abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 03:33 | IT novinky

    Dle plánu certifikační autorita Let's Encrypt nově vydává také certifikáty s šestidenní platností (160 hodin) s možností vystavit je na IP adresu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 14:44 | Nová verze

    V programovacím jazyce Go naprogramovaná webová aplikace pro spolupráci na zdrojových kódech pomocí gitu Forgejo byla vydána ve verzi 14.0 (Mastodon). Forgejo je fork Gitei.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 13:11 | Zajímavý projekt

    Just the Browser je projekt, 'který vám pomůže v internetovém prohlížeči deaktivovat funkce umělé inteligence, telemetrii, sponzorovaný obsah, integraci produktů a další nepříjemnosti' (repozitář na GitHubu). Využívá k tomu skrytá nastavení ve webových prohlížečích, určená původně pro firmy a organizace ('enterprise policies'). Pod linuxem je skriptem pro automatickou úpravu nastavení prozatím podporován pouze prohlížeč Firefox.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 2
    16.1. 16:44 | Nová verze

    Svobodný multiplatformní herní engine Bevy napsaný v Rustu byl vydán ve verzi 0.18. Díky 174 přispěvatelům.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    16.1. 15:11 | IT novinky

    Miliardy korun na digitalizaci služeb státu nestačily. Stát do ní v letech 2020 až 2024 vložil víc než 50 miliard korun, ale původní cíl se nepodařilo splnit. Od loňského února měly být služby státu plně digitalizované a občané měli mít právo komunikovat se státem digitálně. Do tohoto data se povedlo plně digitalizovat 18 procent agendových služeb státu. Dnes to uvedl Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) v souhrnné zprávě o stavu digitalizace v Česku. Zpráva vychází z výsledků víc než 50 kontrol, které NKÚ v posledních pěti letech v tomto oboru uskutečnil.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 16
    16.1. 13:55 | IT novinky

    Nadace Wikimedia, která je provozovatelem internetové encyklopedie Wikipedia, oznámila u příležitosti 25. výročí vzniku encyklopedie nové licenční dohody s firmami vyvíjejícími umělou inteligenci (AI). Mezi partnery encyklopedie tak nově patří Microsoft, Amazon a Meta Platforms, ale také start-up Perplexity a francouzská společnost Mistral AI. Wikimedia má podobnou dohodu od roku 2022 také se společností Google ze skupiny

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    16.1. 02:22 | Nová verze

    D7VK byl vydán ve verzi 1.2. Jedná se o fork DXVK implementující překlad volání Direct3D 5, 6 a 7 na Vulkan. DXVK zvládá Direct3D 8, 9, 10 a 11.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    16.1. 02:00 | Nová verze

    Byla vydána verze 12.0.0 knihovny libvirt (Wikipedie) zastřešující různé virtualizační technologie a vytvářející jednotné rozhraní pro správu virtuálních strojů. Současně byl ve verzi 12.0.0 vydán související modul pro Python libvirt-python. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    15.1. 19:22 | Humor

    CreepyLink.com je nový zkracovač URL adres, 'díky kterému budou vaše odkazy vypadat tak podezřele, jak je to jen možné'. Například odkaz na abclinuxu.cz tento zkracovač převádí do podoby 'https://netflix.web-safe.link/logger_8oIlgs_free_money.php'. Dle prohlášení autora je CreepyLink alternativou ke zkracovači ShadyURL (repozitář na githubu), který dnes již bohužel není v provozu.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 3
    15.1. 12:33 | IT novinky

    Na blogu Raspberry Pi byla představena rozšiřující deska Raspberry Pi AI HAT+ 2 s akcelerátorem Hailo-10 a 8 GB RAM. Na rozdíl od předchozí Raspberry Pi AI HAT+ podporuje generativní AI. Cena desky je 130 dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (15%)
     (5%)
     (0%)
     (10%)
     (19%)
     (3%)
     (6%)
     (2%)
     (11%)
     (41%)
    Celkem 486 hlasů
     Komentářů: 12, poslední 14.1. 21:12
    Rozcestník

    NetBSD - vyhody + nevyhody = ?

    21.6.2005 09:32 | Přečteno: 1566× | Operacne systemy | poslední úprava: 21.6.2005 09:48

    Zdravim Vas, necakal som taku odozvu na prvy uvodny odstavec. Mnohi sa pytali, ako je to s vyhodami / nevyhodami oproti Linuxu. Pripadne aj nekaje rozdiely. Tak tu to mate, zhrnute podla "distribucii"

    FreeBSD: snad asi najrozsirenejsie, aj napriek tomu, ze podporuje najmenej HW architektur. Vyhodou oproti ostanym (dole menovanym) je rozsiahlost balickov a uzivatelska pritulnost.

    Samozrejmostou je instalacia "After From Scratch", co znamena prestavanie systemu zo zdrojovych kodov po nainstalovani binarnej verzie. Mozno niekto vie, ako to urobit aj pri prvotnej instalacii, ja som na to neprisiel. Silne vhodne na desktop (samozrejme podla toho, co na desktope robite). Podpora v pripade kancelarskych balickov, multimedii uz nie je taka strasna, aby sa to nedalo pouzivat.

    Derivaty - DragonFlyBSD: odklonena verzia od FreeBSD rady 4. Vlastna implementacia SMP a podobne drobnosti. Kamosovi to fungovalo lepsie, ako FBSD. Balicky spolocne s vetvou 4.x - Freesbie: live verzia, skuste, velmi dobre - Frenzy: live, ruska vyroba - PC-BSD: Taka klikacia distribucia. Graficky instalator, vlastny system portov. Pre zaciatocnikov (a ludi, ktori oblubuju jednoduche spravovanie prostrednictvom grafickych utilit)

    OpenBSD: Pysi sa titulom "Najbezpecnejsi OS, ktory je volne dostupny. Nevyhodou je absencia ISO obrazu s balickami, teda pre cloveka, ktory doma nema rychle pripojenie je instalacia tazka a zdlhava koli zavislostiam balickov (odskusane). Velmi bezpecne, zistite po pohlade na prikaz "top", kde pri defaultnej instalacii Vam bezi mozno polovica sluzieb oproti inym BSD (nehovoriac o niektorych roztahanych Linuxovych distribuciach).

    NetBSD: Moja volba :-) Extremne prenositelne. Priklad. Mate PC kompatibilne s i386, mate na nom NetBSD. Zrazu sa vo Vas prebudi dieta, predate PC a kupite PlayStation (R). A mate vyhrate, NetBSD bezi aj tam. O nom sa rozpisem viac v clankoch o instalacii a podobne. Derivaty - NetBSD Live: Oficialne Live CD s plne funkcnym systemom, zalozenym na tej-ktorej verzii NetBSD RELEASE. Nevyhoda - pomaly nabieha, potom je ale praca svizna (skusane na AMD 1300+, 128 MB RAM, IBM PC 350 MHz, 128 MB RAM - vsade s KDE).

    Zhrnutie: vyhody: rychlost - to spoznate, cistota - oproti niektorym, podotykam NIEKTORYM distribuciam Linuxu sa budete divit takmer prazdnemu /etc. nevyhody: podpora HW - ja mam stastie, mam doma len stare P133, 80 MB RAM s CMI zvukovkou, PCI USB kartou. Jedine, co mi z objektivnych pricin nejde je USB Bluetooth kluc. Ale na podpore sa pracuje. Menej sw. Ale toto by som az tak tragicky nebral, najpouzivanejsi soft je v podobe balickov dostupny (Office, xmms a pod) a zvysok je lahko skompilovatelny zo zdrojovych kodov (aj ked pripustam, ze to nie je take pohodlne) To je na dnes vsetko, v priebehu nasledujucich dni sa pustime do instalacie a zivota s novym BSD Prajem prijemny den a pohodu pri citani

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    21.6.2005 09:32 kotrcka | skóre: 23 | blog: Onééé 2 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Sorry
    vopred sa ospravedlnujem za neprehladnost
    Keďže tu účet nejde zrušiť, zmenil som si heslo na random a "zabudol ho".
    21.6.2005 09:35 thingwath
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sorry
    Dej tam odstavce.
    21.6.2005 09:43 kotrcka | skóre: 23 | blog: Onééé 2 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sorry
    hmm, keby osm vedel.. HTML nebolo nikdy mojou zalubou...
    Keďže tu účet nejde zrušiť, zmenil som si heslo na random a "zabudol ho".
    21.6.2005 10:39 Martin Lebeda | skóre: 22 | blog: Martinuv_blog | Plzeň
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sorry
    Zkuste si lokálně rozchodit "Texy!" (http://www.texy.info/cz/). Já jsem to udělal a jsem maximálně spokojen. HTML se už prakticky nezabývám, prostě napíšu text, naberu do clipboardu, spustím jedním příkazem konverzi obsahu clipboardu a provedu paste výsledného HTML ;-).
    21.6.2005 18:34 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sorry
    Což není pod psaním příspěvků odkaz na rychlokurz od Koska?
    Copak toho není dost?
    22.6.2005 07:46 Martin Lebeda | skóre: 22 | blog: Martinuv_blog | Plzeň
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Sorry
    Pokud bych měl hovořit za sebe, tak HTML umím, ale psaní tagů, mne vysloveně vyrušuje z myšlenky (pokud nějakou skvělou mám :-)).
    21.6.2005 10:35 Martin Lebeda | skóre: 22 | blog: Martinuv_blog | Plzeň
    Rozbalit Rozbalit vše Podpora periferií
    Dobrá podpora periferních zařízení tj. ovladače je limitována ne tím, jaká nejstarší zařízení jsou podporována, ale tím, jaká nejnovější zařízení jsou podporována. Včera jsem hledal vhodný NOVÝ HW pro FreeBSD (+ zároveň Linux a MS Windows) a opravdu jsem se spotil, než jsem našel nějakou přiměřenou kombinaci s deklarovanou bezproblémovou podporou. Teď mám objednáno a neustále se modlím k bohu, aby to dopadlo dobře. Takové věci uživatelé windows určitě neřeší :-(. K čemu mi je podpora X architektur, které nikdy nepoužiju, když v každé požaduje přesně určenou úzkou podmnožinu zařízení.
    21.6.2005 10:52 kotrcka | skóre: 23 | blog: Onééé 2 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Podpora periferií
    Uzka podmnozina? Ved ak sa bavime o i386, tak mne to islo zatial vsade. Podpora USB - OK, podpora siete - OK, podpora zvuku - OK (vratane integrovanych apodobnych hluposti), podpora grafifky - zalezitost XFree86 alebo X.org. USB Mass Storage bez problemov, podpora tlacenia - zalezitost CUPS, podpora skenovania - zalezitost SANE

    Co viac potrebujete?

    Samozrejme sa aj ja pozeram na zoznam podporovaneho hw, ale nejako som nemal problem najst vhodnu kombinaciu (nie pre seba). Hry nehram a na ine veci je to OK. Zalezi od uzivatela.
    Keďže tu účet nejde zrušiť, zmenil som si heslo na random a "zabudol ho".
    21.6.2005 11:54 Martin Lebeda | skóre: 22 | blog: Martinuv_blog | Plzeň
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Podpora periferií
    Takže podle vás OS nezodpovídá na ovladače pro mnoho zařízení a máte pravdu (ačkoliv s tímto názorem nesouhlasím). Např. ovladače pro pokročilé grafické čipy se kompilují do jádra jako moduly. Podpora zvuku , podpora síťovek, řadičů .... to vše je záležitost OS. A jak je tomu doopravdy (v případě FreeBSD, možná, že NetBSD je na tom lépe) je vidět např. zde: http://www.freebsd.cz/cs/platforms/amd64/motherboards.html. Nic moc. Ale to samozřejmě nijak nedegraduje ostatní vlastnosti OS, tedy pokud se na danném HW rozběhne.
    21.6.2005 12:07 kotrcka | skóre: 23 | blog: Onééé 2 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Podpora periferií
    Ja som ho bez problemov rozbehol na MB s VIA K8T800 chipsetom. AMD bolo 64 bitove, myslim, ze 3000+... takze neviem.. s tymi drivermi na grafiku je to pravda... pre FreeBSD existuju (nVidia). Ale ako vravim, toto som velmi neskumal. Jednak taku grafiku nemam a hry nehram. Mal som aj comp s Nvidiou, skompiloval som ovladace aj pod Linux, aj pod FreeBSD a isli. Takze je to len problem vyrobcu.

    Doma mam starucku S3 ViRGE
    Keďže tu účet nejde zrušiť, zmenil som si heslo na random a "zabudol ho".
    21.6.2005 12:34 Martin Lebeda | skóre: 22 | blog: Martinuv_blog | Plzeň
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Podpora periferií

    Ok, ty takovou grafiku nemáš, ale jiní ano a nechtějí ji využívat jen z 10% ve VESA módu, chtějí (oprávněně) 100% z jejích možností. Mnohokrát jsem do počítačů přidával externí podporovanou síťovku místo nepodporované interní, grafiky, zvukovky, nefunkční s-ata řadiče…

    Vadí mi to chvástání „nám to běží na všem“. Oč realističtěji by znělo: „podporujeme procesory všech architektur, ale bohužel na nás výrobci kašlou, takže se prosím pro konkrétní zařízení podívejte na seznam http://….“.

    21.6.2005 12:53 kotrcka | skóre: 23 | blog: Onééé 2 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Podpora periferií
    Ale bohuzial je to tak. Ja som nikdy nekupoval HW podla OS, ktory na tom mal bezat. Zvlast, ked mam doma zelezo, ktore som dostal zadara, tak som bol rad za akekolvek. A na co potrebujete napriklad 100 percent grafickej karty? Lebo pri kazdom OS je urcity predpoklad, na ake nasadenie pojde. A 100 percent grafiky potrebujete v MS Windows (R) (koli hram) a v Macoch (koli DTP a pod). To je presne tak, ako dat Win98 na server..Teoreticky sa to da,a le nebude to ono... Ja popisujem to, ze som s niecim spokojny, chcem sa podelit o skusenosti, nabrat nejake nove a tak trosku spravit osvetu. Keby sme sa mali riadit tym, coho je najviac, nikto by sa nebabral s Linuxom, BeOS-om, BSD-ckami.. atd. Ved je najjednoduchsie ukradnut si nejake okno, mat kopu nakradnuteho sw a byt spokojny. ja sa nechcem hadat, ako vravim, mne (a zda sa, ze nielen mne) to ide, islo vsade a snad to tak aj bude. A drzim palce aj Vam, aby ste mali podobny pocit po (moznom) nainstalovani.

    Prajem prijemny den
    Keďže tu účet nejde zrušiť, zmenil som si heslo na random a "zabudol ho".
    m$ lipo $m avatar 21.6.2005 11:29 m$ lipo $m | skóre: 19 | blog: čaj o páté | Redmond
    Rozbalit Rozbalit vše chvala NetBSD
    Musim taky prispet jedine chvalou :) na tento OS bezi me jako router a zadny problem jsem zatim nemel akorat jsem nenaezl podporu pro ext3 kdyz sem se poousel primountovat disk stimto FS
    Albuquerque, New Mexico (April 4, 1975)
    21.6.2005 11:39 kotrcka | skóre: 23 | blog: Onééé 2 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: chvala NetBSD
    tak tak. A nielen na sietove komponenty. Mne to doma bezi ako desktop na stroji, ktory by niekto iny uz vyhodil. A viem, ze ak disk dam do novej masiny, tak pojde tiez. Nie je to take strasne s tou podporou. Aspon ja som mal stasie. Nabuduce prihodim odkazy na screenshoty, popis instalacie, dmesg a tak podobne
    Keďže tu účet nejde zrušiť, zmenil som si heslo na random a "zabudol ho".
    21.6.2005 15:08 Triton | skóre: 10 | blog: keep_slacking
    Rozbalit Rozbalit vše Re: chvala NetBSD
    Nevím jaké byly požadavky, ale ext3 oddíly se dají bez problému připojovat jako ext2, akorát to bude bez žurnálu. Já to kdysi potřeboval jen na překopírování nějakejch dat a bylo to v pohodě.
    Z'LI0(%:`&/NRU`Y0"@8.L%.%PG(%!D>"<!@C(4&'?`UO!/$"K\2)+!1K',R' 2V,*3$D-EG4PC!<*(%%I"<*$` `
    7.8.2005 03:31 jakub
    Rozbalit Rozbalit vše Aplikace

    Je pravda, ze NetBSD nema tolik aplikaci jako Linux, nebo FreeBSD tusim neco okolo 10000 dostupnych aplikaci v portech (sice nechapu proc tolik aplikaci uz jsme jak u Debianu).

    Na druhou stranu ma NetBSD celkem pekne resenou emulaci binarek. Takze se daji uchodit veci z jinych systemu.

    Dokonce existuji komercni aplikace primo pro NetBSD, neni jich mnoho, ale lepsi nez nic, nebo dratem do oka. :-)

    Prijde mi, ze OpenBSD ma nejmene aplikaci a na desktopu je lenive. Najdou se vsak skalni silenci co ho provozuji i na desktopu. Jejich volba.

    Sam k plne spokojenosti doma provozuji vsechny tri hlavni BSDcka. V praci Windows. :-(

  • router P1 - OpenBSD
  • laptop P2 - NetBSD
  • FS Apple G3 - NetBSD
  • desktop P4 - FreeBSD (sdileno se zenou)

    BTW utelk jsem ze Slackware 8.1 (nedam na nej dopustit). Nejvice mne frustrovala rozdilnost Linuxovych distribuci. Byl jsem zvykli na Slack, jinak se to resilo v Debianu, RedHatu, ... (O Mandrake radsi pomlcim).

    S zivych distribuci preferuji FreeSBIE. Preci jenom 4 rada je celkem nic moc proti 5-6.

  • 2.2.2006 18:07 jiri.b | skóre: 30 | blog: jirib
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NetBSD - vyhody + nevyhody = ?
    Jen tak mimochodem... Nez zacnes neco psat o tom, ze nejsou ISO na ftp k OpenBSD, co kdybys navstivil aspon www.openbsd.org a prohled FAQ?

    OpenBSD prislo o par grantu, napr. tim ze Theo kritizoval valku v Iraku, a tak stale zustava, ze koupi ISO prispivas na chod projektu.

    Takze ISO si muzes koupit, nebo sam udelat, ze? :) Takze jestli mas internet ke stazeni ISO, tak asi budes mit internet ke stazeni 'setu' a bootovaciho image (napr. floppy38.fs).

    Stahovani ISO obrazu je podle me onanismus, neznam nikoho, kdo instaluje vsechno, hlavne ze vsichi stahuji ISO s KDE/GNOME a buhvi cim...

    jirib

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.