abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 04:55 | Nová verze

    OpenJS Foundation, oficiální projekt konsorcia Linux Foundation, oznámila vydání verze 22 otevřeného multiplatformního prostředí pro vývoj a běh síťových aplikací napsaných v JavaScriptu Node.js (Wikipedie). V říjnu se verze 22 stane novou aktivní LTS verzí. Podpora je plánována do dubna 2027.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:22 | Nová verze

    Byla vydána verze 8.2 open source virtualizační platformy Proxmox VE (Proxmox Virtual Environment, Wikipedie) založené na Debianu. Přehled novinek v poznámkách k vydání a v informačním videu. Zdůrazněn je průvodce migrací hostů z VMware ESXi do Proxmoxu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:11 | Nová verze

    R (Wikipedie), programovací jazyk a prostředí určené pro statistickou analýzu dat a jejich grafické zobrazení, bylo vydáno ve verzi 4.4.0. Její kódové jméno je Puppy Cup.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 22:44 | IT novinky

    IBM kupuje společnost HashiCorp (Terraform, Packer, Vault, Boundary, Consul, Nomad, Waypoint, Vagrant, …) za 6,4 miliardy dolarů, tj. 35 dolarů za akcii.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 15:55 | Nová verze

    Byl vydán TrueNAS SCALE 24.04 “Dragonfish”. Přehled novinek této open source storage platformy postavené na Debianu v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:44 | IT novinky

    Oznámeny byly nové Raspberry Pi Compute Module 4S. Vedle původní 1 GB varianty jsou nově k dispozici také varianty s 2 GB, 4 GB a 8 GB paměti. Compute Modules 4S mají na rozdíl od Compute Module 4 tvar a velikost Compute Module 3+ a předchozích. Lze tak provést snadný upgrade.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:44 | Nová verze

    Po roce vývoje od vydání verze 1.24.0 byla vydána nová stabilní verze 1.26.0 webového serveru a reverzní proxy nginx (Wikipedie). Nová verze přináší řadu novinek. Podrobný přehled v souboru CHANGES-1.26.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:33 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 6.2 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Přehled změn v příslušném seznamu. Tor Browser byl povýšen na verzi 13.0.14.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 30.0.0 frameworku pro vývoj multiplatformních desktopových aplikací pomocí JavaScriptu, HTML a CSS Electron (Wikipedie, GitHub). Chromium bylo aktualizováno na verzi 124.0.6367.49, V8 na verzi 12.4 a Node.js na verzi 20.11.1. Electron byl původně vyvíjen pro editor Atom pod názvem Atom Shell. Dnes je na Electronu postavena celá řada dalších aplikací.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 04:11 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 9.0.0 otevřeného emulátoru procesorů a virtualizačního nástroje QEMU (Wikipedie). Přispělo 220 vývojářů. Provedeno bylo více než 2 700 commitů. Přehled úprav a nových vlastností v seznamu změn.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    KDE Plasma 6
     (72%)
     (9%)
     (2%)
     (17%)
    Celkem 732 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník


    Vložit další komentář
    Aleshus avatar 6.4.2007 22:55 Aleshus | skóre: 7
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    áááááááááááá první :D no první byl bohužel pascal.. ale fakt bohužel byla to podle mého názoru stráta času :(
    zde je patička..
    Aleshus avatar 6.4.2007 22:56 Aleshus | skóre: 7
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    *ztráta ;)
    zde je patička..
    6.4.2007 22:58 damiandch
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    No ja by som ani nepovedal... Pascal sa uci doteraz na skolach na pochopenie algorimizacie. Co je by som povedal dost dolezite pri programovani.
    Aleshus avatar 6.4.2007 23:02 Aleshus | skóre: 7
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    no nevím pocit že dokážu něco sám vymyslet jsem získal až při studiu C.. a i dnes, když po mě ve škole chcou, abych napsal něco v pascalu, tak spíš přemýšlím jak ty omezení obejít než abych přemýšlel nad algoritmem..
    zde je patička..
    AraxoN avatar 6.4.2007 23:09 AraxoN | skóre: 47 | blog: slon_v_porcelane | Košice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    To preto, že programuješ do jazyka, nie pomocou jazyka. Ak to myslíš s programovaním vážne, tak raz za ten Pascal možno ešte budeš ďakovať.
    Aleshus avatar 7.4.2007 00:31 Aleshus | skóre: 7
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    nn myslím že ta omezenost je zde opravdu patrná.. nemluvím o object pascalu kde je to už lepší ale pořád je to pascal.. a navíc musíte psát mnohem více různých klíčových slov (then v ifu atd..) které sice kod trochu zprehledni, ale pro programatora je to spise na obtiz..
    zde je patička..
    AraxoN avatar 7.4.2007 01:11 AraxoN | skóre: 47 | blog: slon_v_porcelane | Košice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?

    Aby nedošlo k omylu - v Pascale neprogramujem už pekných pár rokov. Ale prešiel som ním, a rozhodne to nepovažujem za premrhaný čas. Najhoršie čo sa môže človeku prihodiť je obmedzenosť. Vybuduje si sám okolo seba steny, a potom cez ne nevidí. Časom prestane vnímať aj tie steny.

    Programátor samotným vyťukávaním zdrojového kódu z klávesnice strávi len zlomok svojho času. Nepísaním then ušetrí zlomok tohto zlomku. Omnoho viac úsilia ušetrí, keď má rozhľad, dobre si navrhne ďalší postup a namiesto chaotického tápania ide rovno správnym smerom.

    mkoubik avatar 9.4.2007 12:38 mkoubik | skóre: 5 | blog: lorem_ipsum | Praha 8 - Bohnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    .. a navíc musíte psát mnohem více různých klíčových slov (then v ifu atd..) které sice kod trochu zprehledni, ale pro programatora je to spise na obtiz..
    Právě proto se pascal používá pro výuku programování. Výsledný program totiž vypadá jako jedna dlouhá anglická věta, což může začátečníkům dost pomoct s pochopením jazyka (pascalu a později bez problémů jakéhokoliv jiného).

    S tou přehledností je to trochu horší - třeba takový python je podle mě přehlednější i bez všech těch then, begin, end středník, end tečka.
    9.4.2007 20:57 Martin Doucha | skóre: 23 | blog: Yet another blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Ehm, programuje se pomocí C, ale programuje se do Pascalu. Spousta syntaktických konstrukcí Pascalu je prostě příliš omezená na řešení složitějších problémů. Například for cyklus, neexistence implicitního přetypování a dokonce i obyčejné čtení vstupu! Pokud například z textu "123abc" chcete přečíst "123" jako integer a "abc" jako string, musíte si to podle normy Pascalu rozparsovat sám! Pascal totiž neumí oddělit čísla od řetězců, pokud mezi nimi nejsou bílé znaky!

    Ano, dokážu v Pascalu napsat vše, co dokážu napsat v C, ale bude mi to trvat minimálně 3x déle a budu u toho hodně nadávat. Nejraději mám jazyky, které pochopí, co po nich chci, a nekecají mi do toho, jak je to zapsané, pokud nedělám opravdu velké čuňárny. Tedy C, Perl a jim podobné.
    6.4.2007 23:25 ZeXx86 | skóre: 19 | blog: ZeXx86 blog | Orlová
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Basic :-) Ale az u C/C++ rikam, ze programuji,
    ZeX/OS - http://zexos.org
    7.4.2007 17:14 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Docela zajímavý jev. Většina lidí začínala na BASICu, ale obecně se nadává na Pascal. Zajímalo by mě, čím to může být ...
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    7.4.2007 18:34 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Patří to k bontonu. Na Pascal, Javu a MySQL se prostě musí nadávat, aby člověk předvedl, jak tomu rozumí…
    7.4.2007 20:23 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    No já nevím, možná jsem naivní, ale myslím, že za těmi výtkami něco může být ;-)

    Teda pochopil bych, kdyby tu bylo nadávačů na Basic stejně, jako na Pascal, ale takto to Wirth těžce prohrává.

    Já bych si tipl na dva důvody. a) Nostalgie, s Basicem začínala většina lidí ve velmi mladém věku, kdežto s Pascalem později. b) Nikdo nepokládá Basic za skutečný programovací jazyk :-D
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    7.4.2007 20:42 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Nevím, jak moc je ukecanost Pascalu (např. begin/end místo { a }) jeho důležitou vlastností, od které si Wirth něco sliboval, a nakolik to je něco nepodstatného, co by Wirth klidně změnil, kdyby Pascal navrhoval znovu. Ale myslím, že je to vlastně jediná podstatná výtka vůči Pascalu. A ze své zkušenosti můžu říct, že pokud člověk píše jen nebo převážně v Pascalu, tak mu tahle ukecanost nevadí. Když ale začne psát víc v C-like jazycích a občas si k Pascalu odskočí, jdou ty začátky/konce bloků a komentáře a středníky pěkně na nervy :-)

    Na tom b) určitě něco bude, a přidal bych ještě jeden důvod – asi málokdo napsal v (Q)Basicu něco většího, a pokud ano, byl asi Basic jedinou dostupnou možností, takže opět není proč nadávat.
    8.4.2007 21:50 Jiri | skóre: 3
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Kdysi jsem v ramci jedne semestralky psal prekladac pro jazyk, jehoz syntax vychazela z Pascalu, ale ta slova begin a end byla nahrazena zavorkami jako v C. A vynoril se puvodne necekany problem se stredniky. V cecku je strednik povinny po kazdem prikazu. V Pascalu nikoli, strednik jen oddelovac prikazu. Ve vysledku slozitejsi, ale prelozitelny, kod byl dost neprirozenou zmeti zavorek a stredniku.

    Takze ta ukecanost jazyka ma i sve vnitrni opodstatneni (nerikam, ze je to tak nejlepsi). Mne osobne na Cecku vadi prilisna volnost. Spousta veci jde napsat velmi prasacky a Cecko k tomu programatora primo vybizi. Pro cloveka, ktery kod pak cte, je to pohroma. Dohodnute konvence mohou pomoct, ale stejne je spousta kodu v praxi dost spatne citelna. Na programovani se mi zatim nejvic libilo C# (uz mene se mi libilo runtime prostredi, ale to je jina vec). Java je taky vcelku pekna.
    AraxoN avatar 8.4.2007 22:09 AraxoN | skóre: 47 | blog: slon_v_porcelane | Košice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?

    Čert nech vezme bodkočiarky a begin-end. Naozaj podstatná odlišnosť a dôvod prečo je IMHO lepšie sa učiť programovať pomocou pascalu než C je modulárnosť cez unity s jasne definovanými rozhraniami. Include v C je síce mocný nástroj, ale je príliš benevolentný, a je veľmi pravdepodobné, že autori jazyka ho nezamýšľali v takom duchu, ako sa používa.

    To, plus ďalšie vychytávky, ako napríklad: = vs. ==, | vs. ||, smerníky, neexistenciu typu boolean, zameniteľnosť poľa a smerníku, volanie odkazom, podivný for, struct a typedef, a ďalšie C-éčkove záludnosti - to sú dôvody prečo by sa začiatočníci mali C-éčku vyhnúť.

    10.4.2007 10:07 Jiri | skóre: 3
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    S tim vsim souhlasim. Psal jsem pouze o jedne veci, a to, ze ukecanost Pascalu ma sve vnitrni duvody.
    7.4.2007 20:31 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Mám takový pocit, že tahle stížnost patří zase k bontonu druhé strany. :-D :-D A jak říká Michal, ony by se důvody našly.
    7.4.2007 20:56 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Všimněte si, jak ten první komentář vypadá: „hrůza, ztráta času“. Počet argumentů 0. Teprve dál v diskuzi se začnou nějaké objevovat – a to vlastně jen „ukecanost“ a nějaká blíže nedefinovaná „omezení“. Přitom Pascal byl zamýšlen jako jazyk pro výuku programování, takže je jasné, že bude zaměřen spíš na snadné použití základních věcí, než na to, aby v něm šlo relativně snadno udělat vše. Taky nikoho nenapadne říkat „to je hrozné co se v té škole učíme za angličtinu, podívejte, jakou angličtinu používal Shakespeare, to by se mělo učit“.

    Myslíte, že by někdo napsal vážně míněný komentář
    No první bylo bohužel C. Ale fakt bohužel, byla to podle mého názoru ztráta času :(
    To by nikoho nenapadlo, každý by tam dopsal nějaké argumenty. Ale když jde o Pascal, je to něco jiného – tam přece každý ví, že Pascal je hrůza, to není potřeba rozvádět. Tak bych očekával, že když se na ty důvody zeptám, vysype autor takového komentáře deset pádných důvodů z rukávu. Ale skutek utek'. A přitom ty důvody by se našly :-)
    7.4.2007 22:17 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?

    Pro mě osobně je Pascal fuj možná tak proto, že se zalekl upward funarg problému a tudíž je s ním mnohem méně legrace, než s jazyky, co UFP hrdě čelí pomocí osamostatněných bindingů nezávislých na zásobníku. :-) Jinak je Pascal podle mě docela pěkný, i když z něj na hony smrdí to, že je to jen jednoduchý jazyk navržený s ohledem na rychlou kompilaci a rychlý výsledný kód. Nicméně pro tyhle účely máme v Unixu už Cčko. :-)<-p>

    A angličtina? Shakespeare? A co tohle, není to hezčí? :-)

    "Ich was in one sumere dale,
    in one suthe diyhele hale,
    iherde ich holde grete tale
    an hule and one niyhtingale.
    That plait was stif & starc & strong..."

    9.4.2007 16:09 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Kdyby jenom upward funarg, ale k čemu je mi takové procedure? Učit programátory používat procedury šílené. Takové myšlení vede na věci, jako třeba v Pythonu
    >>> print range(5).remove(0)
    None
    
    Přitom rozumný jazyk v tomto případě vrátil self, aby se dalo napsat
    >>> print range(5).remove(0).reverse()
    [4, 3, 2, 1, 0]
    
    Ovšem toho si holt člověk naučený na procedury ani nevšimne ...
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    Marián Kyral avatar 8.4.2007 12:42 Marián Kyral | skóre: 29 | blog: Sem_Tam | Frýdek-Místek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Já jsem začínal na ZX Basicu, pak assembler Z80 a až potom Pascal na škole. No a skočil jsem u Céčka. Takže to bude asi tím ;-)
    8.4.2007 15:42 #Tom | skóre: 32 | blog: Inspirace, aneb co jsem kde vyhrabal
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Taky radši nadávám na Pascal, protože v BASICu jsem programoval jen velmi málo na ZX Spectru, přece jenom mi bylo pár roků a moc rozumu jsem na to ještě neměl. :-) A pak jsem poznal x86 a Turbo Pascal. Potom asembler a nakonec jsem si zamiloval Céčko. :-)
    8.4.2007 16:45 bk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Asi proto, že Pascal, narozdíl od Basicu, je člověku vnucován na různých vzdělávacích institucích.
    8.4.2007 19:43 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Pokud je vnucován jako jediný programovací jazyk, ve kterém má člověk psát do konce života, pak je to problém. Pokud je vnucován jako jednoduchý jazyk, ve kterém je možné se docela snadno naučit algoritmizaci, pak je to OK. Když člověk jednou pochopí jak uvažovat o psaní programu, nezáleží už tolik na tom, v jakém jazyku zrovna píše, a pak se může věnovat i pokročilejším věcem, jako jsou objekty, ukazatele apod.
    8.4.2007 22:03 bk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    K napsani jednoducheho algoritmu nebo nauceni se prace se zakladnimi konstrukcemi programovacich jazyku Pascal vyhovuje.

    Nicmene na MFF po nas chteli, abychom v Pascalu a Object Pascalu napsali cely projekt. Pri takove praci jsem 80 % casu venoval zjistovani, jak obejit ruzna omezeni jazyka. A to nebylo to moc zabavne a o prinosnosti taky pochybuji. Mozna jsou to zkusenosti, jako tyto, ktere v nekterych jedincich formuji extremne kriticky vztah k Pascalu.
    Martin Stiborský avatar 6.4.2007 23:09 Martin Stiborský | skóre: 26 | blog: Stibiho bláboly | Opava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    PHP to tehdy bylo .. si pamatuju jak jsem se kdysi ptal úplně na nějakou základní věc na fóru a oni na mě s konstruktory a OOP .. těžké to bylo, těžké ...
    Kvík ..
    19.3.2008 17:47 Martin Sadový [SodaE]
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    PHP to tehdy bylo .. si pamatuju jak jsem se kdysi ptal úplně na nějakou základní věc na fóru a oni na mě s konstruktory a OOP .. těžké to bylo, těžké ...
    No když se ale člověk to naučí tak to ví , ja s php začínal v 10letech :) a tet je mi 14 a vím dost*

    A když už se můžu opřít do Pascalu , tak jak jsem asi 1měsic chodil do kroužku tak to byla hrůza...
    vencour avatar 6.4.2007 23:40 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?

    Jo, ZX Spectrum ... prostě basic.

    Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
    7.4.2007 02:18 Ritchie | skóre: 27 | blog: Ritchie's | Berlin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Nejčastěji jsem programoval na Didaktiku Gamma, ale osahal jsem si i další osmibity. Nezapomenutelné z BASICu je číslování řádků a příkazy GOTO a GOSUB. Následně jsem se je musel odnaučit v zájmu procedurálního programování v Pascalu na 286. Já snad ještě Didaktik Gamma opráším, připojím k televizoru Merkur a zkusím si něco jednoduchého naprogramovat, jestli to ještě dokážu. ;-)
    8.4.2007 21:53 Jiri | skóre: 3
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    GOSUB byl zajimavy v tom, ze skok do podprogramu mohl byt prakticky kamkoli, hlavne na konci muselo byt RETURN. Takze jeden RETURN mohl slouzit pro spoustu ruznych GOSUB. Nekdy se to dalo vyuzit k opravdu vypecenym hackum.
    7.4.2007 19:02 Roman Schulz | skóre: 8 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    jé, s basicem jsem taky začínal, už jsem na to úplně zapoměl. Ale tehdy to byl commodore64 :-)
    David Watzke avatar 6.4.2007 23:57 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Bash :-), jestli se dá nazvat programovacím jazykem.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    7.4.2007 14:21 assa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    daa
    saly avatar 7.4.2007 00:09 saly | skóre: 22 | blog: odi_et_amo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    První jazyk? PHP ... S PHP jsem začínal v mých 11 a již 3tím rokem jsem mu věrný a pořád objevuji nové a úžasné vlastnosti tohoto jazyka(ostatně i jiných web technologií) ... Ikdyž abych uznal, tak díky Delphi jsem pochopil teprve alespoň trochu OOP(ne že bych v něm byl přeborník) a to vlastně bylo jediné, v čem mi Delphi prospělo. S PHP jsem začínal a bude mě provázet asi do konce života ...
    7.4.2007 22:07 JoHnY
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Neboj to prejde, ne uplne, ale z vetsi casti urcite :)) Jednou 2x ti nejaka vec v PHP preroste puvodni navrh a potom zjistits proc je potreba nejakej vetsi kalibr.

    PHP je uzasnej nastroj pro jednoduchy nebo hodne jednoucelovy veci. Redakcak no problemo, ale ve chvili kdy stupen interakce uzivatele s aplikaci vzroste nad nejakou uroven je Konec. Potom uz je jedno co se s aplikaci dela a vzdycky z toho vyleze zrudnost. Ziju s PHP skoro 6 let(5 vazne ;-)) nicmene se posledni rok snazim najit nejakou robustni nahradu. Z duvodu krasnosti bych nejradci sahnul po railsech a ruby, ale Java a jeji 100 a 1 MVC framework zase skytaj mnohem vetsi sanci na poradny zamestnani.
    7.4.2007 23:59 Eregon | skóre: 22 | blog: Eregonovy_vymysly | Všudezdejší
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Se mi zda, ze nadavani na PHP je podobny folklor, jako nadavani na Pascal, zvlast cast
    ... ve chvili kdy stupen interakce uzivatele s aplikaci vzroste nad nejakou uroven je Konec. Potom uz je jedno co se s aplikaci dela a vzdycky z toho vyleze zrudnost. ...
    Ono to dost souvisi s kvalitou pocatecniho navrhu. Kazdy projekt, kdyz nejak vyrazne preleze puvodni navrh (ktery se vetsinou zanedbava, protoze na tom projektu "prece nic neni"), se stava zrudnosti, v kazdem jazyce.

    Ted treba pracuju na projektu, o kterem jsem na zacatku pocital, ze jeho realizace zabere nanejvys sest mesicu. Nastesti jsem nepodcenil pocatecni navrh - prakticky pul roku jsem si daval dohromady, co od toho vlastne cekam a chci, zkusenosti s tim systemem, co chci vysledkem nahradit, ale i to, jake programatorske metody a nastroje povedou k cili nejlepe. Ze sesti mesicu (ve kterych byla i silna rezerva pro strycka Prihodu) se staly uz skoro dva roky neustale prace, po kterych se blizim k moznosti nasadit to misto puvodniho systemu, z planovanych komponent projektu se vyklubaly prakticky samostatne projekty a v metrikach kodu se objevuji mnohem vetsi cisla, nez jsem myslel, ze kdy dokazu sam vyprodukovat.

    Cele je to napsane v PHP, a zrudnost to rozhodne neni, i diky tomu, ze to cele stoji na objektovem programovani a dalsich modernich postupech, ktere PHP umi, jen je nevynucuje. Po dvou letech uz jsem samozrejme narazil na par veci, u kterych jsem predtim neco nedomyslel (pripadne jsem to promyslel az moc :-) ), zadna z tech nedomyslenosti ale neni systemoveho charakteru.

    Tim samozrejme netvrdim, ze PHP je nejaka jedina spravna volba, ma i sve stinne stranky (treba nektere veci kolem jeho vyvoje) a v jinych jazycich jdou stejne veci samozrejme taky, v urcitych pripadech jiste i efektivneji.

    Chci jen rict, ze u nej plati to same, co u ostatnich jazyku - pri spravnem pouziti ho muzes s uspechem pouzit na obrovsky projekt, stejne jako pri spatnem se muzes zaseknout i v tom nejjednodussim skolnim cviceni. Stejne tak u kazdeho jazyka existuji ukoly primo pro nej urcene a ukoly, ktere v nem sice resit jdou, ale bude to nocni mura, pri cemz vubec nezalezi na rozsahu projektu.

    Takze bych prosil min FUDu a vic argumentu ;-)
    ~ w w w w (oo)   [oo] w w w w ~
    AraxoN avatar 8.4.2007 00:45 AraxoN | skóre: 47 | blog: slon_v_porcelane | Košice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    PHP trpí aj tým, že väčšina dobrých programátorov ide k niečomu inému (za čo dostanú zaplatené viac - Java, .NET, ...) a na miesta PHP programátorov potom ostanú len samé lamy bez vzdelania, bez praxe, a bez programátorského ducha. Výsledný kód je priam strašný, čo podporuje negatívnu spätnú väzbu, špirála sa točí ďalej, a všetkých schopných programátorov to vypľuvne preč, lebo si nechcú povesť pošpiniť nálepkou "PHP". Každý schopný PHP programátor má moju hlbokú úctu, pretože to je ozajstná rarita. Bohužiaľ.
    8.4.2007 19:33 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Takze bych prosil min FUDu a vic argumentu ;-)
    V případě PHP dává druhé straně většinu argumentů přímo release team tohoto jazyka :-(
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    8.4.2007 19:54 Eregon | skóre: 22 | blog: Eregonovy_vymysly | Všudezdejší
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    V případě PHP dává druhé straně většinu argumentů přímo release team tohoto jazyka :-(
    S tim bych i souhlasil, ostatne jsem psal, ze zvlast kolem jeho vyvoje jsou veci, ktere se mi nelibi, zpetnou (ne)kompatibilitou pocinaje a projevy vyvojoveho tymu konce - krasnym dokladem o tom je asi blog Stefana Essera (i kdyz i jeho je nutne brat s rezervou).

    Ale caste prudke zmeny nebo arogance vyvojaru prece nejsou argumentem pro tvrzeni, ze pri pokusu realizovat vetsi projekt v PHP vzdy vznikne zrudnost.

    Samozrejme zminene veci muzou byt duvody, proc se nekdo rozhodne PHP na neco nepouzit, ale kdyz uz se pro PHP rozhodne, zalezi zrudnost nebo "cistota" vysledku pouze na jeho programatorskych schopnostech a na tom, jak bude pohodlny a jak moc si bude chtit ruznymi "prasecinkami" zjednodusit praci. S tim cely vyvojovy tym PHP nenadela nic, i kdyby se na hlavu staveli :)
    ~ w w w w (oo)   [oo] w w w w ~
    19.3.2008 17:56 Martin Sadový [SodaE]
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    To si děláš *rdel , PHP není vůbec ale vůbec snadný. Je na něm co učit.

    Je to horký (ve smyslu: fakt dobrý) programovací jazyk :) a je pro mě obdivuhodný

    Ne že jde udělat jen "redakčnák" , to si mislí jen s prominutím tupci , ale jdou v něm udělat programy. Tedy PHP je ve stylu psaní podobné Cčku ale nejde jen k němu přisuzovat web rozhraní.
    7.4.2007 00:26 thingie
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    No tak má-li to být jazyk a ne jen habaďůra na zamaskování strojového kódu, then haskell.
    7.4.2007 00:47 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Nepleteš si programovací jazyky (pro správné muže) a teorii kategorií (pro...ehm, no cement)? :-D
    7.4.2007 00:56 Radek Šlesinger | skóre: 13 | Adamov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    No pro koho? :-)
    7.4.2007 01:13 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Pro pravé ženy! :-D (Viď, Aničko? ;-))
    7.4.2007 01:41 Radek Šlesinger | skóre: 13 | Adamov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Tak to su namydlenej... :-)
    7.4.2007 11:53 thingie
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Ani ne.
    7.4.2007 00:53 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    BASIC, Commodore C-vierundsechszig, ein deutsches Benutzerhandbuch und ein kleiner Junge, der damals sieben jahre alt war. :-D
    xxx avatar 7.4.2007 01:30 xxx | skóre: 42 | blog: Na Kafíčko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Ich glaube, dass ZX Spectrum war besser. :-)
    Please rise for the Futurama theme song.
    7.4.2007 01:46 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Hele, a po čem se že se to koncepčně napůl opičí ARM? Po Z-80, nebo po 6502? :-D
    7.4.2007 12:14 Petr Zelenka | skóre: 24 | Semice/Stuttgart (Sindelfingen)
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Ich glaube, dass ZX Spectrum war besser.

    "...besser war.", himlhergot! ;-)

    A teď si uvědomte, jaký je vztah mezi krychlí a motýlem.
    8.4.2007 18:24 Andrej | skóre: 51 | blog: Republic of Mordor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?

    Nebo bez toho dass, pak by tam mohl být normální slovosled.

    7.4.2007 01:33 botanicus | blog: Botanicusovi povzdechy | Prachatice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Kde je Ruby a Python??? Perl ...

    Ja zacinal Pythonem (dva tydny), pak jsem nasel Ruby a nebylo co resit ... inu, laska na prvni pohled :)
    ... mam chut na jablicka ;)
    Algi avatar 7.4.2007 09:14 Algi | skóre: 1 | blog: Sinner
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Ruby je docela zajímavý jazyk. Ale mě se stejně nejvíc líbí můj první jazyk, Java:) Přijde mi taková přehlednější. Ale z praxe vím, že je to opravdu jen věc vkusu a názoru. Některým přijde hezčí C++.
    I'm a firestarter, twisted firestarter...
    7.4.2007 09:44 *
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    ruby pripadne groovy tam je budoucnost udrzovatelneho kodu.
    7.4.2007 01:46 CyberDragon
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Basic na IQ 151, jo kde jsou ty casy...
    7.4.2007 09:30 XMurder | skóre: 25 | blog: introvert
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    BASIC@Atari800XE, dodnes mám z toho nepříjemné pocity.
    7.4.2007 09:50 petris
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Ja zacinal s basicem na atari 800XL a tak hrozne to zas nebylo :-) I kdyz je pravda, ze se tehdy v basicu casto prechazelo ke strojovemu kodu.
    7.4.2007 11:15 Jarda
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Joo, presne, a to ani nebyl prekladac assembleru a psalo se to rovnou v hexa;) A programovani kopru... ach ta nostalgie;)
    AraxoN avatar 7.4.2007 11:29 AraxoN | skóre: 47 | blog: slon_v_porcelane | Košice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Keby v hexa! Skôr si to pamätám nejak takto: inverzné malé "a", grafický krížik (control + "s"), apostrof, inverzný clear screen (ten už ani netuším ako sa zapisoval - nejak cez Esc + čosi), atď. Proste user-friendly. :-)
    kouby avatar 7.4.2007 09:57 kouby | skóre: 27 | blog: init | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Jako prvni jsem programoval v basicu a byla to nejaka melodie pomoci pc speakeru. Tusim, ze se to te melodii vubec nepodobalo. Chyba byla urcite v tom pc speakeru... ;-)
    That's thirty minutes away. I'll be there in ten.
    7.4.2007 10:23 Milan Hejpetr | skóre: 25 | blog: poznamky | Plzen
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Musel jsem dat Basic, ackoliv paralelne s nim to byl Assembler Z80. Bylo to nekdy v roce 1981 pri skolni praxi na gymnaziu, kde jsem se dostal k jakemusi Robotronu (presne oznaceni si uz nepamatuju).
    7.4.2007 10:26 ikarlos
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Assemblery (8080, 8086-80386) a Fortran

    IMHO C je humus

    ;-)
    7.4.2007 10:31 Pitel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    QBASIC, nebo SGP Baltazar :D
    7.4.2007 11:12 Lukáš Rýdlo | skóre: 18 | blog: Silný kafe | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Konečně anketa, ze které jasně vyplývá, že základem není Pascal ale Basic! Já věděl, že na má slova dojde ;-).
    θηριον ειμι
    7.4.2007 12:09 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    ano, basic skutečně je základní... :P
    8.4.2007 16:24 Lukáš Rýdlo | skóre: 18 | blog: Silný kafe | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Cítím v tom určitou ironii, která se mi nelíbí :-)

    ...BASIC, an acronym for Beginner's All-purpose Symbolic Instruction Code...
    θηριον ειμι
    Karel60 avatar 7.4.2007 11:33 Karel60
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Fortran, Basic a dBase III.
    the.max avatar 7.4.2007 11:48 the.max | skóre: 46 | blog: Smetiště
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Basic G na PMD 85-2 nejdrive v dome deti a mladeze (mozna to byl jeste snad i dum pionyru) a pozdeji po vyrazeni a odpisu jsem ho dostal domu:-) jeste ted ho mam na cestnem miste na dne skrine s pocitacovou historii..:-D
    KERNEL ULTRAS Fan Team || Sabaton - nejlepší učitel dějepisu || Gentoo - dokud nás systemd nerozdělí.
    8.4.2007 18:10 Robo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Taktiez. Na zakladnej skole sme mali par PMDciek. Este by som si mozno spomenul na niektore prikazy skryte pod jednotlivymi F klavesami (aspon myslim, ze tam hore boli F klavesy). Zelena na ciernom pozadi ... pises kod pol dna, aby si si ho parkrat pustil a po vypnuti kompu sa ti vymaze. Ale v skole sme mali aj PP06, co bol vtedy dost brutal stroj. Ach kde su tie casy :))
    AsciiWolf avatar 7.4.2007 11:50 AsciiWolf | skóre: 40 | blog: Blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    HTML :D ale tomu sem se nikdy moc nevěnoval i když je to jediný jazyk co zatím "umím" pokud nepočítám pokusy v bashi a pascalu :) mno,programování moc nedávám,samému se mě to učit nechce a v okolí není nikdo,kdo by mě vysvětlil nějaký lepší jazyk :( takže asi tak...
    Václav 7.4.2007 14:58 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    HTML je programovací jazyk? Tak to asi ne :D
    Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
    Martin Stiborský avatar 7.4.2007 15:32 Martin Stiborský | skóre: 26 | blog: Stibiho bláboly | Opava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    spíš bude značkovací ...
    Kvík ..
    Přemek Vyhnal avatar 7.4.2007 12:01 Přemek Vyhnal | skóre: 24 | blog: Toto není blog! | Dobřichovice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    SGP Baltazar! .-)
    NO RAPTORS!
    7.4.2007 12:04 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Clipper. To bylo něco jako dBase nebo FoxPro, ale překládalo se to do nějakého bajtkódu, který se spolu s interpretem vložil do .exe, takže z toho byla normální spustitelná binárka. To byly časy – instalačka vytvořeného programu na 1 disketu; textové rozhraní kde jaký ovládací prvek si člověk nenaprogramoval, takový neměl; musely se ošetřit fonty a jejich nahrání do VGA, vstup z klávesnice, aby se dalo psát česky…
    7.4.2007 12:17 stefano
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Oh sh..t, klikol som na Pascal a az teraz mi doslo, ze prvy bol Basic na PMD 85.

    Basic -> Pascal -> C++, Python
    Conscript89 avatar 7.4.2007 12:20 Conscript89 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    PHP, sice jsem na nem dost pochopil a nebude pro me asi vetsi problem prejit casem na C/C++ ale dost toho lituju, protoze se me PHP drzi jako kliste i kdyz bych se jej nejradsi zbavil. Delam totiz v PHP za penize a tak se ho jen tak asi nezbavim :(
    I can only show you the door. You're the one that has to walk through it.
    7.4.2007 22:25 JoHnY
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Jsem na tom podobne i kdyz vubec nemam potrebu zacit psat newebovy aplikace. Prave naopak se stale utvrzuju v tom, ze web a databaze bude moje zivotni napln pro pristich 10let(vic nejspi stejne nevydrzim). Jen potrebuju presednou na nejakyho jinyho kone.

    PHP totiz kulha na 4nohy, proto dostalo od verze 5 dalsi 4 aby dokazalo kulhat stejne rychle jako kdyz ostatni kone utikaj :)). Verze 6 amputuje jednu kulhajici nohu a prida dve zdravy. I kdyz zly jazykove tvrdi, ze licha noha bude k nepotrebe :)))
    7.4.2007 12:27 Vít Heřman | skóre: 13
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    No u mě je to skoro uzavřený kruh QuickBasic/PDS -> Pascal -> assembler/strojak 8086 -> C/C++ -> Perl -> PHP -> Bash -> Atari/Commodore/Sinclair/Locomotive/janevimjaky BASIC a assembler Z80 a 6502 ;) Ale uprimne receno, nejvic stejne pouzivam to PHP abych si vydelal na vodu a chleba ;)
    7.4.2007 13:01 Martin | skóre: 10 | blog: Nádraží Perdido
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    BASIC - kdysi dááávno na emulátoru ZX Spectra na tátově počítači :-D Tam jsem udělal svůj první program, který se zeptal na nějaký součet a po zadání správného výsledku uživatele pochválil. Hrdě jsem ho tehdy ukázal mámě, ta se na to podívala, schválně naťukala špatný výsledek a ja tak poprvé zažil, že program nedělal to, co měl :-) Když jsem na to čuměl jak puk, tak se mě zeptala, jestli by to nechtělo ještě nějak ošetřit :-D A od té doby se to se mnou veze :-)
    7.4.2007 13:12 Rozptyl
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Zna nekdo z vas jazyk KAREL? :-)
    7.4.2007 13:23 Boris Dušek | skóre: 22 | blog: everything
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Jj, na něm jsem začínal :-) V páté třídě ZŠ. Dodnes si pamatuju, že takovým závěrečným úkolem bylo "nakreslit" písmena "AB" za sebou na obrazovku 18x18 (nebo 36x36?), kde příkazy byly "otoč vpravo", "otoč vlevo", "krok", "polož značku (obarvi)", a základní podpora pro podmínky a (i podmíněné) cykly. A už tehdy nám vyučující, skvělý pan učitel Vlk, říkal něco ve smyslu: "A ne abyste to všechno zprasili do jedné procedury! Rozdělte si to hezky na podprocedury a z nich to složte". A to bylo v r. 1995/6, když mi bylo 11 :-)
    vim ~/.emacs
    7.4.2007 18:22 Zett | skóre: 14 | blog: Dell_PowerEdge_1800
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Tak na tom jsem taky začínal... :-)
    Infernits avatar 8.4.2007 20:11 Infernits | skóre: 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    :) Taky, taky, ...

    Karel, Pascal, C++, Assembeler,... no a ted uz radeji zadny, protoze vim, ze temer kazda prace by mela patrit profesionalum :o)
    Vojtěch Trefný avatar 7.4.2007 13:13 Vojtěch Trefný | skóre: 24 | blog: Blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Python
    7.4.2007 13:22 Eregon | skóre: 22 | blog: Eregonovy_vymysly | Všudezdejší
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    BASIC v2 na Commodore C64 :) Oproti komusi výše jen s tím rozdílem, že jsem při ruce měl i český stručný přehled možností počítače a jazyka a někoho, kdo mi udělal půlhodinový rychlokurz těch nejzákladnějších příkazů a pravidel. Deutschehandbuch pro mě bylo něco, co jen zabíralo místo ve skříňce (opravdu hodně místa) a čemu jsem opravdu nebyl ve věku skoro šesti let schopen porozumět :)
    ~ w w w w (oo)   [oo] w w w w ~
    7.4.2007 13:50 pupu | skóre: 31
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Fortran na nejakem salovem IMBku. Kdyz se v mistnosti oteplilo nad 25 stupnu, prestaval fungovat. Bude to tak 25 let...
    7.4.2007 13:59 xxx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Karel ;-)

    Dobra, neni to programovaci jazyk, ale byl prvni :-P
    7.4.2007 14:49 abc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    +1
    finc avatar 7.4.2007 14:17 finc | skóre: 8 | blog: Finc | Kolín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Sakryš, mě přijde, že je to tady samej génius. Všichni začali tak od 10 let programovat :) Koukam, ze nekdo i driv. Ja zacal az v 22 letech. Ja jsem zacal s PHP. Ale to neni programovaci, ale skriptovaci jazyk. Takze vlastne Java :)
    Kdo Vam dal pravo ty lidi urazet? A kdo ti dal pravo cumet z okna, ty kr.vo!
    David Watzke avatar 7.4.2007 14:23 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Já začal programovat až na Linuxu, sice ve 14, ale připadám si tu jako (a jak se zdá jsem) největší lama :-D
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    finc avatar 7.4.2007 16:16 finc | skóre: 8 | blog: Finc | Kolín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Uvidis sam, jak ti to pujde. Problem nekterych lidi je v tom, ze po urcitem veku nejsou schopni prijimat zmeny ci ucit se nove veci. Proste se jim uzavre hlava a stagnuji na jednom miste. Pak existuji lide, kteri i v 60 letech jsou schopni se naucit nove veci a byt dobrym programatorem. I kdyz jsou to vsechno extremy, tak to tak bohuzel funguje. Proste nekdo ma a nekdo nema :) I kdyz clovek zacne v 9 neznamena, ze bude dobrej, stejne jako ten, ktery zacne ve 30. Asi tak.

    Na svuj vek jsi dost sikovnej ;)
    Kdo Vam dal pravo ty lidi urazet? A kdo ti dal pravo cumet z okna, ty kr.vo!
    7.4.2007 14:28 Martin | skóre: 10 | blog: Nádraží Perdido
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Odkdy skriptovací jazyk není programovací? ;-)
    Martin Stiborský avatar 7.4.2007 15:35 Martin Stiborský | skóre: 26 | blog: Stibiho bláboly | Opava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    :) no ... mě je občas trochu nevolno z toho, co ještě neumím a kolik jsem toho mohl umět kdybych nedělal zbytečné ptákoviny ...
    Kvík ..
    7.4.2007 18:17 bl4z4 | skóre: 12 | blog: bl4z4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Mno ja jsem zavadil od sveho detstvi o basic a C. Nemuzu rict, ze bych v nic neco naprogramoval. Basic byl uz nepouzitelnej a C pro me bylo nepochopitelny. Kolem 22 roku zivota jsem se sblizil s PHP a v tom pisu doted :-). Myslim, ze je uplne jedno, kdy se s tim zacne, bud to cloveka bavi a rozumi tomu nebo ne. Ted se ucim Python a hodne me zajima Django, pokukuju i po Jave.
    Novinář: "Má podle vás umělá inteligence budoucnost?" A. C. Clarke: "Pevně doufám, že ne jen umělá."
    Václav 7.4.2007 15:06 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Můj první program byl asi v devíti letech

    10 PRINT "Ahoj"

    20 GOTO 10

    - BASIC, C= 64

    A tak dlouho jsem pak otravoval, až mi táta koupil knihu "Jak se domluvíme s počítačem" od Jiřího Fraňka. Doteď jí tu mám na čestném místě :D

    Další programy v BASICu jsem psal na počítači ZX Spectrum +
    Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
    7.4.2007 17:21 MiK3
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    no musim rict ze sem to mel trochu obracene nez asi vetsina lidi. zacinal sem na x86 assembleru :-). pod PC-DOSem na stare 386ce. jako editor sem mel vestavenej editor Norton Commanderu a kompiloval sem to nasm (NetWide assembler). pak sem se naucil Pascal, kterej sme o pul roku pozdejc zacali delat v prvaku na stredni. Behem toho sem delal ruzny skriptovaci jazyky (hlavne PHP). kdyz sem presel na linux zacal sem se ucit Perl a chystam se konecne na C++.
    7.4.2007 18:04 rajcze | skóre: 6 | blog: rajcze | kus od Brna
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    SGP Baltazar :)

    Pak Pascal ve skole, ale nejvic mi stejne dal Python :)
    Rules of Optimization: Rule 1: Don't do it. Rule 2 (for experts only): Don't do it yet.
    m1c4a1 avatar 7.4.2007 18:38 m1c4a1 | skóre: 2 | Kobylnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Tak úplně první byl Basic, když jsem dostal v 9 letech Atari 130XE a neměl jsem k tomu ještě hry. :-) Od něj jsem se propracoval k assembleru, pak ve škole Pascal a pak už to šlo ráz na ráz. C/C++, Java, Prolog, Lisp, Smalltalk, bash, Tcl, Perl, assembler pro x86, nějaký ty procedury v Oracle, PHP (SQL bych za programovací jazyk nepovažoval, stejně tak HTML). Už ani nevím, kolik jich bylo. Ale musím uznat, že se spoustou jazyků jsem napsal jen pár řádků, často jen projekt do školy a tím to haslo.
    freshmouse avatar 7.4.2007 20:57 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    PHP (4) to bylo. Šmudlal jsem si nějakou knihu návštěv, nebo jak jsem tu pakárnu nazval.
    freshmouse avatar 7.4.2007 20:58 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    P.S.: Jsou to tak čtyři roky zpět.
    Max avatar 7.4.2007 21:07 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Na základní škole jsem jel na "Baltazaru", pokud někdo zná :). Je tam takový pěkný kouzelník a ty mu zadáváš ruzný akce jako : jdi dopředu rychlostí x a vyčaruj tohle, on vyčaruje nějaký čtvrecový obrázek atd. Při nstavení rychlosti 9 je tak rychlej, že je neviditelnej, může předměty tak rychle čarovat a nechat je mizet, že se v tom dá udělat jednoduchý panáček v bludišti atd. V plné verzi šly kreslit ty obrázky i ručně a přidávat je do seznamu. nj, to byl jazyk, panečku :D, pak samozřejmě pascal => c => java => c++ a stejně mě to moc nebere :-/ (možná proto, že to neumím a asi i proto, že třeba v céčku nejni ten pěkný kouzelníček :D )
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    7.4.2007 22:10 Xenostellar
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Jo, Baltazar jsem měl taky, ještě tu mam v krabici s instalační neokopírovatelnou disketou :-) a verzí 5 profi, která umí dělat i exáče :-) To byly skvělý časy. Nejlepší je jak to vychvalovali, že to je úplně novej nejlepší způsob programování. Kód se editoval ve tvaru takovejch stromů, vypadalo to skoro jako vývojovej diagram. No zdá se, že se ten způsob moc neuchytil.
    Max avatar 8.4.2007 00:22 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Vzpomínám si, že tenkrát jsme ho s bráchou nedonutili k plnému chodu, protože i když jsme ho měli koupený, tak nám nešel zaregistrovat, bo co :-/
    Zdar Max
    PS:myslíš, že by jsi mohl trochu zawarezit a tu neokopírovatelnou disketu mi zkopírovat třeba do image a poslat mailem? :). Že bych zkusil zavzpomínat a popř. zamáčknout nějakou tu slzu v oku :).
    Kdyby ano, tak mi pošli mail přes můj profil a nějak se domluvíme :)
    PPS: neboj, kdyby jsi souhlasil, tak tvůj čin vemu v pekle na sebe a nechám si naprášit o dávku navíc :)
    Měl jsem sen ... :(
    8.4.2007 01:49 Xenostellar
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    To je trochu problém, protože ona je opravdu neokopírovatelná :-) Neměl bych to řikat, ale už jsem se o to snažil a fakt to nešlo. Uděláš třeba kopii po sektorech, je úplně stejná, ale nefunguje. Nepřišel jsem na to jak to je udělaný. Moh bych ti jí poslat leda poštou a na to si jí zase cenim :-) Mám ale pocit, že na DC jsem něco takovýho zahlíd, takže možná to někdo cracknul :-)
    Max avatar 8.4.2007 02:50 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    AAAA, sakra, tohle jsem čekal :D
    A nezkoušel jsi přesunout nainstalovanou reglou verzi? Nebo asi fakt začnu hledat po DC :(.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    8.4.2007 09:35 Xenostellar
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    No ono to chce tu disketu při spuštění jako klíč, takže by ti to bylo stejně na nic.
    Wan-To avatar 7.4.2007 22:42 Wan-To | skóre: 16 | blog: WanBlog | Čelákovice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    JavaScript rulezz :-D
    7.4.2007 23:51 Dejv | skóre: 37 | blog: Jak ten blog nazvat ... ? | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Dal jsem Basic (Didaktik Gama blahe pameti koupeny v lednu 89), ale pak jsem si uvedomil, ze to vlastne neni pravda, protoze prvni, co jsem programoval uz na konci zakladni skoly v roce 83 byla kalkulacka TI-57 (jeste funguje :-) ). Takze "Jiny" :-D

    Dejv
    Pevně věřím, že zkušenější uživatelé mě s mými nápady usměrní a pošlou tam, kam tyto nápady patří...
    8.4.2007 00:00 PipBoy2000 | skóre: 4 | blog: UglyHacks
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Tak to bol pascal asi v 9 rokoch, krasny jazyk v ktorom program vyzera skor ako novela, dalej...
    pascal -> delphi -> php, javascript -> c/c++
    8.4.2007 09:37 Vít Ožana | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Moje největší věc v BASICU byla oprava (z GOTO na GOSUB) a rozšíření funkčnosti programu pro tvorbu programu pro NC vrtačku. Nejdříve jsem to díky podprogramům srazil na poloviční velikost, a potom natáhl na dvojnásobek kvůli dalším funkcím (např. výstup na děrovačku děrné pásky)

    Původní autor (strojní inženýr) neměl o strukturovaném programování ani páru.

    Jinak samé primitivnosti v Pascalu (větší opsané z BAJTu) a Delphi. Potkal jsem i Clipper. Nejsem programátor.
    8.4.2007 10:42 ondracch | skóre: 19 | blog: Mozková kreč
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Qbasic + ABC, kde vycházel serial o Qbasicu. Teď AVRASM, VHDL a trocha delphi.
    Proč myslíš, že nemůžeš žít jinak? Pořád Tvořím...
    8.4.2007 10:53 ondracch | skóre: 19 | blog: Mozková kreč
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Hlavně se tenkrát muselo na všechno přijít. Anglicky jsem nemluvil, internet v nebohlednu(rok 95), slovo počítač pro 99,9% lidí bylo zaklínadlem a ten počítač s neuvěřitelnou rychlostí 66MHz a 4MB RAM byl vrchol techniky.
    Proč myslíš, že nemůžeš žít jinak? Pořád Tvořím...
    8.4.2007 12:38 ondra
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    První jazyk? Samozřejmě že BASIC na 286 v mých 8 letech :-)
    8.4.2007 14:06 Gyro
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    A co tak PROLOG ? :D
    8.4.2007 16:13 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Hlavně nezapomeň, že by sis chvilku před smrtí měl aspoň trošku zaprogramovat v EPILOGu. ;-)
    9.4.2007 20:26 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    To bude určitě statický jazyk...
    8.4.2007 14:12 miro | skóre: 19 | blog: miro
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Uz ani neviem :)

    Otec ma ucil programovat ako maleho (kreslili sme s bratom obrazky, ucili sme sa pri tom cykly a podmienky...), viem len, ze som presiel koleckom C -> Pascal -> C++ (posledne uz ako samouk).

    Ale nie som si isty, ci uplne na zaciatku nebol este raz Pascal, tak radsej anketu nevyplnam.

    BASIC som vyskusal vramci srandy sam az o niekolko rokov neskor a vrcholom mojho umenia bolo vypipanie melodie nejakej pesnicky, neskor som v nom napisal uz len formatovanie excelovskeho cenniku.
    8.4.2007 14:45 Sislik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?

    no, zacinal jsem Karlem tehdy jeste na pocitacich PMD :)

    pak bylo Logo

    a prvni skutecnej programovaci jazyk byl Pascal ... :)

    no a ted jsem skoncil pred par lety u Javy

    8.4.2007 15:58 zippy
    Rozbalit Rozbalit vše BASIC
    moj prvy programovaci jazyk bol BASIC na Didaktiku M (z 1991) - potom som presiel Pascalom - na ktorom som sa naucil zaklady algoritmickeho myslenia - potom C (dynamicke programovanie) - C++ (objektove) - a teraz sprtam Javu :)
    8.4.2007 18:02 Martyx | skóre: 2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Basic. Doufám že pod to patří Visual basic od Micr*softu. To jsem byl hloupí wind*wsák. Pak HTML atd.
    8.4.2007 19:28 guns | skóre: 4 | blog: marian | Nitra
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Pascal, resp. Borland Pascal

    A som spokojny, lebo nakoniec sa nevenujem vobec programovaniu a vdaka Pascalu sa dokazem zorientovat v zdrojakoch, ci uz php, cecka alebo inych programovacich jazykov ...
    nocturne e moll, ballade F major, ...
    9.4.2007 11:45 igneus
    Rozbalit Rozbalit vše php
    Nejdřív jsem se naučil dělat webovky; pak se mi zachtělo dynamického obsahu a nakonec jsem přišel na to, že mě baví programování. Sedl jsem ke své 286-powered bedýnce a začal programovat v basicu a pascalu.
    9.4.2007 13:28 Majkls
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Začínal jsem taky v Basicu. Pak jsem se začal šťourat v mikrokontrolérech a nakonec skončil u C. Nikdy bych nechtěl psát v pascalu. Jsem poněkud zvyklý na C. Přišel bych o pointerovou aritmetiku, a to by mě mrzelo. Navíc má vůbec pascal struktury? Navíc proč jít proti proudu, když systémová api většiny systémů je v C. Nebudu zastírat, že existují aplikace, kde je C slabé řešení. Viz mistr Fu a 10000 řádků. Ale tam bych pascal taky nepoužil.
    A heslo závěrem: Kdo se bojí pointerů, nesmí do lesa.
    Není umění napsat 10000 řádků, ale napsat na 10 řádků, co by jiný psal na 1000 řádků.
    AraxoN avatar 9.4.2007 13:57 AraxoN | skóre: 47 | blog: slon_v_porcelane | Košice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Pascal samozrejme má aj pointery, aj štruktúry.
    9.4.2007 17:29 srnka
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    No, bolo to Ccko :). Ja som videla nejake vecicky v Basicu a sa mi to pacilo, tak som si povedala, ze sa naucim programovat v nom, ale jeden znamy mi radsej odporucil C. A som rada, ze som si nechala povedat. :) V skole nas potom ucili Pacsal.. dodnes som nezistila jeho vyhodu oproti Ccku...
    9.4.2007 17:46 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    Výhoda? Učitelé se tváří líp, když školní práci v Pascalu dostanou místo v Cčku odevzdanou právě v Pascalu. :-)
    9.4.2007 20:48 Eregon | skóre: 22 | blog: Eregonovy_vymysly | Všudezdejší
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Váš první programovací jazyk?
    dodnes som nezistila jeho vyhodu oproti Ccku...
    To je tim, ze se tezko da rict, ze neco je vyhoda jazyka - vzdycky zalezi na situaci, jestli se dana vlastnost jazyka projevi jako vyhoda nebo nevyhoda.

    C je jazyk nizsi urovne, nez Pascal, z toho plyne mimo jine to, ze pri praci v C musim mnohem vice uvazovat o fyzickem rozmisteni dat v pameti a podobnych zalezitostech, pricemz samozrejme mam nad tim vsim vetsi moc. Naopak Pascal radu techto situaci resi za me, cenou za to je pomalejsi provadeni a vetsi pametove naroky.

    To nejsou ani vyhody, ani nevyhody, ale proste vlastnosti, se kterymi musim pocitat nebo je naopak muzu vyuzit. Kdyz budu predpokladat, ze pro oba jazyky mam stejne dobry prekladac a oba jazyky ovladam stejne dobre, budu se rozhodovat podle sveho cile: kdyz mi pujde o to, aby se parkrat provedl nejaky algoritmus a ja se chci soustredit hlavne na ten algoritmus, pouziju Pascal, ktery se za me postara o veskere alokace pameti a tudiz mam jistotu, ze nebudu muset resit nejake "nevysvetlitelne" neopravnene pristupy do pameti. Naopak kdyz mi pujde o napsani programu, u ktereho mi zalezi na rychlosti vykonani a na minimalni pametove narocnosti, pouziju C - musim ale pri psani programu osetrovat nektere veci navic, tzn. mam moznost udelat chybu na vice mistech, pricemz nektere mohou byt opravdu zakerne.

    Je na kazdem programatorovi, pro co se rozhodne, tak jako tak ale plati, ze prakticky kazda uloha je resitelna libovolnym programovacim jazykem, tzn. kazdemu, co jeho jest a s cim je nejlepsi kamarad.
    ~ w w w w (oo)   [oo] w w w w ~

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.