Dlouholetý balíčkář KDE Jonathan Riddell končí. Jeho práci na KDE neon financovala firma Blue Systems, která ale končí (Clemens Tönnies, Jr., dědic jatek Tönnies Holding, ji už nebude sponzorovat), někteří vývojáři KDE se přesunuli k nově založené firmě Techpaladin. Pro Riddella se již nenašlo místo. Následovala debata o organizaci těchto firem, které zahraniční vývojáře nezaměstnávají, nýbrž najímají jako kontraktory (s příslušnými důsledky z pohledu pracovního práva).
V Amsterdamu probíhá Blender Conference 2025. Videozáznamy přednášek lze zhlédnout na YouTube. V úvodní keynote Ton Roosendaal oznámil, že k 1. lednu 2026 skončí jako chairman a CEO Blender Foundation. Tyto role převezme současný COO Blender Foundation Francesco Siddi.
The Document Foundation, organizace zastřešující projekt LibreOffice a další aktivity, zveřejnila výroční zprávu za rok 2024.
Byla vydána nová stabilní verze 7.6 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 140. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Byla vydána verze 1.90.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
GNUnet (Wikipedie) byl vydán v nové major verzi 0.25.0. Jedná se o framework pro decentralizované peer-to-peer síťování, na kterém je postavena řada aplikací.
Byla vydána nová major verze 7.0 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Nově je postavena je na Debianu 13 (Trixie) a GNOME 48 (Bengaluru). Další novinky v příslušném seznamu.
Společnost Meta na dvoudenní konferenci Meta Connect 2025 představuje své novinky. První den byly představeny nové AI brýle: Ray-Ban Meta (Gen 2), sportovní Oakley Meta Vanguard a především Meta Ray-Ban Display s integrovaným displejem a EMG náramkem pro ovládání.
Po půl roce vývoje od vydání verze 48 bylo vydáno GNOME 49 s kódovým názvem Brescia (Mastodon). S přehrávačem videí Showtime místo Totemu a prohlížečem dokumentů Papers místo Evince. Podrobný přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání a v novinkách pro vývojáře.
Open source softwarový stack ROCm (Wikipedie) pro vývoj AI a HPC na GPU od AMD byl vydán ve verzi 7.0.0. Přidána byla podpora AMD Instinct MI355X a MI350X.
Tusim, ze resenim by mozna mohl byt postscript nebo TeX, ale zaroven myslim, ze by to melo jit i nejak jednoduseji.
Prvni vec je vygenerovani cernobileho(256 stupnu sede), stredove symetrickeho obrazku, kde bych nejak (bud funkci nebo sadou datovych bodu x,y) zadal vzdalenost od stredu(x) a stupen sedi(y). Pro priklad, kdyby zadana funkce byla vzestupne schodovita, byl by pozadovany obrazek sadou soustrednych kruznic s bilou uprostred a cernou na vnejsim okraji. Kdyby byla vstupni sada rada "pulsu" (|_|_|_|_||_) vypadal by obrazek jako terc s cernym bodem uprostred a dvojitou cernou carou na vnejsim okraji....
Druhy, mozna i jednodussi problem je vygenerovat testovaci obrazec pro mikrofotografii, takze bych chtel nejak rozhazet na A4 nejakych 255 ctvercu, z nich kazdy by mel opet jiny stupen sedi. Je nejaky rozumne jednoduchy zpusob jak to udelat?
O postscriptu vim jen ze existuje. Bude-li jine reseni, bude to fajn. Vysledek muze byt vektor, ale klidne i bitmapa, staci jen aby mela slusne rozlisteni pro tisk na A4, pak to fotograficky zmensim a bude to pouzite jako pokusna maska na mikrolitografii v amorfnich polovodicich.
Tiskni
Sdílej:
<?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?> <!DOCTYPE svg PUBLIC "-//W3C//DTD SVG 1.1//EN" "http://www.w3.org/Graphics/SVG/1.1/DTD/svg11.dtd"> <svg width="600px" height="600px" version="1.1" viewArea="0 0 200 200" xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" xmlns:xlink="http://www.w3.org/1999/xlink"> <title>Kruhy</title> <circle cx="100" cy="100" r="100" fill="rgb(100,100,100)" /> <circle cx="100" cy="100" r="90" fill="rgb(255,255,255)" /> <circle cx="100" cy="100" r="80" fill="rgb(130,130,130)" /> <circle cx="100" cy="100" r="70" fill="rgb(158,158,158)" /> <circle cx="100" cy="100" r="60" fill="rgb(200,200,200)" /> <circle cx="100" cy="100" r="50" fill="rgb(250,250,250)" /> <circle cx="100" cy="100" r="40" fill="rgb(010,010,010)" /> <circle cx="100" cy="100" r="30" fill="rgb(078,078,078)" /> <circle cx="100" cy="100" r="20" fill="rgb(123,123,123)" /> <circle cx="100" cy="100" r="10" fill="rgb(111,111,111)" /> </svg>Musí být malované z vnějšku dovnitř, protože se maluje celá kružnice, ne jen mezikruží.
cx
, cy
je střed (pro všechny stejný), r
je poloměr (postupně se zmenšující). Rozdíl sousedních poloměrů určuje tloušťku mezikruží. fill
je barva, lze ji zadat i hexadecimálně (např. #CACACA
). viewArea
na začátku je plocha, do které se kreslí, pokud byste chtěl přidat např. dalších 10 kružnic s rozdílem poloměrů 10, zvětšete si jí na "0 0 400 400" a středy posuňte do "200, 200". width
a height
na začátku je přednastavená velikost obrázku, ale každý rozumný program vám umožní zoomovat.
Otevřít to půjde např. v Inkscape, nebo např. javovský Batik.
vievBox
za viewArea
.
A čtverce např. takto (x
a y
rostou postupně po desítkách od 0 do 150):
<?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?> <!DOCTYPE svg PUBLIC "-//W3C//DTD SVG 1.1//EN" "http://www.w3.org/Graphics/SVG/1.1/DTD/svg11.dtd"> <svg width="210mm" height="297mm" version="1.1" viewBox="0 0 160 226" xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" xmlns:xlink="http://www.w3.org/1999/xlink"> <title>Čtverce</title> <rect height="10" width="10" x="000" y="000" fill="rgb(100,100,100)" /> <rect height="10" width="10" x="010" y="000" fill="rgb(020,020,020)" /> <rect height="10" width="10" x="020" y="000" fill="rgb(200,200,200)" /> <rect height="10" width="10" x="030" y="000" fill="rgb(158,158,158)" /> <rect height="10" width="10" x="040" y="000" fill="rgb(030,030,030)" /> <rect height="10" width="10" x="050" y="000" fill="rgb(111,111,111)" /> <rect height="10" width="10" x="060" y="000" fill="rgb(255,255,255)" /> <rect height="10" width="10" x="070" y="000" fill="rgb(200,200,200)" /> <rect height="10" width="10" x="080" y="000" fill="rgb(100,100,100)" /> <rect height="10" width="10" x="090" y="000" fill="rgb(020,020,020)" /> <rect height="10" width="10" x="100" y="000" fill="rgb(200,200,200)" /> <rect height="10" width="10" x="110" y="000" fill="rgb(158,158,158)" /> <rect height="10" width="10" x="120" y="000" fill="rgb(030,030,030)" /> <rect height="10" width="10" x="130" y="000" fill="rgb(111,111,111)" /> <rect height="10" width="10" x="140" y="000" fill="rgb(255,255,255)" /> <rect height="10" width="10" x="150" y="000" fill="rgb(200,200,200)" /> <rect height="10" width="10" x="000" y="010" fill="rgb(133,133,133)" /> <rect height="10" width="10" x="010" y="010" fill="rgb(097,097,097)" /> <rect height="10" width="10" x="020" y="010" fill="rgb(014,014,014)" /> </svg>