Dánské ministerstvo pro digitální záležitosti má v plánu přejít na Linux a LibreOffice [It's FOSS News].
V úterý Google vydal Android 16. Zdrojové kódy jsou k dispozici na AOSP (Android Open Source Project). Chybí (zatím?) ale zdrojové kódy specifické pro telefony Pixel od Googlu. Projekty jako CalyxOS a GrapheneOS řeší, jak tyto telefony nadále podporovat. Nejistá je podpora budoucích Pixelů. Souvisí to s hrozícím rozdělením Googlu (Google, Chrome, Android)?
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.101 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.101 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
V Brně na FIT VUT probíhá třídenní open source komunitní konference DevConf.CZ 2025. Vstup je zdarma, nutná je ale registrace. Na programu je celá řada zajímavých přednášek, lightning talků, meetupů a workshopů. Přednášky lze sledovat i online na YouTube kanálu konference. Aktuální dění lze sledovat na Matrixu, 𝕏 nebo Mastodonu.
Vyloučení technologií, které by mohly představovat bezpečnostní riziko pro stát, má umožnit zákon o kybernetické bezpečnosti, který včera Senát schválil spolu s novelami navazujících právních předpisů. Norma, kterou nyní dostane k podpisu prezident, počítá rovněž s prověřováním dodavatelů technologií pro stát. Normy mají nabýt účinnosti od třetího měsíce po jejich vyhlášení ve Sbírce zákonů.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.6.
Po Red Hat Enterprise Linuxu a AlmaLinuxu byl v nové stabilní verzi 10.0 vydán také Rocky Linux. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-06 aneb Eclipse 4.36. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
Americká filmová studia Walt Disney a Universal Pictures podala žalobu na provozovatele populárního generátoru obrázků pomocí umělé inteligence (AI) Midjourney. Zdůvodňují to údajným porušováním autorských práv. V žalobě podané u federálního soudu v Los Angeles označují firmu za „bezednou jámu plagiátorství“, neboť podle nich bez povolení bezostyšně kopíruje a šíří postavy z filmů jako Star Wars, Ledové království nebo Já, padouch, aniž by do nich investovala jediný cent.
Ultra Ethernet Consortium (UEC), jehož cílem je optimalizace a další vývoj Ethernetu s důrazem na rostoucí síťové požadavky AI a HPC, vydalo specifikaci Ultra Ethernet 1.0 (pdf, YouTube).
Tiskni
Sdílej:
30" desktop neni tak vysoky, nevejde se tam tolik radek, navic neni do oblouku.
Do oblouku AFAIK některé displeje bývají (hledat to nebudu).
Prefiknuty obraz nevadi (krome filmu a her), naopak lip umoznuje si usporadat okna.
Právě, že jsou tu ty filmy a hry, navíc s tím uspořádáním oken... to bych se hádal.
30" má na výšku 1600 a tyhle maji nastojato 1680, to myslím není zas tak velký rozdíl
30" monitory mají 2560x1600. Tedy vertikálně pouze o 80 pixelů méně. Mám v práci jeden (pracuji hodně v CAD) a je to první monitor kde nemám potřebu aplikace maximalizovat. Mám tedy běžně dvě okna vedle se a na rozdíl od popsané kombinace si můžu přizpůsobovat šířku a pozice oken dle potřeb. Pokud mělo být cílem mít maximum řádek na sebou, pak asi OK, ale IMHO pro většinou lidí bude lepší varianta 30" nebo 24" plus jeden starý stávající monitor jako doplněk (to v práci používá hodně lidí).
od 30" se to lisi hlavne tim ze 2 x 22" koupis za 8e3, zatimco nejlevnejsi 30" za 28e3![]()
Tak možná nějaký TéeNka
Odkaz smerujúci mimo Abclinuxu.
Fůj Windows...
+1 ..intelliJ bezi paradne i pod linuxem...ale ty dva monitory vypadaj supr, ten prehled o kodu je bozi
a už jsme u toho sraní zase
jj, taky sem se lek az utek :(
Já zas nesnášim, když mám v ubuntu/mandrivě/fedoře na 85dpi monitoru přednastaveno 85dpi na fonty a na 95dpi monitoru 95dpi. Na to se nedá dívat, jak je to titěrný. Vždycky si to ručně musím přenastavit na 96.
Hlavni problem sirokouhlych monitoru je 'nudloidnost', moc vertikalniho textu se na nej nevejde.
To je samozřejmě nesmysl, širokoúhlé displeje jsou obvykle jen rozšířené displeje 4:3. Tzn. tam, kde by bylo normálně 1600*1200, tam je 1920*1200 apod. Bohužel je ale dnes opravdu třeba si dávat pozor na různé výmysly výrobců, například na displeje 1650*900 namísto 1650*1050, což je širokoúhlá obdoba 1400*1050, takové rozlišení dříve na desktopech snad vůbec nebývalo, místo toho bylo podivné 1280*1024, nebo až 1600*1200.
Jinak je to zajímavé řešení, ačkoliv já bych tedy preferoval jeden normální širokoúhlý monitor s více zúženými okny, ačkoliv by výsledné rozlišení třeba nebylo takové --- ten pruh uprostřed by mě otravoval.
FUJ- s tím bych nemohl makat,nikdy vám nebylo divné proč se všechny monitory dělají do šířky ? ono to není jen tak ze srandy...
Je to tak levnější.
FUJ-windows, na dva monitory jedině dva sessiony v GNOME
Fuj, jedině KDE4. ^_^
na dva monitory jedině dva sessiony v GNOME
co zo toho? Jak budeš přetahovat okna mezi monitory, používat stejnou myš a klávesnici, používat stejnou schránku…?
Zajimava uprava klavesnice, bez win klaves se to da, ale bez caps locku uz ne. Pastni sem detail klavesky a pridej nejake vtipne info :)
xmodmap jede pod vistama? (viz screenshoty blogu) :)
Jasne, to chapu, me slo o ten caps lock.
viac monitorov je pre tých, čo nevedie používať plochyNa jednom monitoru dokumentaci (pokud není v papírové podobně na stole), na druhém zdroják. Případně na jednom se spouští psaný program a vedle stále zdroják. Prostě pořád vidíš všechno. Toto ti více ploch nikdy nenahradí. Kámoš grafik má na jednom monitoru pouze editovaný obrázek na full screen a nadruhém monitoru má všechny nástrojové paletky. Všechno pěkně po ruce, obrázek nic neruší.
Je to multifunkční. Když bude velký vítr, můžeš tím zabednit okna...
Ja jsem mel taky dve 20" na vysku, ale je to neprirozene a casto v mnohych programech neprakticke, tak jsem nakonec dal jednu na sirku, druhou na vysku. Vyuziti je casto vyhodne, kdyz sleduji vice zdroju a vytvarim jeden, delam GIS.
Z hlediska ergonomie pracoviště se doporučuje mít horní okraj obrazovky ve výšce očí. Jak dlouhý máš krk? Nebo sis sedák židle přizvedl tak, že máš kolena nad úrovní stolu :).
Zkrátka mi ten názor "čím víc jsem nucen otáčet celou hlavou, tím méně mě bolí za krkem", nesedí s tím, co jsem si o správném posezu u počítače myslel.
Nejsem odborník na ergonomii, takže si rád poslechnu názory ostatních. Jen zběžným hledáním jsem teď nalezl malé PDF, kde je obrázek popisující stejnou situaci (horní řádek obrazovky ve výši očí). Přitom tohle opravdu není jediný zdroj, narazil jsem na obdobné vícekrát v uplynulých letech; mám takto dlouhodobě nastaveno své křeslo/monitor a žádné namáhání krční páteře nepozoruji.
Jak si někdo může koupit takový šmejd. Napíše, že bručí a nechá si je. já bych to šel reklamovat, nesnáším bručení. Navíc tenhle dell má šedivou černou a input lag jakkráva, že se pomalu nejde ani trefit myší.