abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    29.5. 00:22 | Nová verze

    Byla vydána verze 1.96.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    28.5. 20:33 | IT novinky

    Společnosti IBM a Red Hat představily Project Lightwell s investicí 5 miliard dolarů. Jedná se o důvěryhodné clearingové centrum pro bezpečnost open source softwaru a zabezpečení dodavatelských řetězců s novým AI modelem a globální skupinou více než 20 000 softwarových inženýrů. Služby centra budou dostupné prostřednictvím komerčních předplatných. Project Lightwell staví na iniciativách jako Anthropic Glasswing nebo OpenAI Trust Access for Cyber.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    28.5. 18:22 | Nová verze

    Open source 3D herní a simulační engine Open 3D Engine (O3DE) byl vydán v nové verzi 26.05. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    28.5. 11:44 | IT novinky

    Český stát by v budoucnu mohl provozovat vlastní alternativu ke komunikačním aplikacím typu WhatsApp, Signal, Telegram, Facebook Messenger a podobně. Cílem je zajistit bezpečnou datovou komunikaci pro stát a jeho důležité subjekty, jako jsou bezpečnostní složky, ministerstva a další organizace.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 26
    28.5. 11:22 | Pozvánky

    Už za týden, ve čtvrtek 4. června, se v Národní technické knihovně v pražských Dejvicích uskuteční další konference věnovaná tématům spojeným s IPv6 - Den IPv6. Program akce a registrační formulář jsou k dispozici na webu akce. Kapacita konference je omezená, proto organizátoři doporučují, aby se vážní zájemci přihlásili včas (k dnešnímu dni zbývá přibližně 30 volných míst). Konferenci Den IPv6 2026 organizují i letos společně sdružení CESNET, CZ.NIC a NIX.CZ.

    VSladek | Komentářů: 1
    28.5. 05:22 | IT novinky

    Zařízení Steam Deck OLED bylo znovu naskladněno, ale vlivem rostoucích cen pamětí a úložišť má novou, vyšší cenovku. Steam Deck OLED 512 GB stojí nově 779 EUR (stál 569 EUR) a Steam Deck OLED 1 TB stojí 919 EUR (stál 679 EUR). Samotné zařízení se nijak nezměnilo a nové ceny tedy pouze odráží aktuální náklady na komponenty a další globální logistické výzvy, se kterými se potýká celá branže.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    27.5. 22:22 | IT novinky

    Český telekomunikační úřad zahajuje novou etapu využívání vysokofrekvenčního rádiového spektra v pásmu 26 GHz. Toto pásmo bude od 1. 7. 2026 otevřeno pro provoz moderních bezdrátových sítí, zejména sítí páté generace (5G), pevných bezdrátových přístupových sítí (FWA) a lokálních či průmyslových sítí určených například pro výrobní areály, logistická centra nebo technologické kampusy. Současně s otevřením pásma 26 GHz přistoupil ČTÚ ke zpřístupnění informací o využívání rádiových kmitočtů v tomto pásmu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    27.5. 22:11 | IT novinky

    Logitech představil myš Signature Comfort Plus M850 L s polstrovanou opěrkou dlaně pro větší pohodlí a sadu s touto myší a klávesnicí s integrovanou opěrkou dlaní Signature Comfort Plus Combo MK880.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    27.5. 16:33 | IT novinky

    Gaël Duval se rozepsal o novinkách a plánech Murena a /e/OS. Počet uživatelů telefonů Murena a mobilního operačního systému /e/OS bez aplikací a služeb od Googlu se blíží 100 000. Ambicí je, aby se /e/OS stal třetí mobilní platformou v Evropě i na světě, s potenciálem dostat se i na PC. Blíží se vydání nové verze 4 s funkcemi zálohování a obnova, import e-mailů z Gmailu a rozpoznávání hlasu. Murena Workspace přinese videohovory, elektronický podpis a správu zařízení (MDM).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    27.5. 15:22 | Komunita

    Dnes a zítra probíhá Ubuntu Summit 26.04. Na programu je řada zajímavých přednášek. Sledovat je lze na YouTube. Úvodní slovo měli Mark Shuttleworth a Jon Seager.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (12%)
     (8%)
     (2%)
     (15%)
     (31%)
     (4%)
     (6%)
     (3%)
     (16%)
     (26%)
    Celkem 1760 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník


    WebGL - za 3D grafiku na webu

    Khronos oznámil iniciativu WebGL, která má dostat 3D grafiku do prostředí webu. Jde o javascriptový binding na OpenGL ES a podporu projektu vyjadřují Google, Mozilla a Opera. Specifikace by měla být zveřejněna příští rok.

    6.8.2009 08:29 | Luboš Doležel (Doli) | IT novinky


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    microcz avatar 6.8.2009 09:31 microcz | skóre: 18 | blog: Michalův zápisník | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: WebGL - za 3D grafiku na webu

    asi jsem pekny zpatecnik a brucoun, ale moc me to netesi, nejsem zrovna velkym vyznavacem webovych aplikaci. Chapu ze prohlizet podnikovou databazi pres gui aplikaci na kazdem jednom PC je pekna pitomost z hlediska kompatibility, upgradovani atd, ale cpat vsechno do webu a slepovat javascriptem mi neprijde spravna cesta, holt asi patrim do stareho zeleza :o).

    6.8.2009 12:21 freshmouse
    Rozbalit Rozbalit vše Re: WebGL - za 3D grafiku na webu

    Přesně tak.

    Webové stránky nebyly, nejsou a v této podobě ani nikdy nebudou vhodné pro zprostředkování (složitějších) aplikací. Nepomůže tomu žádný "web deset tisíc nula" nebo dokonce 3D kejkle. Naopak, tento balast nepřímo zhoršuje práci s dokumenty, neboť pokud stránka nebliká, nesvítí, nehýbe se a nemá na sobě nápis Beta, tak prostě není dost moderní a třináctileté holky se na ni nebudou koukat, což je z obchodního hlediska špatné, protože právě na nich určitě stojí světový byznys.

    Ze současné podoby webu se musí každému slušnému člověku chtít zvracet. Je to kvůli směsi HTTP a nejrůznějších odrůd HTML (které prostě nejsou vhodné pro vývoj většiny aplikací) s nějakými hnusnými skripty nebo multimediálními formáty (které snad mají suplovat nedostatky výše zmiňovaného).

    A nesouhlasím s tím, že by "klasické" grafické aplikace byly méně kompatibilní než ty webové. Zajistit, aby webová apliakce byla kompatibilní mezi všemi platformami (prohlížeč, jeho platforma, další technologie), je hrůza a navíc se to většinou řeší oříznutím funkcí (!). Ne že by těch funkcí bylo i při stoprocentní kompatibilitě nějak moc. Výběr tlačítek, políček atd. je velmi chudý a jejich možnosti jsou malé.

    6.8.2009 12:49 freshmouse
    Rozbalit Rozbalit vše Re: WebGL - za 3D grafiku na webu

    Nehledě na takovou drobnost, jako je uživatelský komfort.

    Když si uživatel chce v poštovním klientu v podobě klasické grafické aplikace přidat odesílatele do nějakého adresáře, párkrát někde klikne nebo zmáčkne pár kláves a je to. Pokud používá nějaké prostředí, které sjednocuje víc aplikací, tak k tomu kontaktu může přistupovat z různých aplikací.

    Ve webové aplikaci je to nemyslitelné. Integrace je nemožná, pokud nejsou všechny apliakce od jednoho dodavatele (a s propojenými úložišti dat). A i tak to moc nejde. Sice se nějaká srandaparta snaží vytvořit něco, čemu říká mikroformáty, ale to je debilní už od návrhu. A beztak to řeší jen zlomek problematiky.

    6.8.2009 12:54 freshmouse
    Rozbalit Rozbalit vše Re: WebGL - za 3D grafiku na webu

    Častý příklad použití mikroformátu je právě to přidání kontaktu -- ale z webové aplikace do nějaké lokální (hahaha, to demonstruje možnosti použití webových apliklací). Webový vývojář nadefinuje nějaká data jako kontakt a zbytek závisí na prohlížeči. Snad ani nemusím říkat, jak moc hrozí nějaká katastrofa (kdyby se nějakým omylem přírody mikroformáty u uživatelů ujaly; zatím to vypadá na záležitost od vývojářů pro vývojáře).

    stativ avatar 6.8.2009 09:45 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
    Rozbalit Rozbalit vše Re: WebGL - za 3D grafiku na webu
    A k čemu? Stačilo by oživit VRML.
    Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
    6.8.2009 10:03 Xaint
    Rozbalit Rozbalit vše Re: WebGL - za 3D grafiku na webu

     souhlas. ve vrml jsem delal diplomku a je to prijemna vecicka. na to co tenkrat zvladal hw, toho umel pomerne dost...

    mirec avatar 6.8.2009 15:36 mirec | skóre: 32 | blog: mirecove_dristy | Poprad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: WebGL - za 3D grafiku na webu
    +1 VRML je tu už dávno a nijako neprerazilo. Ak má byť 3D na webe tak prečo nepokračovať vo VRML?
    LinuxOS.sk | USE="-fotak -zbytocnosti -farebne_lcd +vydrz +odolnost +java" emerge telefon
    belisarivs avatar 6.8.2009 11:22 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
    Rozbalit Rozbalit vše Re: WebGL - za 3D grafiku na webu

    Muzete mi osvetlit jednu vec kterou nechapu?

    O OpenGL se stara sdruzeni Khronos, ktere vydava nove verze a tak. Jak to, ze kdyz to je zjevne svobodne a licencemi nezatizene rozhrani tak mesa je jenom implementaci s OpenGL kompatibilni, cili se snazi aby to bylo s OpenGL kompatibilni ale nebylo to pritom OpenGL.

    Rikam to asi kostrbate a mozna uplne placam nesmysly, ale proste nechapu jak tohle jde dohromady. Cim je OpenGL zatizene, ze je kolem toho takovy problem?

    IRC is just multiplayer notepad.
    6.8.2009 12:16 Kakihara
    Rozbalit Rozbalit vše Re: WebGL - za 3D grafiku na webu

    Mesa se ma k OpenGL asi jako Linux k Unixu

    6.8.2009 13:13 xm | skóre: 36 | blog: Osvobozený blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: WebGL - za 3D grafiku na webu
    Dost špatné přirovnání, jelikož UNIX je proprietární ochranná známka a linux tedy oficiálně není UNIX. Kdyžtak už POSIX, to by pak sedělo ;-)

    Mesa se má k OpenGL asi tak jako Apache server k HTTP, Jabber klient k XMPP, Postfix k SMTP, atp. Prostě je to implementace dané specifikace.
    Svoboda je tím nejdůležitějším, co máme. Nenechte se o ní připravit, podporujte Pirátskou stranu!
    6.8.2009 13:49 Kakihara
    Rozbalit Rozbalit vše Re: WebGL - za 3D grafiku na webu

    Celkem dobre prirovnani, jelikoz OpenGL je proprietarni ochranna znamka a Mesa tedy oficialne neni OpenGL.

    6.8.2009 13:57 xm | skóre: 36 | blog: Osvobozený blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: WebGL - za 3D grafiku na webu
    Psal jsem že Mesa je opensource implementace OpenGL specifikace a to rozhodně platí, mají to i přímo na svých stránkách ;-)

    To že je OpenGL registrovaná ochranná známka je samozřejmě pravda, ale to na tomto faktu nic nemění. S UNIXem je to situace jiná, jelikož tam se jedná o certifikaci udělovanou za $$$.
    Svoboda je tím nejdůležitějším, co máme. Nenechte se o ní připravit, podporujte Pirátskou stranu!
    6.8.2009 14:33 Kakihara
    Rozbalit Rozbalit vše Re: WebGL - za 3D grafiku na webu

    Mesa neni licencovana implementace OpenGL, stejne jako Linux neni licencovanej Unix.

    Jinak mesa samozrejme opengl implementuje, proto byla napsana.

    Co je na tom tak sloziteho k pochopeni?

    6.8.2009 15:58 xm | skóre: 36 | blog: Osvobozený blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: WebGL - za 3D grafiku na webu
    Co je tak těžkého k pochopení na tom, že zatímco UNIX je proprietární ochranná známka a certifikace je udělována za těžké peníze, OpenGL je licenčně nesrovnatelně otevřenější a pro opensource projekty je licence udělována zdarma.

    Viz OpenGL Licensing and Logos:
    Trademark License. for new licensees who want to use the OpenGL trademark and logo and claim conformance. This license is available free of charge if you are developing open source implementations on open source platforms.
    Svoboda je tím nejdůležitějším, co máme. Nenechte se o ní připravit, podporujte Pirátskou stranu!
    6.8.2009 16:03 xm | skóre: 36 | blog: Osvobozený blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: WebGL - za 3D grafiku na webu
    Na druhou stranu je fakt, že na stránkách Mesa 3D License & Copyright se uvádí tento text:
    Mesa is a 3-D graphics library with an API which is very similar to that of OpenGL.* To the extent that Mesa utilizes the OpenGL command syntax or state machine, it is being used with authorization from Silicon Graphics, Inc.(SGI). However, the author does not possess an OpenGL license from SGI, and makes no claim that Mesa is in any way a compatible replacement for OpenGL or associated with SGI. Those who want a licensed implementation of OpenGL should contact a licensed vendor.

    Please do not refer to the library as MesaGL (for legal reasons). It's just Mesa or The Mesa 3-D graphics library.

    * OpenGL is a trademark of Silicon Graphics Incorporated.
    Takže z nějakého podivného důvodu asi opravdu autoři Mesa 3D nestojí o to být licencovanou implementací OpenGL, i když by to neměl být problém (pro opensource projekty zdarma). Nebo je ten text neaktuální (vypadá dosti archaicky).
    Svoboda je tím nejdůležitějším, co máme. Nenechte se o ní připravit, podporujte Pirátskou stranu!
    belisarivs avatar 6.8.2009 16:27 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
    Rozbalit Rozbalit vše Re: WebGL - za 3D grafiku na webu

    Ha. To je presne to co jsem mel na mysli. tak uz to nemusim hledat.

    IRC is just multiplayer notepad.
    7.8.2009 00:49 Kakihara
    Rozbalit Rozbalit vše Re: WebGL - za 3D grafiku na webu

    Proc to tak je netusim. Zvlast kdyz mesa nejakejma testama od sgi prosla. Navic proc licencuje opengl sgi a ne khronos group.

    Hlavne je to ale imho celkem jedno...

     

    ( Mnohem vic me zaujala tvoje paticka, aneb, jak vis, ze nejlepsi sex je zadarmo? Vedes si statistiky? Je cena skutecne hlavnim kriteriem tveho sexualniho prozitku? Ale to uz je opravdu OT..to jen tak na zamyslenou ;-)

    belisarivs avatar 7.8.2009 08:15 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
    Rozbalit Rozbalit vše Re: WebGL - za 3D grafiku na webu

    Rozdil mezi sexem zadarmo a za penize je ten, ze sex zadarmo je daleko drazsi.

    IRC is just multiplayer notepad.
    stativ avatar 7.8.2009 10:23 stativ | skóre: 54 | blog: SlaNé roury
    Rozbalit Rozbalit vše Re: WebGL - za 3D grafiku na webu
    Tuším, že vím, v čem je problém. Když se kouknete na datum tak tam je 1999-2007. SGI opravdu OpenGL licencovala (a myslím, že za to chtěla velké prachy). Teprve nedávno SGI licenci změnilo na tu dnešní volnou. Jinak řečeno text je silně outdated.
    Ať sežeru elfa i s chlupama!!! ljirkovsky.wordpress.com stativ.tk
    7.8.2009 10:41 xm | skóre: 36 | blog: Osvobozený blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: WebGL - za 3D grafiku na webu
    Něco takového jsem si myslel, ten text mi i zněl jako by byl napsán velmi velmi dávno ;-)
    Svoboda je tím nejdůležitějším, co máme. Nenechte se o ní připravit, podporujte Pirátskou stranu!
    6.8.2009 13:08 xm | skóre: 36 | blog: Osvobozený blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: WebGL - za 3D grafiku na webu
    OpenGL je specifikace! Mesa je opensource implementace této specifikace. Toť vše, jak prosté milý Watsone...

    Jako důkaz třeba přímo věta ze stránek Mesa3D.org: "Mesa is an open-source implementation of the OpenGL specification"
    Svoboda je tím nejdůležitějším, co máme. Nenechte se o ní připravit, podporujte Pirátskou stranu!
    6.8.2009 13:18 xm | skóre: 36 | blog: Osvobozený blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: WebGL - za 3D grafiku na webu
    Nebo ještě jinak - copak se snad stejným způsobem divíte, proč Apache "je jen implementace HTTP, ale není to HTTP"? To je to samé, prostě nesmysl :-)
    Svoboda je tím nejdůležitějším, co máme. Nenechte se o ní připravit, podporujte Pirátskou stranu!
    belisarivs avatar 6.8.2009 16:26 belisarivs | skóre: 22 | blog: Psychobláboly
    Rozbalit Rozbalit vše Re: WebGL - za 3D grafiku na webu

    Nene. Ja to chapal tak, ze mesa je implementace neceho, co neni OpenGL, ale je to s tim kompatibilni. Jeste pohledam, kde jsem na tu kravinu narazil a pastnu to sem.

    IRC is just multiplayer notepad.

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.