Byla vydána (𝕏) dubnová aktualizace aneb nová verze 1.100 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.100 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.5.
OpenSearch (Wikipedie) byl vydán ve verzi 3.0. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Jedná se o fork projektů Elasticsearch a Kibana.
PyXL je koncept procesora, ktorý dokáže priamo spúštat Python kód bez nutnosti prekladu ci Micropythonu. Podľa testov autora je pri 100 MHz približne 30x rýchlejší pri riadeni GPIO nez Micropython na Pyboard taktovanej na 168 MHz.
Grafana (Wikipedie), tj. open source nástroj pro vizualizaci různých metrik a s ní související dotazování, upozorňování a lepší porozumění, byla vydána ve verzi 12.0. Přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Raspberry Pi OS, oficiální operační systém pro Raspberry Pi, byl vydán v nové verzi 2025-05-06. Přehled novinek v příspěvku na blogu Raspberry Pi a poznámkách k vydání. Pravděpodobně se jedná o poslední verzi postavenou na Debianu 12 Bookworm. Následující verze by již měla být postavena na Debianu 13 Trixie.
Richard Stallman dnes v Liberci přednáší o svobodném softwaru a svobodě v digitální společnosti. Od 16:30 v aule budovy G na Technické univerzitě v Liberci. V anglickém jazyce s automaticky generovanými českými titulky. Vstup je zdarma i pro širokou veřejnost.
sudo-rs, tj. sudo a su přepsáné do programovacího jazyka Rust, nahradí v Ubuntu 25.10 klasické sudo. V plánu je také přechod od klasických coreutils k uutils coreutils napsaných v Rustu.
Fedora se stala oficiální distribucí WSL (Windows Subsystem for Linux).
Společnost IBM představila server IBM LinuxONE Emperor 5 poháněný procesorem IBM Telum II.
28.8.2014 oficiálně zemřel ve věku 58 let Hal Finney na následky ALS. Jeho tělo bylo po smrti předáno společnosti Alcor Life Extension Foundation, která se zabývá kryonikou.
Finney se proslavil spoluautorstvím šifrovacího programu PGP, napsáním prvního cypherpunk remaileru a spoluprací na Bitcoinu, kde obdržel úplně první transakci od Satoshi Nakamota. Aktivně se také angažoval v kryptografické komunitě a cypherpunk konferenci.
Tiskni
Sdílej:
Svět ja prázdný a lidé prázdnotu zaplňují. Víru v boha a v posmrtný život nahrazuje víra ve firmu která nás snad, když ji hodně zaplatíme, jednou v budoucnu, vyléčí a zařídí život věčný. Obojí je pouze víra.Nemyslím si, že by to byla víra. Je to spíš něco jako pascalova sázka - prostě proč to nezkusit, když nemáš co ztratit. Peníze si s sebou do hrobu stejně nevezmeš a tohle nejspíš člověku dodá naději, že příběh ještě nekončí. Pokud se ta technologie ukáže nemožnou, tak je na tom stejně, jako všichni ostatní. Pokud však bude možné ty lidi přivést zpět k nějaké formě života (imho nejspíš něco jako simulovaná softwarová entita), tak pravděpodobně ještě zažije zajímavé dobrodružství.
Proc si vybral jedno a druhe ne?To je tvůj předpoklad, který jsi učinil na základě minima informací, prostě proto, že se ti hodí do krámu.
Proste veří ze se smiluje firma spis nez buh.Myslíš toho boha, co ho paralyzoval k smrti tím, že mu vyhnijí motorické neurony? Nepřipadá mi jako týpek, co by kolem sebe házel milostí.
chozením do kostela ztrácíš hodně - pocit svobody, racionální myšlení atd.Zato anonymním trolováním na Ábíčku toho hodně získáváš…
chozením do kostela ztrácíš hodně - pocit svobody…
Pokud tam chodíš dobrovolně, tak jak tě to zbavuje svobody? Nikdo tam dneska chodit nemusí – takže logicky tam lidi chodí proto, že se tak svobodně rozhodli.
…racionální myšlení atd.
Když chce někdo popřemýšlet o církvi, víře, Bohu etc. tak mi přijde nejlepší zajít do kostela a poslechnout si to přímo, z první ruky, a ne si o tom třeba jen číst v novinách.
kryonika potenciál má
Potenciál jistě má a můj odhad je, že zmrazování/rozmrazování lidí bude jednou proveditelné nebo možná i běžné. Ale jestli dnes zmražení lidé půjdou rozmrazit a oživit, to je neznámá.
Proc to nezkusit kdyz nemas co ztratit. Jednou za cas do kostela, sem tam se pomodlit. Treba to vyjde. A pokud to nevyjde, jsi na tom porad stejne jako vsichni ostatni.To neni pravda, navsteva kostela stoji cas. Malo kdo si ale dokaze naplanovat smrt tak, aby utratil vsechny penize, takze zaplatit zbytek, za jakoukoliv nadeji na oziveni, je racionalni volba.
takze zaplatit zbytek, za jakoukoliv nadeji na oziveni, je racionalni volba.Nejseš první s tímhle názorem, ale fakt nechápu, proč to všichni povžujete za racionální volbu. Mně to moc racionální nepřijde. V čem je to o tolik lepší než prostá smrt - resp. v čem je ten benefit? Mně přijde, že to má z racionálního hlediska víceméně pouze nevýhody...
Pokud bude motivací co největší užitek pro společnost, může se vyplatit konzervovat hlavouna, aby příp. ještě něco posléze vymyslel.No a to právě není vůbec racionální. Smrt má důvod. Ať děláš cokoliv, vždycky se dostaneš do bodu kdy je nejlepší všechno smazat a začít od znovu (kvůli balastu který sebou po cestě přibíráš). Ať se to týká vymýšlení, programování,…jakékolv kreativní činnosti. Chceš-li mít co největší užitek pro společnost, tak má cenu zabývat se co nejčistčími výstupy pokud na sebe nahlížíš jako na nějakou entitu produkující myšlenkové výstupy na základě vstupů a znalostí (ostatně je to důvod existence každé entity, která vymýšlí nějaké výstupy), tak ať ostatní instance na nich můžou pokračovat a myšlenku rozvíjet a nemusí se patlat s tím balastem. Rozhodně tomu moc nepomůžeš, budeš-li se místo toho zabývat jak svou jedinečnou prdel udžíš na téhle točí se kouli co nejdéle.
Bude?Bude, nepochybně. Dokonce některé instance už teď nepochybně po světě kráčejí. Klidně na to vsadím svoje boty (stejně už jsou to staré okopané škrpály).
NepochybněProto má cenu zabývat se tím, jak zajistit aby ubohá आकाश / 나리 / Phùng / Alice nemusela sbírat palivové dříví od úsvitu do soumraku a mohla se místo toho věnovat něčemu na co má talent, ne jak reinkarnovat shilého Einsteina.
Další otázka je, jestli prodlužování života nemůže být součástí vhodné transformace společnosti.Na to ti klidně odpovím: Ne, nemůže!
Zato život existuje jen proto, že organismy se snaží přežít, neustále a co nejdéleTo neni pravda, organismy se snazi se i rozmnozit. Nektere organismy jsou dokonce primo naprogramovany zemrit ihned po rozmnozeni, napr. kudlanka po pareni ukousne sameckovi hlavu. Snazit se prezit co nejdele je jako se snazit o nekonecne vysoky uptime. Samozrejme, zadne meritko toho, co je dlouho, neni; rozhoduje prakticnost. OS casem zacne byt zastaraly a pak je potreba reset. Ja myslim, ze bych se nechtel nechat rozmrazit o 500 let pozdeji. Kdybychom takoveho cloveka rozmrazili dnes, povazovali bychom ho za stredovekeho barbara. Mel by velky problem se vubec nejak integrovat do nasi spolecnosti. Nejspis by skoncil jako muzejni exponat.
Mel by velky problem se vubec nejak integrovat do nasi spolecnosti.Proč by to měl dělat?
Proč by to měl dělat?A co jineho by mel chtit delat? Cela jeho rodina i jeho znami jsou davno po smrti.. Predevsim ale, to rozhodnuti neni jen na nem - je to oboustranny problem.
Cela jeho rodina i jeho znami jsou davno po smrti..Rodina a známí se nějak moc přeceňujou. Jsou spousty lidí, kteří nic takového nemají a přesto si žijí docela spokojeným životem.
Svět je velký a oblasti civilizace ho nepokrývají úplně, takže by si klidně mohl žít po staru a ještě by tam skvěle zapadl.Jaky tedy melo smysl nechat se zmrazit? Ja myslel, ze se to dela prave s ocekavanim, ze moderni technologie vyresi nejaky jeho problem, napriklad zdravotni. Uz z toho duvodu ji musi byt a priori ochoten prijmout. Nedava to smysl. Je to asi jako nekam cestovat, aby jsi mohl dal pokracovat v tom, co delas doma. Pripadne, aby jsi mohl zemrit stejnym zpusobem.
Rodina a známí se nějak moc přeceňujou.Opravdu precenuji? Podle vyzkumu je to to, na co lide nejvic vzpominaji na "smrtelne posteli". Ceho si nejvic vazi nebo lituji. Jak je to "precenene"?
Jenže člověk nebyl nikým navržen, nemá žádnou definovanou funkci (jako ji nemá žádný živý tvor a v podstatě nic ve vesmíru). Určovat u člověka praktičnost nemá žádný smysl.Hou, hou! Brzdi mladej. Tady už se začínáš navážet do mé osobní víry. A víš co říkává Sheldonova máti…
Jenže člověk nebyl nikým navržen, nemá žádnou definovanou funkci (jako ji nemá žádný živý tvor a v podstatě nic ve vesmíru)
Ani trh, mimochodem. Ačkoli si to někteří nepřipouštějí a pletou se.
Jenže člověk nebyl nikým navržen, nemá žádnou definovanou funkciTo se pletes - funkci ma, ale ucel ne. Clovek byl "navrzen" procesem evoluce (slovo navrh je diskutabilni, ale v sirsim smyslu plati), a jeho funkce je definovana prave z hlediska tohoto procesu. Nemluvim o hodnote cloveka pro lidskou spolecnost (to bych si nedovolil), ale prave o tom, co je z pohledu evoluce (jako procesu) praktickym navrhem. Stejne jako evoluce urcila, ze jepice zije jeden den, urcila, ze clovek zije cca. 70 let. Konecny zivot je z mnoha duvodu dobry, stejne jako je dobry obcasny restart OS, defragmentace disku, atd.
má tendenci chápat evoluci jako něco inteligentního, nějaký spravedlivý selektorNic takoveho prece netvrdim. Mne prijde, ze jsi to ty, kdo zastava opacny, extremni nazor. Ze byl clovek zbastlen, s tim souhlasim. Ale neznamena to, ze vyber neprobiha podle vubec zadnych kriterii. Viz. Moje nejoblibenejsi je asi tahle.
Tohle řešení není svaté, naopak, je špatné a časem pravděpodobně dokážeme vymyslet podstatně lepší.O tom pochybuji. Vsechny adaptivni systemy je potreba cas od casu zrestartovat, protoze se v nich hromadi neporadek. Clovek je takovy adaptivni system. Mozna bude mozne jednou prodlouzit dobu, za kterou se clovek restartuje. Ale bude to nejspis znamenat restart jednotek na nizsi urovni (treba postupnou vymenu ruznych organu, vcetne mozku). Takze je otazka, jestli to budeme stale my.
A na druhou stranu za nejakeho vzdelance z roku 1500 by dali historici hodne.Otázkou je, zda by takový vzdělanec z roku 1500 ocenil, kdyby se probudil v roli zvířete v zoo.
IMHO ty první várky zmrazených je potřeba brát spíš jako příspěvek na další výzkum v této oblasti, než jako nějakou velkou šanci na zmrtvýchvstání.
V čem je to o tolik lepší než prostá smrt
Daruje tělo vědě a ještě pošle peníze jako příspěvek na vědu. Mě to přijde mnohem lepší smrt, než kdyby ho prostě spálili a peníze by zmizely v procesu dědického řízení.
Ano, explicitně se sice nikde nehovoří o vědě, ale tak co je to jiného? Oni zkoumají, jak nejlépe tělo uložit a do budoucna chtějí zkoumat, jak je opět bezpečně rozmrazit a možná i oživit. Hromada vědeckého bádání.
V čem je to o tolik lepší než prostá smrt - resp. v čem je ten benefit?No že za sto let budeš žít dál. (pokud budeme věřit, že se to té firmě povede, což mi nepřijde moc pravděpodobné) Cožpak to není zřejmé? Je to stejný benefit jako vyléčit si zápal plic -- budeš žít dál.
Vzhledem k tomu, že křesťanský Bůh má poměrně silné sklony k masovým vraždám ze žárlivosti a zatracuje lidi až do sedmého kolena kvůli ptákovinám (viz Bible, víceméně libovolná část Starého zákona), se ani nedivím, že Hal zvolil jinou cestu.+1
A za toto nekdo utrati penize?Pokud víš, že v brzku umřeš, je lepší to zkusit, než ne. Ta firma slibuje jen to, že tvoje tělo hluboce zmražení uchová, nic víc, nic míň. Sázka na budoucí technologie je lepší, než jistota smrti, ne?
Za mlhavou vidinu toho, ze bude zit jako instance nejake tridy nekde v pameti?Nebo jako mysl v těle, které se nemůže pohnout?
The first is that ALS normally does not affect higher brain functions. I will retain my abilities to think and reason as usual. Even as my body is dying outside, I will remain alive inside.-- Dying Outside Přestože ke konci života mohl hýbat už jen očima a později ani to ne, stejně se nenechal zastavit a přispíval do opensource projektů (skzr eyetracker, který převáděl pohyby očí na text). Život jako softwarová entita mi nepřijde oproti tomu zas tak špatný.
Radeji umrit smiren se svetem a s tim, ze uz je opravdu vsemu konec a ze zivot, ktery jsem zil, stal za to.No, ale tu volbu ti nikdo nebere, ne? Pokud to zvládneš, máš můj respekt.
Sázka na budoucí technologie je lepší, než jistota smrti, ne?Nechápu, jak si může někdo tohle myslet... Jakoby nebylo dost dystopických sci-fi filmů.
Nechápu, jak si může někdo tohle myslet... Jakoby nebylo dost dystopických sci-fi filmů.Čím víc bude dystopických filmů, tím víc bude budoucnost dystopická (alespoň ve filmu).
No, nechat se zmrazit, to je v podstatě pozvánka budoucím vědcům prováděť s tvým tělem všelijaké experimenty, jaké je zrovna napadne. Když se to vezme z tohohle pohledu, tak zůstat mrtvý vlastně vůbec nemusí být tak špatné.To ti jako mrtvému/zmraženému moc vadit nemusí, ne?
Je to iracionální strach z nejhorší možné budoucnosti, bez ohledu na pravděpodobnost situace.Co je na tom iracionálního? Jak můžeš vědět, jaká je pravděpodobnost té špatné verze?
Kdyby se jim podařilo tě u toho "probudit", tak by ti to mohlo vadit docela hodně. Napadá mě hned několik scénářů pro hororové sci-fi...Tahle scéna je na začátku filmu Anatomie, sice je to béčkovej film, ale bál sem se místy hodně.
Pokud víš, že v brzku umřeš, je lepší to zkusit, než ne. Ta firma slibuje jen to, že tvoje tělo hluboce zmražení uchová, nic víc, nic míň. Sázka na budoucí technologie je lepší, než jistota smrti, ne?
A nebylo by lepší se nechat zmrazit dřív, než tě ta nemoc úplně odrovná?
Jinak v zásadě nejsem proti, je to docela zajímavá věc a pokud bych měl dostatek peněz, nechal bych se třeba taky v pokročilém věku zmrazit
A nebylo by lepší se nechat zmrazit dřív, než tě ta nemoc úplně odrovná?Viz diskuze výše, zákon (v americe) to nedovolí.
Ani kdyby tu proceduru začal ten člověk sám? Přinejhorším by to šlo udělat aspoň v mezinárodních vodách, ne?
A za toto nekdo utrati penize? Za mlhavou vidinu toho, ze bude zit jako instance nejake tridy nekde v pameti? Za to, ze si nebude moci uzivat svetskych radosti? Byl by to vubec zivot, nebo jen neco jako celularni automat?Jo, jo. Za to řekněme 90% lidí na planetě s mozkovým potenciálem jaký mají nedělají dobrých deset tisíc let nic jiného než že se dobrovolně intoxikují jedem kdy jen můžou a v podstatě se dobrovolně snižují k úrovni celulárního automatu. I když mají celé biologické tělo a jsou normálně zdraví. A pak mají strach že budou běžet jako instance nějaké třídy někde v paměti… taky dobrý.
běžet jako instance nějaké třídy někde v paměti
Což by ale z tvého pohledu nebylo pokračování života – ty by sis myslel, že jsi umřel – a tvůj virtualizovaný klon v té paměti by byla jen simulace pro tvoje okolí, aby měla pocit, že žiješ dál.
Což by ale z tvého pohledu nebylo pokračování životaTo je jen úhel pohledu. Myslím se to jmenuje problém spojitého vědomí nebo tak nějak. Když večer zaspíš a ráno se vzbudíš, tak jak víš že si to ty a neběží jen tvoje další instance se stejnou pamětí? Stejně jako když umřeš a převtělíš se. Jak budeš vědět že si to ty a ne nějaká jiná instance když už tu pamět mít nebudeš? Resp. dle jakých markantů tě bude možné identifikovat jako jedinečnou osobu (teda krom PGP klíče)?
Tohle je pekny filozoficky problem.Dej se na některé ze světových náboženství a problém přestane být.
což je přece špatně, takhle si hrát na Boha!Znova v tom nevidím nic špatného. Stačí vytáhnout deset příkladů kdy si člověk na Boha hrál a jak to dopadlo. Nemyslím si že tentokráte to bude o moc lepší než minule.
a v podstatě se dobrovolně snižují k úrovni celulárního automatuA bez omamných látek snad nejsou celulární automat?
Nemyslím si, že by to byla víra. Je to spíš něco jako pascalova sázka - prostě proč to nezkusit, když nemáš co ztratit.
Záleží kolik máš peněz a kolik máš dětí (případně jiných blízkých), kterým bys majetek odkázal.
Záleží kolik máš peněz a kolik máš dětí (případně jiných blízkých), kterým bys majetek odkázal.Nebo kolik máš bitcoinů, aby ti 100 000 dolarů sem, nebo tam mohlo být jedno, že.
Tak jsem to myslel – pokud má někdo tolik peněz, že zbude na slušné dědictví i na tenhle experiment, tak proč ne
Zmrazit sa po smrti ? Pochopim pred smrtou ale po ?Viz to co odkazoval Max. Americká legislativa to nedovolí ještě za živa, resp. by se to asi bralo jako usmrcení. Z technického hlediska to nejspíš bude jedno, jde o to zachovat mozek a procedura začíná okamžitě poté, co je člověk prohlášen za mrtvého.
Preco nezomriet normalne ako kazdy naokolo...No a proč jo? Všichni umírají, on je technicky a legálně taky po smrti. Na rozdíl od všech ostatních má sice malou, ale nenulovou šanci ještě něco zažít.
Pokud vím, tak v USA se prohlašuje za mrtvého tehdy, když dojde k mozkové smrti, tedy když už je mozek nenávratně poškozen.Ne poškozen, ale když se zastaví aktivita mozku. Imho to ale bude platit i v případě, kdy se zastaví například srdce na pár minut. Co si tak pamatuju z lekce první pomoci v autoškole, mozek bez kyslíku přežije minuty, někdy i déle jak 10 minut, ale pak už je skoro jistota, že budou problémy. Ta firma to má zmáknuté, není to úplná banda amatérů, takže hned začínají chladit a pumpovat chemikálie, které předejdou některým problémům, viz to co linkoval Max v prvním příspěvku.
Ze to maji zmaknute tvrdi oni. Za par let se muzeme smat jak to delali blbe a nevratne ty tela poskodili.No a? Nikomu neslibují jistotu dalšího života, jen možnost, že třeba v budoucnu si s tím technologie poradí. A když ne, tak už jsou stejně mrtví.
Kdysi i nekde probleskla zprava ze jim nekteri trochu roztáli.Imho ne této firmě (píše na webu, že se to stalo ostatním, ale jim nikdy ne).
Imho ne této firmě (píše na webu, že se to stalo ostatním, ale jim nikdy ne).Welcome to the world of tomorrow!
jde o to zachovat mozekK čemu? To je jako vzít RAMku, vytáhnout ji od přívodu šťávy a pak ji zmrazit. Bez neuralní aktivity je to jen prázdná struktura, ne?
nejen ze by nekdo musel v budoucnu vynalezt lek na jejich nemoc
Tohle mi není právě moc jasné – jedna věc je totiž vynalézt lék na jejich nemoc (což je asi jen otázka času), ale druhá věc je, jak oživit člověka, který už jednou umřel. Tzn. bylo by potřeba nejen odstranit tu nemoc, ale i škody, které napáchala + znovu nastartovat systém.
Tohle mi není právě moc jasné – jedna věc je totiž vynalézt lék na jejich nemoc (což je asi jen otázka času), ale druhá věc je, jak oživit člověka, který už jednou umřel. Tzn. bylo by potřeba nejen odstranit tu nemoc, ale i škody, které napáchala + znovu nastartovat systém.Proto jsem psal o sw konstruktech, coz je imho podstatne pravdepodobnejsi, nez ze nekdo bude neboztiky altruisticky ozivovat na biologicke bazi. Rekonstruovat mysl z uchovaneho media (mozku) muze byt jednoho dne relativne nenarocne, jak po strance technicke, tak financni.
Jenže to už nebude ten původní člověk, jeho vědomí – z jeho pohledu to bude konec – a na ten konec nesouvisle naváže jiná entita. Takže to bude spíš služba pro okolí toho člověka, než věčný život pro něj. To už vyjde nastejno, když si pořídí a vychová děti nebo když napíše knihu, software atd. a v tom přežije jeho odkaz, jeho myšlenky, názory…
To už vyjde nastejno, když si pořídí a vychová děti nebo když napíše knihu, software atd. a v tom přežije jeho odkaz, jeho myšlenky, názory…Vida, pochopil. Teda až na ty děcka. Protože ony jak na sviňu vždycky dělají přesný opak toho co si rodič přeje ať se snaží programovat sebevíc.
Ehm? Jak tedy definuješ mysl člověka? Já mozek považuji za "zadrátovaný algoritmus do nějakého hw -- zadrátování onoho HW svým způsobem kóduje onen program a změna onoho programu je současně změnou hw". V mozku jsou miliardy neuronů a biliony synapsí a jejich propojení definuje to, čemu říkáme mysl. Tedy, pokud by v budoucnu nějaký přístroj dokázal okopírovat ono propojení do nějakého náhradního mozku (dnes se algoritmy "drátují" do FPGA, ten náhradní mozek by samozřejmě musel umět měnit sám sebe, navazovat nové synapse a rušit staré apod), okopírovat by tak mysl onoho člověka a ten by žil dál.Rekonstruovat mysl z uchovaneho media (mozku) muze byt jednoho dne relativne nenarocneJenže to už nebude ten původní člověk, jeho vědomí
A co když mozek všech lidí je stejný HW
Není. Růst synapsí a propojování neuronů není můj výmysl a ani můj objev (škoda no). To už se ví hodně dlouho.
Člověk si zaplatil zmrazení a rozmrazení, ale nikdo ho nerozmrazí, protože je lidí dostA já věřím že i rozmrazí a třeba i uploadnou. Ale furt mi v tom chybí nějaký význam. Proč by tohle chtěl někdo dobrovolně podstoupit? Jinak se obávám, že si to popsal přesně. Budou se mrazit všelijací staří rozbití páprdové, které by bylo lepší nechat shnít na věky. Ostatně bohudík, že Stalina vytáhli z toho ethanolového nálevu a zakopali pod zem, protože jinak vím přesně jak by to dopadlo.
Proč by tohle chtěl někdo dobrovolně podstoupit?Přijde mi to prostě jako prodloužení života. Když jsem měl zápal plic, neumřel jsem, ale vzal jsem si penicilin. Když mi odejde mozek, pořídím si náhradní. Kdyby tady ta technologie už byla, přišlo by mi to jako zajímavý nápad. Takhle je to drahá spekulace.
Ehm? Jak tedy definuješ mysl člověka?
Tady se právě liší pohledy zvenku (ostatních lidí) a zevnitř (vědomí sebe sama). Při pohledu zvenku ten okopírovaný člověk žije dál (dokonce i třeba v několika instancích), ale při pohledu zevnitř zemře a neví o tom, že jeho kopie žije někde dál – nebo i kdyby to věděl (řekli by mu to před smrtí), on na ni nenaváže, je to jiná nesouvisející instance (byť s nahranou výchozí RAMkou tak, aby v ní bylo zhruba to, co v té umírající).
Na druhou stranu: něco je i na tom, co psal Grunt o tom usínání – když usínáš, tak nevíš, jestli se ještě probudíš a jestli to, co se probudí, budeš ty, nebo tvoje kopie (která při pohledu zvenku vypadá přesně jako ty) a tvoje současné vědomí na ni nenaváže a přes noc někam odletí/zmizí/zemře. Což se při pohledu zvenku bude jevit stejně a těžko se rozliší, o který případ jde.
Nicméně mozek pracuje i ve spánku, takže tady ta spojitost je – na rozdíl od klonování obsahu mozku a spouštění jeho kopie někde jinde.
Nicméně mozek pracuje i ve spánku, takže tady ta spojitost jeNo problem. Jsou známy dlouhé případy klinické smrt či probuzení z vegetativního stavu (ale jak se při tom postižený cítí se mě neptej). Co tam máš dál?
ale při pohledu zevnitř zemře a neví o tomNo tohle mi přijde jako velmi silné tvrzení. Pokud bych si vypůjčil analogii, tak pokud počítač uspím na disk, tak po probuzení ta "session" volně pokračuje dál s tím, že ten OS ví, že byl nějakou dobu uspán. Na druhou stranu, pokud během toho uspání kompletně změním HW (ale tak, aby to fungovalo) a překopíruju disk (kde je mimo jiné i ta informace pro S2D), tak se ten OS probudí do zcela jiného počítače (hw), ale neví o tom (pokud si neukládá a hlavně nekontroluje jedinečné identifikátory komponent). Ovšem i v tomto případě ta "session" volně pokračuje dál. A totéž bych viděl v případě dokonalé kopie mozku. Pokud by někdo uměl dokonale okopírovat stav mozku a rozběhnout ho jinde, tak by ten člověk prostě pokračoval dál. Asi by vědět, že vstupoval do nějakého kopírovacího zařízení apod. a těch pokračování by mohlo být i víc. Takže ta "session" by se forkla do několika s tím, že každá z nich by byla rovnoceným pokračováním té původní. Tedy z tohoto pohledu v tom nevidím problém. Problém je samozřejmně technický a trochu mi to připadá jako Laplaceův démon (kde díky kvantovým jevům asi nikdy nebudeme schopní zaznamenat a reprodukovat přesnou pozici a vektory rychlosti všech částic, nehledě na jejich šílený počet).
Takže ta "session" by se forkla do několika s tím, že každá z nich by byla rovnoceným pokračováním té původní.
Ale ta původní by skončila, nenavazovala by plynule na nějakou další. Když uděláš S2D, tak ten systém taky neví, jestli ho kdy probudíš – pro něj to je prostě vypnutí systému a odevzdání kontroly – s tím, že těsně před „smrtí“ si někdo okopíroval jeho RAMku a může ho případně obnovit – ale jestli to udělá 0×, 1× nebo třeba 10× to už neví – projde si procesem vypnutí (smrti) a pak už to nemá pod kontrolou. Možná se obsah jeho RAMky/mysli někam nahraje a spustí a možná taky ne.
C +-------------B (klon žije dál) | A-----------+-------------A (původní umře)
Z pohledu vnějšího pozorovatele C ta entita žije dál, i když je to teď B místo A, ale vypadá a chová se stejně.
Z pohledu B je to taky celkem spojité (třeba s krátkým spánkem nebo drobným výpadkem paměti), dokonce si i o sobě myslí, že je A, neví, že je klonem.
Ale z pohledu A ten život skončil.
Chápu, že z vnějšího pohledu i z pohledu toho přeživšího klonu to vypadá, že život A normálně pokračuje dál a že odumření toho původního A, té původní duše nás vlastně nemusí trápit a vlastně ani nemáme jak prokázat rozdíl. Ale přesto tak nějak cítím, že tu ten rozdíl je (pokračování klonu vs. prodloužení života té původní duše).
And they are told: 'Wen considered the nature of time and understood that the universe is, instant by instant, recreated anew. Therefore, he understood, there is in truth no past, only a memory of the past. Blink your eyes, and the world you see next did not exist when you closed them. Therefore, he said, the only appropriate state of the mind is surprise. The only appropriate state of the heart is joy. The sky you see now, you have never seen before. The perfect moment is now. Be glad of it.'
Thief of Time
že ztráta těchto vzpomínek zase tolik škody nenadělá.Výborně. Pak se vracím ke své otázce: Co tě teda definuje jako jedinečnou a neopakovatelnou osobu když paměť to není? Počet děr do řiti?
BTW: Je to zajímavé, že i vyznavačí ateismu vyznávají více odnoží ateismu. Jsem myslel že když už nic tak aspoň ten ateismus bude unifikovaný.
Ale udělat dostatečně přesný sken mozku je IMHO principielně vyloučeno. Heisenbergův princip neurčitosti tomu spolehlivě zabráníNa základě čeho tvrdíš, že na funkci jednotlivých neuronů se přímo podílí kvantové jevy a že je není možné simulovat bez nich?
Navíc mozek je tak složitá struktura že i zcela nepatrný rozdíl výchozích podmínek fungování povede velmi rychle jinam u originálu a kopie.Zde by bylo dobré nějak definovat, jestli to "někam jinam" bude vadit, protože jsou lidé, kteří přežili když jim někdo prostřelil mozek skrz na skrz a po patřičné rekonvalescenci dál vedli prakticky stejný život, jako předtím.
Do funkce neuronů kvantové jevy zasahují určitě a nejspíš můžou ovlivnit výpočet, když bude "na hraně".No jo, ale má to vliv? S tímhle přístupem by bylo možné prohlásit, že nejde zkonstruovat kopie ničeho, což je jistě pravda, protože kvantové stavy. Ve skutečnosti to ale skoro nikdy není potřeba.
Simulovat neurony nejspíše půjde, ale bude to jen aproximace, neboť simulátor jako počítač operuje s integery.Co když budou použity neuročipy například na memristorové technologii?
Podobně s náhodnými čísly nebo volnými asociacemi vůbec… nic se negeneruje, pouze se sáhne do bufferu, kde už je něco nachystáno.Jestliže v tom bufferu je šum, tak nevidím problém. A šum tam klidně být může...
V bufferu jsou vzpomínky a recentní vjemy dotyčného. Ta data jsou náhodná leda bez kontextu.wat? Na základě čeho tohle všechno tvrdíš?
Ten kdo šel točit kolem s obálkama první byl nadšen a ten co šel točit poslední seděl naprosto zoufalý, protože „nemohl ovlivnit svůj osud“. Přitom šanci na získání bytu měli všichni 25% bez ohledu na pořadí.Díváš se na to špatně, jen z hlediska výsledku, ne procesu. Sám píšeš, že byl zoufalý, protože nemohl ovlivnit svůj osud. Na tom není nic iracionálního, ani problematického. Z hlediska statistiky sice měl stejnou šanci, ale přišel o možnost volby, i když to byla volba slepá.
nevěřím že bych se tomu ubránilJá moc nechápu čemu se bránit. V jednom případě máš možnost volby, v dalším ne. Který z nich si vybereš? Přijde mi zcela racionální chtít možnost volby, i když to není zrovna volba informovaná.
... čoveče, jak tak čtu tvoje komentáře, tvoje definice racionality musí být opravdu zajímaváJá žádnou definici racionality nemám, aspoň zatím. Ale pokud mají tři lidi možnost zvolit si z několika papírků v klobouku, tak mi přijde racionální, že se ten poslední vzteká, že tu možnost nemá. Nejde tu o pravděpodobnost, ale o možnost volby. Kdyby všem třem bylo vylosováno někým jiným (strojem ala sazka třeba), tak je to jedno, ale takhle.. Nejde jen o ten pocit, ale i o to, že jeden z těch papírků může být třeba nějak poznačený (například vrypem, který není vidět, ale jde nahmatat).![]()
Nejde jen o ten pocit, ale i o to, že jeden z těch papírků může být třeba nějak poznačený (například vrypem, který není vidět, ale jde nahmatat).Pak by to ale bylo neplatné losování. Pokud se papíry losují skutečně náhodně, neexistuje racionální důvod jít první, protože žádnou volbu nemáš.
Pak by to ale bylo neplatné losování. Pokud se papíry losují skutečně náhodně, neexistuje racionální důvod jít první, protože žádnou volbu nemáš.To je lež. Volbu máš, jen neovlivňuje výsledek pravděpodobnosti. Je to jako s ruskou ruletou, kde rozdíl mezi tím, jestli si bubínkem zatočíš ty, nebo někdo jiný definuje rozdíl mezi vraždou a sebevraždou, i když spoušť jsi zmáčkl v obou případech sám.
Volbu máš, jen neovlivňuje výsledek pravděpodobnosti.Ie. nemáš volbu.
Je to jako s ruskou ruletou, kde rozdíl mezi tím, jestli si bubínkem zatočíš ty, nebo někdo jiný definuje rozdíl mezi vraždou a sebevraždou, i když spoušť jsi zmáčkl v obou případech sám.Wat. Jestli to je vražda nebo sebevražda závisí na tom, jestli jsi do toho šel ze své iniciativy, nebo z donucení někoho jinýho. S tím, kdo dodal energii náhodnému generátoru to nemá nic společného.
I kdybych tam seděl ve čtvrté pozici já, podvědomně bych byl nervózníno, jestli to není taky o tom, že ten co si vylosoval už ví, jak na tom je, zatímco ostatní trápí spíše strach z neznáma než z omezené volby ...
/dev/random
. Člověk je imho lepším zdrojem náhody, než to může vypadat na prvná pohled...
Lidé, když mají generovat náhodná čísla od 1 do 10, obvykle říkají 7 a při rozsahu 1 až 20 číslo 17.zajímavé, já na tuto otázku obvykle říkám pí nebo é, a spousta lidí okolo říká trojku (což je totéž zaokrouhleně) - tedy aspoň můj dojem, statistiku si nevedu
Z jiného konce. Jak pravděpodobné je, že by někoho bez jakéhokoliv matematického vzdělání napadlo π nebo e?Jestliže neznají π nebo e tak asi moc ne. Což mi přijde v pořádku.
A ještě jinak. Lidé, když mají generovat náhodná čísla od 1 do 10, obvykle říkají 7 a při rozsahu 1 až 20 číslo 17. (To je tuším z Randomness and induction from streaks: "Gambler's fallacy" versus "hot hand". Jde v principu o bias.)Tohle už zní jako mnohem lepší argument.
Tohle už zní jako mnohem lepší argument.
Který je ovšem irelevantní ke kontextu zbytku diskuze.
Podobně s náhodnými čísly nebo volnými asociacemi vůbec… nic se negeneruje, pouze se sáhne do bufferu, kde už je něco nachystáno.Takže nikdo není schopen plácnout jiné číslo než které má uloženo někde v buferu z minulosti ?
Zde by bylo dobré nějak definovat, jestli to "někam jinam" bude vadit, protože jsou lidé, kteří přežili když jim někdo prostřelil mozek skrz na skrz a po patřičné rekonvalescenci dál vedli prakticky stejný život, jako předtím.Aspoň co se paměti týče, tak ta není uložena na jednom místě nýbrž jedna vzpomínka je rozložena na několika místech v mozku a tak není vůbec jednoduché ji lokalizovat. A je to právě z toho důvodu, že když ti projde hlavou kulka tak část vzpomínky může být poškozena ale pokud ji chceš dostat z hlavy jako celek, musíš ji vyloupnout z několika míst. Je to mimo jiné metoda která se používá při přenosu MPEGu přes nějaké fyzické médium. Skoro jako kdyby ty potvory co nosíme na hlavě někdo z MPEGu navrhoval Z toho usuzuju, že i k jiným fyzikálním chybám bude mozek tolerantnější.
Pochopim pred smrtou ale po ?Já ani to. Proč se někdo nechá dobrovolně zmrazit?
:-/
Umele prodluzovat zivot tak, jak se to deje napriklad v nasem socialistickem zdravotnictvi, je spatne a neprirozene.Počkat, tím myslíš jako jakékoli léčení?
To vsak neplati u naseho socialistickeho zdravotnictvi, protoze to je financovano z penez danoveho poplatnika.Naše zdravotnictví mi zaplatí zmražení?
Prirozeny vyber zde neni zbytecne.Zřejmě sis stále ještě nezjistil, co to ten přirozený výběr je
"Přirozená délka života" se během vývoje lidstva několikrát měnila, 30 (opice) hop nahoru na 60 (lovci a sběrači), hop dolů na 40 (zemědělci), pak opět 60 (města), pak dolů na 50 (středověk, mory), až po 80 (dnes).To je vycucané z prstu, nebo to má nějaký vzdálený reálný základ? Pro začátek, co je vůbec přirozená délka života a podle jaké metodiky se počítá? Kde bereš 60 let pro pravěkkého člověka?
U těch zemědělců i lovcosběračů mi obojí připadá hodně posunuté vzhůru, ale ten rozdíl není překvapivý.Rozdíl dvaceti let ve prospěch lovců mi překvapivý připadá a data sčítání lovců a sběračů bych docela rád viděl :D.
pak by se do středověku neměly počítat ty mory+1
Soudím, že rozhodně měly, protože to byla neoddělitelná součást tehdejšího prostředí, stejně jako dnes dejme tomu McDonalds (i když jeho efekty jsou IMO sporné) a znečištění. Člověk nenatáhne bačkory sám od sebe, vždycky lze najít konkrétní selhání, které vedlo k zániku organismu. Pokoušet se izolovat "interní" od externího znamená dostat nesmyslná čísla a krom toho to neumíme. U řady chorob, které byly považovány za interní a bez vnější příčiny, se nyní vážně uvažuje o tom, že je způsobují konkrétní viry (herpes a Epstein-Barr jsou horkými kandidáty). Kromě toho, i když izolujeme specificky případy, kdy člověk zakukal, protože mu selhal konkrétní subsystém na základě opotřebení nebo náhodné chyby, co je na tom přirozeného? To taky není žádný limit nastavený moudrou vyšší bytostí, to je prostě slabé místo, kde to prasklo, v některých případech regulérní bug (například vznik vícečetného myelomu je dán obyčejným, prašivým race condition bugem při kopírování DNA v dospívajících B-lymfocyt progenitorech). Nebo obyčejná náhoda (nejrůznější aneurysmata). Proč by tohle měl být základ pro určení, jakého věku by se člověk "měl" dožít, to mi hlava nebere.pak by se do středověku neměly počítat ty mory+1
Skoda. RIP. Clovek by si mel vsak uzivat behem zivota, po smrti nic neni (patrne). Smrt je prirozenou soucasti zivota, takze nechat se zmrazit a doufat, ze mne v budoucnu nekdo ozivi, je zcestne. Umele prodluzovat zivot tak, jak se to deje napriklad v nasem socialistickem zdravotnictvi, je spatne a neprirozene. Pokud vsak ono zmrazeni pomohlo tomu cloveku odejit v miru a pokud si to zaplatil z vlastnich penez, tak proc ne, je to jeho vec. To vsak neplati u naseho socialistickeho zdravotnictvi, protoze to je financovano z penez danoveho poplatnika.Vtipné, jak se tváříš že chceš něco říct a přitom jen sofistikovaně spamuješ politickou agitkou. Dostal jsi se do módu, kdy funguješ jako inverzní verze politruka tebou nenáviděného režimu.
Od ceho buh vynalezl tlacitko (funkci) "Blokovat"? Pokud ti me prispevky vadi, necti je. Jednoduche a efektivni.Mě nevadí tvé příspěvky (ostatně, o pár vláken výš s tebou diskuzuji), ale to že musíš cpát politiku i tam, kde nemá moc co dělat, takovým tím stylem z novinek. Utopil se malý kluk? To je hrůza, kdyby se dal k ODS, tak se mu to určitě nestalo, protože ČSSD krade. Já jsem libertarián až místy anarcho-kapitalista, ale tohle mě prostě leze krkem.
Na druhou stranu veci jako verejne zakazky, verejne socialisticke zdravotnictvi a skolstvi, atd. mne privadeji k silenstvi.Možná by za to stálo navštívit psychiatra (klidně řádně kapitalistického) a nechat si předepsat nějaké ty prášky a terapii.
U toho zdravotnictví je problém v tom nesouladu – zatímco strana nabídky (výroba léků, vybavení, platy) funguje na čistě kapitalistickém principu, strana poptávky funguje v podstatě pořád na socialistickém principu (každému podle jeho potřeb, každý podle svých možností – viz výše „pojištění“ odvozená od příjmů).
soucasna filosofie zdravotniho pojisteni ... predpoklada, ze clovek s vysim prijmem je nemocnejsi nez clovek s nizsimehm, asi mi něco uniklo, ale o takovém předpokladu jsem v souvislosti s filosofií zdravotního pojištění v ČR nikdy neslyšel ...?
Tak proč se tomu říká pojištění? Výše pojistného se odvíjí od pravděpodobnosti a výše rizika – tzn. když platíš vyšší pojistné, tak by se u tebe logicky mělo předpokládat, že budeš častěji nemocný nebo že budeš trpět nemocemi, které je drahé léčit.
Např. u pojištění do zahraničí budu platit méně, když se budu procházet se psem po venkově, než když se budu potápět v moři nebo sjíždět na snowboardu hory – protože se předpokládá, že při těchto sportech se mi spíš může stát úraz než při procházce.
Tak proč se tomu říká pojištění?hm, to je asi jako proč se bramborám říká brambory?
Výše pojistného se odvíjí od pravděpodobnosti a výše rizika – tzn. když platíš vyšší pojistné, tak by se u tebe logicky mělo předpokládat, že budeš častěji nemocný nebo že budeš trpět nemocemi, které je drahé léčit.to ovšem na moji otázku neodpovídá, resp. mohu to posunout dále, kde se vzal ten předpoklad, že se výše příspěvku odvíjí od výše rizika, o tom jsem v souvislosti se zdravotním pojištěním v ČR také ještě neslyšel ...? jinak co se týče jiných pojištění, máš krásný příklad s tím potápěním, ale mě by zajímala třeba ta statistika, podle které mám čtyřikrát větší riziko ve Phedře než v Ochcáfce, tam bych třeba také měl jisté pochybnosti o platnosti toho předpokladu ...
Pravý Odin má plnovous!
Nejenom Odin, ale hlavně jeho vyznavači si zakládali na dlouhých vlasech a vousech. Dokonce dlouhým pačesům a vousiskům přisuzuvali magickou
a posvátnou sílu. Ostříhání bylo v dobách Odinových považováno za potupu. Do Valhally se nedostaneš hladce oholený a ostříhaný, to chce aspoň
svébský uzel, a zemřít s mečem v ruce nebo v boji se ti taky asi nepovede, máš to nějaký pomotaný, Odine!
Naopak si myslim, ze minimalisticky a zakony omezeny stat ma smysl.A z čeho se takový stát platí? Jestli z násilím vybíraných daní, tak nejsi o nic lepší než ti, proti kterým se vyhrazuješ.
2 hearts in a shared circulatory systemWow tomu říkám založní zdroj :-O.
No, někteří jdou i tak daleko, že jsou pro dobrovolně placené daně.
(...) po smrti nic neni (patrne).Z čeho konkrétně je to patrné?
Clovek by si mel vsak uzivat behem zivota, po smrti nic neni (patrne).Ale je. A ser si karmu i nadále jako doposud a uvidíš co…
Akorat jeste donutit pribuzne zby za vas platili rocni maintanance, aby se na vas nevyprdnuli.U téhle společnosti se žádný maintanance neplatí, platíš jen (vysoký) vstupní poplatek.
Vsude kde jsem narazil na cenu pisou 75tis za zmrazeni a rozmrazeni plus 100dolaru rocni poplatek.To teda nevím co jsi četl. Tady to mají docela jasně: http://www.alcor.org/BecomeMember/scheduleA.html a tady: http://www.alcor.org/AboutAlcor/patientcaretrustfund.html
In the early days of cryonics, patient storage was paid for by periodic payments from still-living relatives. This system simply did not work, and resulted in the loss of a number of patients – but never at Alcor. At Alcor, patient storage costs are paid from the Patient Care Trust. This conservative funding arrangement is designed to cover the cost of patient storage solely from the income from the Trust, thereby assuring that such funding will continue indefinitely into the future.
After my story on Finney’s life and work, bitcoiners donated 25 bitcoins to Finney and his family, a sum that’s worth close to $12,500 today. Initially, Fran Finney tells me, the family intended to spend that money to buy Finney a new computer interface that would use an electromyographic (EMG) switch to read electric signals from surface muscle, allowing him to better control his voice and writing software. But the interface was incompatible with the few muscles Finney still controlled, leaving him locked in a body that increasingly prevented him from communicating at all.Ok, ale tenhle to měl opravdu zmáknuté.
Povazuju to minimalne v soucasnem stavu bez jedineho uspesneho a dolozitelneho experimentu za blahovost a vyhozene penize. To uz jsou daleko realnejsi objevy v oblasti obnovy a rejuvenace bunecnych struktur. Myslim ze i tady o tom psal Bluebear.
Cryonics is the science of using ultra-cold temperature to preserve human life with the intent of restoring good health when technology becomes available to do so.a z Alcor's mission
3. Eventually restore to health and reintegrate into society all patients in Alcor's care.Davaji prislib "probuzeni" z kryospanku - IMHO to nejpodstatnejsi co pritahuje zajem klientu. Bez nabizeni tehle nadeje by ochodni model postradal klicovy prvek.
O morálnosti lze samozřejmě vést spory, jenže nalijme si čistého vína: kdyby člověk viděl budoucnost a své naděje na cokoliv zcela podle pravdy, zešílel by.To je moc hezká relativizace morálky.