abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 10:22 | Komunita

    Michael Meeks, CEO společnosti Collabora, na apríla oznámil, nebyl to ale apríl, že nadace The Document Foundation zastřešující vývoj kancelářského balíku LibreOffice vyloučila ze svých řad všechny zaměstnance a partnery společnosti Collabora, tj. více než třicet lidí, kteří po mnoho let přispívali do LibreOffice. Nadace The Document Foundation po několika dnech publikovala oficiální vyjádření. Přiznává pochybení při zakládání

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 05:33 | Pozvánky

    Protože je už po aprílu, můžou strahováci opět zveřejnit program další Virtuální Bastlírny, aniž by připravená témata působila dojmem, že jde o žert. Vězte tedy, že v úterý 14. dubna (změna!!!) od 20:00 proběhne VB, kde se setkají bastlíři, technici, učitelé i nadšenci do techniky a kde i vy se můžete zapojit do družného hovoru, jako by všichni seděli u pomyslného piva. Co mají bastlíři tento měsíc na srdci? Pravděpodobně by nás musel zasáhnout

    … více »
    bkralik | Komentářů: 3
    5.4. 23:33 | Nová verze

    Byla vydána verze 26.1 aneb čtvrtletní aktualizace open source počítačového planetária Stellarium (Wikipedie, GitHub). Vyzkoušet lze webovou verzi Stellaria na Stellarium Web.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    5.4. 23:00 | Zajímavý projekt

    VOID (Video Object and Interaction Deletion) je nový open-source VLM model pro editaci videa, který dokáže z videí odstraňovat objekty včetně všech jejich fyzikálních interakcí v rámci scény (pády, kolize, stíny...) pomocí quadmaskingu (čtyřhodnotová maska, která člení pixely scény do čtyř kategorií: objekt určený k odstranění, překrývající se oblasti, objektem ovlivněné oblasti a pozadí scény) a dvoufázového inpaintingu. Za projektem stojí výzkumníci ze společnosti Netflix.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 7
    5.4. 05:22 | Zajímavý software

    Design (GitHub) je 2D CAD pro GNOME. Instalovat lze i z Flathubu. Běží také ve webovém prohlížeči.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 16
    5.4. 04:11 | Zajímavý software

    Příspěvek na blogu herního enginu Godot představuje aplikaci Xogot přinášející Godot na iPad a iPhone. Instalovat lze z App Storu. Za Xogotem stojí Miguel de Icaza (GitHub) a společnost Xibbon.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    4.4. 04:22 | Komunita

    Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za březen (YouTube).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 21
    3.4. 16:44 | Nová verze

    ESP-IDF (Espressif IoT Development Framework), tj. oficiální vývojový framework pro vývoj aplikací na mikrokontrolérech řady ESP32, byl vydán v nové verzi 6.0. Detaily na portálu pro vývojáře.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    3.4. 12:33 | Nová verze

    DeepMind (Alphabet) představila novou verzi svého multimodálního modelu, Gemma 4. Modely jsou volně k dispozici (Ollama, Hugging Face a další) ve velikostech 5-31 miliard parametrů, s kontextovým oknem 128k až 256k a v dense i MoE variantách. Modely zvládají text, obrázky a u menších verzí i audio. Modely jsou optimalizované pro běh na desktopových GPU i mobilních zařízeních, váhy všech těchto modelů jsou uvolněny pod licencí Apache 2.0. Návod na spuštění je už i na Unsloth.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 13
    3.4. 03:55 | Nová verze

    Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 3. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (14%)
     (7%)
     (1%)
     (12%)
     (30%)
     (3%)
     (6%)
     (1%)
     (14%)
     (23%)
    Celkem 1233 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník

    Kdo poradi s partition a zvetsenim disku?

    14.8.2006 22:03 | linux

    Ahoj! Kdo mi poradi se zvetsenim disku? Kamarad mi rozdelil disk na 3 casti hda1, hda2 a hda3. Myslel jsem, ze kdyz smazu hda1, tak mi pujde hda3 rozsirit o misto, ktery zabiral hda1, ale pod YaST - system - rozdeleni disku se mi to nedari. Poradi mi nekdo, jak zvetsit misto na disku o misto, ktery zabira hda1? hda1 je prazdny a zvladnu ho smazat pomoci YaST - system - rozdeleni disku Diky moc Dundee fdisk ukazuje v shellu nasledujici Disk /dev/hda: 30.0 GB, 30020272128 bytes 255 heads, 63 sectors/track, 3649 cylinders Units = cylindry of 16065 * 512 = 8225280 bytes Zařízení Boot Start End Blocks Id System /dev/hda1 1 1292 10377958+ c W95 FAT32 (LBA) /dev/hda2 1293 1345 425722+ 82 Linux swap / Solaris /dev/hda3 1346 3649 18506880 83 Linux dhcp-10-32-234:~ #        

    Hodnocení: 50 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    14.8.2006 22:11 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo poradi s partition a zvetsenim disku?
    Nemůžete spojit dva oddíly, které nesousedí, na to byste musel použít něco jako LVM. Na druhou stranu by neměl být problém deaktivovat swap, zrušit ho také, pak udělat nový swap na začátku a zkusit zvětšení filesystému. V YaSTu taková funkce, vzpomínám-li si dobře, je - nejsem si ale jistý, zda umožňuje zvětšit oddíl i směrem "doleva".
    vencour avatar 14.8.2006 22:14 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo poradi s partition a zvetsenim disku?

    Pokud chce "můvnout" obsah prostředního disku dopředu, ať ho (obsah) z live distra překopíruje na to hda1, přepíše fstab a lilo (grub?) a pak, až z toho hda1 nabootuje, tak může vesele spojit zbytek disku ...

    Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
    14.8.2006 22:18 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo poradi s partition a zvetsenim disku?
    To by samozřejmě bylo ideální, ale není jisté, zda je na /dev/hda1 dost místa - je o dost menší než /dev/hda3.
    vencour avatar 14.8.2006 23:07 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo poradi s partition a zvetsenim disku?

    To už je na improvizaci ... nějak přeorganizovat data, narvat něco dočasně jinam? Cílem je mít obsah z hda2 na hda1 ... tedy dát tam, co se vejde, zbytek "ulít" jinam, smazat hda2, spojit (zvětšit by mělo jít bez potíží) a "dolít" zpět to, co jsem si "odložil"?

    Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
    14.8.2006 23:23 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo poradi s partition a zvetsenim disku?
    Neříkám, že to nejde, nějak bych si s tím poradil, kdybych to moc potřeboval. Ale dávat to jako návod člověku, který se ptá, proč mu nejdou spojit dohromady oddíly, které spolu fyzicky nesousedí, to mi nepřipadá jako moc dobrý nápad…
    vencour avatar 14.8.2006 23:30 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo poradi s partition a zvetsenim disku?

    Jo, máte pravdu. Nejde to proto, že file systém = reiserFs třeba jmenovitě - je definován jako nějaká struktura od do. A proto přes mezeru se nedostane. Já to dávám jako volnější popis, co se má dělat, když se něco chce ... prostě že to je hraní si, je v tom symbolika, proměnné, skoro žádná věda.

    Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
    DjAARA avatar 14.8.2006 22:14 DjAARA | skóre: 32 | Praha|Náklo|Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo poradi s partition a zvetsenim disku?
    (g)parted, ale raději zálohuj. A také asi bude třeba data mezi jednotlivými partition postupně migrovat, pokud parted neumí daný FS přesunout (přesun umí jen na FAT a pro linux-swap)...

    Ale bez zálohy je to celkem risk.
    15.8.2006 01:05 #Tom | skóre: 32 | blog: Inspirace, aneb co jsem kde vyhrabal
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo poradi s partition a zvetsenim disku?
    Cest je mnoho. Ale bez znalostí a trochy zkušeností je nejjednodušší asi toto:
    1. Zmenšit velikost linuxového oddílu na tu velikost, kterou má FAT oddíl.
    2. Překopírovat jej přes FAT oddíl.
    Zmenšování je poměrně jednoduché, hodí se k tomu resize2fs či resize_reiserfs. (XFS lze jen zvětšovat.) Kopírování lze provést třeba příkazem dd.

    P.S.: Všemožné výpisy, jako je ten z toho fdisku, je dobré vkládet mezi značky <pre></pre>.
    vencour avatar 15.8.2006 09:37 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo poradi s partition a zvetsenim disku?

    Kopírovat 1:1 komplet partišnu přes dd ok, ale kopírovat obsah radši přes cp ... viz faq.

    Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
    15.8.2006 11:07 #Tom | skóre: 32 | blog: Inspirace, aneb co jsem kde vyhrabal
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo poradi s partition a zvetsenim disku?
    Ano, to je pravda, to jsem tam jaksi zapomněl dodat, že myslím kopírování oddílu. :-)
    15.8.2006 11:28 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo poradi s partition a zvetsenim disku?
    Možná jsem to dobře nepochopil s tím cp, ale protože uvedený FAQ popisuje spolehlivější metody tak to nekomentuji. Snad bych jen dodal proč je lepší použít pro odložení obsahu disku archív.

    Pokud totiž kopírujete přes prosté cp soubory na partition která je např. DOS FAT32 nebo NTFS, tak přijdete o jejich atributy. Také je vhodné -pokud kopírujete na FAT archív rozdělit tak, aby jednotlivé balíky nebyly větší než 4GB (eventuálně 2GB - starší verze NFS má totiž tuto hranici jako limit velikosti souboru).
    vencour avatar 15.8.2006 11:33 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo poradi s partition a zvetsenim disku?

    Děkuji za upřesnění. Já to bral jako dilema cp x dd. A už se pohybuju jen mezi reiserem a reiserem, tak jsem pozapomněl na neexistenci práv a dalších věcí na fatce.

    Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
    15.8.2006 10:47 diverman | skóre: 32 | blog: život s tučňáčkem
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo poradi s partition a zvetsenim disku?
    Vyzkoušej šikovný program jménem cfdisk...
    deb http://ftp.cz.debian.org/debian jessie main contrib non-free
    15.8.2006 12:20 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo poradi s partition a zvetsenim disku?
    Když jsem viděl cfdisk naposledy, nenašel jsem nic, co by uměl navíc oproti klasickému fdisku, zato bylo dost věcí, které uměl navíc fdisk. Změnilo se v tomto ohledu něco? Samozřejmě má cfdisk pohodlnější ovládání, ale na druhou stranu jsem u něj zaznamenal problémy s locale cs_CZ.UTF-8 - sice se snaží psát česky, ale při zarovnávání sloupců předpokládá, že byte = znak.
    15.8.2006 19:50 diverman | skóre: 32 | blog: život s tučňáčkem
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo poradi s partition a zvetsenim disku?
    Cfdisk neumí navíc nic, spíš méně, ale je pohodlný na používání. Proto jsem myslel, že se bude hodit méně zkušenému uživateli...
    deb http://ftp.cz.debian.org/debian jessie main contrib non-free
    brozkeff avatar 15.8.2006 16:41 brozkeff | skóre: 13 | blog: Zpátky po 10 letech | Žďár nad Sázavou
    Rozbalit Rozbalit vše Blog nebo Diskuze?
    Nepatří náhodou takovéto otázky do diskusního fóra než do blogů? IMHO...
    15.8.2006 17:31 #Tom | skóre: 32 | blog: Inspirace, aneb co jsem kde vyhrabal
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blog nebo Diskuze?
    Tam se, když jsme u toho, nachází i několik vzorových řešení tohoto problému.
    16.8.2006 10:42 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blog nebo Diskuze?
    Nemyslíš že to je jeho problém kde se zeptá? Ale jinak máš pravdu.
    15.8.2006 22:51 ...... | skóre: 41 | blog: ...
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo poradi s partition a zvetsenim disku?
    LVM

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.