abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 01:00 | Nová verze

    ESPHome, tj. open source systém umožňující nastavovat zařízení s čipy ESP (i dalšími) pomocí konfiguračních souborů a připojit je do domácí automatizace, například do Home Assistantu, byl vydán ve verzi 2024.4.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 22:11 | IT novinky Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 20:55 | Nová verze

    Neziskové průmyslové konsorcium Khronos Group vydalo verzi 1.1 specifikace OpenXR (Wikipedie), tj. standardu specifikujícího přístup k platformám a zařízením pro XR, tj. platformám a zařízením pro AR (rozšířenou realitu) a VR (virtuální realitu). Do základu se z rozšíření dostalo XR_EXT_local_floor. Společnost Collabora implementuje novou verzi specifikace do platformy Monado, tj. open source implementace OpenXR.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 17:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 0.38.0 multimediálního přehrávače mpv (Wikipedie) vycházejícího z přehrávačů MPlayer a mplayer2. Přehled novinek, změn a oprav na GitHubu. Požadován je FFmpeg 4.4 nebo novější a také libplacebo 6.338.2 nebo novější.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 17:11 | Nová verze

    ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzích 1.3.1, 1.2.3 a 1.0.6. Ve verzi 1.3.1 je mimo jiné řešena bezpečnostní chyba CVE-2024-20380.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 12:11 | IT novinky

    Digitální a informační agentura (DIA) oznámila (PDF, X a Facebook), že mobilní aplikace Portál občana je ode dneška oficiálně venku.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    včera 05:11 | Komunita

    #HACKUJBRNO 2024, byly zveřejněny výsledky a výstupy hackathonu města Brna nad otevřenými městskými daty, který se konal 13. a 14. dubna 2024.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    17.4. 17:55 | IT novinky

    Společnost Volla Systeme stojící za telefony Volla spustila na Kickstarteru kampaň na podporu tabletu Volla Tablet s Volla OS nebo Ubuntu Touch.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    17.4. 17:44 | IT novinky

    Společnost Boston Dynamics oznámila, že humanoidní hydraulický robot HD Atlas šel do důchodu (YouTube). Nastupuje nová vylepšená elektrická varianta (YouTube).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    17.4. 15:11 | Nová verze

    Desktopové prostředí LXQt (Lightweight Qt Desktop Environment, Wikipedie) vzniklé sloučením projektů Razor-qt a LXDE bylo vydáno ve verzi 2.0.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    KDE Plasma 6
     (68%)
     (10%)
     (2%)
     (19%)
    Celkem 556 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    Externí HDD z Číny

    30.8.2020 20:25 | Přečteno: 3541× | Obecné | poslední úprava: 30.8.2020 20:32

    Známý si z Číny objednal levný 2 TB externí HDD. Dnes jsem s tímto diskem pracoval a nestačil jsem se divit. Když jsem jej zapojil do netbooku a snažil se udělat pomocí Clonezilly zálohu čerstvě nainstalovaného a nastaveného Androida, Clonezilla disk nebyla schopna připojit a sekla se. Po vytažení kabelu z netbooku v pohodě pokračovala dál. Uvědomil jsem si, že ať už Clonezilla disk nechce připojit z jakéhokoli důvodu, nejspíš bude naformátován na NTFS a rozhodl jsem se, že jej naformátuji na Ext4. Takže jsem u známého strčil svoji flešku s Linuxem do jeho pc, zavedl z ní Linux a spustil GParted s tím, že napřed na tom disku vytvořím novou tabulku oddílů (GPT) a pak teprve disk naformátuji. K mému překvapení se po spuštění GParted objevila chybová hláška. Přesně už si nepamatuji co v ní stálo, ale šlo o chybu vstupu/výstupu. Tak jsem vypnul Linux a zavedl Windows 10, které má známý na svém pc nainstalovány. K mému velkému překvapení Windows disk připojily a fungoval. Byl na něm wordový dokument s názvem "must see before use.rtf". Otevřel jsem jej a opět jsem se nestačil divit. Stálo tam:

    "Note:
    The drive can only be formatted with Exfat and cannot be formatted in other for mats, suchas NTFS, FAT32, FAT. Otherwise it will cause the hard drive t be unusable!

    This hard disk is only suitable for windows system and XP system not suitable for PS4, xbox macbook,tv, etc.

    The disk needs to be inserted into the USB interface of the device's motherboard. If the transfer method is used, there may be insufficient power supply to the disk."

    Nikdy v životě jsem se s ničím podobným nesetkal a docela mě to šokovalo a tak jsem se o to chtěl s vámi podělit. Berte to jako takovou perličku.

    BTW: Šlo by to nějak hacknout?

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    AraxoN avatar 30.8.2020 20:38 AraxoN | skóre: 47 | blog: slon_v_porcelane | Košice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Nie je to náhodou jeden z tých cenovo neuveriteľne výhodných diskov, kde prvý gigabajt funguje normálne, ale čítanie zvyšných blokov vždy vráti samé nuly?
    Petr Fiedler avatar 30.8.2020 20:46 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny

    To nevím, ale až k němu půjdu, tak to zkusím. Každopádně známý už je vyléčený z takovýchto nákupů.

    30.8.2020 22:13 BFU
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Vytahni z toho pocitace dmesg , lsusb -vvv , zajisti ze mas up-to-date kernel kvuli quirkum a pak se treba bude dat zjistit neco vic.
    Petr Fiedler avatar 30.8.2020 22:42 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny

    Používám Mint. Ten má vlastní aktualizační nástroj jádra. Aktuální verze je 5.4.0-42. Tu používám. Stačí to, nebo jsi myslel verzi 5.8.5?

    31.8.2020 05:28 BFU
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    5.4.61 nebo 5.8.5, tady to bude asi vesmes jedno. Podle toho lsusb -vvv resp. VID:PID muzes v gitu dohledat, jestli tam nepribyl nejaky quirk pro to tvoje zarizeni. V dmesg by taky melo byt videt, jestli se tomu hardwaru nebo kernelu neco nelibi. Posledni vec co muzes zkusit je vyhodit z kernelu UAS a nechat ten disk operovat jako UMS, prvni generace UAS zarizeni byla tak rozbita, ze to kernel na nich uplne vypinal, nicmene je mozne ze tohle zarizeni tam chybi, kernel to na nem zapne, a ono se to rozsype.
    Dalibor Smolík avatar 4.9.2020 08:49 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Já bych si těch externích disků koupil víc do zásoby, protože až Čína na nás uvalí ty sankce, tak nebudou!
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    30.8.2020 20:46 acojako
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Need to know before buying

    1. This hard disk is only suitable for windows system and XP system, not suitable for PS4, xbox, macbook, tv, etc. It is not a window and xp system. Before buying, you need to check whether your computer system is Windows or XP, otherwise your computer is not suitable for this hard disk. (Double-click the computer (My Computer), right click on "Properties" to view the system.
    31.8.2020 07:22 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Ako to vyzerá otvorené, takto?
    JiK avatar 31.8.2020 14:35 JiK | skóre: 13 | blog: Jirkoviny | Virginia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    To jsem ani nevedel, ze samsung vyrabi takovy hezky srouby. Kam se to strka?
    31.8.2020 15:30 bigBRAMBOR | skóre: 37
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    maji to dobre poresene, pres USB, coz je standard, nemusis se peklovat s ruznejma hmoždinkama
    Blaazen avatar 31.8.2020 15:35 Blaazen | skóre: 24 | blog: BL
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Když si koupí ještě jeden, bude mít ke šroubům i matičky.
    otula avatar 2.9.2020 15:35 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    :-D
    Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
    Gréta avatar 31.8.2020 17:45 Gréta | skóre: 36 | blog: Grétin blogísek | 🇮🇱==❤️ , 🇵🇸==💩 , 🇪🇺==☭
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny

    podivat se dovnitř asi jako neni špatnej nápad :D :D ;D ;D

    možná tam bude jenom problémový takový to převádělo usb na sata a disk by třeba jako možná šlo vyndat a používat jako vobičejnej v počítači noa nebo někde sehnat jinej rámeček na externí disk a strčit ho tam si myslim že se normálně prodávaj :D ;D

    Petr Fiedler avatar 31.8.2020 18:32 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny

    Co se mi ale na něm líbí je, že má USB 3.0 port. Já mám na svém externím disku (WD) takový podivný port a docela zlobí. USB je podle mě lepší.

    Blaazen avatar 31.8.2020 19:20 Blaazen | skóre: 24 | blog: BL
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    To bude micro USB 3.0-B, to není WD specifické. Mně tedy zatím funguje.
    Petr Fiedler avatar 31.8.2020 19:51 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny

    Ne. Pasuje do toho takový pokroucený konektor a jsou na něm zoubky.

    31.8.2020 20:56 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Krásny popis, ale fotka by nebola?

    Ide mi o drobnú informáciu. Či sa oplatí číňanovi vymýšľať zvláštne redukcie, a aj ich vyrába. Ak má samozrejme možnosť použiť štandardy. Nebude to len taký USB-C ? Fotku by som si pozrel.
    Petr Fiedler avatar 31.8.2020 21:18 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    ... Či sa oplatí číňanovi vymýšľať zvláštne redukcie, a aj ich vyrába.

    To jsem nepsal o tom čínském disku, ale o svém (WD). Pořádně jsem si ten konektor teď prohlédl a vlastně poprvé jsem uviděl jak vypadá (dost špatně vidím). Je to tento konektor a na omak má zespodu takové dva zoubky. Nikdy jsem jej pořádně neviděl a přišlo mi to spíše jako vlnovka, než jako "dva" konektory vedle sebe.

    31.8.2020 21:28 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Ach, OK. To je ale štandardný USB 3 Micro-B plug.
    Petr Fiedler avatar 31.8.2020 22:24 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny

    Tak tedy je. Ale za mě je to dost špatný konektor. Hýbe se v portu a stává se, že se přeruší datový tok. Klasický USB 3.0 je podle mě mnohem lepší.

    1.9.2020 11:15 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    To je jeden z množstva klasických USB 3 konektorov.
    1.9.2020 11:37 BigBRAMBOR
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    A asi nejhorsi z nich, nejhorsi ze vsech usb konektoru
    1.9.2020 18:53 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Na Micro USB to vo svojej zákernosti nemá. Ale ani jeden USB konektor nie je určený na to, aby zaň viselo koncové zariadenie.
    Petr Fiedler avatar 1.9.2020 19:11 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny

    Co myslíš tou zákeřností?

    1.9.2020 20:56 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Malá mechanická odolnosť. Problém rozlíšiť z ktorej strany je vrch a spodok.

    A na dôvažok, ten Mikro USB vznikol len ako výsmech komisárom EÚ ktorí ekologicky nariadili aby mobily mali štandardizované napájacie konektory a aby sa nabíjačky stali doplnkovým príslušenstvom. Vo výsledku sme tak zrazu mali o jeden, doteraz neprekonaný konektor viac. A k tomu aj kopec elektroodpadu, keďže zdroje sa nikdy nestali doplnkovým príslušenstvom.
    2.9.2020 09:05 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Nechtěl bych žít na Slovensku. U nás to funguje.

    A když si vzpomenu na doby před standardizací, chce se mi zvracet. Za tuhle kativitu mají zodpovědní politici 10 bodů z 10.
    Petr Fiedler avatar 2.9.2020 09:13 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny

    Když o tom přemýšlím, musím ti dát za pravdu. K věcem se chovám šetrně a nedovedu si vybavit, že by mi někdy micro USB zlobil(o|a). Na rozdíl od micro USB 3.0-B. To jsem prakticky nepoužíval a stejně začalo zlobit. Dá se říct, že po pár použitích.

    2.9.2020 10:35 Kate | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Mně se dva MicroUSB konektory vylomily, ale v obou případech to byla známá výrobní vada těch konkrétních zařízení, ne chyba konektoru. Byl prostě špatně napájený na desku.
    2.9.2020 09:10 bigBRAMBOR | skóre: 37
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Mikro USB vznikol len ako výsmech komisárom EÚ

    prosim neblazni, tohle je směšné samo o sobě.

    jednotná nabíjecna pro telefony je fajn vec, co ja behal po firmach kdo ma nokii, kdo ma sony a dostal ose to do stavu ze i jeden vyrobce mel nekolik konektorů. Klidně bych ted zakazal k telefonum pribalovat nabijecky a sluchatka, kdo je chce at si je dokoupi, vetsina se toho pak nekde váli, stejne tak napajeci kabely k pc a monitorum, switchum, routerum, serverum - vyhazujeme to po "tunách", protoze si stejne musime koupit kabel na UPS.
    2.9.2020 15:41 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Čo si spomínam,tak to bolo smutné. Ten micro USB vznikol hneď po tom nariadení. Ale kedysi existovala jedna firma čo mala univerzálny konektor na mobily, volala sa Ericsson. A nebol to USB kábel.
    2.9.2020 17:14 Vantomas | skóre: 32 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    :-D
    3.9.2020 09:33 bigBRAMBOR | skóre: 37
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    universalni byl hlavne s dalsimi ericssony
    otula avatar 3.9.2020 12:21 otula | skóre: 45 | blog: otakar | Adamov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Ericssony náhodou byly bezva mobily, akorát právě ten jejich konektor byl průser. Nebýt ho, tak Ericsson možná používám ještě dnes. Jenže každý ten mobil umřel právě na konektor, protože byl pouze dotykový, navíc kontakty byly maličké a zastrčené, takže tu oxidaci člověk po čase musel opižlávat špendlíkem, až už to jednoho pěkného slunečného dne nešlo nabít vůbec...
    Kdo vám tvrdí, že jste paranoidní, ten v tom spiknutí s největší pravděpodobností jede taky.
    3.9.2020 17:42 jiwopene | skóre: 31 | blog: Od každého trochu…
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Mini USB, který mi připadá jako trochu spolehlivější, nebo menší koaxiální konektor by se do telefonů asi také vešel.
    .sig virus 3.2_cz: Prosím, okopírujte tento text do vaší patičky.
    31.8.2020 21:36 R
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    micro USB 3 je asi najdebilnejsi konektor, aky som videl - ked sa trochu opotrebuje, kabel z neho vypadava... Ani USB 3.0 A nie je prave etalon spolahlivosti.

    Povodne USB A a B su robustne, miniUSB je tiez dost odolne. Ale microUSB navrhoval idiot (staci raz zapojit opacne, trochu pritlacit a je po nom) a USB 3.0 tiez. USB-C je po mechanickej stranke OK, ale po elektrickej je to bordel. Mozes prepojit rozne zariadenia a nikdy netusis, ci to vobec moze fungovat.
    jose17 avatar 31.8.2020 22:06 jose17 | skóre: 44 | blog: Joseho_blog | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    toto si pozeral?
    Ja vim, on vi, ty nano!
    Petr Fiedler avatar 31.8.2020 22:25 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny

    Tak to je přesně ono. Škoda, že tam pak nenapsal odpověď z JMicron. Tedy pokud mu vůbec odpověděli.

    1.9.2020 22:57 BFU
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Co kdyby jsi sem dal ten vypis z dmesg a lsusb -vvv toho zarizeni ?
    Petr Fiedler avatar 1.9.2020 23:31 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny

    V pátek jdu k tomu známému, takže si ten disk půjčím a hned jak přijdu domů, tak to udělám.

    ⧠ A = 0 avatar 4.9.2020 09:24 ⧠ A = 0 | skóre: 10 | blog: Technokratovo_zrcadlo | Helsinki
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Nevím, kde to kupoval, ale pokud Aliexpress nebo eBay, tak okamžitě požadovat refundaci + negativní hodnocení.

    Pevné disky jsem si z Číny nikdy neobjednával, ale SD karty či SSD paměti mnohokrát. První věc, kterou je potřeba udělat, když paměť dorazí, je nahrat na ni hodně velký soubor, a pak diffem udělat srovnání s originálem. Když se liší, tak hnedka reklamovat.
    Nevolte zmrdy.
    Petr Fiedler avatar 4.9.2020 17:27 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Nevím, kde to kupoval, ale pokud Aliexpress nebo eBay, tak okamžitě požadovat refundaci + negativní hodnocení.

    Už je to déle jak měsíc.

    Petr Fiedler avatar 6.9.2020 21:10 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    7.9.2020 10:13 Kate | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Uf. Wish má fakt špatnou pověst. Na Aliexpressu / Gearbest / Dealextreme se dají najít sice podezřele vypadající, ale dost funkční věci. Na Wish je těžké najít dobrý výrobek v záplavě podvodů.
    Petr Fiedler avatar 7.9.2020 20:09 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny

    To je dobré vědět, díky.

    Petr Fiedler avatar 4.9.2020 18:44 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Příloha:

    V příloze posílám dmesg a lsusb -vvv.

    Petr Fiedler avatar 4.9.2020 19:04 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny

    Spustil jsem VM Windows 10 (QEMU/KVM) a zkusil passthrough toho externího hdd. V cmd jsem spustil diskpart a ten hdd viděl, ale v průzkumníku souborů vidět nebyl.

    4.9.2020 20:41 BFU
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Viz https://en.opensuse.org/SDB:USB_3.0_Hard_Drive_troubleshooting#Force_USB_2.0_Commands_on_a_USB_3.0_Port

    Zkus editovat/vytvorit /etc/modprobe.d/ignore_uas.conf a dat tam jeden radek:

    options usb-storage quirks=2109:0711:u

    Uloz, odpoj disk, reboot, pripoj disk. Opet viz dmesg a lsusb -vvv .

    Dalsi co pak muzes zkusit je to pripojit do napajeneho USB hubu, to zarizeni tvrdi ze to potrebuje z portu az 896mA, coz jestli ten port neni schopny dodat muze to zarizeni crashnout.
    4.9.2020 21:04 BFU
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Mimochodem, viz https://git.kernel.org/pub/scm/linux/kernel/git/torvalds/linux.git/commit/?id=673029fe9c16c95600bdaca4760673527af32edf

    Podle toho Hans aspon zkousel ten radic / ramecek, takze bych veril ze ten quirk je spravne, leda ze by to byl nejaky klon s rozbitym UASem (spise ne). Takze je dost dobre mozne, ze ten problem je v tom, ze jak se ten mechanicky disk roztaci, tak to bere z portu vic nez tech 896 mA, je tam nejaky pokles napeti a to vyvola ten crash. Mechanicke 2.5" disky klidne 1A pri spinupu potrebovat mohou. Napajeny USB 3.0 hub by tomu mohl pomoci,
    Petr Fiedler avatar 4.9.2020 21:25 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny

    Zítra to zkusím (/etc/modprobe.d/ignore_uas.conf).

    Jestli je to napájením, tak jak to, že Windows s tím diskem nemají problém? Tomu portu v pc je přece jedno, jestli je spuštěn Linux, nebo Windows. Napětí by v něm mělo být přece pořád stejné.

    4.9.2020 22:28 BFU
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Mozna wokna cekaji dele, nez se ten disk roztoci a az pak se k nemu snazi pristoupit .

    Ono se da otestovat jestli je tam nejaka velka spotreba treba jednoduchym USB power merakem, treba tento je fajn:

    https://arduino-shop.cz/arduino/1664-viceucelovy-detektor-lcd-usb-j7-t.html

    Co ty windows oproti linuxu delaji se pak da otestovat treba protocol analyzerem, ktery loguje USB traffic i s timestampama, akorat na USB SS je treba aspon Beagle 5000 nebo tak neco, Beagle 480 ma nejakou Power edici co meri i spotrebu s timestampama, ale to je jenom pro USB HS. Ani jedno ale neni moc levne a stejne to ma ruzny divne problemy.
    Petr Fiedler avatar 4.9.2020 22:35 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny

    Jak to tak čtu, tak ten nick se k tobě moc nehodí :-)

    Petr Fiedler avatar 4.9.2020 22:39 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny

    Ten USB power měřák se mi líbí a koupím si jej. Díky za tip. To jsem vůbec nevěděl, že něco takového existuje.

    Blaazen avatar 5.9.2020 01:38 Blaazen | skóre: 24 | blog: BL
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    @ Napětí by v něm mělo být přece pořád stejné.

    Napětí ano, ale ne proud. U USB 2.0 dostane zařízení po zapojení 100 mA a pokud chce víc, musí si to vykomunikovat. Jde to v pěti stupních až do max. 500 mA. U USB 3.0 je to max. 900 mA.
    Podle mě záleží na ovladači, takže mezi Linuxem a Windows být rozdíl může.
    Petr Fiedler avatar 5.9.2020 08:29 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny

    To je zajímavé. Dík za vysvětlení.

    Petr Fiedler avatar 5.9.2020 08:38 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny

    BTW: Myslel jsem si, že se to děje na nižší úrovni, než je OS. Když zapojíš hdd do pc před jeho startem, tak BIOS jej vidí. To znamená, že se roztočí, ne? Jinak by ani nešel vybrat v boot menu.

    5.9.2020 13:04 BFU
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    EFI ma vlastni drivery na vsechno mozne, mimo jine na USB host controller a USB mass storage. Proto je to schopne ten radic zprovoznit, nadetekovat zarizeni na sbernici a nektere z nich (treba disk, klavesnici) i pouzit.
    Petr Fiedler avatar 5.9.2020 10:44 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny

    Hele, já to vlastně pod Linuxem ani rozjet nepotřebuji. Když jsem psal o hacknutí, měl jsem na mysli, jestli by šlo nějak udělat, aby ten disk šel naformátovat na jakýkoli běžný formát. Ten známý je Woknař a ten disk bude používat jen ve Windows a tam mu vlastně funguje. Až do teď jsem žil v domění, že exFAT neuloží soubor > 4 GB, ale právě jsem na Wiki zjistil, že ano. Takže to nemusíme řešit. Zítra jdu k tomu známému nainstalovat mu na zkoušku Linux Mint, takže na ten disk u něj ve Windows zkusím zapsat soubor > 4 GB a pokud bude vše OK, tak to tak bude stačit.

    Rozhodně ti za vše děkuji.

    PS: Kvůli rozšíření obzoru si to možná přece jen zkusím - to, co jsi radil.

    Petr Fiedler avatar 5.9.2020 10:47 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny

    Ještě mě teď napadlo, že v těch Windows zkusím ten disk naformátovat třeba na NTFS. Pak sem pro zajímavost napíšu.

    5.9.2020 13:07 BFU
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Ono by mozna nebylo od veci se podivat, co je to vlastne za disk v tom ramecku a jestli nahodou nema vetsi prikon nez by mel mit. Jestli jo, tak se to muze zacit chovat divne klidne i na woknech, treba na jinem PC.
    Petr Fiedler avatar 5.9.2020 13:44 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny

    Tak jsem se podíval a zjistil jsem, že etiketa, která na discích bývá z vrchu nalepená je sloupnutá. Takže bych řekl, že někdo nechtěl, aby byla vidět kapacita apod. Mám takový dojem, že 2 TB dat tam nedostaneme.

    k3dAR avatar 5.9.2020 14:01 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    kolik ho stal ten disk a na kolik si ceni data ktere by na to chtel nahravat? ;-)
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    Petr Fiedler avatar 5.9.2020 14:06 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny

    Cenu mi neřekl, ale prý byl hodně levný. Zítra se ho zeptám. Jdu mu instalovat Linux Mint na zkoušku. Data, která by na něj dal si necení vůbec. Pokud mu bude fungovat pod Windows, tak mu to tak bude stačit. Otázka je, co bude říkat když se ukáže, že kapacita je místo 2 TB např. 120 GB?

    5.9.2020 14:19 VoDo | skóre: 10 | blog: Archi3mini
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    120GB by si nedovolili ale budes tam mit 250GB HDD HM250HI od samsungu. Rekni kamosovi ze disky se tu moc draz neprodavaji a j elepsi si tu stovku ci dve priplait za tu petiletou zaruku nebo kolik davaj osvedceny vyrobci.
    btw I use Archi3 :) Someday you will own nothing and be happy
    Petr Fiedler avatar 5.9.2020 14:32 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny

    Sám říkal, že disk už si z Číny nikdy nekoupí.

    Petr Fiedler avatar 5.9.2020 19:04 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    kolik ho stal ten disk...

    Před chvílí jsem s ním volal a říkal, ža ~1000,- Kč.

    4.9.2020 19:54 VoDo | skóre: 10 | blog: Archi3mini
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Pohadka o kamaradovi je cool. Proste jsi nalitnul a basta. Snad si to budes pamatovat a nebudes kupovat uz patej disk z cajny.
    btw I use Archi3 :) Someday you will own nothing and be happy
    Petr Fiedler avatar 4.9.2020 20:00 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny

    Nebouchnul ses do hlavy? :-D

    k3dAR avatar 5.9.2020 01:57 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    a uz ses podival dovnitr zda tak jsou sroubky nebo maticky? ;-)
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    Petr Fiedler avatar 5.9.2020 08:28 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny

    Ne. Napřed jsem chtěl zkusit zapsat velký soubor > 5 GB, ale nemám doma Windows na železe. Jen VM. Takže se do toho dnes podívám a napíšu, případně vyfotím.

    Petr Fiedler avatar 5.9.2020 10:17 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny

    Tak šrouby ani matky tam nejsou. Je tam destička s diskem, diodou a portem a pár elektronických součástek.

    Petr Fiedler avatar 5.9.2020 13:39 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny

    Přesněji řečeno destička s diodou atd. zapojená do disku.

    k3dAR avatar 5.9.2020 13:40 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    disk je jakej vyrobce/model?
    co ti vypise smart?
    sudo smartctl -x /dev/sdX
    kdyztak zkus ten disk vyndat a pripojit primo na SATA
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    Petr Fiedler avatar 5.9.2020 13:48 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    kdyztak zkus ten disk vyndat a pripojit primo na SATA

    Taky mě to napadlo. Jen se mi s tím nechtělo dělat. Ale zkusím to. Možná ta malá destička zapojená do toho disku může za nemožnost formátování a skrytí skutečné kapacity.

    Petr Fiedler avatar 5.9.2020 14:00 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    # smartctl -x /dev/sdb
    smartctl 7.1 2019-12-30 r5022 [x86_64-linux-5.8.6-050806-generic] (local build)
    Copyright (C) 2002-19, Bruce Allen, Christian Franke, www.smartmontools.org
    
    Read Device Identity failed: scsi error unsupported field in scsi command
    
    A mandatory SMART command failed: exiting. To continue, add one or more '-T permissive' options.
    # smartctl -x --tolerance=permissive /dev/sdb
    smartctl 7.1 2019-12-30 r5022 [x86_64-linux-5.8.6-050806-generic] (local build)
    Copyright (C) 2002-19, Bruce Allen, Christian Franke, www.smartmontools.org
    
    Read Device Identity failed: scsi error unsupported field in scsi command
    
    === START OF INFORMATION SECTION ===
    Device Model:     [No Information Found]
    Serial Number:    [No Information Found]
    Firmware Version: [No Information Found]
    Device is:        Not in smartctl database [for details use: -P showall]
    ATA Version is:   [No Information Found]
    Local Time is:    Sat Sep  5 13:56:38 2020 CEST
    SMART support is: Ambiguous - ATA IDENTIFY DEVICE words 82-83 don't show if SMART supported.
    SMART support is: Ambiguous - ATA IDENTIFY DEVICE words 85-87 don't show if SMART is enabled.
    A mandatory SMART command failed: exiting. To continue, add one or more '-T permissive' options.

    Jdu rozdělat case a zapojit to napřímo.

    Petr Fiedler avatar 5.9.2020 14:47 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny

    Tak jsem to zapojil přímo do SATA a disk se chová dost divně. Počítač měl problém vůbec naběhnout. Objevil se takový ten výpis, jako když při bootu zmáčkneš např. F1 a bylo vidět, že systém ten disk nemůže připojit. Po chvíli počítač naběhl. V terminálu jsem dal lsblk, ale disk vidět nebylo. Tak jsem vypnul a zapnul patřičné tlačítko na sata switcheru a bylo slyšet, že disk se rozjíždí, ale tak po 1 s se vypnul. Zkoušel jsem to mockrát a vždy to dopadlo stejně. Během toho jsem zkoušel:

    # smartctl -x /dev/sdb
    smartctl 7.1 2019-12-30 r5022 [x86_64-linux-5.8.6-050806-generic] (local build)
    Copyright (C) 2002-19, Bruce Allen, Christian Franke, www.smartmontools.org
    
    Smartctl open device: /dev/sdb failed: No such device

    i

    # smartctl -x --tolerance=permissive /dev/sdb
    smartctl 7.1 2019-12-30 r5022 [x86_64-linux-5.8.6-050806-generic] (local build)
    Copyright (C) 2002-19, Bruce Allen, Christian Franke, www.smartmontools.org
    
    Smartctl open device: /dev/sdb failed: No such device

    ale marně. Pak se mi po pár marných pokusech podařilo vydolovat alespoň tohle:

    # smartctl -x --tolerance=permissive /dev/sdb
    smartctl 7.1 2019-12-30 r5022 [x86_64-linux-5.8.6-050806-generic] (local build)
    Copyright (C) 2002-19, Bruce Allen, Christian Franke, www.smartmontools.org
    
    Short INQUIRY response, skip product id
    Read Cache is:        Unavailable
    Writeback Cache is:   Unavailable
    
    === START OF READ SMART DATA SECTION ===
    SMART Health Status: OK
    Current Drive Temperature:     0 C
    Drive Trip Temperature:        0 C
    
    Read defect list: asked for grown list but didn't get it
    Error Counter logging not supported
    
    Device does not support Self Test logging
    Device does not support Background scan results logging

    Masakr!

    5.9.2020 15:28 BFU
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Pridej vypis z dmesg , kernel tam loguje vsechno mozne a kdyz je nejaky problem, tak to uvidis zrovna tam.
    Petr Fiedler avatar 5.9.2020 15:34 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Příloha:

    V příloze.

    5.9.2020 16:21 BFU
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Podle toho "ES2OA60W" by to mohl byt disk od Hitachi (HGST). Ten ramecek je 2.5" nebo 3.5" ?

    Na netu se treba da najit string "Hd Hitachi 320gb Hts543223a7a384 Fw:es2oa60w" , ten firmware sedi, no a kdyz se podivas do toho dmesg, tak tam vidis jako identifikaci disku tohle:

    WEOYC-2T 84, ES2OA60W

    a kdyz si pod to napises identifikaci toho 320 GiB disku se spravnym paddingem mezerama, tak to docela hezky sedi. Jak kdyby nekdo smaznul zrovna ten spravny kousek a pridal tam neco jineho.

    HTS543223A7A384, ES2OA60W

    Dokonce i tech poslednich "84" je hezky zaalignovane.

    Dalsi zvlastni vec na tom celem je, ze ten disk pouziva jenom SATA 3G a ne 6G, tak velky disk by SATA 6G umet mel. Umi tvuj radic SATA 6G? Ten 320 GiB HGST umi max SATA 3G, viz treba:

    https://linux-hardware.org/index.php?probe=7ef4233e74&log=hdparm

    Bonus je, ze k tomu 320 GiB HGST disku se ruzne po netu dokonce vali firmware. Pri nejhorsim, kdyby to skutecne byl ten 320 GiB model, tak do toho muzes nahrat originalni firmware a mit z toho aspon nejaky uzitek. Tusim hdparm --fwdownload to umi.

    Neni na tom disku nejaka nalepka, podle ktere by se z toho dalo vystipat vice informaci ?
    Petr Fiedler avatar 5.9.2020 16:59 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Ten ramecek je 2.5" nebo 3.5" ?

    Disk je 2,5", ale rámeček je trochu protáhlejší (delší strana), aby se do něj vešla destička s usb portem, diodou atd., která je nasazená na napájecí a datový sata port. Ta je vidět na stránce, kterou odkazuji níže.

    Na netu se treba da najit string "Hd Hitachi 320gb Hts543223a7a384 Fw:es2oa60w"

    Zadal jsem to do vyhledávače a myslím, že je to on. Nemám možnost to teď srovnat, protože disk je zapojen v běžícím pc, ale až odešlu tenhle komentář, tak se podívám. I zvrchu, i zespodu tak vypadá. Navíc dole je reklama na další disky a ten úplně vlevo (stříbrný rámeček) za $ 36,90, to je přesně ten rámeček, jen má na sobě jiné nápisy. A tedy ten co tu mám má modrý kabel usb 3.0, ale může to být podvod a může se jednat o modrý usb 2.0.

    Umi tvuj radic SATA 6G?

    Ano, mám SATA III.

    Bonus je, ze k tomu 320 GiB HGST disku se ruzne po netu dokonce vali firmware. Pri nejhorsim, kdyby to skutecne byl ten 320 GiB model, tak do toho muzes nahrat originalni firmware a mit z toho aspon nejaky uzitek. Tusim hdparm --fwdownload to umi.

    Pokud by ten disk nešel vrátit, tak by to bylo super. Pokud se jedná o podvod, tak snad by nevadilo, že už je to déle jak měsíc. Pokud by to ale vadilo, tak bych tam ten FW zkusil flešnout.

    Neni na tom disku nejaka nalepka, podle ktere by se z toho dalo vystipat vice informaci ?

    To, z čeho by šly vyštípat nějaké informace je dole, ale nějaké maličké tam ještě zůstaly. Udělám fotky disku ze všech stran a odkážu na ně.

    Petr Fiedler avatar 5.9.2020 17:59 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny

    Posílám odkazy na fotky:

    Blaazen avatar 5.9.2020 19:18 Blaazen | skóre: 24 | blog: BL
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Tedy jak někdo schválně sloupává samolepky, tak to je mi podezřelý. Skoro bych tipnul, že někdo ty disky vyndavá z nějakých vyřazených notebooků a vyrábí z nich externí disky.
    Petr Fiedler avatar 5.9.2020 19:31 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny

    No... Taky uvažuji tím směrem.

    5.9.2020 18:09 BFU
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Zkus jeste jednu vec, nabootuj tu masinu s timhle kernelovym parametrem navic:

    libata.force=noncq,3.0Gbps

    Melo by to jit pridat do /etc/default/grub GRUB_CMDLINE_LINUX a pak pustit nejaky update-grub a reboot.

    To vypne NCQ a vynuti, aby SATA pouzivalo jenom 3G rezim. Jestli ten disk ma nejake problemy, mozna se jim tak vyhnes. Jestli ten parametr je pritomny pak vidis po bootu v dmesg a taky v /proc/cmdline .

    Nektere Hitachi disky zrejme maji s NCQ problem, mozna to je to same tady, viz

    https://git.kernel.org/pub/scm/linux/kernel/git/torvalds/linux.git/tree/drivers/ata/libata-core.c#n3864
    Petr Fiedler avatar 5.9.2020 18:51 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Příloha:

    Tak to nepomohlo.

    ~$ cat /proc/cmdline 
    BOOT_IMAGE=/boot/vmlinuz-5.8.6-050806-generic root=/dev/mapper/lvm-rootfs ro libata.force=noncq,3.0Gbps quiet splash

    A disk se po stisknutí tlačítka na sata switcheru pro jeho zapnutí po ~ 1 s zase vypne. Přikládám i dmesg.

    5.9.2020 19:26 BFU
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Za predpokladu, ze ten disk skutecne neni 2TiB ale 320GiB, pak muze mit tohle v dmesg vyznam:

    [ 43.143562] sd 1:0:0:0: [sdb] 3907029168 512-byte logical blocks: (2.00 TB/1.82 TiB)

    [ 61.211614] blk_update_request: I/O error, dev sdb, sector 3907028992 op 0x0:(READ) flags 0x80700 phys_seg 1 prio class 0

    To by ukazovalo na to, ze se kernel snazi cist konec disku, nejspis aby identifikoval partition tabulku. GPT ma na konci disku kopii, takze je mozne, ze to je odkud ten read pochazi. No a pokud se ten read stane, tak to crashne firmware toho disku.

    Pak je taky dost dobre mozne, ze wokna to nedelaji a ten firmware to prezije.

    Ale tohle je cele spekulace. Slo by to overit treba tak, ze si nabuildis kernel bez CONFIG_EFI_PARTITION a dalsich veci v "Advanced partition selection", cimz ten kernel z toho disku nebude zkouset nacist partition tabulky, nabootujes to treba do nejakeho ramdisku, pripojis disk a on se treba chytne a neselze. Jestli se da nejak za behu donutit block layer aby nezkousel nacist partition tabulku z disku, netusim
    Petr Fiedler avatar 5.9.2020 19:47 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny

    Říkal jsem si, že bych tam flešl ten origo fw, ale zaráží mě:

    "The drive can only be formatted with Exfat and cannot be formatted in other for mats, suchas NTFS, FAT32, FAT. Otherwise it will cause the hard drive t be unusable!"

    Mám trochu obavu, aby to flešnutí ten disk nepoškodilo úplně. Tak si říkám, jestli to nenechat tak jak to je, když známému to v jeho pc pod Windows funguje? On je ochoten to používat tak jak to je. Co myslíš ty?

    5.9.2020 20:04 BFU
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Zkus na to we woknech nahrat velky soubor s nahodnyma datama tesne pod kapacitou te partition (treba dd if=/dev/urandom of=/soubor.1 bs=1M count=1800) , precist ho zpatky, a spocitat checksum obou (sha512sum nebo tak neco). Tim ze tam nacpes nahodne data zajistis, ze nebude mozne delat nejake triky s kompresi a nulovyma blokama. Az to prectes zpatky a udelas checksum, tak uvidis, jestli ten disk kazi data nebo ne.
    Petr Fiedler avatar 5.9.2020 22:39 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny

    O tohle jsem se pokoušel už včera, ale v Linuxu jsem nebyl schopen ten disk připojit. Na disku by měl být jeden oddíl o velikosti 2 TB, takže by to mělo být třeba takto, ne?

    dd if=/dev/urandom of=/soubor.img bs=4M count=499750

    To by mělo vytvořit soubor velký 1999 GB. Jenomže já takový soubor nemám kde vytvořit, protože tak velký disk nemám. Docela věřím tomu, že ten disk bude mít opravdu kapacitu 320 GB. Udělám tedy soubor 310 GB. Napřed jej zapíšu jednou a porovnám checksumy a pak jej zkusím zapsat ještě podruhé a uvidí se, jestli se to na 320 GB sekne, nebo ne?

    5.9.2020 22:51 Bherzet | skóre: 19 | blog: Bherzetův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    No, asi by šlo napsat skript, co bude generovat pseudonáhodná data z nějakého seedu. Pak bys nemusel mít uložený původní blob, abys mohl ověřit, že je možné ta data zpětně přečíst. Namátkou jsem našel tohle a koukám, že to tam seed ukazuje, tak třeba by šlo použít to.
    Petr Fiedler avatar 5.9.2020 23:00 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny

    To je super Bherzete, díky!

    6.9.2020 00:45 BFU
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Na unixu mas tee(1), takze treba:

    $ dd if=/dev/zero bs=1M count=1 status=none | tee /tmp/test.bin | md5sum - && md5sum /tmp/test.bin

    fea5184aed35edb6282b0792c2ee2026 -

    fea5184aed35edb6282b0792c2ee2026 /tmp/test.bin

    Takhle jde zaroven sypat data do souboru a pocitat jejich checksum :-)
    6.9.2020 01:03 Bherzet | skóre: 19 | blog: Bherzetův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    No, u těch pseudonáhodných dat máš víceméně jistotu, že na to nepůjde aplikovat žádná komprese (muselo by to uhodnout algoritmus a seed). Ale pokud ten seed znáš ty, nemusíš si ukládat 2 TB dat kvůli ověření.
    6.9.2020 01:45 BFU
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    V tom examplu by jsi ten test.bin ulozil prave na ten problemovy disk a zaroven pocital checksum z dat, jak ti lezou ze stdoutu z pipe, takze jakmile ta prvni cast skonci, mas data zapsane na problemovem disku a zaroven jejich checksum vypsany na stdoutu. Druha cast uz je jenom o tom, precist ten soubor zpet z problemoveho disku, spocitat jeho checksum, a ty checksumy porovnat. Tj. celkove to udela jeden ~2TiB write na disk a jeden ~2TiB read z disku. (a samozrejme, ty data co sypes do toho disku musi byt nahodne, tj. treba if=/dev/urandom, aby se blbe komprimovaly a nesly tam delat nejake triky s nulovyma blokama).

    Akorat by bylo treba ten example nejak prepsat pro wokna, mozna to umi WSL nejak bez vetsich zmen ?

    btw. a tohle je tady docela off-topic, ono kdyz se hleda nejaky hardwarovy bug, tak je casto dobre ukladat a logovat uplne vsechno co jde, aby bylo mozne test opakovat s identickymi vstupy a podminkami nekdy pozdeji. Jednak je mozne problem demonstrovat vyrobcum hardwaru a ti ho mohou reprodukovat na sve strane ; a taky jakmile je opraveny hardware, je mozne overit, ze problem je skutecne opraveny. A pak to jde taky dat do CI.
    6.9.2020 01:48 Bherzet | skóre: 19 | blog: Bherzetův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Ah, už chápu. Chytrý nápad.
    8.9.2020 15:59 jiwopene | skóre: 31 | blog: Od každého trochu…
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Zašifrované nuly (nebo cokoliv jiného) – nastaví se dm-crypt (mód plain), celé zařízení se zapíše nulami, po přečtení (xxd -a) by měly zase vyjít jen nulové bajty. Na disku to vypadá jako náhodná data. Používám to pro mazání disků, protože je to zpravidla rychlejší než /dev/urandom.
    .sig virus 3.2_cz: Prosím, okopírujte tento text do vaší patičky.
    Petr Fiedler avatar 8.9.2020 16:08 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny

    Šlo o to, jak to udělat ve Windows.

    Petr Fiedler avatar 8.9.2020 16:10 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny

    I když, šel by tak vlastně vytvořit soubor.

    9.9.2020 02:16 billgates | skóre: 27
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Veracryptom zasifrovat celu particiu.
    5.9.2020 19:58 BFU
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Chyba, ono tam je jeste tohle:

    [ 43.143982] sd 1:0:0:0: Attached scsi generic sg1 type 0

    [ 43.178333] sdb: sdb1

    [ 43.178541] sd 1:0:0:0: [sdb] Attached SCSI disk

    Takze ten kernel tu partition tabulku precetl. Nesnazi on se ten linux-mint ten disk nejak automountovat? Jestli jo, tak by mozna stacilo vyhodit z kernelu driver na exfat, jestli na tom disku porad exfat je (bud rmmod nebo blocknout v /etc/modprobe.d/ + reboot).

    Popr. pokud chces zkusit eliminovat vliv veskereho userspace, tak si udelej nove entry pro grub a pridej do kernelove commandline init=/bin/sh rdinit=/bin/sh , tim se spusti jenom shell misto initu (at uz bootujes primo nebo pres initrd).
    Petr Fiedler avatar 5.9.2020 22:48 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Nesnazi on se ten linux-mint ten disk nejak automountovat?.

    Ano, snaží. Když do pc zapojím externí disk, nebo flešku, tak se automaticky připojí a na ploše se objeví ikona.

    Jestli jo, tak by mozna stacilo vyhodit z kernelu driver na exfat, jestli na tom disku porad exfat je (bud rmmod nebo blocknout v /etc/modprobe.d/ + reboot).

    Popr. pokud chces zkusit eliminovat vliv veskereho userspace, tak si udelej nove entry pro grub a pridej do kernelove commandline init=/bin/sh rdinit=/bin/sh , tim se spusti jenom shell misto initu (at uz bootujes primo nebo pres initrd).

    Tohle moc nechápu. Vlastně vůbec.

    6.9.2020 00:08 BFU
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Proste chces, aby se ten disk nic nesnazilo cist/mountovat, dokud k tomu sam nedas pokyn. Podivej se, jestli ten automounter jde nejak vypnout, a vypni ho.

    Kdyz vytahnes z kernelu modul pro filesystem, tak ten FS nepujde namountovat (protoze neni cim), takze automount selze. Nicmene autodetekce FS muze ten disk stale crashnout. Lepsi je ten automounter uplne vypnout.

    Nejspolehlivejsi metoda, jak zajistit, ze ti na systemu nebezi nic jineho, je proste spustit jako PID 1 misto /sbin/init (coz je treba init ze systemd) /bin/sh (coz je obycejny shell). Viz

    https://www.kernel.org/doc/Documentation/admin-guide/kernel-parameters.txt

    init=/bin/sh znamena, ze kdyz kernel bootuje primo z block device, tak pusti jako init /bin/sh .

    rdinit=/bin/sh je to same, akorat se to aplikuje na situaci, kdyz kernel jako prvni mountuje ramdisk.

    No, a kdyz to takhle nabootujes, tak ti pobezi jenom shell, jako PID 1 a jako root. Kdyz pripojis disk, tak ti pujde primo do konsole vypis z kerneloveho logu, a mel by jsi videt, ze se ten disk nadetekoval, ale uz by tam nemelo byt zadne problematicke cteni (protoze nebezi nic, ani systemd, cili ani udev, natoz neco dalsiho).

    Pokud to pak chces dale analyzovat, tak si chces primountovat aspon /dev, /sys, /proc a mozna pustit bash jako shell (v debianu je default alternativa pro /bin/sh dash, coz je fajn na skripty, ale jako login shell je bash prijemnejsi), tj.

    mount -t proc proc /proc

    mount -t sysfs sys /sys

    mount -t devtmpfs dev /dev

    bash

    No a pak muzes zkouset ruzne experimentovat treba s /dev/sdX , muzes to zkusit cist dd(1) a zkoumat, jestli se to rozsype po cteni par sektoru, nebo az treba kdyz prectes 321 GiB , nebo co to vlastne udela.
    Petr Fiedler avatar 5.9.2020 15:51 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny

    No je tam toho dost, ale pro mě to je španělská vesnice.

    5.9.2020 16:28 BFU
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Jeste to zkus na jieym radici/portu jestli mas tu moznost, a vymen SATA kabel, ten by mohl zpusobovat ty link error (Emask je 0x50, to je:

    include/linux/libata.h: AC_ERR_ATA_BUS = (1 << 4), /* ATA bus error */

    include/linux/libata.h: AC_ERR_SYSTEM = (1 << 6), /* system error */
    Petr Fiedler avatar 5.9.2020 18:05 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny

    Tu možnost mám. Udělám to a dám sem výpis.

    Petr Fiedler avatar 5.9.2020 18:33 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Příloha:

    Tak boot proběhl bez problémů, ale jinak je to to samé viz. příloha. Zkusím ještě ten parametr jádra pro SATA II.

    5.9.2020 18:38 BFU
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Podle tech nalepek na tom disku , 0J13621 DA75647 , jde najit, ze je to asi HTS543232A7A384 , tj. Hitachi Travelstar Z5K320 320GB, 2,5", SATA, 5400rpm, 8MB . Takze je mozne, ze si nekdo skutecne pohral s firmwarem.
    Petr Fiedler avatar 5.9.2020 18:45 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny

    To už si nějakou dobu myslím.

    5.9.2020 18:46 VoDo | skóre: 10 | blog: Archi3mini
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    to je jasny od precteni zapisku. Slova jako levny hdd cina 2tb restrikce formatovani

    to jen ty tady resis dokola blbosti
    btw I use Archi3 :) Someday you will own nothing and be happy
    Petr Fiedler avatar 5.9.2020 19:02 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny

    Já osobně jsem docela rád, že to řeší. Docela dost jsem se toho naučil a tenhle blog mi i do budoucna bude sloužit jako zdroj informací.

    5.9.2020 19:30 Bherzet | skóre: 19 | blog: Bherzetův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Uživatel BFU má zjevně hluboký technický skill a díky jeho radám se Petrovi možná podaří ten disk učinit alespoň částečně použitelným. Neřekl bych, že řeší pořád dokola blbosti.
    Petr Fiedler avatar 5.9.2020 19:41 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny

    No já právě úplně čumím, co všechno ví.

    5.9.2020 19:56 VoDo | skóre: 10 | blog: Archi3mini
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    A pritom by stacilo ten disk naformatovat ve windows na jeho kapacitu :) Ale asi chce porad videt 2TB a ne realnou velikost, ale hrajte si kuci, do skoly jdete az v pondeli
    btw I use Archi3 :) Someday you will own nothing and be happy
    5.9.2020 20:32 Bherzet | skóre: 19 | blog: Bherzetův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Jo, jasně, kvůli vadnému filesystému jsou problémy s komunikací s diskem jako takovým.
    5.9.2020 20:42 BFU
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Me zajima ten mechanismus, kterym toto kdo vytvoril.

    Jestli je to jenom obycejna manipulace s exfat strukturou ktera spoleha na to, ze ty struktury FS jsou vsechny na zacatku disku + manipulace s firmwarem disku kde prepsali nejake data a prepocitali checksum, tak je to docela nuda. Mozna spolehaji i na to, ze lidi jak do toho budou cpat data, tak exfat bude dalsi datove bloky alokovat rozumne linearne od zacatku disku a kdyz teda narazi na tech 320 GiB limit, tak se to proste rozsype, uzivatel prijde o data a nez aby se otravoval s vracenim disku, tak ho radeji za tu cenu zahodi.

    Ale jestli tam vymysleli neco chytrejsiho, treba nejak vyuzili toho, ze jak se snazi vyrobci hardware snizit cenu tim, ze vyrabi ruzne modely hardware ktere jsou rozdilne jenom firmwarem, treba tim ze nejak poladili samplovani dat hlavickama resp. z hlavicek a tim se jim povedlo upravit hustotu zapisu, tak je to samozrejme zajimave.

    I kdyz prvni moznost je asi pravdepodobnejsi.
    Petr Fiedler avatar 5.9.2020 23:04 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny

    Kdyby se nám povedlo ten disk mountnout v Linuxu, šel by udělat čitelný dump toho fw?

    6.9.2020 00:18 BFU
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Obecne ne, existuje ATA "download microcode" prikaz, kterym jde disku poslat novy firmware. Ale neni tam prikaz, kterym by ten firmware sel zpatky precist.

    Na druhou stranu, nejspis pujde vycist ta SPI NOR na druhe strane te PCB toho disku, pomoci nejakeho clipu, vypada to jako docela bezna SOIC-8 SPI NOR. Bylo by pak zajimave udelat porovnani toho firmwaru toho disku s firmwarem pro ten 320 GiB Hitachi disk, aby se vedelo co tam vlastne zmenili.

    Clip zde:

    http://www.hezkyden.cz/shop/test-clip-8-pin-smd/

    https://arduino-shop.cz/arduino/1748-ic-programator-se-socketem-pro-soic8-sop8-flash-chip-bios-24-25-93.html

    Navod treba:

    https://www.flashrom.org/RaspberryPi

    https://libreboot.org/docs/install/rpi_setup.html
    k3dAR avatar 6.9.2020 01:06 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    btw: klip SOIC-8 i zkusenost s SPI ctenim/zapisem pres RPi Petr uz ma, kdyz pred casem ozivoval TP-Link ;-)
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    Petr Fiedler avatar 6.9.2020 01:08 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny

    Tak o pár vteřin si mě předběhl :-D

    Petr Fiedler avatar 6.9.2020 01:06 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny

    Clip už mám tady ten.

    Petr Fiedler avatar 6.9.2020 07:42 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Bylo by pak zajimave udelat porovnani toho firmwaru toho disku s firmwarem pro ten 320 GiB Hitachi disk, aby se vedelo co tam vlastne zmenili.

    Přesně proto se ptám.

    6.9.2020 14:04 BFU
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Podle vyhledavace dokonce existuje nejaka 'Hitachi-IBM-ARM utility', ktera umi s tim firmwarem nejak manipulovat, zrejme pres ATA commandy. Takze ty disky nejspise budou mit nejake dalsi custom ATA commandy a ten tool je implementuje.
    Petr Fiedler avatar 6.9.2020 21:24 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    A pritom by stacilo ten disk naformatovat ve windows na jeho kapacitu :) Ale asi chce porad videt 2TB a ne realnou velikost, ale hrajte si kuci, do skoly jdete az v pondeli

    Tak na to zapomeň. Po naformátování disku na NTFS se okamžitě vypnul. Byl sice ve správci souborů vidět, ale zmizela jeho kapacita a už jej nepřipojily ani Windows. Zkusil jsem jej několikrát naformátovat v GUI a pak i několikrát v cmd (diskpart), ale vždy to skončilo chybou.

    Všiml sis, že vždy když jsi arogantní, tak se to proti tobě obrátí?

    5.9.2020 09:50 VoDo | skóre: 10 | blog: Archi3mini
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    exfat-utils
    btw I use Archi3 :) Someday you will own nothing and be happy
    Petr Fiedler avatar 5.9.2020 10:01 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny

    Co s tím?

    Můj Mint obsahuje exfat-utils defaultně. Mám nejnovější verzi 1.3.0-1. Disk se ale nepřipojuje.

    Petr Fiedler avatar 5.9.2020 10:45 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny

    Hele, je to jedno. Známý ten disk bude stejně používat ve Windows a tam mu jede. Ledaže bys věděl jak to hacknout, aby šel formátovat.

    5.9.2020 11:25 VoDo | skóre: 10 | blog: Archi3mini
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Je to evidentne nejaka obloz s upravenym firmwarem, je mozny ze kdyz to preformatujes na NTFS tak bude mit disk treba jen 250GB, je to obloz protoze standardni disk musi jit sformatovat na format jakej chces, ne ze si nekdo urci jen toto ci tamto. V linuxu to jit musi treba cfdisk nebo milion jinejch utilit pokud nejde je to obloz s upravenym firmwarem. Zkus tam nacpat 500GB.
    btw I use Archi3 :) Someday you will own nothing and be happy
    Petr Fiedler avatar 5.9.2020 12:32 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny

    Zkusím to, dík.

    K Číně: Jinak abys mi věřil, tak tady, 16 měsíců zpět jsem psal, že "nemám žádné zkušenosti se zbožím z Číny". HDD bych si z Číny nikdy neobjednal. Ten SATA switcher jsem si od tam koupil. Usoudil jsem, že 6 vypínačů a 6 kondenzátorů snad vyrobit dokážou. Dnes se toho v Číně vyrábí spousta. Ale ona je Čína a Čína. Já mám třeba svítilnu Fenix TK45. Před 10 lety stála 3700,- Kč a nic lepšího tu nebylo. Je vyrobená z kvalitního leteckého odolného hliníku a má v sobě i zlato. Je to kvalitní výrobek od kvalitního výrobce zakoupený u nás v ČR. Takže tady problém nemám. Ale od pochybného výrobce z Číny bych si opravdu HDD nikdy nekoupil.

    Jinak pokud by to někoho zajímalo, tak tady je skvělá recenze té svítilny na jejímž základě jsem jí tenkrát koupil. A třeba tady video, jaký má výkon. Dnes už se běžně neprodává, ale jdou koupit mnohem výkonnější svítilny. Tenkrát to ale byla pecka.

    5.9.2020 13:09 VoDo | skóre: 10 | blog: Archi3mini
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Ja v Cine kupuju blbosti jako droniky, ruzny auta na ovladani, hracky, ecigarety protoze ty jsou stejnak vsechny vymejsleny tam, a dalsi veci ktery maj max tri dily :) Kolikrat se cina vyplati kdyz tady za stejnou vec chteji treba 5x tolik, diplay na mobil treba, bluetooth sluchatka, kabely, krabicky...... clovek akorat musi umet vybrat, ale IT veci tam nekupuju.
    btw I use Archi3 :) Someday you will own nothing and be happy
    Rezza avatar 6.9.2020 10:55 Rezza | skóre: 25 | blog: rezza | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny
    Je dobrý nápad takový disk používat?
    Petr Fiedler avatar 6.9.2020 21:26 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Externí HDD z Číny

    Máš pravdu, není.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.