abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 21:00 | Zajímavý projekt

    Microsoft na GitHubu zveřejnil zdrojový kód projektu LiteBox, jedná se o 'knihovní operační systém' (library OS) zaměřený na bezpečnost, využívající systémovou architekturu LVBS k ochraně jádra před útoky z uživatelského prostoru. LiteBox je napsán v Rustu a uvolněný pod licencí MIT. Projekt je teprve v rané fázi vývoje.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 0
    dnes 16:11 | Zajímavý software

    BreezyBox je open-source shell a virtuální terminál pro populární jednočip ESP32. Nabízí základní unixové příkazy, sledování aktuálního pracovního adresáře (CWD), jednoduchý instalátor a spouštěč aplikací v podobě ELF binárních souborů, zabudovaný HTTP server nebo třeba ovládání WiFi - ukázka použití coby 'malého osobního počítače'. Ačkoliv je BreezyBox inspirovaný BusyBoxem, oproti němu má tento projekt několik externích závislostí, zejména na ESP-IDF SDK. BreezyBox je dostupný pod licencí MIT.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 0
    dnes 16:00 | Humor

    Byl představen cross-assembler xa.sh, napsaný čistě v Bourne shell skriptu. Tento nástroj umožňuje zpracovávat assemblerový kód pro Intel 8080, přičemž je možné snadno přidat podporu i pro další architektury, například 6502 a 6809. Skript využívá pouze různé běžné unixové příkazy jako jsou awk, sed nebo printf. Skript si lze stáhnout z GitHubového repozitáře projektu.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 3
    včera 17:22 | IT novinky

    Byla představena nová verze modelu Claude Opus 4.6 od společnosti Anthropic. Jako demonstraci možností Anthropic využil 16 agentů Claude Opus 4.6 k vytvoření kompilátoru jazyka C, napsaného v programovacím jazyce Rust. Claude pracoval téměř autonomně, projekt trval zhruba dva týdny a náklady činily přibližně 20 000 dolarů. Výsledkem je fungující kompilátor o 100 000 řádcích kódu, jehož zdrojový kód je volně dostupný na GitHubu pod licencí Creative Commons.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 17
    včera 16:44 | Komunita

    Kultovní britský seriál The IT Crowd (Ajťáci) oslavil dvacáté výročí svého prvního vysílání. Sitcom o dvou sociálně nemotorných pracovnících a jejich nadřízené zaujal diváky svým humorem a ikonickými hláškami. Seriál, který debutoval v roce 2006, si i po dvou dekádách udržuje silnou fanouškovskou základnu a pravidelně se objevuje v seznamech nejlepších komedií své doby. Nedávné zatčení autora seriálu Grahama Linehana za hatecrime však vyvolává otázku, jestli by tento sitcom v současné Velké Británii vůbec vznikl.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 10
    včera 13:33 | IT novinky

    Společnost JetBrains oznámila, že počínaje verzí 2026.1 budou IDE založená na IntelliJ ve výchozím nastavení používat Wayland.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 11:22 | IT novinky

    Společnost SpaceX amerického miliardáře Elona Muska podala žádost o vypuštění jednoho milionu satelitů na oběžnou dráhu kolem Země, odkud by pomohly zajistit provoz umělé inteligence (AI) a zároveň šetřily pozemské zdroje. Zatím se ale neví, kdy by se tak mělo stát. V žádosti Federální komisi pro spoje (FCC) se píše, že orbitální datová centra jsou nejúspornějším a energeticky nejúčinnějším způsobem, jak uspokojit rostoucí poptávku po

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 26
    včera 11:11 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 2.53.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 70 vývojářů, z toho 21 nových. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:22 | Komunita

    Spolek OpenAlt zve příznivce otevřených řešení a přístupu na 216. sraz, který proběhne v pátek 20. února od 18:00 v Red Hat Labu (místnost Q304) na Fakultě informačních technologií VUT v Brně na ulici Božetěchova 1/2. Tématem srazu bude komunitní komunikační síť MeshCore. Jindřich Skácel představí, co je to MeshCore, předvede nejrůznější klientské zařízení a ukáže, jak v praxi vypadá nasazení vlastního repeateru.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 03:33 | Nová verze

    Byla vydána nová major verze 9.0 multiplatformní digitální pracovní stanice pro práci s audiem (DAW) Ardour. Přehled novinek, vylepšení a oprav v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (19%)
     (6%)
     (0%)
     (10%)
     (25%)
     (3%)
     (5%)
     (2%)
     (12%)
     (29%)
    Celkem 795 hlasů
     Komentářů: 25, poslední 3.2. 19:50
    Rozcestník


    Vložit další komentář
    21.6.2005 09:32 kotrcka | skóre: 23 | blog: Onééé 2 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Sorry
    vopred sa ospravedlnujem za neprehladnost
    Keďže tu účet nejde zrušiť, zmenil som si heslo na random a "zabudol ho".
    21.6.2005 09:35 thingwath
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sorry
    Dej tam odstavce.
    21.6.2005 09:43 kotrcka | skóre: 23 | blog: Onééé 2 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sorry
    hmm, keby osm vedel.. HTML nebolo nikdy mojou zalubou...
    Keďže tu účet nejde zrušiť, zmenil som si heslo na random a "zabudol ho".
    21.6.2005 10:39 Martin Lebeda | skóre: 22 | blog: Martinuv_blog | Plzeň
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sorry
    Zkuste si lokálně rozchodit "Texy!" (http://www.texy.info/cz/). Já jsem to udělal a jsem maximálně spokojen. HTML se už prakticky nezabývám, prostě napíšu text, naberu do clipboardu, spustím jedním příkazem konverzi obsahu clipboardu a provedu paste výsledného HTML ;-).
    21.6.2005 18:34 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sorry
    Což není pod psaním příspěvků odkaz na rychlokurz od Koska?
    Copak toho není dost?
    22.6.2005 07:46 Martin Lebeda | skóre: 22 | blog: Martinuv_blog | Plzeň
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sorry
    Pokud bych měl hovořit za sebe, tak HTML umím, ale psaní tagů, mne vysloveně vyrušuje z myšlenky (pokud nějakou skvělou mám :-)).
    21.6.2005 10:35 Martin Lebeda | skóre: 22 | blog: Martinuv_blog | Plzeň
    Rozbalit Rozbalit vše Podpora periferií
    Dobrá podpora periferních zařízení tj. ovladače je limitována ne tím, jaká nejstarší zařízení jsou podporována, ale tím, jaká nejnovější zařízení jsou podporována. Včera jsem hledal vhodný NOVÝ HW pro FreeBSD (+ zároveň Linux a MS Windows) a opravdu jsem se spotil, než jsem našel nějakou přiměřenou kombinaci s deklarovanou bezproblémovou podporou. Teď mám objednáno a neustále se modlím k bohu, aby to dopadlo dobře. Takové věci uživatelé windows určitě neřeší :-(. K čemu mi je podpora X architektur, které nikdy nepoužiju, když v každé požaduje přesně určenou úzkou podmnožinu zařízení.
    21.6.2005 10:52 kotrcka | skóre: 23 | blog: Onééé 2 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Podpora periferií
    Uzka podmnozina? Ved ak sa bavime o i386, tak mne to islo zatial vsade. Podpora USB - OK, podpora siete - OK, podpora zvuku - OK (vratane integrovanych apodobnych hluposti), podpora grafifky - zalezitost XFree86 alebo X.org. USB Mass Storage bez problemov, podpora tlacenia - zalezitost CUPS, podpora skenovania - zalezitost SANE

    Co viac potrebujete?

    Samozrejme sa aj ja pozeram na zoznam podporovaneho hw, ale nejako som nemal problem najst vhodnu kombinaciu (nie pre seba). Hry nehram a na ine veci je to OK. Zalezi od uzivatela.
    Keďže tu účet nejde zrušiť, zmenil som si heslo na random a "zabudol ho".
    21.6.2005 11:54 Martin Lebeda | skóre: 22 | blog: Martinuv_blog | Plzeň
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Podpora periferií
    Takže podle vás OS nezodpovídá na ovladače pro mnoho zařízení a máte pravdu (ačkoliv s tímto názorem nesouhlasím). Např. ovladače pro pokročilé grafické čipy se kompilují do jádra jako moduly. Podpora zvuku , podpora síťovek, řadičů .... to vše je záležitost OS. A jak je tomu doopravdy (v případě FreeBSD, možná, že NetBSD je na tom lépe) je vidět např. zde: http://www.freebsd.cz/cs/platforms/amd64/motherboards.html. Nic moc. Ale to samozřejmě nijak nedegraduje ostatní vlastnosti OS, tedy pokud se na danném HW rozběhne.
    21.6.2005 12:07 kotrcka | skóre: 23 | blog: Onééé 2 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Podpora periferií
    Ja som ho bez problemov rozbehol na MB s VIA K8T800 chipsetom. AMD bolo 64 bitove, myslim, ze 3000+... takze neviem.. s tymi drivermi na grafiku je to pravda... pre FreeBSD existuju (nVidia). Ale ako vravim, toto som velmi neskumal. Jednak taku grafiku nemam a hry nehram. Mal som aj comp s Nvidiou, skompiloval som ovladace aj pod Linux, aj pod FreeBSD a isli. Takze je to len problem vyrobcu.

    Doma mam starucku S3 ViRGE
    Keďže tu účet nejde zrušiť, zmenil som si heslo na random a "zabudol ho".
    21.6.2005 12:34 Martin Lebeda | skóre: 22 | blog: Martinuv_blog | Plzeň
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Podpora periferií

    Ok, ty takovou grafiku nemáš, ale jiní ano a nechtějí ji využívat jen z 10% ve VESA módu, chtějí (oprávněně) 100% z jejích možností. Mnohokrát jsem do počítačů přidával externí podporovanou síťovku místo nepodporované interní, grafiky, zvukovky, nefunkční s-ata řadiče…

    Vadí mi to chvástání „nám to běží na všem“. Oč realističtěji by znělo: „podporujeme procesory všech architektur, ale bohužel na nás výrobci kašlou, takže se prosím pro konkrétní zařízení podívejte na seznam http://….“.

    21.6.2005 12:53 kotrcka | skóre: 23 | blog: Onééé 2 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Podpora periferií
    Ale bohuzial je to tak. Ja som nikdy nekupoval HW podla OS, ktory na tom mal bezat. Zvlast, ked mam doma zelezo, ktore som dostal zadara, tak som bol rad za akekolvek. A na co potrebujete napriklad 100 percent grafickej karty? Lebo pri kazdom OS je urcity predpoklad, na ake nasadenie pojde. A 100 percent grafiky potrebujete v MS Windows (R) (koli hram) a v Macoch (koli DTP a pod). To je presne tak, ako dat Win98 na server..Teoreticky sa to da,a le nebude to ono... Ja popisujem to, ze som s niecim spokojny, chcem sa podelit o skusenosti, nabrat nejake nove a tak trosku spravit osvetu. Keby sme sa mali riadit tym, coho je najviac, nikto by sa nebabral s Linuxom, BeOS-om, BSD-ckami.. atd. Ved je najjednoduchsie ukradnut si nejake okno, mat kopu nakradnuteho sw a byt spokojny. ja sa nechcem hadat, ako vravim, mne (a zda sa, ze nielen mne) to ide, islo vsade a snad to tak aj bude. A drzim palce aj Vam, aby ste mali podobny pocit po (moznom) nainstalovani.

    Prajem prijemny den
    Keďže tu účet nejde zrušiť, zmenil som si heslo na random a "zabudol ho".
    m$ lipo $m avatar 21.6.2005 11:29 m$ lipo $m | skóre: 19 | blog: čaj o páté | Redmond
    Rozbalit Rozbalit vše chvala NetBSD
    Musim taky prispet jedine chvalou :) na tento OS bezi me jako router a zadny problem jsem zatim nemel akorat jsem nenaezl podporu pro ext3 kdyz sem se poousel primountovat disk stimto FS
    Albuquerque, New Mexico (April 4, 1975)
    21.6.2005 11:39 kotrcka | skóre: 23 | blog: Onééé 2 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: chvala NetBSD
    tak tak. A nielen na sietove komponenty. Mne to doma bezi ako desktop na stroji, ktory by niekto iny uz vyhodil. A viem, ze ak disk dam do novej masiny, tak pojde tiez. Nie je to take strasne s tou podporou. Aspon ja som mal stasie. Nabuduce prihodim odkazy na screenshoty, popis instalacie, dmesg a tak podobne
    Keďže tu účet nejde zrušiť, zmenil som si heslo na random a "zabudol ho".
    21.6.2005 15:08 Triton | skóre: 10 | blog: keep_slacking
    Rozbalit Rozbalit vše Re: chvala NetBSD
    Nevím jaké byly požadavky, ale ext3 oddíly se dají bez problému připojovat jako ext2, akorát to bude bez žurnálu. Já to kdysi potřeboval jen na překopírování nějakejch dat a bylo to v pohodě.
    Z'LI0(%:`&/NRU`Y0"@8.L%.%PG(%!D>"<!@C(4&'?`UO!/$"K\2)+!1K',R' 2V,*3$D-EG4PC!<*(%%I"<*$` `
    7.8.2005 03:31 jakub
    Rozbalit Rozbalit vše Aplikace

    Je pravda, ze NetBSD nema tolik aplikaci jako Linux, nebo FreeBSD tusim neco okolo 10000 dostupnych aplikaci v portech (sice nechapu proc tolik aplikaci uz jsme jak u Debianu).

    Na druhou stranu ma NetBSD celkem pekne resenou emulaci binarek. Takze se daji uchodit veci z jinych systemu.

    Dokonce existuji komercni aplikace primo pro NetBSD, neni jich mnoho, ale lepsi nez nic, nebo dratem do oka. :-)

    Prijde mi, ze OpenBSD ma nejmene aplikaci a na desktopu je lenive. Najdou se vsak skalni silenci co ho provozuji i na desktopu. Jejich volba.

    Sam k plne spokojenosti doma provozuji vsechny tri hlavni BSDcka. V praci Windows. :-(

  • router P1 - OpenBSD
  • laptop P2 - NetBSD
  • FS Apple G3 - NetBSD
  • desktop P4 - FreeBSD (sdileno se zenou)

    BTW utelk jsem ze Slackware 8.1 (nedam na nej dopustit). Nejvice mne frustrovala rozdilnost Linuxovych distribuci. Byl jsem zvykli na Slack, jinak se to resilo v Debianu, RedHatu, ... (O Mandrake radsi pomlcim).

    S zivych distribuci preferuji FreeSBIE. Preci jenom 4 rada je celkem nic moc proti 5-6.

  • 2.2.2006 18:07 jiri.b | skóre: 30 | blog: jirib
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NetBSD - vyhody + nevyhody = ?
    Jen tak mimochodem... Nez zacnes neco psat o tom, ze nejsou ISO na ftp k OpenBSD, co kdybys navstivil aspon www.openbsd.org a prohled FAQ?

    OpenBSD prislo o par grantu, napr. tim ze Theo kritizoval valku v Iraku, a tak stale zustava, ze koupi ISO prispivas na chod projektu.

    Takze ISO si muzes koupit, nebo sam udelat, ze? :) Takze jestli mas internet ke stazeni ISO, tak asi budes mit internet ke stazeni 'setu' a bootovaciho image (napr. floppy38.fs).

    Stahovani ISO obrazu je podle me onanismus, neznam nikoho, kdo instaluje vsechno, hlavne ze vsichi stahuji ISO s KDE/GNOME a buhvi cim...

    jirib

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.