Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »modprobe irony
A já zase měl možnost absolvovat na Matfyzu 3 předměty plné pravděpodobnosti a statistiky (dva z nich zaměřené na základní teorii pravděpodobnosti a jeden aplikovaný o aproximačních algoritmech) a ještě teď mi naskakuje husí kůže, když si na to vzpomenu. Ano, všechny 3 byly hrozně zajímavé, ale také zatraceně těžké, protože pravděpodobnost je ještě o řád obtížnější než pokročilá matematická analýza (hlavně protože se u spojité pravděpodobnosti v jednom kuse integruje). Ono není těžké naučit se pár vzorečků. To nejtěžší je pochopit, proč ty vzorečky fungují a kdy se nesmějí používat, protože pro danou věc dávají chybné výsledky.
Jakkoli by byl způsob vyhodnocování založený na metodice testování hypotéz objektivně nejspravedlivější, blogpost zamlčuje velmi podstatnou skutečnost: Tato metoda je pouze zpřesněním té, kdy se vezme (obecně vážený) průměr chybovosti vzorků a příslušný poměr se aplikuje na celek, protože vlastně jen přidá vodítko k rozpoznání toho, jak blízko se s výsledkem můžeme dostat k hranici 50000, abychom ho stále ještě mohli považovat za věrohodný. Oproti tomu ministerská metoda se součtem chybovostí je objektivně špatně a vede k úplně nesmyslným výsledkům. Takže zásadně nemohu souhlasit se závěrem, že
Tvrzení "sčítání je špatně" a "je nutno použít průměr" jsou stejně podložená jako tvrzení ministerstva, že "sčítání je dobře."
Ten rozdíl je totiž naprosto zásadní.
Předpokládám tedy, že ze shorauvedeného už je zřejmé, že jakékoliv pohoršování se nad výsledky a postupy použitými Ministerstvem vyplývá pouze z nepochopení, respektive ze záměny dvou vědeckých oborů s matoucně podobnými názvy a že jakékoliv další debaty na toto téma by byly jen plýtváním času.Treba tohle jsou zvasty, rozhodne to neni zadna zamena oboru. Ministerstvo vedelo, ze se na to musi pouzit vzorecek, a pouzili opravdu nespravny vzorec, ktery zavadi velkou umelou chybu. I reditel ten vzorecek chapal, a vysvetloval ho na prikladu. Uprimne, z toho blogpostu mi prijde, ze autor se snazi tvrdit, ze na ministerstvu nevinne pouzili "mitematiku" misto "matematiky" a "dalsi debaty by byly jen plytvanim casu". Eh, no jasne. Da se souhlasit, ze prumerovani take neni dokonale, protoze zavede chybu, ktera by pri jednom velkem vzorku nebyla. Nicmene pokud oba vzorky budou nahodne, ta chyba bude radove mensi nez ta se scitanim (tam se totiz dostaneme klidne i do zaporneho poctu hlasu). Shrneme-li jednotlive moznosti:
Autor si z toho samozřejmě dělal prdel :) A navíc to psal časně ráno a ne v nejlepší formě. To vaše shrnutí je přesně to, co jsem měl mít v původním textu, a pak by bylo všechno jasné.
Dovolím si jenom okomentovat "udělat velký vzorek" vs "udělat průměr chybovosti ...". Obecně při statistické analýze máte populaci (všechny podpisy), uděláte výběr (těch 8500 kontrolovaných) a na základě vlastnostní výběru a statistických testů usuzujete na vlastnost celé populace. Statistika (ta opravdová) nějak nepočítá se situací, kdy udělám dva menší výběry a "zprůměruju je" (ať už tím myslíme cokoliv), prostě mám mít jeden velký výběr. Já asi chápu motivaci zákonodárce (nebo se pro ni snažím najít vysvětlení) - kontrola individuálních podpisů je zřejmě pracná, takže se rozhodli použít menší vzorek, a "když se jim nebude zdát," přidat další vzorek. Noo... Ale přesně takhle statistické testy nefungují. Nemůžete říct "zkusíme to takhle a když to vyjde, OK, když to nevyjde, zkusíme to jinak." Takhle se nedají vyhodnocovat data.
Mimochodem, když jsem si propočítal ty odhady, tak odhady pro vzorek 6000 podpisů, 8500 podpisů a 17000 podpisů se lišily na 3-4 platném místě. Jinak řečeno, vzorek 6000 podpisů je už dostatečně velký na to, aby nám dával dobré závěry. 8500 ani 17000 to nevylepší. V našich číslech, kdy vyřazujeme zhruba tisíce podpisů se ty statistické odhady při vzorku 6000, 8500 a 17000 liší maxiálně o desítky. Čímž chci říct, že celá ta metodika 8500 a dalších 8500 když něco je zmatečná - není pro ni žádný důvod. Vzorek o velikosti 6000 nám dá prakticky stejný odhad jako vzorek o velikosti 17000.
Takže když sumárně okomentuju ty vaše varianty, tak samozřejmě varianta 1 je bez debaty - to není statistika, to je kontrola všeho, tam není co zpochybnit. Varianta 2 je korektní matematická metoda, přičemž pro naše účely je dostatečně velký vzorek 6000. Varianta 3 je hloupost ze všech výše uvedených důvodů. A samozřejmě varianta 4 je totální debilita, to vidíme všichni a proto si z toho děláme prču.
Nechápu, proč se vůbec ty výpočty na vzorcích řeší. Měli prostě po kandidátech požadovat dodání v elektronické podobě. Pak to mohli vůči registru porovnat všechno a nebylo by si nač stěžovat. Někdy přemýšlím, jestli už to 21. století začalo a nebo jsme se vrátili do století páry.
Ja hlavne nechapu proc nejaky podpisy.Já hlavně nechápu, co se tím má dokázat. Koupím si databázi 50000 ukradených osobních údajů z nejmenovaného eshopu
Docela si dovedu predstavit, ze by se vzhledem k udajum, ktere o sobe vetsina lidi bezne publikuje, dalo vytezit docela dost validnich kombinaci takovych soukromych identifikatoru. A to neberu v potaz to, ze clovek spravujici registr osob na ministerstvu vnitra by si tak mohl vygenerovat podporu pro koholi, kdo by nabydl odpovidajici protisluzbu :)Samozřejmě nejlepší by bylo použít nějaký moderní kryptografický protokol, který by zaručil anonymitu a nezfalšovatelnost současně. Ale něco takového se teprve 35 let po vynálezu asymetrické kryptografie nedá očekávat.
anonymituFakt? Vždyť svou identifikaci i data posíláš serveru.
To že je posílám serveru znamená, že je server ukládá?Je to možné. Prostě jakmile někomu pošleš data, on ti může tam maximálně slíbit, že je smaže.
A dalo by se to implementovat i v klientu, ale to by se to muselo provozovat na nějaké trusted platformě a to by sis stěžoval že to není multiplatformní a podporuje to Microsoftí monopol.A co to implementovat v klientu bez trusted platformy? Co třeba použít RSA Blind Signature?
Jenomže můj protokol zaručuje nezfalšovatelnost i anonymitu.... Tedy minimálně mnohem lépe, než současný "papírový" protokol.Jenze petice nema byt anonymni. Svym podpisem pod petici vyjadrujete verejne podporu nejake myslence.
SSLkem šifroavný formulář kam by "podpisovatel" musel zadat informace jako je jméno, příjmení, adresa trvalého bydliště, číslo OP, číslo pasu, telefonní číslo na kterém je k zastižení... by mohlo provozovat přímo ministerstvo vnitra a data by se pak jen porovnali s ostatními databázemi, nevalidní informace by se vyřadili.A nebo by se to poslalo pres datovou schranku, kdyz uz je stat draze poridil.
Ne každý má datovou schránku, stejně jako spousta lidí nemá elektronický podpis.V tom pripade by mohli podepsat petici na miste, kde pujde podpis overit.
Nehledě na to, že datová schránka není na něco takového vůbec stavěná, takže by na konci musel být lidský element, který by ty data došlé do datovky zpracovával, což není zrovna v souladu s LEAN metodologií ani se nejedná o zrovna streamlinovaný proces.Ne, nemusel. Mohlo by se to delat stejne, jako se to dela treba s danovym priznanim. Ve webove aplikaci si naklikate, co potrebujete, vypadne vam XML a to poslete na urad. Toto XML by klidne mohlo byt ke stazeni na strankach kandidatu.
Asi z mého popisu nevyplynulo, jak to myslím. Lidé by kandidátům vyplnili údaje na papír a podepsali to, stejně jako doposud. Ale kandidát by zajistil přepsání údajů do počítače a dodal to spolu s papírem. Nebyla by to pro ně žádná výrazná zátěž, prostě brigádník, který to sbírá, by těch pár údajů rovnou naťukal. Zatímco na straně úřadu už ty stovky tisíc lidí problém jsou (proto se dělá jen vzorek). A OCR by si asi na škrabopisu některých z nás vylámal zuby.
Někdy přemýšlím, jestli už to 21. století začalo a nebo jsme se vrátili do století páry.Aha tak o tom byl Y2K
Géniové s velmi vysokým IQ často bývají zcela nepoužitelní pro normální život.Ne že bych se chtěl pouštět do flame, ale kolik jich znáš? Osobně mi to přijde jako pěkně blbý stereotyp (ba skoro přání běžných lidí), který se mi nikdy nepodařilo potvrdit byť v jednom jediném případě.
Géniové s velmi vysokým IQ často bývají zcela nepoužitelní pro normální život.
A není to spíše naopak? Totiž, že génius ví, jak žít normální život, ale ti ostatní ne?
Vemte si jen náš obor a veřejné události v tomto roce. Nefunkční nový systém pro sociální dávky, nefunkční nový systém pro registraci vozidel a registr občanů, ve kterém nelze nalézt ani Zemana. Jistě jsem na něco zapomněl.
Jsou to všechno obyčejné číselníkové databáze pro pouhých 10 mil. obyvatel (to je prosím jedno větší město) a technologie, které to zvládají máme k disposici určitě více než 20let. Jenda má pravdu, šifrovací metody s veřejným klíčem jsou tu "jen" 35 let. Dosud se s tím česká státní správa nenaučila pracovat.
Takovéhle prkotiny umí u nás v ČR kdejaká firma, máme odborníky daleko větší. Přes to _každá_ větší IT zakázka v tomto roce nefunguje. Technologie jsou, odborníci taky. Selhává zcela něco jiného...
Takhle nějak si asi musí připadat génius s IQ 200+ mezi lidmi o 100IQ nižší.
Dovolil bych si s vámi nesouhlasit v obou vašich příspěvcích. Náhodný výběr vzorku není extrémně volný pojem, je to naopak pojem s velmi přesným významem. A výběr po arších není validní postup, protože vychýlen být může.
V sumě bych řekl, že zatímco to sečtení procent prostě jenom udělalo z úředníků voly a dalo se to snadno napravit, tak tadle nekorelace mezi vzorky průkazně zpochybnila, že postupovali podle zákona - a v této situaci prostě tu kontrolu nelze považovat za jakkoliv platnou.
Náhodný výběr vzorku není extrémně volný pojem, je to naopak pojem s velmi přesným významem.Právní názor? Nebo názor matematika? Co na to říká selský rozum?
A výběr po arších není validní postup, protože vychýlen být může.Bohužel se neváže na předchozí věty, takže mi nedává smysl.
Náhodný výběr vzorku není extrémně volný pojem, je to naopak pojem s velmi přesným významem.To, co mas na mysli, se ve statisticke bezne oznacuje jako 'prosty nahodny vyber', coz je jedna z mnoha metod nahodneho vyberu vzorku. To, co udajne udelali oni (nahodny vyber archu a pak kontrola vsech na archu), vicemene odpovida jine metode nahodneho vyberu (tzv. skupinovy vyber).
A výběr po arších není validní postup, protože vychýlen být může.Pokud beru v potaz jen 'bodove' chyby (neexistujici osoby ci osoby s neplatnymi udaji), tak jsou obe zminovane metody nevychylene (alespon pri stejne velkych arsich). To lze pomerne snadno ukazat. Pokud beru v potaz i mozne duplicity, tak jsou podstatne vychylene obe metody a nevychyleny odhad by se musel extrapolovat.
Problém s tím výběrem po arších je podle mě v tom, že nemusí nutně platit, že každý arch je zatížen (stejnou) bodovou chybou. Pokud by byl, pak by ten skupinový výběr skutečně nebyl takový problém. Lze ale předpokládat, že archy jsou zatíženy různou systematickou chybou (tj. že některé z nich byly pořízeny skutečným odchytáváním lidí na ulici, zatímco jiné byly co já vím opsány z telefonního seznamu, nebo pořízeny jinou, (nežádoucí) metodou. Takže když se ověřování provádí po arších, z pohledu zpracování této systematické chyby to tragicky redukuje velikost výberu - vpodstatě na počet archů, ne na počet podpisů. Čili je-li na archu co já vím 50 podpisů, tak (proti té systematické chybě) vyhodnocujete vzorek o velikosti 170, což je pochopitelně málo.
Čili on ten velký rozdíl mezi 1. a 2. vzorkem ukazuje na dvě věci. Jednak ministerstvo nepoužilo prostý náhodný výběr (což je podle mého implicitně myšleno, řekne-li se "náhodný výběr" bez upřesnění), a jednak (za předpokladu tedy, že ta kontrola probíhala po arších) podpisy na různých arších byly zjevně pořízeny významně odlišnými způsoby.
Nevím, jestli můžeme ještě něco dodat z pohledu statistiky (například jestli ten rozdíl nelze vysvětlit pouze tím, že v druhém vzorku se duplicity kontrolovaly i proti prvnímu vzorku, nechce se mi teď koukat na zveřejněná čísla a přemýšlet nad tím). Pro mě z toho vychází, že jak pořizování podpisů, tak ověřování podpisů proběhlo způsobem, který by byl ve standardní vědecké všdecké zcela neakceptovatelný.
Nicméně, jak ironicky poznamenal kolega výše, toto není právní názor, a jediným oprávněným vykladačem pravd je v našem státě soud. Pokud tedy soud rozhodne, že je to takto v pořádku, tak to v pořádku bude. Učebnice statistiky se podle toho pravda přepisovat nebudou, ale možná se někde objeví nějaká ta poznámka pod čarou, doporučující užití specifických metod při spolupráci s naší státní správou.
Takže když se ověřování provádí po arších, z pohledu zpracování této systematické chyby to tragicky redukuje velikost výberu - vpodstatě na počet archů, ne na počet podpisůAno, ze ma vetsi rozptyl, to pisu uz v prvnim postu. Nicmene neni vychylen - stredni hodnota vysledku takoveho testu je stejna jako skutecna pravdepodobnost.
Jednak ministerstvo nepoužilo prostý náhodný výběr (což je podle mého implicitně myšleno, řekne-li se "náhodný výběr" bez upřesnění)Ja bych naopak hadal, ze ani predkladatel, ani prevazna vetsina poslancu si neuvedomuje rozdily v rozptylu mezi jednotlivymi metodami nahodneho vyberu, takze nelze soudit, ze by pri schvalovani zakona meli na mysli konkretni metodu nahodneho vyberu.
To, co udajne udelali oni (nahodny vyber archu a pak kontrola vsech na archu), vicemene odpovida jine metode nahodneho vyberu (tzv. skupinovy vyber).A jak se tomu říká, pokud vzali první z těch archů?
Pokud je predtim nezamichali, tak pitomost.To, co udajne udelali oni (nahodny vyber archu a pak kontrola vsech na archu), vicemene odpovida jine metode nahodneho vyberu (tzv. skupinovy vyber).A jak se tomu říká, pokud vzali první z těch archů?
Jé, super. Něco podobného jsem dneska četl v nějakých novinách, ale protože k takovým informačním zdrojům nemám moc důvěru, chtěl jsem si to přepočítat sám. Ušetřil jste mi práci.
No jako, co k tomu říct. Přiznám se, že mě nenapadá žádný publikovatelný komentář. Takže ta sebranka použila nenáhodný výběr (navzdory zákonnému požadavku) a následně ještě ta čísla zasmoušlila způsobem, kterému se musí smát každý žák sedmé třídy (a tvrdí, že tak se to zašmoulit mělo). Očekávám, že příslušný zodpovědný pracovník bude po zásluze povýšen...
Tiskni
Sdílej: