abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 14:22 | Nová verze

    HollowByte je zranitelnost typu Denial of Service (DoS) v kryptografické knihovně OpenSSL. Útočník může odesíláním škodlivého payloadu o velikosti pouhých 11 bajtů zaplnit paměť serveru. OpenSSL před ověřením dat vyhradí nepřiměřený blok paměti (až 131 KB). Server pak čeká na data, která nepřišla. Zranitelnost je opravena ve verzích OpenSSL 4.0.1, 3.6.3, 3.5.7, 3.4.6 a 3.0.21.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 13:44 | Komunita

    Ve španělské A Coruñě probíhá GUADEC 2026, tj. letošní konference vývojářů a uživatelů desktopového prostředí GNOME. Videozáznamy přednášek jsou k dispozici na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 13:22 | Komunita

    Společnost Collabora ve spolupráci s Valve vyvíjí Holo Core, tj. port Arch Linuxu pro ARM64 procesory (AArch64), který bude pohánět VR headset Steam Frame. Pro testování Arch Linuxu pro AArch64 jsou k dispozici binární balíčky, zdrojové kódy i kontejner pro Docker nebo Podman.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    dnes 13:00 | IT novinky

    Mikroprocesor Zilog Z80 byl oficiálně uveden na trh před 50 lety, tj. v červenci 1976. Výroba mikroprocesoru skončila v roce 2024.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 02:55 | Bezpečnostní upozornění

    Výzkumníci ze společnosti ESET objevili 11 zapomenutých UEFI shim zavaděčů, které byly podepsány společností Microsoft, a které umožňují útočníkům obejít ochranu UEFI Secure Boot na většině zařízení. Microsoft je zneplatnil (přidal jejich hash do databáze dbx) v rámci aktualizace Patch Tuesday dne 9. června 2026. Uživatelé Linuxu mohou databází aktualizovat pomocí LVFS. Ověřit zneplatnění zavaděčů lze pomocí skriptu uefi-dbx-audit. Jedná se o CVE-2026-8863 a CVE-2026-10797.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 16:55 | Zajímavý software

    pico-usb-wifi je open source firmware pro Raspberry Pi Pico W, který jej promění v USB Wi-Fi adaptér. Po připojení k počítači se objeví jako zařízení USB CDC-NCM.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:00 | IT novinky

    Americká společnost Google ze skupiny Alphabet bude muset podle nových požadavků Evropské unie umožnit společnosti OpenAI i dalším konkurentům v oblasti umělé inteligence (AI) a internetových vyhledávačů přístup ke svým službám. Ve svém rozhodnutí o tom včera informovala Evropská komise (EK). Opatření má zajistit dodržování pravidel, jejichž cílem je omezit v EU tržní sílu velkých technologických firem. Google s tím nesouhlasí.

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 04:55 | Komunita

    Nové verze webových prohlížečů Chrome a Firefox jsou vydávány každé 4 týdny. Aktuální verze Chrome je 150. Aktuální verze Firefoxu je 152. V březnu bylo oznámeno, že od září přejde Chrome na dvoutýdenní cyklus vydávání verzí. To by znamenalo, že Chrome v číslování verzí Firefox brzy přeskočí. Vývojáři Firefoxu proto také od září přecházejí na dvoutýdenní cyklus vydávání verzí. :-)

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    včera 00:22 | Zajímavý software

    Microsoft Comic Chat (Wikipedie), tj. grafický IRC klient z devadesátek, který převáděl konverzace na IRC do podoby komiksových panelů, a který zpopularizoval font Comic Sans, je dnešním dnem open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    16.7. 19:55 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) nová verze 26.7 open source firewallové a routovací platformy OPNsense (Wikipedie). Jedná se o fork pfSense postavený na FreeBSD. Kódový název OPNsense 26.7 je Xenial Xenops. Přehled novinek v příspěvku na fóru.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (11%)
     (7%)
     (2%)
     (17%)
     (31%)
     (4%)
     (6%)
     (2%)
     (15%)
     (24%)
    Celkem 2160 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník


    XBill oslavil 30 let

    Počítačová hra XBill (Wikipedie) oslavila v létě 30 let. V devadesátkách Linuxáci poctivě bránili Billovi v instalaci Windows. Bohužel hry XSteve a XSatya nevznikly. A nemáme ani hru XTim. Proto není Linux na desktopu tak rozšířený ☺. Mimochodem, po 25 letech byl aktualizován XBill pro PalmOS.

    25.9.2024 17:11 | Ladislav Hagara | Humor


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    25.9.2024 19:15 koroptev
    Rozbalit Rozbalit vše Re: XBill oslavil 30 let
    XTim?! Rekl XTim?! Tohle rouhani tady nedopustime! Linux desktop nebyl, neni a nebude. Budem se bit zas svate Apple do posledniho ohryzku a jaderka! Tak.
    25.9.2024 20:34 wtf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: XBill oslavil 30 let
    V devadesátkách Linuxáci poctivě bránili Billovi v instalaci Windows.
    Zdroj?!? Jak mu bránili? Jakože ho svázali a hodili do sklepa aby nemohl instalovat Windowsy nebo se přivázali k PC jako ekoaktivisté ke stromu? A jakýže to měl Windows v těch 90tkách marketshare?
    25.9.2024 21:21 Jakub Galgonek | skóre: 3
    Rozbalit Rozbalit vše Re: XBill oslavil 30 let
    Jak mu bránili? Takhle: XBill (1994)
    26.9.2024 15:04 Peter Golis | skóre: 65 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: XBill oslavil 30 let
    Nebolo tam kladivko?
    26.9.2024 09:53 koroptev
    Rozbalit Rozbalit vše Re: XBill oslavil 30 let
    tuhle hru nemuze dnes pochopit nikdo

    textovky, ktery vznikaly na 8bity, v sobe maji 1000x vic invence a umu
    26.9.2024 12:30 .
    Rozbalit Rozbalit vše Re: XBill oslavil 30 let
    Vzpomínkový optimismus.
    26.9.2024 14:10 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: XBill oslavil 30 let
    To taky, ale tohle (on to asi vždycky byl spíš fór než hra?) opravdu evokuje myšlenky na rčení With friends like this, who needs enemies.
    26.9.2024 13:39 woknař
    Rozbalit Rozbalit vše Re: XBill oslavil 30 let
    mluv laskavě za sebe, kdybys nebyl vymaštěná iOvce a občas si zapařila pořádné hry na Widlých, které na prohnilém japku nemáte, tak bys tu hru chápal, sice mě sere že si linuxáci dělali prdel ze svatého Billa, ale aspoň se můžu smát iOvcím jak jsou hloupé když nemaj dobré hry na japku
    26.9.2024 15:41 RealJ | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: XBill oslavil 30 let
    ano, proto treba Frostpunk 2 je pro windows, macos a prekvapive neni pro Linux... kdo by to cekal... :D Ja XBilla hral jednou a jiz tehdy jsem to povazoval za slaby joke.
    26.9.2024 16:20 Ladislav Hagara | skóre: 107 | blog: Ride the Raven
    Rozbalit Rozbalit vše Re: XBill oslavil 30 let
    Frostpunk 2 ProtonDB Platinum (Runs perfectly out of the box)
    26.9.2024 20:28 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: XBill oslavil 30 let
    Hmm, koukám že RPGčko, co jsem naposled hrál, je Platinum, ale pak tam je user, kterej hlásí:
    Instability:Occasionally Ocassional crash when exiting random encounters. Not found a fix yet.

    S tou roztříštěností/nestandardizací Linuxu to asi vždycky bude boj oproti stabilnějším/předvídatelnějším platformám (Windows).

    OcasM na hry bude věčně kokot zase kvůli tomu, že tak zhruba každý dva roky se nějakej mlamoj v Applu ráno probudí, šňupne si koks, zamyslí se, kde by dneska zadisruptoval a napadne ho, co takhle zase rozjebat starší software, to by mohlo těm červům ukázat, kdo je tady pánem... a lamky budou zjišťovat, jak to udělat, aby jim hry jely někde v paralols

    26.9.2024 20:45 RealJ | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: XBill oslavil 30 let
    Pobavilo, diky! Controls need configuring. Native Resolution All settings Very Low No Upscaling 12w TDP (3200mhz max with Powertools) Locked 40FPS The game sometimes will not detect input when started. To fix this tab out and back in. Sometimes crashes when opening the law menu Audio: Crackling, Low Quality Audio issues appear later in the game, likely connected to performance issues Performance: Significant Performance Problems The game runs quite poorly even on recommended hardware, becomes borderline unplayable in longer utopia runs.

    Asi by to chtelo cist vicero zkusenosti nez napsat ze to bezi perfektne...
    26.9.2024 21:19 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: XBill oslavil 30 let
    Nedetekce myši při některých spuštěních se mi taky u jedný hry děla i na Windows, čili část z těch problémů můžou být regulérní problémy toho softwareu ne přímo Linux.

    To s tím výkonem: uvědomuješ si, že je to user co to zkouší na Steam Decku, čili dost pomalým hardwaru proti tomu, co je normálně v nových stolních herních bednách?
    27.9.2024 10:47 koroptev
    Rozbalit Rozbalit vše Re: XBill oslavil 30 let
    tak urcite
    27.9.2024 15:28 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: XBill oslavil 30 let
    Velmi určitě.

    Na čem si myslíš, že jedu (a hraju), na LInuxu?. DAI takhle blblo asi 2-3 měsíce, musel jsem ho prakticky vždycky pouštět nadvakrát abych mohl kliknout na úvodní menu, první pokus v 75% případů nereagoval (druhej normálně jo). Až nedávno to přestalo, takže to nejspíš spravila aktualizace toho launcheru od EA (ovly k Radeonu beru z Windows Update a žádný nový v tý době nepřišly). 10 let stará věc btw, zadarmo z Epic Games Store dost dobrý. Není to ale pro appláky :)
    29.9.2024 12:34 koroptev
    Rozbalit Rozbalit vše Re: XBill oslavil 30 let
    tak urcite neplati, ze vsechny platformy maji rovnocenne predispozice pro hrani, protoze bugy maji hry tam i tam..

    se prober..
    27.9.2024 16:55 RealJ | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: XBill oslavil 30 let
    mas problem pochopeni kontextu prispevku? Reagoval jsem na "(Runs perfectly out of the box)" coz jsem vyvratil. Ta hra mi na macu funguje bez problemu ktere jsou popisovane pro linux.
    28.9.2024 01:01 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: XBill oslavil 30 let
    myslím že spíš ty
    28.9.2024 01:34 RealJ | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: XBill oslavil 30 let
    aha, takze Frostpunk 2 Runs perfectly out of the box na linuxu... me bavi jak linuxaci nejsou ochotni prijmout jakykoliv naznak ze jejich platforma je polofunkcni desktopova mrdka.
    28.9.2024 21:53 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: XBill oslavil 30 let
    Říkám ti, koukni se na kontext. Jenom ti píšu, že musíš vzít v úvahu, že ten výkon se týká toho prdítka Steam Decku a že nějaký určitý vysrávky jsou ve hrách vždycky i ve Windows (což je platforma kde ty hry řekněme "jdou tak, jak mají").

    Jestli si myslíš, že tím tvrdím, že je to na linuxu prefektní a obhajuju takový ty pohádky typu "99% her gold/platinum na protonu = linux je na hry lepší než windows", tak se podívej pořádně, mám tady v tom vlákně post, kde poukazuju na to, že "gold" znamená, že někomu hra náhodně padá. A píšu, že linux nikdy nebude na tohle fungovat bezchybně (a iMHO nejen na hry, ta absence zastřešenýho sjednocujícího vývoje...)
    29.9.2024 12:35 koroptev
    Rozbalit Rozbalit vše Re: XBill oslavil 30 let
    tak urcite "nejaky vysravky jsou ve hrach vzdycky i ve windows" a proto je to vpodstate jedinej relevantni os na hry..

    tohle nezwhitewashujes, freetarde
    29.9.2024 15:35 PetebLazar | skóre: 35 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: XBill oslavil 30 let
    Dokud vydavatelé Windows v nových verzích nezruší potřebnou kompatibilitu se staršími ochranami her (např. StarForce v minulosti).
    29.9.2024 18:23 koroptev
    Rozbalit Rozbalit vše Re: XBill oslavil 30 let
    a pak jako hrani na windows zacne skomirat?

    uz to nehul..
    29.9.2024 23:29 PetebLazar | skóre: 35 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: XBill oslavil 30 let
    Ne jde o případy kdy v aktuálních Windows nejdou starší hry spustit a kompatibilní verze Windows nelze na nový HW nainstalovat. U her kde ochranu dodatečně neodstraní sám vydavatel může být řešením Linux na aktuálním HW a virtualizace starších Windows s passthrough se hrou kompatibilní GK.
    29.9.2024 17:01 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: XBill oslavil 30 let
    Jsou všichi uživatelé maců tak natvrdlý jako ty a parťák?
    26.9.2024 19:26 Hrac pocitacovych her
    Rozbalit Rozbalit vše Re: XBill oslavil 30 let
    Takze kdyz sem ted napisu nejakou hru, co nebezi na Apple tak dokazu, ze Linux je nejlepsi nebo jak ta tvoje "logika" funguje?
    26.9.2024 20:46 koroptev
    Rozbalit Rozbalit vše Re: XBill oslavil 30 let
    windows -> hry

    macos -> prace

    linux -> server

    takhle
    27.9.2024 14:12 PetebLazar | skóre: 35 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: XBill oslavil 30 let
    macos > hra na práci bez serveru (opravdu náročný workload není pro mobilní SoCy) spíše takle
    27.9.2024 16:58 RealJ | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: XBill oslavil 30 let
    to ze nemas prachy na nic jineho nez macbook air neni ale problem apple. Macbook air neni urceny pro praci, ze ho tak pouzivas neni problem apple. Potrebujes narocny workload? Pak jsi schopen zaplatit si adekvatni hardver (mac pro nebo pro nektere veci klidne mac studio).
    27.9.2024 18:14 woknař
    Rozbalit Rozbalit vše Re: XBill oslavil 30 let
    adekvatní hardwér je nabušená mašina s Win11pro, mašina s japkem je pro srandu zajicum
    27.9.2024 23:26 RealJ | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: XBill oslavil 30 let
    Pobavilo, diky! Abicko potrebuje vice humoristickych prispevku jako je ten tvuj...
    27.9.2024 23:27 PetebLazar | skóre: 35 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: XBill oslavil 30 let
    Tím "mobilním SoC" jsem měl na mysli poslední MacPro.

    Zrovna dnes jsem zjistil, že velikost NCBI NukleoTidové BLAST databáze v mezidobí nakynula na 185x 2,5GB (po dekompresi cca 185x 3GB a' file). Jelikož se jedná o in-memory DB musím tak při sizingu nové WS počítat minimálně s 1TB RAM (paměť při osazení 12x 96GB přijde zhruba na tolik jako basic konfigurace MacPro).
    28.9.2024 01:30 RealJ | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: XBill oslavil 30 let
    ano, kazdy profesionalni uzivatel potrebuje provozovat 1TB in-memory DB... pobavilo, diky! To je jako kdyz ti reknu ze vim o aplikacich ktere pouzivaji 8 xeonu a 30TB RAM... amd reseni nema, apple reseni nema, jediny kdo ma reseni je intel...
    28.9.2024 14:19 PetebLazar | skóre: 35 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: XBill oslavil 30 let
    Čtyř-node konfigurace IBM Server 1080 zmiňuje až 64TB RAM na systém.

    Paměťové maximum moderních Apple řešení je snad v současnosti shodné s maximem consumer desktop x86_64 (192GB RAM).
    1.10.2024 20:57 RealJ | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: XBill oslavil 30 let
    s timhle musim jenom souhlasit, novy macpro se 192GB ram je z pohledu vykonu fajn ale z pohledu ram je to katastrofa a doufam ze si to soudruzi v apple uvedomi. Na starem macpro mam 1.5TB ram a obcas provozuji hodne virtualu...
    29.9.2024 12:38 koroptev
    Rozbalit Rozbalit vše Re: XBill oslavil 30 let
    tohle je nejaka pokrocila forma autismu, ze
    28.9.2024 01:11 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: XBill oslavil 30 let
    Adekvátní hardware na skoro cokoli je typicky poměrně levnej, dnešní doba je v tom skvělá. A peníze se dají utratit všelijak, takže jenom debil je dá do pracovních potřeb, když to nepřinese efekt navíc.

    Jiná věc je, že si některý lidi honí péro tím, že jdou na internet a tam se velmi rafinovaně chlubí tím, jak pro ně peníze nic nejsou "a ani pro vás ostatní by přece neměly být, snad nejsme socky, neeeeeee?".

    Jen nechápu, že někomu vystačí k honění posting zrovna na tomhle fóru, pravděpodobně jednom ze zapadlejších děr českýho internetu. Kde je většina lidí mimo, psychicky narušená nebo aspoň trochu excentrická, když ne úplně mešuge. No možná proto tu je.
    28.9.2024 01:33 RealJ | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: XBill oslavil 30 let
    ja se treba sem chodim bavit. Je uplne jedno kdo na co ma prachy. S windowsami jsem skoncil kvuli neustalemu reseni picovin kolem, nainstalujes system a v prubehu roku ho rozjebes nekolikrat. Linux? Spousta veci na desktopu proste nefunguje tak jsem presel na mac a ty usetrene hodiny mi za to stoji. Nekdo ma proste spoustu casu k reseni picovin, pro nekoho je ten cas to nejdrazsi co existuje.
    29.9.2024 18:40 ewew | skóre: 40 | blog: ewewov_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: XBill oslavil 30 let

    Tak nemrhaj časom a rob niečo užitočné.

    Root v linuxe : "Root povedal, linux vykona."
    1.10.2024 20:59 RealJ | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: XBill oslavil 30 let
    jidlo, chlast, sex, obcas nejake hobby jako troleni na abicku... njn, nekdo copy&pastuje v korporatu, nekdo jiz nemusi tyhle picoviny resit.
    29.9.2024 12:41 koroptev
    Rozbalit Rozbalit vše Re: XBill oslavil 30 let
    jenom idiot travi 8h v praci, ktera ho nezajima, protoze za ni bere penize, neb plni cil nekoho uplne jineho, koho to zajima..

    z tohohle pohledu rozumnej clovek samozrejme da penize na kvalitni pracovni potreby, nebot to je to, co primo ovlivnuje jeho zivot
    26.9.2024 20:46 RealJ | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: XBill oslavil 30 let
    co takhle chapat kontext me odpovedi na "ale aspoň se můžu smát iOvcím jak jsou hloupé když nemaj dobré hry na japku"? Spousta her funguje na linuxu, spousta her na linuxu nefunguje, to same s macos, to same s windows.
    27.9.2024 23:31 PetebLazar | skóre: 35 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: XBill oslavil 30 let
    Vždy lze nouzově restartovat z Linuxu do Windows (či je virtualizovat s GPU passthrough), možnost (multi-boot) o kterou opuštěním x86_64 Apple platforma přišla.
    28.9.2024 01:28 RealJ | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: XBill oslavil 30 let
    x86 je mrtve jiz nejakou dobu...
    29.9.2024 16:59 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: XBill oslavil 30 let
    A proto si na ARM applu lidi zahrajou minimum her, řádově míň než x86 Linuxu, kterej je sám odvar z x86 Windows a podporu her mu lepí jedna firma a fandové.

    MAKES SENSE
    29.9.2024 18:37 ewew | skóre: 40 | blog: ewewov_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: XBill oslavil 30 let

    Otázka je či apple zariadenia sú CISC,RISC alebo AISC ?

    Root v linuxe : "Root povedal, linux vykona."
    1.10.2024 21:04 RealJ | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: XBill oslavil 30 let
    tak gratuluji ze si muzes zahrat tuxkart... zkus se nekdy podivat na cisla, linuxovy gaming nikoho nezajima. Mobile gaming ma $89.9 miliard, konzole maji $52.4 miliard, a PC ma $39.6 miliard. Linuxovy gaming je nula cela prd a i ten steam je konzole.
    6.10.2024 20:22 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: XBill oslavil 30 let
    Já si můžu zahrát +- všecko, páč jsem na Windows (ok, ještě jsou konzolový exkluzivity, ale možnost emulace horší než na jinejch platformách nebude).

    Jenom furt nechápu, jak se tu můžeš TY prsit, že jsou linuxáci s hrama chudáci, když na macos máš úplnou 'renault' a právě že i linuxáci mají mnohem lepší možnosti *přestože* musí používat (polo)amatérský bastly. Tím si trochu chčiješ na vlastní modly, IMHO. I když mám pocit, že bulšitáři nikdy nedbali na to, aby nebyli nekoherentní/trapný.

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.