abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 21:00 | IT novinky

    Zemřel průkopník videoherní hudby Bobby Prince (Wikipedie). Složil hudbu pro hry Wolfenstein 3D, Doom, Doom II, Duke Nukem II a Duke Nukem 3D.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 15:55 | IT novinky

    Počítačová hra Operace Flashpoint (Arma: Cold War Assault) od společnosti Bohemia Interactive slaví 25 let. Při této příležitosti bylo publikováno bezplatné hratelné Arma: Cold War Assault Remastered Demo a na GitHubu byly zveřejněny zdrojové kódy.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:22 | IT novinky

    Na trh v České republice přichází HP EliteBoard G1a. Jde o plnohodnotný AI počítač integrovaný přímo do těla klávesnice, tedy zařízení, které na první pohled vypadá jako minimalistická klávesnice, ale ve skutečnosti nahrazuje klasickou počítačovou jednotku.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 12
    včera 10:55 | Nová verze

    V lednu bylo oznámeno, že desktopové prostředí Xfce bude mít vlastní kompozitor pro Wayland s názvem xfwl4. O víkendu byla vydána první preview verze.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    22.6. 23:44 | Nová verze

    Minulý týden byl oficiálně vydán Android 17. Detaily na blogu a stránkách věnovaných vývojářům.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    22.6. 20:00 | IT novinky

    Dnes jde do prodeje zařízení Steam Machine. Steam Machine 512 GB za 1 039 EUR a Steam Machine 2 TB za 1 359 EUR. Do čtvrtka 25. června do 19:00 se lze zapsat na seznamy. Ty budou jednorázově náhodně slosovány, čímž bude určeno pořadí rezervací a čekacích listin.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 16
    22.6. 14:44 | Nová verze

    Vývojáři OpenMW (Wikipedie) oznámili vydání verze 0.51.0 této svobodné implementace enginu pro hru The Elder Scrolls III: Morrowind. Přehled novinek v oznámení o vydání a také na YouTube a PeerTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    22.6. 13:33 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 2026.3.0 "Carousels & Killer Whales" svobodného softwaru ScummVM (Wikipedie) umožňujícího bezproblémový běh mnoha klasických adventur na zařízeních, pro které nebyly nikdy určeny. Přehled novinek v poznámkách k vydání a na GitHubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    22.6. 12:22 | IT novinky

    Tento týden (24. a 27. června) vyprší platnost Microsoft certifikátu v UEFI vydaných v roce 2011. Nové certifikáty byly vydány v roce 2023. Kdo na počítačích, i virtuálních, používá zabezpečené spouštění (Secure Boot), měl by si ověřit, že má certifikáty aktualizovány, viz např. články na Red Hat nebo Fedora. Pro stávající systémy se nic nemění. Nadále se budou normálně spouštět. Zavaděče podepsané pouze klíčem z 2023 se ale na počítačích s pouze certifikátem 2011 nespustí. Ve Fedoře je zavaděč shim ve verzi 16.1-6 podepsán klíči 2011 i 2023.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    21.6. 19:55 | Zajímavý software

    Uživatelé mobilních telefonů s Linuxem si nyní mohou nainstalovat aplikaci Mobilní Datovka. Díky tomu je přístup k datovým schránkám dostupný i na zařízeních s mobilními linuxovými distribucemi, jako jsou například Mobian, NixOS Mobile, pmOS atd. Aplikace je dostupná na Flathubu.

    David Heidelberg | Komentářů: 3
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (11%)
     (8%)
     (2%)
     (16%)
     (31%)
     (3%)
     (6%)
     (2%)
     (16%)
     (26%)
    Celkem 1974 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník



    Vložit další komentář
    14.8.2006 22:11 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo poradi s partition a zvetsenim disku?
    Nemůžete spojit dva oddíly, které nesousedí, na to byste musel použít něco jako LVM. Na druhou stranu by neměl být problém deaktivovat swap, zrušit ho také, pak udělat nový swap na začátku a zkusit zvětšení filesystému. V YaSTu taková funkce, vzpomínám-li si dobře, je - nejsem si ale jistý, zda umožňuje zvětšit oddíl i směrem "doleva".
    vencour avatar 14.8.2006 22:14 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo poradi s partition a zvetsenim disku?

    Pokud chce "můvnout" obsah prostředního disku dopředu, ať ho (obsah) z live distra překopíruje na to hda1, přepíše fstab a lilo (grub?) a pak, až z toho hda1 nabootuje, tak může vesele spojit zbytek disku ...

    Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
    14.8.2006 22:18 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo poradi s partition a zvetsenim disku?
    To by samozřejmě bylo ideální, ale není jisté, zda je na /dev/hda1 dost místa - je o dost menší než /dev/hda3.
    vencour avatar 14.8.2006 23:07 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo poradi s partition a zvetsenim disku?

    To už je na improvizaci ... nějak přeorganizovat data, narvat něco dočasně jinam? Cílem je mít obsah z hda2 na hda1 ... tedy dát tam, co se vejde, zbytek "ulít" jinam, smazat hda2, spojit (zvětšit by mělo jít bez potíží) a "dolít" zpět to, co jsem si "odložil"?

    Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
    14.8.2006 23:23 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo poradi s partition a zvetsenim disku?
    Neříkám, že to nejde, nějak bych si s tím poradil, kdybych to moc potřeboval. Ale dávat to jako návod člověku, který se ptá, proč mu nejdou spojit dohromady oddíly, které spolu fyzicky nesousedí, to mi nepřipadá jako moc dobrý nápad…
    vencour avatar 14.8.2006 23:30 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo poradi s partition a zvetsenim disku?

    Jo, máte pravdu. Nejde to proto, že file systém = reiserFs třeba jmenovitě - je definován jako nějaká struktura od do. A proto přes mezeru se nedostane. Já to dávám jako volnější popis, co se má dělat, když se něco chce ... prostě že to je hraní si, je v tom symbolika, proměnné, skoro žádná věda.

    Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
    DjAARA avatar 14.8.2006 22:14 DjAARA | skóre: 32 | Praha|Náklo|Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo poradi s partition a zvetsenim disku?
    (g)parted, ale raději zálohuj. A také asi bude třeba data mezi jednotlivými partition postupně migrovat, pokud parted neumí daný FS přesunout (přesun umí jen na FAT a pro linux-swap)...

    Ale bez zálohy je to celkem risk.
    15.8.2006 01:05 #Tom | skóre: 32 | blog: Inspirace, aneb co jsem kde vyhrabal
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo poradi s partition a zvetsenim disku?
    Cest je mnoho. Ale bez znalostí a trochy zkušeností je nejjednodušší asi toto:
    1. Zmenšit velikost linuxového oddílu na tu velikost, kterou má FAT oddíl.
    2. Překopírovat jej přes FAT oddíl.
    Zmenšování je poměrně jednoduché, hodí se k tomu resize2fs či resize_reiserfs. (XFS lze jen zvětšovat.) Kopírování lze provést třeba příkazem dd.

    P.S.: Všemožné výpisy, jako je ten z toho fdisku, je dobré vkládet mezi značky <pre></pre>.
    vencour avatar 15.8.2006 09:37 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo poradi s partition a zvetsenim disku?

    Kopírovat 1:1 komplet partišnu přes dd ok, ale kopírovat obsah radši přes cp ... viz faq.

    Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
    15.8.2006 11:07 #Tom | skóre: 32 | blog: Inspirace, aneb co jsem kde vyhrabal
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo poradi s partition a zvetsenim disku?
    Ano, to je pravda, to jsem tam jaksi zapomněl dodat, že myslím kopírování oddílu. :-)
    15.8.2006 11:28 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo poradi s partition a zvetsenim disku?
    Možná jsem to dobře nepochopil s tím cp, ale protože uvedený FAQ popisuje spolehlivější metody tak to nekomentuji. Snad bych jen dodal proč je lepší použít pro odložení obsahu disku archív.

    Pokud totiž kopírujete přes prosté cp soubory na partition která je např. DOS FAT32 nebo NTFS, tak přijdete o jejich atributy. Také je vhodné -pokud kopírujete na FAT archív rozdělit tak, aby jednotlivé balíky nebyly větší než 4GB (eventuálně 2GB - starší verze NFS má totiž tuto hranici jako limit velikosti souboru).
    vencour avatar 15.8.2006 11:33 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo poradi s partition a zvetsenim disku?

    Děkuji za upřesnění. Já to bral jako dilema cp x dd. A už se pohybuju jen mezi reiserem a reiserem, tak jsem pozapomněl na neexistenci práv a dalších věcí na fatce.

    Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
    15.8.2006 10:47 diverman | skóre: 32 | blog: život s tučňáčkem
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo poradi s partition a zvetsenim disku?
    Vyzkoušej šikovný program jménem cfdisk...
    deb http://ftp.cz.debian.org/debian jessie main contrib non-free
    15.8.2006 12:20 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo poradi s partition a zvetsenim disku?
    Když jsem viděl cfdisk naposledy, nenašel jsem nic, co by uměl navíc oproti klasickému fdisku, zato bylo dost věcí, které uměl navíc fdisk. Změnilo se v tomto ohledu něco? Samozřejmě má cfdisk pohodlnější ovládání, ale na druhou stranu jsem u něj zaznamenal problémy s locale cs_CZ.UTF-8 - sice se snaží psát česky, ale při zarovnávání sloupců předpokládá, že byte = znak.
    15.8.2006 19:50 diverman | skóre: 32 | blog: život s tučňáčkem
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo poradi s partition a zvetsenim disku?
    Cfdisk neumí navíc nic, spíš méně, ale je pohodlný na používání. Proto jsem myslel, že se bude hodit méně zkušenému uživateli...
    deb http://ftp.cz.debian.org/debian jessie main contrib non-free
    brozkeff avatar 15.8.2006 16:41 brozkeff | skóre: 13 | blog: Zpátky po 10 letech | Žďár nad Sázavou
    Rozbalit Rozbalit vše Blog nebo Diskuze?
    Nepatří náhodou takovéto otázky do diskusního fóra než do blogů? IMHO...
    15.8.2006 17:31 #Tom | skóre: 32 | blog: Inspirace, aneb co jsem kde vyhrabal
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blog nebo Diskuze?
    Tam se, když jsme u toho, nachází i několik vzorových řešení tohoto problému.
    16.8.2006 10:42 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Blog nebo Diskuze?
    Nemyslíš že to je jeho problém kde se zeptá? Ale jinak máš pravdu.
    15.8.2006 22:51 ...... | skóre: 41 | blog: ...
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo poradi s partition a zvetsenim disku?
    LVM

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.