Webový prohlížeč Dillo (Wikipedie) byl vydán ve verzi 3.1.0. Po devíti letech od vydání předchozí verze 3.0.5. Doména dillo.org již nepatří vývojářům Dilla.
O víkendu probíhá v Bostonu, a také virtuálně, konference LibrePlanet 2024 organizovaná nadací Free Software Foundation (FSF).
Nová vývojová verze Wine 9.8 řeší mimo jiné chybu #3689 při instalaci Microsoft Office 97 nahlášenou v roce 2005.
Coppwr, tj. GUI nástroj pro nízkoúrovňové ovládání PipeWire, byl vydán v nové verzi 1.6.0. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu. Instalovat lze také z Flathubu.
Byla vydána dubnová aktualizace aneb nová verze 1.89 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze, že v terminálu lze nově povolit vkládání kopírovaného textu stisknutím středního tlačítka myši. Ve verzi 1.89 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Proton, tj. fork Wine integrovaný v Steam Play a umožňující v Linuxu přímo ze Steamu hrát hry určené pouze pro Windows, byl vydán ve verzi 9.0-1 (𝕏). Přehled novinek se seznamem nově podporovaných her na GitHubu. Aktuální přehled her pro Windows běžících díky Protonu také na Linuxu na stránkách ProtonDB.
Byla vydána verze 1.78.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání na GitHubu. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Služba Dropbox Sign (původně HelloSign) pro elektronické podepisování smluv byla hacknuta.
Byla vydána nová major verze 8.0 textového editoru GNU nano (Wikipedie). Podrobný přehled novinek a oprav v oznámení v diskusním listu info-nano nebo v souboru ChangeLog na Savannah. Volbou --modernbindings (-/) lze povolit "moderní" klávesové zkratky: ^C kopírování, ^V vložení, ^Z vrácení zpět, … Tato volba je aktivována také pokud binárka s nano nebo link na ni začíná písmenem "e".
Před 60 lety, 1. května 1964, byl představen programovací jazyk BASIC (Beginners' All-purpose Symbolic Instruction Code).
Tradiční akce Flash Memory Summit obvykle přináší spoustu zajímavých novinek v oblasti NAND flash pamětí a ani letos tomu v kalifornské Santa Claře nebylo jinak. Vezměme to popořadě a připomeňme, kterak jihokorejský Samsung relativně nedávno uvedl na trh 15,36TB SSD pro servery. Firma v poslední době ve výrobě vrstvených NAND flash čipů (kterým říká V-NAND) více investuje do vývoje dalšího zvýšení počtu vrstev v čipu a současně také ve vylepšování vícebitových technologií, aktuálně převážně TLC. Nové SSD s v podstatě dvojnásobnou kapacitou je tak logickým vyústěním snah v oblasti vrstvení, kde Samsung disponuje 64vrstvými čipy. Rozhraní je typu SAS, fyzické provedení je 2,5palcový disk s výškou těla 12 mm, tedy ideální řešení pro servery. To je ale pouze další krok na dlouhém pochodu. Již nyní zástupci firmy hovoří o 100TB SSD, která by technicky mohli realizovat již dnes, kdyby zvolil provedení 3,5palcového disku. Lze předpokládat, že během roku-dvou se dočkáme nejméně 64TB SSD Samsung v 2,5palcovém šasi a další mety budou následovat spolu s rostoucím počtem NAND flash die (72 / 80 či rovnou 96 až 128?) a zmenšujícími se tranzistory (Samsung nyní disponuje odladěnou 14nm FinFET výrobou a dokončuje 10nm proces).
V kontextu Samsungova reálného produktu vypadá Seagate jako až druhý v pořadí, nicméně v jeho případě je pro změnu zajímavé to, že se pouští do většího form factoru a logicky také do většího počtu NAND flash čipů, které jeho SSD řadič obhospodařuje. Na stejném Flash Memory Summitu tak vedle třeba 8TB NVMe SSD byl k vidění i SAS prototyp s kapacitou 60 TB. Kapacita je dána tím, že v tuto chvíli nejsou na trhu kapacitně vyšší NAND flash čipy. Seagate uvádí, že jeho architektura řadiče je velmi flexibilní, takže lze předpokládat, že jakmile se dostane k budoucím dvojnásobně velkým čipům, bude schopen ukázat 120TB SSD. A tak dále. Reálná dostupnost finálního 60TB produktu je očekávána ale až v příštím roce. A jelikož se SAS úložiště musí vejít do určitých limitů odběru / tepelného vyzařování, Seagate explicitně vyzdvihuje, že se dostal na poměr 4 TB / 1 W, tedy celé toto SSD by nemělo konzumovat více než 15 W.
A ještě do třetice Flash Memory Summit 2016. Japonská Toshiba, u níž byla technologie NAND flash před několika desetiletími uvedena v život, pokračuje ve vývoji NAND flash čipů uchovávajících v paměťových buňkách 4 bity, tedy 16 hodnot napětí. Z vývoje, který nastiňují SLC → MLC → TLC čipy, vyplývá, že s garantovaným počtem P/E cyklů u QLC čipů to nebude slavné, nicméně při extrémní kapacitě a cílení na úlohy, kde výrazně převažuje čtení nad zápisem, mohou taková SSD najít svého zákazníka celkem bez problémů. Jednoho opravdu velkého už Toshiba získala, na vývoji SSD s QLC čipy s ní spolupracuje samotný Facebook, který ve svém datovém universu nasazuje flexibilně v několika úrovních vše možné, od supertenkých BDXL disků pro cold storage, až právě po velice rychlá SSD v různých úrovních cache a storage. Lze tedy předpokládat, že pokud Samsung i Seagate dovedou jít na desítky TB už dnes s nejhůře TLC čipy, je v teoretických možnostech Toshiby nabídnout výhledově 100TB kapacitu jak v 3,5palcovém, tak 2,5palcovém form factoru. Jedinou ošemetnou otázkou je právě ona životnost v počtu cyklů zápisu buněk. O tom se ale zpráva více nezmiňuje.
Obecně ale pro všechna výše zmíněná SSD všech hlavních výrobců platí, že je stále více a více omezuje nízká propustnost SAS rozhraní, která aktuálně typicky v serverech nabízí 12,0 Gbit/s s tím, že ve vývoji byla/je 24,0Gbit/s verze, nově označovaná jako 22,5Gbit/s s plánovanou dostupností finální verze v roce 2017.
Nejnižší model klasické digitální zrcadlovky Nikon nyní povyšuje na typ D3400. D3300 se tak stává minulostí, oproti ní nový nástupce přidává výrazně lepší správu napájení a větší akumulátor, takže místo 700 snímků nafotíte na jedno nabití 1200 snímků (měřeno standardní metodikou CIPA). Co chybí z dnes obvyklé moderní výbavy, je Wi-Fi, namísto toho umí D3400 komunikovat s chytrými zařízeními skrze Bluetooth Low Energy.
Ale k věci, snímač je stále 25megapixelový s efektivně využívaným rozlišením 6000×4000. Procesor EXPEED 4 stojí jak za 12bit RAW podporou, tak třeba „pouze“ 1080/60p videem s mono zvukem. ISO nabízí rozsah 100 až 25600, autofocus 11 bodů a je zde pevný třípalcový displej s rozlišením 921k bodů (640×480). Hledáček je zrcátkový s 95% pokrytím a 0,85× zvětšením, závěrka má nejkratší čas 1/4000 a rychlost přístroje je 5 fps. Používány jsou SD karty, to vše v rozměrech 124 × 98 × 76 mm a hmotnosti 395 g. Tedy nic, co by vybočovalo z nikoního low-endu, na druhou stranu zamrzí ten mono zvuk u videa, případně ty, kdož znají Pentax, také menší hledáček. Tělo je párováno v kitech s novými objektivy s krokovým motorkem, a sice AF-P DX Nikkor 18-55mm F3.5-5.6G VR, případně 18-105 a 18-55 + 70-300, vše VR i non-VR verze.
Celkem dobře už můžeme pochopit, proč Nvidia u 16nm FinFET generace grafik upustila od písmenka „M“ v názvu mobilních grafik. Jak GeForce GTX 1060, tak GTX 1070 a GTX 1080 se v mobilní verzi téměř shodují s desktopovými kartami. Obecně platí, že jsou taktovány zhruba o 50 až 100 MHz níže (na hodnotách kolem 1,5 GHz), ale paměti nesou stejně a lze tak vyvozovat, že kromě mírně nižších maximálních frekvencí zde bude jen agresivnější řízení parametrů za účelem udržení vhodných provozních teplot. Vlastně v jedné věci bych se měl ještě opravit, mobilní verze GeForce GTX 1070 nese dokonce víc CUDA jednotek než desktopová (2048 oproti 1920), čímž de facto kompenzuje ony nižší takty. Není jasné, nakolik u této nové generace jde o výběrové čipy, či obecně až překvapivě dobrou kvalitu výrobního procesu u TSMC, nicméně tohle je generace grafik, která jako první jasně ukazuje, že i do notebooků se dá vměstnat výkon srovnatelný s desktopy.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni Sdílej:
MNOHEM levnejsi nez stejna kapacita v discichJa umim cist, a ty zjevne umis snit. Klidne sni dal.