Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Před 25 lety zaplavil celý svět virus ILOVEYOU. Virus se šířil e-mailem, jenž nesl přílohu s názvem I Love You. Příjemci, zvědavému, kdo se do něj zamiloval, pak program spuštěný otevřením přílohy načetl z adresáře e-mailové adresy a na ně pak „milostný vzkaz“ poslal dál. Škody vznikaly jak zahlcením e-mailových serverů, tak i druhou činností viru, kterou bylo přemazání souborů uložených v napadeném počítači.
Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Intel před několika dny v tichosti vydal nový, cenově zajímavý procesor rodiny Pentium Dual-Core, E2210 (který mi minule nějak unikl). Tento model, pracující na 2,2 GHz (800MHz FSB) s 1MB L2 cache, je již vyráběn 45nm procesem (na rozdíl od 65nm E220), což sice neznamená snížení hodnoty TDP z 65 W někam dolů, ale reálná spotřeba samozřejmě klesnout musí. E2210 navíc podporuje stavy C3E (deep sleep state) a C4E (deeper sleep state), takže zejména pokles při minimálním až žádném vytížení bude výraznější. K tomu všemu se přidávají nižší výrobní náklady (na „wafli“ se čipů vejde daleko více, samozřejmě neznám výtěžnost). V cenících se E2210 zatím neobjevil, očekávejme jej někde kolem aktuální ceny E2200, tedy 1250 Kč.
Společnost Gigabyte je pasivně chlazenými grafikami velmi známá a vyrábí je již mnoho let (co si tak vybavuji, tak jejich GeForce 6600 SilentPipe byl sympatický produkt, ale tehdy TDP grafických procesorů moc často nepřelézalo 75W limit PCIe slotu). Na Computexu vedle hromady dalších produktů představila i dvě pasivně chlazené herní grafiky nižší střední třídy: Radeon HD 4770 (GV-R477SL-1GI) a GeForce 9800 GT (GV-N98TSL-1GI). O frekvencích Matbe nehovoří, takže předpokládejme, že první jmenovaný běží na 750/3200 MHz GPU/RAM, přičemž má k dispozici 1 GB 128bit GDDR5, a GeForce jede na 600/1500/1800 MHz GPU/SP/RAM s 1 GB 256bit GDDR3, tedy referenční takty.
Pasivní chlazení této velikosti na Radeonu HD 4770 nebude problém, karta je velmi úsporná, jen jsou tu zatím ony zmiňované problémy s výtěžností 40nm procesu u TSMC. GeForce 9800 GT spoléhá na léty vyladěné GPU, které se také s tímto chlazením spokojí, v obou případech je tu jako vždy nevyslovené doporučení alespoň minimálního průtoku vzduchu skříní. Předpokládám, že zcela pasivně chlazený stroj (tj. tato grafika, CPU s velkým pasivem, vše napájené třeba zdrojem Fortron Zens) by se po pár desítkách minut v Crysis upeklo ve vlastní šťávě.
Samotný chladič Silent Cell se vyznačuje žebrováním s nízkou hustotou táhnoucím se přes celou kartu, teplo do něj rozvádí trojice 6mm hetapipe. Mohli jsme jej vidět u Gigabyte již na GeForce 9600 GT, kde 95W kartu udržel v nevětrané skříni na 80°C v 3D Marku 06. GeForce 9800 GT má TDP o 10 W vyšší, takže situace bude trochu horší, naopak Radeon HD 4770 se svými 80 W tedy bude v pohodě.
Společnost NEC se zjevně rozhodla oprášit myšlenku konceptu superširokoúhlého monitoru, kterou se před více než rokem na CES 2008 pochlubila AlienWare a na Computexu 2009 vystavovala 43palcový monitor CRV43 o rozlišení 2880x900 (poměr 32:10). Poměrně nízký (ale přesto více než postačující) jas 200 CD/m², kontrast 10 000:1 a zejména odezva 0,02 ms jasně říkají, že tohle není obvyklá LCD technologie. Podle všeho tedy jde o více než jeden zpětný projektor, což také není žádná novinka, a hlavně díky tomu je možné výslednou obrazovku ohnout tak, aby měl uživatel při rozhlížení obraz alespoň zdánlivě stále stejně daleko od hlavy. Kromě toho použití technologie zaručuje 100% pokrytí sRGB a 99,3% pokrytí Adobe RGB, připojení se realizuje přes DVI nebo HDMI (1.3), nechybí ani USB hub. Cena odpovídá „šílenosti“ monitoru, 7999 USD aktuálně v přepočtu činí něco kolem 152 000 Kč.
AMD občas možná chodila v grafickém byznysu jako slon v porcelánu, ale již dávno se poučila a začala aplikovat poměrně zajímavou sérii drobných strategií. Nejprve NVIDII loni vypálila rybník „předčasným“ uvedením Radeonu HD 4850, počátkem roku pak namlsala obrovské množství hráčů toužících po levném upgradu na rychlou grafiku 40nm Radeonem HD 4770 a ani na Computexu si „nedala pokoj“.
Již více než rok a půl máme na světě jak finální specifikaci DirectX 10.1 rozhraní (ač jsme na linuxovém serveru, tak si přiznejme, že toto microsoftí rozhraní se používá jak pro vývoj drtivé většiny her, tak pro generační značení grafických procesorů), tak DirectX 10.1 generaci grafik (HD 3000). NVIDIA sice také něco z této generace se svými GPU umí, ale oficiálně přiznává pouze podporu DirectX 10, a proto není divu, že AMD v tomto tlačí na pilu, seč jí síly stačí. Na Computexu jsme tak v rukou čelních představitelů AMD a TSMC mohli vidět waffer se 40nm GPU generace DirectX 11.
Protože kolem 40nm výroby i generace DirectX 11 je u NVIDIE zatím spíše ticho (něco se šušká, ale NVIDIA možná sama sobě škodí tím, že nic nekomentuje, takže se zatím stále držme toho, že „GT300“, která se tak pravděpodobně ani nebude jmenovat, ale to nevadí, bude prostě bomba), vede v této oblasti spíše AMD. Mají 40nm technologii na trhu v reálných produktech (trochu kecám, jsou s ní velké problémy a kdo se kdy podíval na dostupnost Radeonů HD 4770 na trhu, ten jistě ví své, ale o těchto problémech si povíme pozítří ve druhé části computexového speciálu), mají DirectX 11 GPU hotové a připravené na rozjezd výroby pro počáteční launch a za zavřenými dveřmi jej vyvoleným prezentují v akci (viz fotografie kolegů z VRzone – utajení ala AMD vždy znamená „nechtěný řízený únik informací“, to snad dá rozum a pohled na plexisklo místo bočnice, a tak se mohou usmívat.
Funkční vzorek s kódovým značením Evergreen představuje v tuto chvíli karta délky ~22 cm s dvouslotovým chladičem částečně vyfukujícím vzduch ven ze skříně (takhle od pohledu to připomíná chladič ze Sapphire HD 4770) a napájená pouze jedním PCIe konektorem. Momentálně se tedy spekuluje, že jde o kartu mířenou opět na nižší segment, kde se prodává zatraceně hodně kusů a kde Radeony HD 3850 a HD 4850 slavily obrovský úspěch. Aktuální revize je ještě „poslední testovací“ A10, kde se vždy ještě ladí výrobní technologie, takže patrně ještě dojde na nejméně jeden respin. Podle zavedeného kódování bychom tedy mohli očekávat GPU RV840.
A nyní spekulace. Ta je založena na fotografii s wafferem, podle kterého lze odhadovat velikost GPU pod 200 mm²; – tam by vměstnal 256bitovou sběrnici snad jen Chuck Norris. A protože ATI, na rozdíl od NVIDIE, zatím nepoužila „atypickou“ šířku sběrnice a velikost RAM, tipuje se, že opět půjde o 128bit GDDR5 grafiku. Stejně tak si uvědomme, že s každou další generací výkonnostně odpovídající GPU rostou (a přibývá nám napájení), takže čip menší než 200mm zkrátka pravděpodobně nebude hi-end (od toho se přeci očekává, že nabídne oproti RV770 v HD 48x0, resp. RV790 v HD 4890 výrazný nárůst výkonu). Samozřejmě to je pouze spekulace, AMD klidně texaského rangera Cordella Walkera mohla najmout a 256bitovou sběrnici na tento malý čipeček dostat. Ať tak či onak, máme se na co těšit :-).
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Pasivni chlazeni :))
Ono dosť pomôže dobrá skriňa, ktorá ma na vstupnom ventilátore prachový filter. Skrine ak nemajú vzduch vháňaný cez filter, ale majú ventilátor(y) len "na výfuku", tak nasávajú prach cez všetky otvory. Ten prach sa potom usadzuje na dne skrine, na jednotlivých kartách, a ten najmenší najzákernejší najmobilnejší prach nafúkajú ventilátory na pasív procesora, na pamäte (ak sú vedľa CPU), na pasív grafickej karty (ak je karta chladená ventilátorom) a na komponenty zdroja. Takéto chladenie potom ľahšie zlyhavá, po čase vydáva akustické efekty, alebo sa uvarí a úplne zastane (môj prípad). Preto rozhodne odporúčam vháňať vzduch a nezabudnúť na prachový filter, aby počítač nesuploval funkciu vysávača.
aby se teplota v klidu udržela na nějakých 55 stupníchA proč??? Moje HD4870 má v klidu 75°~80°C a to je normál
Moje HD4870 má v klidu 75°~80°C a to je normálNo budíkometr v nvidia-settings při týhle teplotě už delší dobu ukazuje žlutě, takže přinejmenším podle nVidie to úplně v pořádku není. A hlavně s 80° v klidu se mi opakovaně dařilo vypnutí v zátěži (po restartu karta měla nějakých 110°-120°)
No budíkometr v nvidia-settings při týhle teplotě už delší dobu ukazuje žlutě, takže přinejmenším podle nVidie to úplně v pořádku není.Každá karta má teplotní nastavení trochu jinde. Moje karta, ač má v klidu těch 80°, v zátěži teplota nevystoupá přes 85°C (minimální nárůst).
A hlavně s 80° v klidu se mi opakovaně dařilo vypnutí v zátěži (po restartu karta měla nějakých 110°-120°)No to už je blbý, to je moc. Nejlepší bys měl regulovanej větrák; v klidu třeba jen pasiv s nějakými ±70°C, v záteži by se aktivoval větrák a teplotu udržel pod 80°. I když nevím, jestli se tohle dá nějak rozumně realizovat...
I když nevím, jestli se tohle dá nějak rozumně realizovat...Pokud rozumně je teplotní senzor něčím tepelně vodivým přilepený k chladiči a připojený k mikropočítači, který následně řídí otáčky větráku, co je poblíž tý karty, pak ano.
Jsem na DX 11 zvedavy. DX 10 konecne prinesly jakysi marshalling a presto, ze by to melo znamenat vyssi vykon, nastal vykonovy propad.
A grafika? Nic navic co by vyrovnalo ten propad. MS zase slapnul vedle.
DirectX 11 u ATI
Chjo. Sotva si člověk koupí vyladěnou kartu na DX10.1 se slušným výkonem - ATI4890 - tak oni vydaj další generaci. To by jeden brečel.
k tomu falloutu: co chceš od slepence několika 3rd party enginů (gamebryo, speedtre, ..., ... ...), který je udělán tak, aby běhal na třech odlišných architekturách (ps3, xbox360, pc)?
Ale no táák. F3 je skvěle vypadající hra a podle mého názoru jede velmi slušně a fps odpovídá HW možnostem počítače. Ono udělat takovouhle grafiku není jen tak, na první pohled se to moc nezdá, ale ta hra je rozhodně dnešní grafický high-end* - ano, rozhodně bych tomu vytkl (stejně jako každé OpenGL / DX3D hře) velmi nízký počet polygonů, to se prostě shader efekty nedožene.
Navíc přesně zapadá do mého vkusu grafiky - já prostě rád všechny ty idealizované plány z 50-60 let. Počítač sice elektronkový, ale mluví a má inteligenci a ovládá půlku světa . Malinkaté kulaté obrazovky v obrovských zaoblených bednách, umělecky ztvárněných. Betonové bunkry se vším tím nesmyslných "lékařským vybavením". Přesně tento styl měl i Bioshock. Megalomanské projekty šílených zbohatlíků, co vynález, to umělecké dílo.
Ok, beru tvůj názor na F3 co se výkonu týče i když jej nesdílím. Ten vzhled spáleného Oblivionu neumím posoudit, nehrál jsem jej.
je to zkrátka jev provázející hry minimálně poslední dekádu
Pravdu máš. S každou další AAA hrou aby si člověk kupoval nový HW. Naštěstí se to zredukovalo na GK, takže si stačí obnovit GK a lze hrát. CPU, i dva roky staré, je dost silné i dnes a má dost velkou výkonovou rezervu (no aby taky nemělo, když jej hry prakticky nepoužívají). AI a herní logika se počítá v jednom threadu. Fyzika se narve na již tak přetíženou GK. Další 3 fyzická jádra (nebo v případě HT 7 logických jader) spí. Vezměme si takové demo Cryostasis. PhysX hra. U mě na Radeonu to GK počítat nebude, takže to jede přes CPU. No a co myslíš? Ano, přesně tak, jeden výpočetní thread, výsledek je odhadem 10fps. Počítat to na všech jádrech, tak to může mít přes dobře hratelných 30fps. Ale ne, je potřeba prodávat GK, takže se na multithreading vykašleme a všem dokážeme, jak je CPU slabé (jak jsem se dozvěděl v jedné prezentaci od NV).
sakra, jsou nějaké rozšíření pro sshock2, asi ho nostalgicky opět opráším a konečně si ho dám za OSA
Ty mě trápíš. Mě prostě nejede . Zkoušel jsem patche, úpravy affinity cpu, kompatibilní módy, ale prostě nejede. (WinXP64b, Vista64b). Pokud bys někde měl rozchozený SShock2 typu nakopíruj a hral, prosím vystav ho někde ke stažení.
Trošku mi to přijde, jako tvrzení, že se v současných autech stejně nedá jezdit, protože při rychlostech nad 200 km jsou neřiditelná a mají jen 4 místa k sezení.
Coz takhle OpenGL 3.1? Abychom se vrátili do světa Linuxu