Před 25 lety, ve čtvrtek 29. dubna 1999, byla spuštěna služba "Úschovna".
Byla vydána nová verze 24.04.28 s kódovým názvem Time After Time svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) a nová verze 7.24.0 souvisejícího frameworku MLT Multimedia Framework. Nejnovější Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Byla vydána verze 5.30 dnes již open source operačního systému RISC OS (Wikipedie).
V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Rok a čtvrt to trvalo rozhraní Thunderbolt dostat se reálně do PC světa. Prozatím si užívali jen majitelé Macintosthů, nyní ale přichází na trh celá škála základních desek s tímto rozhraním. Dnes si ukážeme modely od firem Asus, Gigabyte a MSI, tedy tří největších výrobců základních desek.
Asustek představil modely dva. Oba celkem dle očekávání staví na čipsetu Intel Z77 s jsou marketingově spojeny s platformou Intel Sandy Bridge. P8Z77-V PREMIUM a P8Z77-V PRO/THUNDERBOLT se liší v několika aspektech výbavy, ale dovolím si říci, že i s tou nižší si vystačí prakticky všichni zájemci.
P8Z77-V PREMIUM nabízí výbavu 20 napájecími fázemi pro „Intelovo APU“, podrobněji 16 fází pro CPU část a 4 fáze pro integrovanou grafiku. Paměti jsou v OC režimu podporovány až na rychlosti DDR3-2800, díky přítomnosti čtyř PCI Express ×16 slotů lze využívat i QuadCrossFire či 4-way SLI. resp čtyři grafické karty. Samozřejmě, že s ohledem na počet v systému dostupných PCI Express linek, nejsou tyto sloty „plnotučné“, spoleh ale určitě bude na ten první, a to včetně verze PCI Express 3.0.
Součástí je dále Bluetooth 4.0 a WiFi 802.11 a/b/g/n s dual-band, kdy se rovnou k desce připojují obě antény. Další specialitkou je variace na SSD cache, zde v podobě 32GB 3,0Gbps mSATA SSD a softwarového balíku ASUS SSD Caching II.
Nižší model P8Z77-V PRO/THUNDERBOLT je ochuzen o čtyři napájecí fáze pro CPU, paměti umí pouze do DDR3-2600 a nemá dual-bandovou WiFi a chybí mu i modrý zub, stejně jako ono mSATA SSD.
Na konkrétní modely Gigabytu si ještě chvilku počkáme, nicméně firma ve svých slajdech slibuje až 864MB/s čtení a až 764MB/s zápis. Tolik tedy lze reálně prolévat skrze Thunderbolt. Gigabyte hovoří také o tom, že na jeden Thunderbolt lze nařetězit („daisy-chain“) jeden monitor a šest dalších zařízení, ty pak pochopitelně budou sdílet celkovou datovou propustnost Thunderboltu. Nevíme zatím jak u ostatních, případně jestli se toto vůbec bude lišit, ale Gigabyte také udává, že skrze toto rozhraní, tedy onen miniDisplayPort konektor, lze dodávat až 10 W. U Gigabyte čekejme na rozjezd minimálně několik modelů na bázi Intel Z77.
Řešení na bázi základní desky MSI Z77A-GD80 již u kolegů z AnandTechu proběhlo testy a nevypadá to vůbec špatně. Vedle Thunderboltu zde AnandTech ukázal v akci i vše další podstatné, tedy technologii Lucid Virtu umožňující nasadit dedikovanou výkonnou grafiku, a přesto vše k systému připojit jen skrze onen Thunderbolt.
Monitor je totiž v takovéto konfiguraci připojen k systému spolu s pevnými disky skrze Thunderbolt přímo na integrované GPU v procesoru Intel. Toto GPU ale samozřejmě nerenderuje náročné hry, v takovém případě předá práci dedikované grafické kartě, ta vše oddře a i GPU Intelu si jen slízává výsledek z jejího framebufferu. Takto vypadá toto vysoce elegantní řešení v celé své kráse v akci a v tu chvíli člověk teprve docení schopnost Radeonů HD 7000 v případě kompletní nečinnosti srazit svoji spotřebu k nule. Dedikovaná grafika, ostatně jak plyne z fotografie, pak není k žádnému monitoru vůbec nijak připojena, ani by sama o sobě výstupy nepotřebovala.
Pokud si mohu takto brzy tipnout, tak právě tato kombinace rychlého Thunderboltu spolu s uvedeným grafickým řešením, která u mě momentálně aspiruje na technologickou jedničku pro desktopy roku 2012, nebude do konce roku už ničím překonána. Nic to ale nemění na faktu, že nevěřím, že Thunderbolt stihne něco jiného než osud FireWire versus USB 2.0, tentokrát pochopitelně versus USB 3.0. Thunderbolt bude stejně tak specializované rozhraní pro ty, kteří vědí jak jej využít, zatímco USB 3.0 „bude kralovat masám“.
Když už jsme naťukli ty Keplery od Nvidie, podívejme se v rychlosti i na plnohodnotný Kepler. Nvidia má za sebou svou tradiční akci GPU Technology Conference a tentokrát vedle Tesla karty na bázi GeForce GTX 680, resp. GTX 690, představila, byť zatím jen papírově, i plnohodnotného Keplera postaveného na GPU se 7,1 miliardami tranzistorů. Ale protože přijde na trh až koncem roku, odbudeme si nejdříve ty současné Keplery.
Keplerová rodina Tesla karet začíná s dual-GPU modelem K10. Ten není ničím jiným než variací na GPU GK104 z GeForce GTX 680, zde tedy v duálním provedení jako na GTX 690. Karta je primárně cílena na extrémní nasazení tam, kde je potřeba výkon jen a pouze v single-precision. Double-precision sice také umí, ale protože staví na herním GPU, její výkon je v takové situaci doslova zoufalý až tragický. Pokud tedy nepotřebujete double-precision a víte, že jej potřebovat nebudete, Tesla K10 je zde, nabízí 2×2 GB paměti a celkem 3072 CUDA procesorů.
Pokud ale double-precision vyžadujete, buď zůstaňte u karet na bázi GeForce GTX 500, tedy například na Tesle 2090, nebo počkejte do konce roku na kartu Tesla K20. Její GPU se 7 miliardami tranzistorů je zatím částečně opředeno tajemstvím, ale něco se ví. Samozřejmostí je 28nm výroba u TSMC, nic jiného nepřipadá v úvahu. Z die-shotu GPU, kde je vidět 15 výpočetních bloků, se předpokládá 2688 aktivních CUDA jader z celkových 2880, takt někde poblíž 1 GHz a hodně rychlé GDDR5 paměti. Odhady TDP jsou něco, do čeho je lepší se v tuto chvíli raději nepouštět, Nvidia si samozřejmě nemůže dovolit ustřelit někam nahoru, protože tyhle karty potřebuje prodávat do superpočítačů a výpočetních rackových modulů.
Nová architektura podporuje efektivnější zpracování úloh, ať již díky technologii Hyper-Q (32 simultánních úloh v rámci výpočetního bloku) či Dynamickému paralelismu, kde si jednotlivé běžící GPU kernely už samy umí vytvářet potřebné potomky, aniž by tím obtěžovaly hlavní CPU. Nvidii se tak podařilo dosáhnout daleko lepšího vytížení celého systému, kdy zejména právě tohle superrychlé a flexibilní GPU nebude muset tak často (tedy téměř vůbec) čekat, až mu hlavní CPU předchroustá jeho data/úlohy.
K novým Teslám se váže i testovací verze CUDA SDK 5, která je k dispozici registrovaným vývojářům.
Otázkou je, jaké to bude s dostupností karet na bázi GPU GK110 (Tesla K20), tedy zejména karet Quadro a případných GeForce. Pokud má Nvidia uloven, případně se jí podaří ulovit, nějaký velký kšeft na dodávku těchto karet pro superpočítač(e), pak bude pochopitelně primárně saturovat tento trh a na retail se dostane později. Ostatně GeForce GTX 680 a GTX 690 jsou vůči konkurenci zcela srovnatelné a Nvidii tak zatím nic netlačí do toho, aby svá největší a výrobně nejnáročnější (tudíž s ohledem na nižší výtěžnost výroby, zejména nyní v počátcích 28nm éry), plýtvala v retailu, kde za ně dostane zaplaceno podstatně méně (GeForce jsou vůči svým Quadro/Tesla ekvivalentům několikanásobně levnější, byť nemají ani zdaleka takovou zákaznickou podporu ze strany Nvidie).
Také se můžete v klidu podívat na 100minutové vystoupení šéfa Nvidie, Jen-Hsun Huanga.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni Sdílej: