abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 22:00 | IT novinky

    Společnost OpenAI představila svůj nejnovější AI model GPT-4o (o jako omni, tj. vše). Nově také "vidí" a "slyší". Videoukázky na 𝕏 nebo YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:44 | Zajímavý článek

    Ondřej Filip publikoval reportáž z ceremonie podpisu kořenové zóny DNS. Zhlédnout lze také jeho nedávnou přednášku Jak se podepisuje kořenová zóna Internetu v rámci cyklu Fyzikální čtvrtky FEL ČVUT.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 14:22 | IT novinky

    Společnost BenQ uvádí na trh novou řadu monitorů RD určenou pro programátory. První z nich je RD240Q.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 18
    včera 13:00 | IT novinky

    Byl aktualizován seznam 500 nejvýkonnějších superpočítačů na světě TOP500. Nejvýkonnějším superpočítačem nadále zůstává Frontier od HPE (Cray) s výkonem 1,206 exaFLOPS. Druhá Aurora má oproti loňsku přibližně dvojnásobný počet jader a dvojnásobný výkon: 1,012 exaFLOPS. Novým počítačem v první desítce je na 6. místě Alps. Novým českým počítačem v TOP500 je na 112. místě C24 ve Škoda Auto v Mladé Boleslavi. Ostravská Karolina, GPU

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 10:11 | Nová verze

    GHC (Glasgow Haskell Compiler, Wikipedie), tj. překladač funkcionálního programovacího jazyka Haskell (Wikipedie), byl vydán ve verzi 9.10.1. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 09:22 | Nová verze

    Po 9 týdnech vývoje od vydání Linuxu 6.8 oznámil Linus Torvalds vydání Linuxu 6.9. Přehled novinek a vylepšení na LWN.net: první a druhá polovina začleňovacího okna. Později také na Linux Kernel Newbies.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    11.5. 18:22 | Nová verze

    Byla vydána verze 0.2.0 v Rustu napsaného frameworku Pingora pro vytváření rychlých, spolehlivých a programovatelných síťových systémů. Společnost Cloudflare jej letos v únoru uvolnila pod licencí Apache 2.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    10.5. 19:11 | Nová verze

    Open source RDP (Remote Desktop Protocol) server xrdp (Wikipedie) byl vydán ve verzi 0.10.0. Z novinek je vypíchnuta podpora GFX (Graphic Pipeline Extension). Nová větev řeší také několik bezpečnostních chyb.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 16
    10.5. 04:11 | Nová verze

    Rocky Linux byl vydán v nové stabilní verzi 9.4. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    9.5. 22:22 | Bezpečnostní upozornění

    Dellu byla odcizena databáze zákazníků (jméno, adresa, seznam zakoupených produktů) [Customer Care, Bleeping Computer].

    Ladislav Hagara | Komentářů: 26
    Podle hypotézy Mrtvý Internet mj. tvoří většinu online interakcí boti.
     (72%)
     (6%)
     (10%)
     (11%)
    Celkem 228 hlasů
     Komentářů: 16, poslední dnes 11:05
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek


    Vložit další komentář
    =^..^= AmigaPower® avatar 2.5.2008 16:51 =^..^= AmigaPower® | skóre: 30 | blog: BLB | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    co to je to gymnázium? to je základka nebo střední škola? za mně nic takovýho nebylo...
    2.5.2008 16:52 rastos | skóre: 62 | blog: rastos
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Všeobecná stredná škola s maturitou, ktorej úlohou je pripraviť na štúdium na vysokej škole.
    2.5.2008 17:00 springer | skóre: 10 | blog: engineering
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    odkdy potrebuje manager fyziku a chemii.
    kralovna Alzbeta a Stallmanuv holic diskutuji free software
    2.5.2008 17:12 rastos | skóre: 62 | blog: rastos
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Ja myslím, že odjakživa. Napr. aby vedel čo to spraví sa čelne stretne s protiidúcim autom. Teda pokiaľ nemá vlastného šoféra. Je pravda, že vápno si už sám hasiť nebude a na pokazený vypínač si tiež môže zavolať firmu. Problém skôr vidím v tom, že na jedného manažéra pripadá asi tak 10-20 ľudí, čo sa musia veciam rozumieť.

    Máš pravdu aj ja sa stretávam s ľuďmi, čo sú manageri. Prídu a myslia si, že projekt sa pohne dopredu, keď urobia v poverpointe prezentáciu. Drobné problémy, ako napr. prírodné zákony, ich predsa nemôžu zastaviť. To preto poznám firmu, kde tých manažérov už prišlo a odišlo asi 10 - na tom istom projekte.
    2.5.2008 17:24 springer | skóre: 10 | blog: engineering
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    nechtel bych znit pesimisticky, ale jsem 100% presvedcen, ze vase nazory jsou zcela chybne. Ucebni plan jak jste to prezentoval odpovida presne tomu, co se na zapade uz 20 let praktikuje. Jazyky, jazyky a matika se nejak okeca. Na vysokych se uci, jak se mam prezentovat a jak budu "ridit".

    Nekdo by ocekaval, ze hospodarstvi jako nemecke bude ubytkem technicke inteligence a prirodovedcu trpet. Neni to tak. To reseni je jednoduche. Snizi se kvalita.
    kralovna Alzbeta a Stallmanuv holic diskutuji free software
    2.5.2008 20:21 al-Quaknaa | skóre: 13 | blog: al_quaknaa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež

    nechci ti do toho kecat, manažery tak jak je myslíš ty když na ně narážíš taky nemám rád, ale úlohou gymnázií zdaleka není vychovávat manažery. Já jdu z gymplu na matfyz, dalších pár lidí na IT, hezká řada taky na medicínu, chemii, farmacii a jen pár lidí na VŠE a podnikatelské školy a taky bych neřekl, že ze všech z nich se vyklubou ty "manažerské svině", o kterých mluvíš (v podtextu). (Jen abych zamezil zbytečným válkám - obhajuju gymply, ne manažery ...)

    Saljack avatar 3.5.2008 09:13 Saljack | skóre: 28 | blog: Saljack | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Taky to tak na západě vypadá. Pak jsou na světoznámých univerzitách samí cizinci.
    Sex, Drugs & Rock´n Roll.
    4.5.2008 07:38 Tom.š Ze.le.in | skóre: 21 | blog: tz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    No, pokud jste opravdu ročník 77, tak vám asi rodiče a škola něco zatajili.
    2.5.2008 16:58 springer | skóre: 10 | blog: engineering
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    muj svagr mel maturitu za 16 a dneska je tezky milionar. Pravda, ty ktere okradl to nevidi tak vesele, ale bylo to vse v mezich zakona. V zivote nerozhoduje vzdelani ale znalost tech 3 velkych pismen. Do roku 1989 to byly K,S,C dnes jsou trochu jina.
    kralovna Alzbeta a Stallmanuv holic diskutuji free software
    davida avatar 2.5.2008 17:01 davida | skóre: 13 | blog: Blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Osobne bych to udelal nejak takhle:
    
    predmet	        1. ročník   2. ročník   3. ročník   4. ročník
    slovenčina	   4	       4	   4	       4
    1. cudzí jazyk	   3	       3	   3	       3
    2. cudzí jazyk	   2	       2	   1	       1
    matematika	   4	       4	   4	       4
    fyzika	           2	       2	   2	       2
    
    Ovsem je rozdil gymnazium vs lyceum (ekonomicke/technicke/prirodovedne) taky urcite dite muze navstevovat tridu s rozsirenou vyukou ciziho jazyka nebo matematiky a podle toho se rovnez bude lisit pocet hodin. Tudiz je to podle me absolutni kravina a kazde gymnazium/lyceum/stredni skola by si melo stanovit vlastni pocet hodin a nechat schvalit. Mimochodem tento typ skoly je uz na rozdil od zakladni skoly nepovinny takze kdo by nechtel, samozrejme nemusi navstevovat :-)
    2.5.2008 17:04 Robo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Takze geografiu vyhodili uz nadobro? To je skoda.
    2.5.2008 17:07 Robo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    tak pozeram, ze nevyhodili, len si to neuviedol
    Luboš Doležel (Doli) avatar 2.5.2008 17:06 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Cpát všem chemii, biologii apod. je blbost. Kdyby nám ubrali chemie a biologie ve prospěch volitelných předmětů, ušetřil jsem si několik let opisování a podvádění.
    2.5.2008 17:17 Hrabosh | skóre: 26 | blog: HBlog | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež

    Mě spíš štvala literatura. Učit se nazpamět, co kterej trouba napsal, co ho ovlivnilo a co tím chtěl vyjádřit ... to mi vadilo rozhodne víc, než všechny přírodní vědy dohromady.

    To jsem psal já ... to není bordel, to je modulární!
    2.5.2008 18:38 Jirka | skóre: 36
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Ačkoliv momentálně nejsem velký čtenář (z nedostatku času se dostanu ke čtení netechnické literatury jen málokdy), tak se musím literatury zastat. Matematika je důležitá a její výuku bych naopak ještě rozšířil. Ale čeština/slovenština a literatura jsou neméně důležité disciplíny.

    Nutí totiž k jinému způsobu myšlení, než jen k tomu technickému. Kdo co napsal a co ho přitom ovlivnilo se učí jen kvůli tomu, že vrozená inteligence mnohých studentů, otupělá dnešní hromadnou konzumací zábavy pro masy, by to jinak nepochopila. Všeobecná averze k literatuře se pak projevuje tak, že by student dokonce mohl klesnout v očích spolužáků a proto se ani nepokusí to pochopit (není přeci lama, aby četl výplod kdejakého trouby, že).

    Absence čtení potom způsobuje, že lidé jsou schopni vypotit slova jako "kdiz", "richle", "poslis" a podobné zvrhlosti.
    Xeelee avatar 2.5.2008 18:55 Xeelee | skóre: 9 | blog: Xeeleeho diagnóza | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Já jsem vášnivý čtenář, ale to co se učí ve škole jsem se nikdy nedonutil učit. Kupodivu jsem ani jednou nepropadl. Vždycky to zachránil sloh a gramatika. Za prvé se drtivá většina knih nedá číst, za druhé se to nedá ani poslouchat a za třetí mě to vůbec nezajímá. navíc se to nedá pochopit, když u toho člověk usíná, v horším případě autor neuměl psát a děj přeskakuje ze sklepa na půdu a zpátky (např. Předtucha od Marie Pujmanové). Bavila mě tak starověká literatura (Sumer, Egypt etc.). Pokud studentík nenarazí na přísnou učitelku tak si za celé studium z literatury neodnese vůbec nic. Spíš bych se zaměřil na gramatiku a písemný/ústní projev, protože s tím mají současní studenti obrovské problémy nejen u nás na elektrotechnice.
    Jak by řekl esperantista: „Bonvolu alsendi la pordiston. Laŭŝajne estas rano en mia bideo!“
    2.5.2008 19:17 Jirka | skóre: 36
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Gramatika je záležitostí základní školy a pak cvičení čtením. Ústní projev pak formou samostatných prací, soutěží nebo týmových projektů. Jenomže k těmto věcem potřebují mít nějaký základní rámec. A tento rámec se neustále zužuje.

    Přečíst všechno o čem se učí není samozřejmě v lidských silách. Ale teď je to tak, že se nečte ani to málo.

    Že je hodně knih nudných vím (Na střední jsem četl Vojnu a Mír; u třetího svazku jsem to vzdal. :-)). Ale není to případ všech. Po studentech se toho už tak chce jen velmi málo a i to málo jsou schopni nějak přechcat. Rozhodně to není tak, že by museli přečíst každou knihu každého autora. Ve skutečnosti se po nich chce tak 1 kniha za rok (na humanitních nejspíše víc, ale nikdy jsem na humanitní nebo obecně zaměřenou školu nechodil - tak nevím) a i od toho se ustupuje.

    Jako naprostý vrchol vidím snahu o zrušení domácích úkolů a známek. Že prý to děti stresuje. Já říkám - jen ať je to stresuje, alespoň si zvyknou na tlak, zodpovědnost a samostatnost (v lepším případě na rychle odvedenou týmovou práci před hodinou a improvizaci :-P). Jinak se nám taky může stát, že budeme dětem platit psychoanalytiky, terapeuty a děcka se budou učit, jak najít na internetu Slovensko (resp. Česko).
    2.5.2008 19:32 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    A k čemu mi asi tak kdy bude to, že jsem přečetl nějakou "uměleckou" literaturu o ničem? Hmm, už vím! Učitelka češtiny bude mít radost jaký to jsem skvělý čtenář, ale to je tak všechno.
    Po studentech se toho už tak chce jen velmi málo a i to málo jsou schopni nějak přechcat.
    No super, ale pak jsou tady lidé, kteří mají nějaký svůj vlastní koníček a nemají na něj čas, protože si učitelé vymysleli, že chcou z každé hodiny programování, měření a já nevím čeho vzorový protokol. To jen tak, aby se student nenudil.

    Nesmíme však zapomenout studentovi naložit také nějaké ty projekty, nejlépe z Elektroniky, Automatizace, Měření, Angličtiny a Mikroprocesorové techniky. No a, že by chtěl něco přes prázdniny přeložil, napsat nějaký článek, něco zabalit, nebo naprogramovat. To jsou přece hovadiny, my, učitelé víme co je pro studenty nejlepší.

    Takhle by se asi dalo shrnout tvé uvažování, což?
    2.5.2008 19:59 Jirka | skóre: 36
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Já nejsem učitel. Jsem stále student. Mám za sebou čtyři roky průmyslovky a zatím tři roky VŠ. Měl jsem a mám projektů jak sraček, ještě jsem u toho chodil do hudební školy a koníčky jsem musel odsunout, protože jsem tu střední školu studovat chtěl. Nikdo u nás nikoho nenutí studovat nad rámec ZŠ. SŠ má svoje podmínky, pokud ti nevyhovují, tak běž jinam. Stejně jako v práci a v reálném životě. Nebo myslíš, že někoho bude zajímat, že máš i koníčky? :-)

    Co se týče protokolů, měření, programování a já nevím čeho ... studuješ, tak makej. Taky jsem je měl a nikdy to není tak hrozné, jak to studenti líčí světu. Náš učitel fyziky říkal "Jste chlapi a něco se po Vás chce, tak i kdybyste neměli jít v noci spát, tak to musíte splnit." Je to tvrdé? Fajn. Jestli to nezvládáš tak jdi na lehčí školu.
    A k čemu mi asi tak kdy bude to, že jsem přečetl nějakou "uměleckou" literaturu o ničem? Hmm, už vím! Učitelka češtiny bude mít radost jaký to jsem skvělý čtenář, ale to je tak všechno.
    Tohle je IMHO špatné uvažování. Krásná literatura má svůj smysl. To, že si myslíš, že je o ničem neznamená, že opravdu je o ničem. Na rozdíl od pouhých faktů umí dát větší rozhled, vystihnout i hloubku a obtisknout ji do člověka. Třeba taková Farma zvířat, 1984, Solaris nebo třeba Komu zvoní hrana, Sbohem armádo a další. A platí to i o populárně-naučné literatuře. Profláknutá je třeba Stručná historie času od Hawkinga nebo Makrosvět, mikrosvět a lidská mysl od Penrose.
    2.5.2008 20:12 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Tohle je IMHO špatné uvažování. Krásná literatura má svůj smysl. To, že si myslíš, že je o ničem neznamená, že opravdu je o ničem. Na rozdíl od pouhých faktů umí dát větší rozhled, vystihnout i hloubku a obtisknout ji do člověka. Třeba taková Farma zvířat, 1984, Solaris nebo třeba Komu zvoní hrana, Sbohem armádo a další.
    No vidíš, tak si ji čti a buď rád. Ale nenuť to ostatním, kteří umějí svůj volný čas využít smysluplněji (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7,...)
    A platí to i o populárně-naučné literatuře. Profláknutá je třeba Stručná historie času od Hawkinga nebo Makrosvět, mikrosvět a lidská mysl od Penrose.
    Četl jsem toto:
    George Orwell - Nineteen Eighty-Four (1984)
    Cliff Stoll - The Cuckoo's Egg: Tracking a Spy Through the Maze of
    Computer Espionage (Kukaččí vejce)
    Sylvia Nasar - A Beautiful Mind (Čistá duše)
    Stephen Hawking – Černé díry a budoucnost vesmíru
    William Shakespeare – Romeo a Julie
    
    Až budu mít někdy čas, chystám se přečíst toto:
    Terry Pratchett, Ian Stewart, Jack Cohen – Věda na Zeměploše (The Science of Discworld)
    Terry Pratchett, Ian Stewart, Jack Cohen – Koule - Věda na Zeměploše (The Science of Discworld II: The Globe)
    Terry Pratchett, Ian Stewart, Jack Cohen - The Science of Discworld III: Darwin's Watch
    
    Avšak když jsem toto odevzdal učitelce jako seznam mé středoškolské četby tak to bylo seškrtáno na:
    George Orwell - Nineteen Eighty-Four (1984)
    William Shakespeare – Romeo a Julie
    
    Ale to jsme ještě měli za učitelku Darju, teďka máme novou učitelku Jolanu a ta to nechala takhle. :-) A ano, Romeo a Julie jsem četl jako scénář :D
    2.5.2008 20:19 Jirka | skóre: 36
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Avšak když jsem toto odevzdal učitelce jako seznam mé středoškolské četby tak to bylo seškrtáno na:
    To je problém učitele a školy. Osobně jsem nikdy s ničím co by nebylo zároveň ve školních osnovách problém neměl.

    A nemyslím, že bych nutil. Jen si myslím, že se toho po studentech z literatury nechce vůbec moc a to málo, co zůstalo, by se nemělo rušit. Nikde jsem nepsal, že bych po každém chtěl, aby přečetl tuny knih.
    2.5.2008 20:24 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    A já si myslím, že se toho po nich chce hodně. No vidíš, máme tady spor, každý máme svou pravdu a žádná objektivní pravda v této otázce neexistuje. Takže tohle je mrtvý bod, který nepřekročíme.
    2.5.2008 20:25 Jirka | skóre: 36
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Překročíme to tak, že to nebudeme dále řešit. Tedy stejně jako většinu flejmů na internetu. :-)
    2.5.2008 20:31 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    :-)
    Luboš Doležel (Doli) avatar 2.5.2008 21:01 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Avšak když jsem toto odevzdal učitelce jako seznam mé středoškolské četby tak to bylo seškrtáno na:
    No teda, já tam měl knih 104 ;-) Pak učitelka chtěla, abychom udělali tečky u knih, o kterých by pro nás bylo dobré u maturity mluvit. Udělal jsem tedy tečky u těch knih, co skutečně jsem četl (resp. si je ještě pamatuju) - až na jednu všechny cizojazyčné. Těším se, až se mě bude ptát na skvosty jako I Am America (And So Can You!) :-D
    Heron avatar 2.5.2008 21:11 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    No mě u maturity, co se seznamu četby týče, zachránil učitel matematiky, kterého zaujala kniha První tři minuty (Steven Weinberg). Tuto knihu jsem totiž jako jedinou z toho seznamu četl a tak jsem v rámci otázky literatury hovořil o standardním modelu vesmíru :-D
    Heron avatar 2.5.2008 21:14 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Vědu na Zeměploše vřele doporučuji. Stačí číst pouze 50% knihy (tuším liché kapitoly jsou věděcké, ty druhé navazují na Zeměplochu jako takovou).
    2.5.2008 21:26 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Stačí číst pouze 50% knihy (tuším liché kapitoly jsou věděcké, ty druhé navazují na Zeměplochu jako takovou).
    Děkuji! To je dobré vědět :-)
    2.5.2008 21:28 Chocolate Bear | blog: Chocolate Bear
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Takže ty sudé, říkáš :-D
    THIS IS SPARTA!
    Heron avatar 2.5.2008 21:33 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Speciálně pro tebe, každé prvočíselné :-)
    2.5.2008 20:22 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Co se týče protokolů, měření, programování a já nevím čeho ... studuješ, tak makej. Taky jsem je měl a nikdy to není tak hrozné, jak to studenti líčí světu.
    Jenže já neměl problém s tím ty projekty udělat, ale říkám, že bych tento volný čas dokázal využít MNOHEM smysluplněji, než navrhovat další ze 100 000 stabilizovaných zdrojů. Kreslit vývojový diagram pro zdrojový kód v Assembleru, který má zhruba tak 120 řádků,... To je fakt někdo tak blbý, že potřebuje vývojový diagram na 120 řádkový program v Asm? Takový člověk by ten kód asi fakt číst neměl, mohlo by se mu udělat špatně.
    Hobit avatar 7.5.2008 11:11 Hobit | skóre: 7 | blog: Kdo si hraje, nezlobí
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Neni to mirene na Vas, jen mne to pri cteni napadlo a pod tenhle komentar se to hodi.

    Pokud ocekavas na konci studia glejt, tak oni zas ocekavaji, ze prokazes urcitou miru vstrebani toho co maji v ucebnich osnovach. Takze urcita mira nucene delat, i to co te nezajima, je nutna. Skolu/obor sis zvolil ty. Navic mas moznost ve vhodnych pripadech nabidnout vyucujicimu vlastni tema pro protokoly a studijni prace, kterym se venujes jako konickum. Pokud ti neni vyhoveno, muzes svou snahu/cas minimalizovat, ctyrky (na VS trojky) na prolezani staci. A rodice (pokud te zivi, pokud ne, tim lepe) jiste budou souhlasit, ze ty sam nejlepe vis, jak nalozit ze svym casem na vzdelani. ;o)
    3.5.2008 13:28 stinovlas | skóre: 8 | blog: stinovlas_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Chodím na všeobecné gymnázium a povinnou četbu máme okolo deseti knížek ročně. Z toho tak čtyři vlastní výběr, zbytek napevno. Sám toho ovšem přetu daleko víc, řekl bych tak 2-3 knihy za měsíc. I když teď před maturitou je to méně :-)...

    Ale je pravda, že je smutné co chtějí udělat s matematikou. A vůbec jak se k ní dnešní společnost staví. Jen si to vezměte - bez matematiky by nebyla fyzika (a samozřejmě i naopak - rozvoj fyziky byl jednou ze zásadních hnacích sil rozvoje matematiky). Bez fyziky by nebyla technika a bez techniky by nebyl pokrok. Bez matematiky bychomm neměli žádné počítače, ale třeba ani auta, žárovky, splachovací záchody...

    Opravdu je mi smutno z toho, že se velká část dnešní společnosti dívá na matematiku jako na něco podřadného. A takoví lidé mají bohužel ve svých rukou i hodinové dotace... :-(
    ~stinovlas
    2.5.2008 20:09 JS
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Tak tak. Ja jsem vasnivy ctenar nebyl, ale literaturu jsem taky stravit nemohl. Nastesti jsem mel jazykovy cit, takze znamky vypadaly: Literatura - 5, slohy - 3, diktaty - 1. Coz se pak zprumerovalo na 3, a bylo vymalovano. ;-)

    Zpetne vzato, velka cast literatury co se uci na gymplu je pochybna, zejmena nase narodni obrozeni. A co se tyce psani, to jsem se poradne naucil az na vysoke - jakmile mel clovek potrebu neco sdelit, najednou to slo mnohem lepe.
    2.5.2008 23:11 geckon
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Nemáš pravdu... Taky mám mnohem radši např, matiku než humanitní předměty, ale na SŠ jsem zjistil, že hodně velká část klasické literatury se číst dá a baví měto. Mimoto samozřejmě získáš novou slovní zásobu, zlepšíš si zmiňovaný sloh a naučíš se myslet i jinak, než jen matematicky:)
    2.5.2008 17:16 Chocolate Bear | blog: Chocolate Bear
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Myslím si o tom to, že nebudu číst 37 stran, abych zjistil, proč je ve čtvrtém ročníku pouze 12 hodin a co je v blogu zamlčeno. Proto hodnotím špatné.
    THIS IS SPARTA!
    3.5.2008 03:15 Jirka P
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Protoze je tam 16 hod. volitelnych predmetu. Prectete si 37 stran (jsou to pomalu jediny tabulky v tom cancu, takze to jde "cist" fakt rychle).
    3.5.2008 03:16 Jirka P
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Jeste doplnim pro turbo ctenare: je to str. 25-27
    freshmouse avatar 2.5.2008 17:20 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    V posledním ročníku gymnázia jsem měl (cca): 3x až 4x ČJ, 3x AJ, 3x FJ, 4x Ma, 2x Fy, 2x Dě, 2x Bio, 2x TV a pak určitě ještě něco (např. deskriptiva, angl. konverzace). Do třeťáku včetně jsme měli 2x Che, do druháku včetně 2x Ze a 2x VV, v prváku 1x IVT. Určitě jsem ale na něco zapomněl.

    Přijde mi to celkem vyvážené (na všeob. gymnázium).
    Heron avatar 2.5.2008 18:07 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Hmm, tak přemíra jazyků a zejména mateřského se týká i našich sousedů. Navíc se neučí gramatika (tolik potřebná), ale literatura (navíc formou, která od čtení dokonale odradí). To šlo vidět i při diskusích ohledně povinné maturity z matematiky. Technické znalosti ze základní školy jsou nulové. Technické znalosti z gymnázií ještě horší (není-li to technické lyceum třeba). Dokonce i na elektro-průmyslovce jsme měli v součtu více hodin jazyků než elektroniky.
    Luboš Doležel (Doli) avatar 2.5.2008 18:22 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Cizích bych spíš řekl, že je málo hodin. Nebo by alespoň měli učit jen jeden cizí jazyk a ten by pak studenti uměli pořádně. Teď se učí dva, každý málo a výsledek je tristní.
    Heron avatar 2.5.2008 20:41 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Ono je učení a učení. Já se učil (resp. navštěvoval jsem předmět :-) ) Němčinu vlastně 10 let (základka + střední) a neumím ani slovo (nikdy jsem neuměl). Anglicky mě nikdo nikdy neučil a dneska bezproblémů čtu a dívám se na filmy v originále. Na univerzitě jsem pak AJ prošel stylem start-cíl ;-).

    Takto je to se vším. Musí být motivace se to naučit. Musí být schopný učitel. Na základní škole se snad každému dokonale zhnusí (předmětem Hudební výchova) hudba dnes označovaná jako Vážná či klasická. Tehdy bych nevěřil, že ji dnes budu vyhledávat. Podobným stylem bylo zhnuseno mnoho věcí, ke kterých se mnozí už nikdy nevrátí.

    Jak by tomuto mohlo napomoci zvýšení počtu hodin ... nevím. Pomůže jen smysluplnost daného předmětu a schopný učitel motivující studenty.
    Bluebear avatar 2.5.2008 22:38 Bluebear | skóre: 30 | blog: Bluebearův samožerblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Musí být motivace se to naučit. Musí být schopný učitel. Podobným stylem bylo zhnuseno mnoho věcí, ke kterých se mnozí už nikdy nevrátí. Jak by tomuto mohlo napomoci zvýšení počtu hodin ... nevím. Pomůže jen smysluplnost daného předmětu a schopný učitel motivující studenty.

    Amen. Tesat do kamene.

    Počet hodin opravdu není tak důležitý, motivace je základ - a velkou část motivace zajišťuje učitel. Bohužel, právě v oblasti matematiky je strašně moc špatných učitelů. Oni třeba matematiku na dané úrovni umějí (na úrovni ZŠ, což je, bohužel, velice málo!), ale nerozumějí jí. Jak ji potom mohou někomu vysvětlit? Nanejvýš přednesou malou násobilku, spustí smršť vzorečků, jejichž význam nevysvětlí, protože ho sami nechápou, a nutí žáky, aby se to našprtali zpaměti. Pochopitelně, že pak matematiku všichni nenávidí.

    Kdyby bylo víc učitelů, kteří jsou opravdoví matematici - kteří by ukázali, jak matematika souvisí s lidským myšlením a vnímáním reality, jak umožňuje popsat ty nejjednodušší i nejsložitější děje kolem nás a jaké záhady v ní existují - určitě by se našlo mnohem víc "matematicky nadaných" žáků a ti by pak měli lepší vztah i k ostatním přírodním vědám.
    To mi připomíná, jak jsem si pořídil květináč, že v něm budu mít květinu. Opravdu tam byla, ale potom být přestala...
    2.5.2008 22:54 Martin Böhm | skóre: 17 | blog: Martinův stánek | Je mi to MFFUK
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Nojo, když dost z nich nechce opustit své zahřáté místo v jiné branži, případně na jiné úrovni (vysoké školy)... nebo už učíš? :o)
    5 z 0 přetečení bufferu doporučuje Korespondenční seminář z programování (pro středoškoláky programátory).
    2.5.2008 18:31 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Není přemíra jazyků... Jen toho mateřského. Naopak, cizího jazyka máme moc málo. Tedy dle mého skromného názoru. Navíc bych udělal celé studium více vyprofilované podle toho jak si studenti přejí. Třeba je zbytečné, aby všichni měli biologii, matematiku, fyziku, chemii,... Ať je udělají jako volitelné. Na střední už stejně většina lidí ví kam by chtěla na vysokou, tak ať si to trošku vyprofilují.
    2.5.2008 19:15 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    bych udělal celé studium více vyprofilované
    Na střední už stejně většina lidí ví kam by chtěla na vysokou
    Všeobecné gymnázium se jmenuje všeobecné od toho, že je všeobecné. A je oblíbeným útočištěm lidí, co ještě v posledním ročníku pořádne nevědí, co by chtěli dělat, zato velmi přesně vědí, co je nebaví a co nikdy v životě nebudou potřebovat. Tolik moje skromná zkušenost. Lidi, kteří vědí, co chtějí dělat, už v páté třídě na základní škole, mohou jít na odbornou střední školu (nebo, jako já, na ten gympl, ale pak si nemají co stěžovat).

    Jak je to s všeobecnými předměty na odborných středních školách tedy netuším (ale je možný, že jich bude víc než by bylo zdrávo, a to na úkor těch profilových; když si vzpomenu, jaké problémy měli lidi z průmyslovek v prvním ročníku na univerzitě s matematickou analýzou…).
    Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
    2.5.2008 19:25 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Všeobecné gymnázium se jmenuje všeobecné od toho, že je všeobecné. A je oblíbeným útočištěm lidí, co ještě v posledním ročníku pořádne nevědí, co by chtěli dělat, zato velmi přesně vědí, co je nebaví a co nikdy v životě nebudou potřebovat. Tolik moje skromná zkušenost. Lidi, kteří vědí, co chtějí dělat, už v páté třídě na základní škole, mohou jít na odbornou střední školu (nebo, jako já, na ten gympl, ale pak si nemají co stěžovat).
    No vidíš a já znám zase spoustu lidí, kteří ví kam chtějí jít, ale na specializovanou školu se jim nechce, protože už si zvykli na kolektiv ve třídě, kam odešli z 5. třídy základní školy. To že ty nevíš kam chceš jít ještě nic nedokazuje.

    A to že si své předměty vyprofilují sami přece nic nemění na tom, že se bude jednat o všeobecné studium. Můžou vzniknout kurzy Matematika I, Matematika II,... Které mohou být provozovány paralelně a ten kdo se chce více zaměřit na matematiku si vybere oba a ten kdo si myslí, že by chtěl mít všechno hezky tak akorát si vezme Chemie I, Matematika I, Biologie I,...
    když si vzpomenu, jaké problémy měli lidi z průmyslovek v prvním ročníku na univerzitě s matematickou analýzou…).
    Chtěl si říct jaké problémy měli lidi z gymplů, že? :-) Analýzu jsem doučoval 3 studenty z gymnázia, z průmyslovky ani jednoho.
    2.5.2008 19:39 Jirka | skóre: 36
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Můžou vzniknout kurzy Matematika I, Matematika II,... Které mohou být provozovány paralelně a ten kdo se chce více zaměřit na matematiku si vybere oba a ten kdo si myslí, že by chtěl mít všechno hezky tak akorát si vezme Chemie I, Matematika I, Biologie I,...
    To by bylo super, ale chtělo by to víc učitelů. Víc učitelů by se dalo sehnat, kdyby dostávali více peněz. A když už ty peníze dostanou, tak stejně nebudou mít na pomůcky (třeba středoškolská fyzika by IMHO snesla víc laboratorních prací, v matematice by se zase mohlo využívat počítačů k demonstraci), takže by to chtělo peníze i pro školy. Ale ty nedostanou. Takže se učí tak, jak to situace dovoluje.
    když si vzpomenu, jaké problémy měli lidi z průmyslovek v prvním ročníku na univerzitě s matematickou analýzou…).
    Chtěl si říct jaké problémy měli lidi z gymplů, že? :-) Analýzu jsem doučoval 3 studenty z gymnázia, z průmyslovky ani jednoho.
    Asi tak. :-) V prváku v laboratořích jsem potkal jednoho gympláka, který neuměl ani vážit na laboratorních vahách a absolutně netušil k čemu vlastně je kalorimetr a jak funguje. V dalších pak nevěděl kam zapojit voltmetr a ampérmetr.
    2.5.2008 19:58 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    To že ty nevíš kam chceš jít ještě nic nedokazuje.
    Já jsem ten případ, co to věděl v páté třídě základky a beztak šel na gympl. He?
    Chtěl si říct jaké problémy měli lidi z gymplů, že? :-) Analýzu jsem doučoval 3 studenty z gymnázia, z průmyslovky ani jednoho.
    Ne, chtěl jsem říct lidi z průmyslovek, a taky jsem to řekl. Jo, já jsem zase netušil, co to je hradlo :-) (A asi bych to nedokázal vysvětlit doteď :-) )
    Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
    3.5.2008 10:11 podlesh | skóre: 38 | Freiburg im Breisgau
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Ne, chtěl jsem říct lidi z průmyslovek, a taky jsem to řekl. Jo, já jsem zase netušil, co to je hradlo :-) (A asi bych to nedokázal vysvětlit doteď :-) )
    Ty prostě jen hřešíš na to, že vám v rámci "mezifakultního finančního vyrovnání" zrušili TEA (Teoretická Elektrotechnika pro Aplikované vědy).

    V první řadě však platí: není gympl jako gympl. Na některých měli matematiky dost, ale pokud nějaký chudák přišel z humanitního nebo biologického nižší úrovně, tak měl dost problémy se vším.
    3.5.2008 12:47 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Ty prostě jen hřešíš na to, že vám v rámci "mezifakultního finančního vyrovnání" zrušili TEA (Teoretická Elektrotechnika pro Aplikované vědy).
    To nepopírám. Ale třeba u kolegy Bokra jsem neměl nejmenší problémy, i když jsem zpočátku vůbec netušil, která bije. Inu, potutelný zaostalý formalista :-)
    V první řadě však platí: není gympl jako gympl. Na některých měli matematiky dost, ale pokud nějaký chudák přišel z humanitního nebo biologického nižší úrovně, tak měl dost problémy se vším.
    To je dost dobře možné, já se v těch gymplech zas tak nevyznám. Ale gympl v Krumlově není žádná extra třída a myslím, že všeobecná gymnázia budou vypadat podobně jako to, kterým jsem prošel já. Různá oborová gymnázia na tom určitě budou jinak (btw to chodili na FAV lidi z humanitního nebo biologického gymplu? :-) ).
    Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
    2.5.2008 20:04 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Jo, ještě: my jsme na gymplu i tu specializaci jakous takous měli: od druháku jeden tříletý specializační předmět, od třeťáku jeden dvouletý a ve čtvrťáku jeden roční. Pro všeobecnou školu myslím tak akorát.
    Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
    2.5.2008 23:18 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Chtěl si říct jaké problémy měli lidi z gymplů, že?
    Tak ten byl dobrej... možná jsi narazil na nereprezentativní vzorek, ale statisticky mívají problémy s analýzou průmyslováci...
    Quando omni flunkus moritati
    Bluebear avatar 2.5.2008 23:55 Bluebear | skóre: 30 | blog: Bluebearův samožerblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Na VŠCHT tradičně platí, že absolventi chemické průmyslovky hynou na matematiku a absolventi gymnázií vybuchují v laboratořích.

    A pak jsem tu ještě já, který jsem vybouchl na obojím :-)
    To mi připomíná, jak jsem si pořídil květináč, že v něm budu mít květinu. Opravdu tam byla, ale potom být přestala...
    2.5.2008 18:56 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Pripadá mi to tak, ako keby tie plány robili ľudia, ktorí neznášali prírodné vedy a konečne majú šancu na pomstu svojej stredoškolskej učiteľke. Veď i mnohé celebrity rady bavia spoločnosť svojimi štvorkami z matematiky.
    Zásah.
    Quando omni flunkus moritati
    Jan Drábek avatar 2.5.2008 19:00 Jan Drábek | skóre: 41 | blog: Tartar | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    hmm, ješte, že jsem se nenarodil na Slovensku
    Jaroška:
                                            I. II. III. IV.
    Český jazyk a literatura      1)        3  3    4    4
    Anglický jazyk                2)        4  4    4    4
    Další cizí jazyk              2) 3)     3  3    3    3
    Matematika                    4)        4  4    4    -
    Fyzika                        5)        2  3    3    -
    Chemie                        5) 7)    2,5 2    3    -
    Biologie                      5) 6) 7) 2,5 3    2    -
    Zeměpis                       7)        2  2    2    -
    Dějepis                                 2  2    2    -
    Společenské vědy              8)        2  2    1    2
    Informatika                   9) 12)    2   -   -    -
    Hudební/Výtvarná výchova 10)            2  2    -    -
    Tělesná výchova               11)       2  2    2    2
    1. volitelný předmět                     - 2    2    2
    2. volitelný předmět                    -   -   2    2
    3. volitelný předmět - profilace        -   -   -    8
    4. volitelný předmět - seminář          -   -   -    2
    5. volitelný předmět - seminář          -   -   -    2
    
    01010010 01000101 01010000 01101100 01001001 00110010 01000100 01100101 01010110
    3.5.2008 00:50 diablik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Jezis marija si mylsim, ze ak uz nieco clovek hodi na net tak by nebolo odveci si aj overit vsetky fakty. ten prvy graf je totiz iba minimalne predpisane mnozstvo hodin ktore musia skoly ucit z jednotlivych predmetov predpisanych 60-70% ministerstvom skolstva SR. zvysnych 30-40% hodin si skola urci podla svojho uvazenia.

    cize ak sa gympel rozhodne, ze chce mat prirodovedne zameranie tak posilni dotaciu hodin z Fyziky, matiky a podobne.
    xxxs avatar 2.5.2008 19:16 xxxs | skóre: 25 | blog: vetvicky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    trochu by som prihodil slovencine. ked deti neovladaju svoj rodny jazyk, je to hnus. matematiku nemam rad, uplne az fyzicky, ale aj tak by som jej pridal.
    2.5.2008 19:27 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    To by se v těch hodinách Slovenštiny musel učit jazyk a ne sto a jeden životopisů.
    xxxs avatar 2.5.2008 20:00 xxxs | skóre: 25 | blog: vetvicky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    ja mam chemicku priemyslovku a okrem literatury(co neboli len zivotopisy) sme mali aj gramatiku. dokonca boli aj nejake retoricke cvicenia, slohy a mozno aj dalsie veci.
    freshmouse avatar 2.5.2008 19:27 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Patří do ovládání jazyka také užívání diakritiky?
    xxxs avatar 2.5.2008 19:56 xxxs | skóre: 25 | blog: vetvicky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    urcite ano. dokonca aj pouzivanie velkych pismen. ale neochota nemusi byt neznalost.
    freshmouse avatar 2.5.2008 20:01 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Neochota rozlyšovat v textu tvrdá a měkká I také nemusý ymplykovat neznalost této dovednosty...
    Jan Drábek avatar 2.5.2008 20:19 Jan Drábek | skóre: 41 | blog: Tartar | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Když už, tak všudé měkké i, přeci jen to tak kdysi (před Husem a Dobrovským) bylo :-D
    01010010 01000101 01010000 01101100 01001001 00110010 01000100 01100101 01010110
    xxxs avatar 2.5.2008 20:43 xxxs | skóre: 25 | blog: vetvicky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    suhlasim. ale to stava celkom malokedy, ze? ked napr. taky bohumil hrabal nepouzije interpunkciu, nieco tym vyjadri v literarnom smere. ked nejaka *hlasatelka* v hlavnych spravach komercnej televizie miesa narecia z roznych koncov republiky, nedokaze rozlisit dlhe a kratke slabiky a fuci do mikraku, je slusna sanca na to, ze jazyk a teda svoju pracu neovlada.
    2.5.2008 19:47 podlesh | skóre: 38 | Freiburg im Breisgau
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Nějak mi nesedí součty. Buď se již do budoucna počítá s tím, že studenti prosedí polovinu vyučovací doby v nejbližší nálevně, nebo zde chybí uvedené nějaké informace.
    2.5.2008 19:48 podlesh | skóre: 38 | Freiburg im Breisgau
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Nějak mi vypadlo: ve čtvrťáku.
    2.5.2008 20:04 Drew | skóre: 15 | blog: Supi_hnizdo | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    zbytek je pravdepodobne na volitelne predmety, nastesti se uz nenosi, ze se vsichni az do ctvrtaku musi porad ucit dokola tech 8 nebo kolik kanonickych rpedmetu
    Honza Soukup avatar 2.5.2008 19:50 Honza Soukup | skóre: 11 | blog: just_asking | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    No, on z gymplu nemá vylézt připravený odborník, o kterého se zahraniční investoři (a buďme za ně rádi) poperou. :-) Od toho jsou vysoké školy, potažmo střední odborné, gympl je spíš příprava na vejšku. Já si myslím, že takhle je to na gymplu v pořádku (něco jiného by byla ta odborná škola).

    U gymnázií a odborných škol je spíš problém nízká (a hodně různá) úroveň výuky než málo/příliš hodin čehokoli.

    Ani s tím ústupem technických a přírodovědných oborů bych to neviděl tak tragicky. Většina vš studentů se sice hlásí na humanitní nebo ekonomické obory, ale počty absolventů s technickým vzděláním stoupají (tedy v ČR, nevím přesně jak je to na Slovensku).
    Kiss my shiny metal ass!
    2.5.2008 20:09 Drew | skóre: 15 | blog: Supi_hnizdo | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Zatímco mateřský jazyk a cizí jazyky budou používat všichni (a těm kteří nevyužijí cizí jazyky je vzdělání stejně nanic), tak přírodní vědy využije jenom omezená část studentů. Navíc je zajímavé si všimnout, že v tabulce chybí mimo "umění a kultury" jakékoliv klasicky humanitní předměty jako je třeba dějepis. Takže mi to i v současné podobě přijde dost nevyvážené ve prospěch přírodovědných předmětů. Nemluvě o tom, že je tam příliš povinných předmětů. Osobně si myslím, že povinné by měly být víceméně jenom jazyky.
    karoliner avatar 2.5.2008 21:37 karoliner | skóre: 9 | blog: karoliner | Mosty u Jablunkova
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    cizí jazyky budou budoucí generace potřebovat,aby se domluvily ve své zemi s pracovní silou (většinová populace) z Asie (ta zaostalá část světa s vetším poměrem přirodovědných předmětů)
    "Čistý štít!" Kohouti jsou malí páni, to jitřenka řídí kokrhání.
    alblaho avatar 2.5.2008 21:51 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Já si vůbec netroufám tvrdit, jak má školství vypadat.

    Tak předně, nikdy jsem nebyl průměrný studen, byl jsem vždy spíš výborný student (to není chvástání, to je fakt, co má značné implikace).

    : Vyhovovalo mi množství informací, klidně i takové, co se musí "nadrtit". Použít trochu paměti jsem přežil (přestože jsem vyloženě typ na matiku a fyziku). Souvislosti mezi informacemi jsem si vytvořil sám. (Což se nepovedlo slečně, která na gymplu prohlásila: ale já jsem myslela, že neživé věci jsou z atomů a živé z buněk!). Na základce spíš jde o to, nemít ve třídě partu kreténů, co člověka stáhnou - já měl štěstí, ač vesnická základka, úroveň spolužáků byla slušná).

    Gympl: Jelikož jsem spíš analytický typ, drcení literatury/dějepisu nazpaměť mě sralo. Vždy jsem přišel domů a programoval. Jenže teď jsem za tu literaturu rád, mám přehled a rád čtu. Zrovna teď Dostojevského.

    : Jsem programátor z FAVky. Tam se teď řeší, jestli programátoři potřebujou "drsnou" matiku (analýzu a tak). Já nevím, v praxi mi přímo k ničemu není, ale já osobně jsem hrozně rád, že jsem to absolvoval, pač mi to odemklo v hlavě pár skříněk. Ale jestli někdo může být dobrý programátor-project manager i bez těchto znalostí je dost dobře možné.

    Takže nevím. V podstatě mi školství vyhovovalo, jak jsem jím prošel. Ale netuším, co potřebují lidi, kterým to ve škole nešlo tak snadno jako mně.
    Bluebear avatar 2.5.2008 22:59 Bluebear | skóre: 30 | blog: Bluebearův samožerblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Já nevím, v praxi mi přímo k ničemu není, ale já osobně jsem hrozně rád, že jsem to absolvoval, pač mi to odemklo v hlavě pár skříněk.

    Přesně tak. V tom spatřuju největší význam matematiky - učí lidi logicky myslet, chápat zákonitosti světa kolem sebe. To je nesmírně cenná a praktická věc - dokonce mi připadá, že lidé, kteří nedokáží přemýšlet logicky, jsou vlastně napůl slepí.

    Už jen tak primitivní věc, jako to, že člověk s matematickým vzděláním je automaticky imunní vůči podvodným půjčkám, protože si prostě spočítá, kolik doopravdy zaplatí, je nesmírně užitečná :-)
    To mi připomíná, jak jsem si pořídil květináč, že v něm budu mít květinu. Opravdu tam byla, ale potom být přestala...
    Jan Drábek avatar 3.5.2008 10:06 Jan Drábek | skóre: 41 | blog: Tartar | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Kde jsi jsem slyšel zajímavý názor, že školství nemá lidi nadrtit nepotřebné vědomosti, ale naučit alespoň trochu (logicky) myslet, každý průchod učiva hlavou by měl něco iniciovat...

    S čímž docela i souhlasím
    01010010 01000101 01010000 01101100 01001001 00110010 01000100 01100101 01010110
    3.5.2008 13:47 stinovlas | skóre: 8 | blog: stinovlas_blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Jako v Cimrmanovi - přesně určit, kterou látku si mají žáci zapamatovat, a kterou mají zapomenout :-D.
    ~stinovlas
    2.5.2008 22:10 Liborek | skóre: 18 | blog: Liborkovo | (momentálně) Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Jak si pročítám diskuzi, doporučuju zabrousit na tuto stránku a podívat se, jak to je se zájmem o technické a přírodovědné předměty ve světě. Výsledky jsou až nečekané řekl bych...
    Bluebear avatar 2.5.2008 22:41 Bluebear | skóre: 30 | blog: Bluebearův samožerblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Inu, je to klasické gymnázium, co se dá dělat - historicky byl vždycky tento výraz chápán jako gymnázium humanitních věd. Je ovšem pravda, že na takovém gymnáziu by rozhodně neměl chybět dějepis.
    To mi připomíná, jak jsem si pořídil květináč, že v něm budu mít květinu. Opravdu tam byla, ale potom být přestala...
    3.5.2008 08:28 Dušan Hokův | skóre: 43 | blog: Fedora a další...
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Stado tupcu se ovlada mnohem jednoduseji nez moudri lide.
    Saljack avatar 3.5.2008 09:31 Saljack | skóre: 28 | blog: Saljack | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Mě to příjde jako naprostá blbost to co by potom v tý škole dělali. Já osobně si myslím, že matika, fyzika, biologie a zeměpis (i když ten stačí na základce) jsou předměty důležité pro každého a měli by být. Teď si dejte ruku na srdce, kdo z vás se naučil cizí jazyk "dobře" ve škole, 3 hodiny týdně stačí i kdyby nevím co. Taky jsem nepobral proč u druhého jazyka je 2-2-1-1 to je blbost na entou snad když dělám druhý jazyk tak by se ty hodiny měli spíš přidávat ne ubírat. Na chemii mám názor, že je to s prominutím píčovina, tak jak se vyučuje je k ničemu a v pohodě by stačil jeden rok. Musím se přiznat že bez chemie bych se fakt obešel a neznám nikoho kdo by tvrdil opak, krom lidí co se jí zabývají. Na literaturu mám rozpačitej názor je dobře, že je protože to patří ke všeobecnému vzdělání vědět kdo co napsal a o čem to přibližně je ale ať se na mě nikdo nezlobí psychologická próza o které slyšíte poprvé a naposledy na škole je opravdu na nic. Literatura by měla jít s dobou, o takovém Pratchettovi se jenom tak okrajově zmínit je podle mě hřích. Zároveň nechápu proč je literatura a Kinematografie není. Snad s filmy se setkáváme přes 100 let, a znalost některých filmů také patří k základnímu vzdělaní. Je to samé jako v hudebce se učit o skladatelích.
    Sex, Drugs & Rock´n Roll.
    Jan Drábek avatar 3.5.2008 10:08 Jan Drábek | skóre: 41 | blog: Tartar | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Podle mě, by zeměpis měl naučit chápat problémy ve světě, což rozhodně nejde na základní škole!
    01010010 01000101 01010000 01101100 01001001 00110010 01000100 01100101 01010110
    David Watzke avatar 3.5.2008 10:15 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Teď si dejte ruku na srdce, kdo z vás se naučil cizí jazyk "dobře" ve škole, 3 hodiny týdně stačí i kdyby nevím co.
    To je vtip? Kdybych uměl anglinu jen tak, jak mě ji naučili ve škole, tak teda potěš :-D Vidím to u svých kámošů, kteří se s anglinou setkávaj mimo školu minimálně a ve škole ji mají stejně dlouho jako já...
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    Saljack avatar 3.5.2008 10:21 Saljack | skóre: 28 | blog: Saljack | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Já jsem to myslel tak, že ve škole se to stejně nenaučíš, tak na co 4 hodiny. Jsem to asi špatně napsal.
    Sex, Drugs & Rock´n Roll.
    David Watzke avatar 3.5.2008 10:25 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Aha, to je zvláštní přístup :-D Pro mě jsou hodiny angličtiny hodinami volna, takže jen ať jich je ranec :-D
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    3.5.2008 09:53 guns | skóre: 4 | blog: marian | Nitra
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Gymnazium JE na to, aby student (ziak) ziskal vseobecny preklad vo VSETKYCH odboroch. Samozrejme sme na abicku, tak tu kazdy pretlaca matematiku a programovanie a nadava na literaturu, chemiu, geografiu. Keby sme boli na fore o kvetinkach, pretlacali by tam biologiu, geografiu. A takymto sposobom sa predsa nikde nedostaneme ! S gymnazia nema vychadzat odbornik, ale clovek uvedomeny o (skoro) vsetkych odboroch ktore su k dispozicii - aby si mohol vybrat smer ktorym sa bude uberat.

    Ja som vysiel z takeho gymnazia a s odstupom casu sa nemozem stazovat na to, ze som sa ucil kraviny na entú (literaturu, chemia). aspon som prisiel na to, co nechcem urcite robit :-) A som vdacny gymnaziu, ze aj ked studujem hudbu (klavir) nestratim sa v konverzacii matematikov, filozofov, chemikov (tu sa stracam asi najviac) alebo biologov. Kazdy je mudry, ale urobte to inak, aby ste nikomu neuskodili ....
    nocturne e moll, ballade F major, ...
    3.5.2008 10:02 h.xman | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Já hlavně nechápu, proč se vyučují dva cizí jazyky. Ne že by se to nehodilo, ale vzhledem k tomu že z praxe mi to připadá, že naprostá většina lidí neumí pořádně ani jeden... sice mají dneska všichni v CVčku angličtinu, ale když dojde na věc a je potřeba vybavovat se s američanama, pokud možno ještě po telefonu, naprostá většina lidí koktá jak blekota. Kdyby se raději vyučoval jen jeden jazyk, ale pořádně...
    Pro poutníky mezi vámi: Camino de Santiago
    3.5.2008 10:45 guns | skóre: 4 | blog: marian | Nitra
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    skola nenauci ziaka cudzi jazyk pokym to sam nechce ... Niekedy sa na to treba pozret aj z opacneho pohladu. Za to ze niekto nevie cudzi jazyk si moze vacsinou osoba sama
    nocturne e moll, ballade F major, ...
    Nicky726 avatar 3.5.2008 12:46 Nicky726 | skóre: 56 | blog: Nicky726
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Dějepis nic? No teda... :-/ a přitom v historii je největší moudro...
    Enjoy the detours. There you’ll find the things more important than what you want. (Hunter x Hunter)
    3.5.2008 13:32 rastos | skóre: 62 | blog: rastos
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    > Dějepis nic?
    Tabuľka v blogu nie je úplná a dejepis (geografia/biológia/...) sa samozrejme učí. Hoci musím priznať, že existujú len dve situácie, kedy mi je ľúto neznalosť dejepisu. 1.keď vidím hailujúcich blbcov a 2.keď počujem nejakú variantu výroku "those that did not learn history, are doomed to reinvent it".
    Nicky726 avatar 3.5.2008 14:29 Nicky726 | skóre: 56 | blog: Nicky726
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    A největší sranda je, že ti hajlující blbci by šli nejspíš do plynu nakonec taky, protože Hitler plánoval vyřešit i Slovanskou otázku :-/ Nebo by mohli hajlovat na Sibiři, kdyby vyšla varianta s přesídlením Slovanů na východ.

    Zpět k hodinovým dotacím, osobně mi přijde jako nejlepší způsob vyučovat předměty/kurzy ve dvou až třech úrovních (základní - středněpokročilá - pokročilá) s tím, že se stanoví počet kurzů od každé úrovně, které musí student/žák daný semestr/ročník absolovat a on si pak sám určí, které z těch předmětů to budou, jednotlivé úrovně by pak měly stanovenou hodinou dotaci a odpadla by všeobecná nespokojenost (že se studenti učí, co je nebaví a k "ničemu" jim to nebude, a že učitelé učí třídu, kde je půlka lidí otrávená a nedává pozor). Základní představu by pak měli všichni a v předmětech, které by si vybrali, by měli podrobné znalosti.
    Enjoy the detours. There you’ll find the things more important than what you want. (Hunter x Hunter)
    3.5.2008 14:33 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Tak jsem to navrhoval i já :-)
    3.5.2008 16:51 jas | skóre: 13 | blog: blag
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    Osobne som v tomto jednoznačne za(tiež som niečo podobné kedysi niekde navrhoval).
    Jednoznačne nemá cenu znechucovať ľuďom učenie už od začiatku. Viem o čom vravím, môj posledný rok na strednej škole som bol z niektorých predmetov tak znechutený(literatúra, Náuka o spoločnosti, skôr ešte geografia, biológia, dejepis), že som sa dokonca nedokázal sústrediť ani na tie, čo ma celkom bavili(fyzika, matika, informatika).
    Ďalej by sa niečo malo rozhodne robiť s osnovou Slovenského jazyka. Samotná profesorka na gymnáziu nám tvrdila, že v podstate sa učíme len kopu kecov(preberá sa každá blbosť, ale žiadna poriadne), ale nieje to jej chyba, inak sa také množstvo učiva proste prebrať nedá. Nevraviac o tom, že na gramatiku nezostáva v podstate žiadny čas...
    5.5.2008 22:45 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Čo sa bude učiť naša mládež
    A největší sranda je, že ti hajlující blbci by šli nejspíš do plynu nakonec taky, protože Hitler plánoval vyřešit i Slovanskou otázku :-/ Nebo by mohli hajlovat na Sibiři, kdyby vyšla varianta s přesídlením Slovanů na východ.
    Pokud si vzpomínám, tak zrovna západní Slované na tom byli ještě relativně dobře, protože Hitler je považoval za ne zcela podřadnou rasu. Takže vyhladit se měla jenom třetina, druhá třetina se měla přesídlit na východ a ta třetí použít jako manuální pracovní síla bez přístupu ke vzdělání.
    Quando omni flunkus moritati

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.