Společnost Proxmox Server Solutions stojící za virtualizační platformou Proxmox Virtual Environment věnovala 10 000 eur nadaci The Perl and Raku Foundation (TPRF).
Byla vydána nová verze 2.4.65 svobodného multiplatformního webového serveru Apache (httpd). Řešena je bezpečnostní chyba CVE-2025-54090.
Společnost Proton AG stojící za Proton Mailem a dalšími službami přidala do svého portfolia AI asistenta Lumo.
Amazon koupil společnost Bee zaměřenou na nositelnou osobní AI aktuálně nabízející náramek Pioneer (YouTube) s mikrofony zaznamenávající vše kolem [𝕏, LinkedIn].
Společnost Teufel nedávno představila svůj první open source Bluetooth reproduktor MYND.
Byla vydána verze 4.2 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
Anton Carniaux, právní zástupce Microsoft France, pod přísahou: Microsoft nemůže garantovat, že data z EU nepředá do USA bez EU souhlasu, musí dodržovat americké zákony.
Byl vydán Mozilla Firefox 141.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Lokální AI umí uspořádat podobné panely do skupin. Firefox na Linuxu využívá méně paměti. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 141 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
NÚKIB upozorňuje na kritickou zranitelnost v SharePointu. Jedná se o kritickou zranitelnost typu RCE (remote code execution) – CVE-2025-53770, která umožňuje neautentizovaný vzdálený přístup a spuštění kódu, což může vést k úplnému převzetí kontroly nad serverem. Zranitelné verze jsou pouze on-premise verze a to konkrétně SharePoint Server 2016, 2019 a Subscription Edition. SharePoint Online (Microsoft 365) není touto zranitelností ohrožen.
Společnost Valve zpřísnila pravidla pro obsah, který je možné distribuovat ve službě Steam. Současně řadu her ze Steamu odstranila. V zásadách a pravidlech přibylo omezení 15: Obsah, který by mohl porušovat pravidla a normy stanovené zpracovateli plateb a souvisejícími sítěmi platebních karet a bankami nebo poskytovateli připojení k internetu. Sem spadají zejména určité druhy obsahu pouze pro dospělé.
V X.Org byla nalezena 23 let stará bezpečnostní chyba. Jde o riziko buffer overflow v kódu pro načítání starých fontů typu BDF. Jde o další z opravdu mnoha bezpečnostních chyb, které byly v poslední době v tomto softwaru nalezeny.
Tiskni
Sdílej:
Wayland ani Mir ho přece nenahrazují - jsou to jen jak říkáte "vylepšené framebuffery".
Což ovšem nemění nic na tom, že Wayland si dal za cíl poskytovat přesně to, co drtivá většina dnešních aplikací opravdu používá, a protože to zprostředkují přímo, bude to efektivnější.
Chybí síťová transparentnost, chybí kreslení pomocí geometrických primitiv (používá se málo, ale používá se stále pokud vím)
Pár prehistorických programů opravdu takto ještě kreslí, ale pro ty bude k dispozici X server nad Waylandem. Totéž pro ty, kdo vyžadují síťovou "transparentnost".
Tohle je ale na jiných systémech řešené jinak a portovat Wayland nebo Mir na jiný OS bude asi docela problém - resp. nejsem si jistý, jestli to bude tak efektivní, jako na Linuxu.
To ale nebude vůbec potřeba. Prakticky nikdo dnes nekreslí tak, že by o to žádal přímo X server; běžné kreslení řeší tookity typu Qt/Gtk a když už je potřeba něco low-level (třeba pro video nebo využití hardwarové akcelerace např. pro škálování nebo průhlednost), tak X server spíš překáží, než že by byl nějak užitečný. K tomu prvnímu stačí, aby Qt a Gtk fungovaly nad Waylandem, a to druhé bude fungovat lépe.
Každopádně - vývojáři BSD se nechali slyšet, že Wayland i Mir je nechávají chladnými - a myslím, že u jiných OS tomu nebude moc jinak.
To je jejich volba. Jen tím riskují, že pokud se Wayland ujme, bude vývojáře těch aplikací, které mají na grafiku vyšší nároky, nechávat chladným BSD.
Takže vnímám tyhle alternativní display servery spíš jako něco, co umožní rychlé lokální vykreslování pro aplikace, které to chtějí/potřebují - něco jako Quartz (snad se to tak jmenuje) na Mac OS. Zbytek pojede dál na X serveru. Respektive... proč by jet neměl?
Ano, tak nějak by to mělo být. Jen budete možná trochu překvapen, jaký bude poměr těch dvou skupin.
Místo implementace Waylandu už mají Quartz a X server nad ním kvůli kompatibilitě.
…zatímco na Linuxu bude Wayland a nad ním X server kvůli kompatibilitě. Většina aplikací stejně bude psaná nad Qt, Gtk nebo něčím podobným, takže těm to bude jedno. Ty, které budou potřebovat něco víc, už teď musejí X server obcházet, takže pro ně se situace jen zjednodušší. A těch pár, které se ještě baví přímo s X serverem, se bude dál bavit s X serverem a to, že je to X server nad Waylandem místo X serveru přímo nad hardwarem, ani nepoznají. Tak v čem vlastně vidíte ten problém?
Problém je v tom, že ty aplikace budou muset podporovat X server a kromě něj i Wayland pokud budou chtít fungovat multiplatformně a transparentně.
…což bude u výrazné většiny zajištěno tím, že budou napsané nad toolkitem, který bude moci jako backend používat buď Wayland nebo (coby fallback tam, kde Wayland nebude) X server. U těch aplikací, které budou chtít nebo potřebovat něco víc přímo od grafické karty, bych se nedivil, kdyby se jejich autoři na X server časem vykašlali úplně - už dnes ho stejně spíš obcházejí než využívají.