Netwide Assembler (NASM) byl vydán v nové major verzi 3.00. Přehled novinek v poznámkách k vydání v aktualizované dokumentaci.
Linuxová distribuce Frugalware (Wikipedie) ke konci roku 2025 oficiálně končí.
Byla vydána nová verze 3.0.6 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP bude brzy k dispozici také na Flathubu.
Americký výrobce čipů AMD uzavřel s americkou společností OpenAI smlouvu na několikaleté dodávky vyspělých mikročipů pro umělou inteligenci (AI). Součástí dohody je i předkupní právo OpenAI na přibližně desetiprocentní podíl v AMD.
Byla vydána nová verze 10.1 sady aplikací pro SSH komunikaci OpenSSH. Uživatel je nově varován, když se nepoužívá postkvantovou výměnu klíčů.
Byly zpracovány a na YouTube zveřejněny videozáznamy z konference LinuxDays 2025.
Na konferenci LinuxDays 2025 byl oficiálně představen nový router Turris Omnia NG.
Přímý přenos (YouTube) z konference LinuxDays 2025, jež probíhá tento víkend v Praze v prostorách FIT ČVUT. Na programu je spousta zajímavých přednášek.
V únoru loňského roku Úřad pro ochranu osobních údajů pravomocně uložil společnosti Avast Software pokutu 351 mil. Kč za porušení GDPR. Městský soud v Praze tuto pokutu na úterním jednání zrušil. Potvrdil ale, že společnost Avast porušila zákon, když skrze svůj zdarma dostupný antivirový program sledovala, které weby jeho uživatelé navštěvují, a tyto informace předávala dceřiné společnosti Jumpshot. Úřad pro ochranu osobních údajů
… více »V X.Org byla nalezena 23 let stará bezpečnostní chyba. Jde o riziko buffer overflow v kódu pro načítání starých fontů typu BDF. Jde o další z opravdu mnoha bezpečnostních chyb, které byly v poslední době v tomto softwaru nalezeny.
Tiskni
Sdílej:
Wayland ani Mir ho přece nenahrazují - jsou to jen jak říkáte "vylepšené framebuffery".
Což ovšem nemění nic na tom, že Wayland si dal za cíl poskytovat přesně to, co drtivá většina dnešních aplikací opravdu používá, a protože to zprostředkují přímo, bude to efektivnější.
Chybí síťová transparentnost, chybí kreslení pomocí geometrických primitiv (používá se málo, ale používá se stále pokud vím)
Pár prehistorických programů opravdu takto ještě kreslí, ale pro ty bude k dispozici X server nad Waylandem. Totéž pro ty, kdo vyžadují síťovou "transparentnost".
Tohle je ale na jiných systémech řešené jinak a portovat Wayland nebo Mir na jiný OS bude asi docela problém - resp. nejsem si jistý, jestli to bude tak efektivní, jako na Linuxu.
To ale nebude vůbec potřeba. Prakticky nikdo dnes nekreslí tak, že by o to žádal přímo X server; běžné kreslení řeší tookity typu Qt/Gtk a když už je potřeba něco low-level (třeba pro video nebo využití hardwarové akcelerace např. pro škálování nebo průhlednost), tak X server spíš překáží, než že by byl nějak užitečný. K tomu prvnímu stačí, aby Qt a Gtk fungovaly nad Waylandem, a to druhé bude fungovat lépe.
Každopádně - vývojáři BSD se nechali slyšet, že Wayland i Mir je nechávají chladnými - a myslím, že u jiných OS tomu nebude moc jinak.
To je jejich volba. Jen tím riskují, že pokud se Wayland ujme, bude vývojáře těch aplikací, které mají na grafiku vyšší nároky, nechávat chladným BSD.
Takže vnímám tyhle alternativní display servery spíš jako něco, co umožní rychlé lokální vykreslování pro aplikace, které to chtějí/potřebují - něco jako Quartz (snad se to tak jmenuje) na Mac OS. Zbytek pojede dál na X serveru. Respektive... proč by jet neměl?
Ano, tak nějak by to mělo být. Jen budete možná trochu překvapen, jaký bude poměr těch dvou skupin.
Místo implementace Waylandu už mají Quartz a X server nad ním kvůli kompatibilitě.
…zatímco na Linuxu bude Wayland a nad ním X server kvůli kompatibilitě. Většina aplikací stejně bude psaná nad Qt, Gtk nebo něčím podobným, takže těm to bude jedno. Ty, které budou potřebovat něco víc, už teď musejí X server obcházet, takže pro ně se situace jen zjednodušší. A těch pár, které se ještě baví přímo s X serverem, se bude dál bavit s X serverem a to, že je to X server nad Waylandem místo X serveru přímo nad hardwarem, ani nepoznají. Tak v čem vlastně vidíte ten problém?
Problém je v tom, že ty aplikace budou muset podporovat X server a kromě něj i Wayland pokud budou chtít fungovat multiplatformně a transparentně.
…což bude u výrazné většiny zajištěno tím, že budou napsané nad toolkitem, který bude moci jako backend používat buď Wayland nebo (coby fallback tam, kde Wayland nebude) X server. U těch aplikací, které budou chtít nebo potřebovat něco víc přímo od grafické karty, bych se nedivil, kdyby se jejich autoři na X server časem vykašlali úplně - už dnes ho stejně spíš obcházejí než využívají.