamatuju a je dokonce možné, že je přímo v ceně Vivada). A to ty ARMy zvládnou fungovat s minimální glue logikou (možná jen pin mux) a zbytek hradlového pole máš k dispozici pro sebe. Navíc je to generaci stará architektura, kde v nový bude ARMv8 a nejspíš ještě větší pole.
    9.2.2016 02:27 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Talos Secure Workstation
    P.S. Ta Zynq deska je jen příklad. Obvykle jsou několikrát předražený a Zynq (teda ten ARM v něm) se obecně neuvažuje na tvrdé výpočty.
    Jendа avatar 9.2.2016 12:22 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Talos Secure Workstation
    Jo, jenže to jsou dost nesrovnatelné věci, oni prodávají něco, na čem hned teď poběží linuxová distribuce*, zatímco tvůj přístup vyžaduje netriviální SW hacking.

    Stejně mi to přijde blbost, protože když jsem tak paranoidní, že věřím na backdoory ve firmware (a současně nevěřím na backdoory v procesoru, což mi přijde zvláštní, protože když očekávám backdoory ve firmware, tak bych měl očekávat i backdoory v procesoru), vyžaduji nejspíš zabezpečení o třídu dál, než mi poskytne standardní linuxová distribuce*, a budu proto chtít QubesOS. Jenže na Power architekturu nic takového není.

    * normálně bych napsal Linux, ale zase bych dostal pojeb od MMN. Nepřijde vám to takhle debilní?
    9.2.2016 20:04 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Talos Secure Workstation
    Jo a i přesto všechno je FPGA deska, kterou výrobce prodává za cenu výroby jednoho kusu, levnější než něco, co by mělo jít do serverů sériovou výrobou.
    9.2.2016 13:06 BFU
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Talos Secure Workstation
    > Kernel se spokojí s málem (klidně bez MMU, bez FPU apod.).

    To v dnesni dobe nechces. Uz i nejake rozumne GUI pro BFU dela operace s FPU a to ten POWER umi. MMU chces taky.

    > Důležité je jak rychle jedou aplikace. A ty můžou být na FPGA akcelerovány lépe než na sekvenčním procesoru.

    Specialni pripady jde offloadovat na FPGA, nicmene vetsina veci, ktere dela BFU na PC je obecny computing, ktery ma mraky branchovani a nahodneho pristupu. To se na FPGA dela hodne spatne, v tom je hard-CPU mnohem lepsi.

    > Tak třeba na KC705 máš tolik bloků, že můžeš mít tolik glue logiky, až ti leze krkem ;-).

    > Navíc to FPGA má stovky GPIO (+ ty transceivery). Takže třeba na těch pár, co má klasické

    > PCI ti to bude stačit.

    Jo, to muzes. Nicmene aby jsi to pak tim softcorem v tom FPGA zvladal vsechno ukrmit datama.

    > Jinak třeba viz moje patička, nejvyšší model je za dvě třetiny POWER8 desky.

    Zapomel jsi zapocitat design software, ktery neni levnej a bezi pouze na intelu. Tim ztracis moznost rebuildovat a rekonfigurovat kusy toho FPGA za behu. Ve vysledku pak potrebujes x86 PC, ktere by jsi mel do ceny zapocitat taky. A protoze buildovat bitstream pro kintex neni prace pro zadne orezavatko, tak ten PC nebude zrovna levnej.

    > Takže ti ještě zbyde na rekonfigurační licenci a možná nějakou syntézu C→HDL (cenu si už nepamatuju a je dokonce možné, že je přímo v ceně Vivada).

    To mozna je, ale C2Gates solution je dneska prekonana vec. Mrkni se radeji na Chisel nebo OpenCL pro Alteri FPGA.

    > A to ty ARMy zvládnou fungovat s minimální glue logikou (možná jen pin mux) a zbytek hradlového pole máš k dispozici pro sebe. Navíc je to generaci stará architektura, kde v nový bude ARMv8 a nejspíš ještě větší pole.

    Chces srovnavat vypocetni vykon ARMv8 a POWER8 , fakt ? I kdyby jsi v tom FPGA mel tech akceleratoru tri zadele a jeste trochu, tak ten power8 v obecnym pocitani jakykoliv stratix10 i kintex sezere k snidani. Samozrejme muzes najit specialni pripady, kdy to FPGA bude rychlejsi, ale pak se ti vice vyplati ho pouzivat ciste jako akcelerator pro tu partikularni ulohu ; kompilovani systemu to ale nebude.
    Bystroushaak avatar 9.2.2016 14:19 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Talos Secure Workstation
    .. Uz i nejake rozumne GUI pro BFU dela operace s FPU ..

    .. nicmene vetsina veci, ktere dela BFU na PC je obecny computing ..
    Proč argumentuješ BFU, když ani ta deska za 75 litrů, ani to FPGA není nic pro BFU?
    9.2.2016 20:19 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Talos Secure Workstation
    Uz i nejake rozumne GUI pro BFU dela operace s FPU a to ten POWER umi
    Kernel má zakázáno používat floaty z důvodů přenositelnosti (a hlavně toho, že x86 ABI neumí ukládat efektivně stav toho koprocesoru).
    Specialni pripady jde offloadovat na FPGA, nicmene vetsina veci, ktere dela BFU na PC je obecny computing, ktery ma mraky branchovani a nahodneho pristupu. To se na FPGA dela hodne spatne, v tom je hard-CPU mnohem lepsi.
    FPGA v desce za $3k není tak lowend, abys neměl místo na všechny aktuálně běžící speciální případy. Spousta branchování bude kvůli nutnosti použítí sekvenčního algoritmu, který by šel udělat paralelně (tím myslím opravdu paralelně). Ale napiš klidně příklad algoritmu, samotného by mě to zajímalo.
    Jo, to muzes. Nicmene aby jsi to pak tim softcorem v tom FPGA zvladal vsechno ukrmit datama.
    Souhlas to je problém. Na druhou stranu nejseš omezenej jedním IC s pevně daným zapojením.
    Zapomel jsi zapocitat design software, ktery neni levnej a bezi pouze na intelu. Tim ztracis moznost rebuildovat a rekonfigurovat kusy toho FPGA za behu. Ve vysledku pak potrebujes x86 PC, ktere by jsi mel do ceny zapocitat taky. A protoze buildovat bitstream pro kintex neni prace pro zadne orezavatko, tak ten PC nebude zrovna levnej.
    WIP :-D (longterm)
    Chces srovnavat vypocetni vykon ARMv8 a POWER8 , fakt ?
    Souhlas, proto to P.S. Nechtělo se mě hledat cenu nějaké Virtex7+ desky i s PCIe.
    I kdyby jsi v tom FPGA mel tech akceleratoru tri zadele a jeste trochu, tak ten power8 v obecnym pocitani jakykoliv stratix10 i kintex sezere k snidani. Samozrejme muzes najit specialni pripady, kdy to FPGA bude rychlejsi, ale pak se ti vice vyplati ho pouzivat ciste jako akcelerator pro tu partikularni ulohu ; kompilovani systemu to ale nebude.
    V obecném sekvenčním ano, ale i sám POWER8 zneužívá speciální případy výpočetních úloh. Jinak by nepotřeboval cache ;-).
    9.2.2016 21:15 Kvakor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Talos Secure Workstation
    Na druhou stranu, deska, na které by byl nějaký lepší FPGA (a nepotřebujeme ani šíleně moc pinů, zbytečně by to prodražilo výrobu desky), DDRx v standardních slotech, PCIe sloty plus běžné periferie jako USB, ethernet a pod. pro běžnou použitelnost jako desktopový stroj, ale stále by měla možnost uživatelsky rekonfigurovat vnitřní zapojení (i za cenu toho, že části využité k obsluze periférií by museli zůstat víceméně konstantní), by byla ultimativně bezpečným strojem, který by mohl být teoreticky binárně kompatiblilní pouze sám se sebou a odolný tudíž vůči veškermý hrozbám s vyjímkou těch vysokoúrovňových typu makroviry nebo mallware ve skriptech či JIT jazycích.
    Ruža Becelin avatar 9.2.2016 11:45 Ruža Becelin | skóre: 40 | blog: RuzaBecelinBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Talos Secure Workstation
    Zajimave, ta cena pro profi pouziti neni tak hrozna, ale ty RDIMMy to zabijou :-(
    9.2.2016 20:54 Kvakor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Talos Secure Workstation
    Už nějakou dobu si říkám, že je škoda, že nejde běžně sehnat deska (mikro)ATX formátu, co by na sobě měla ne-x86 procesor a nestála by zcela šílenou částku (tj. $1000+). Doufám, že jestli AMD bude dělat serverové ARMy, že některé z desek bude použitelná i pro desktop ...
    Ruža Becelin avatar 10.2.2016 13:22 Ruža Becelin | skóre: 40 | blog: RuzaBecelinBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Talos Secure Workstation
    Bavil jsem se s clovekem z AMD om A1100 a rikal jim, ze to je idelani veco do NAS, bohuzel to dost zazdili cenou. Tohle dopadne stejne, komplet stanice bude stat tak $5-6K :-(

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.