Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Studuju na FIT VUT. Poznatky: Jestli se chceš opravdu něco naučit, tak zjisti co tě baví (nemusí to být definitivní), najdi skupinu která se tím zabývá, zajdi za něma a zapoj se.Tu sa pridavam a silne odporucam - kluby a laboratoria. Najviac som sa naucil, ked som sa do dostal sietarskeho laboratoria a takeho polo-formalneho klubu, ktory viedol jeden docent.
return 4;
Slyšel jsem o týpkovi, kterého od státnic vyhodili, protože neuměl definovat směrnici tečny pomocí limit.Urcite bych nesel na skolu, kde by nekoho za todle nevyhodili, na to neni potreba nic jinyho, nez vedet, co je smernice, co je limita a pouzit mozek. Limity a smernice by mel znat ze stredni a pokud neumi pouzivat mozek, mel jit studovat treba historii :-P
pokud neumi pouzivat mozek, mel jit studovat treba historiiJako absolvent tohoto oboru s tímto nemůžu souhlasit. Historie je obor, který je principiálně postaven na schopnosti kriticky myslet, analyzovat data a vyhledávat souvislosti, které rozhodně nejsou vidět na první pohled. Plus vyžaduje více než slušnou znalost několika živých i mrtvých jazyků a přehled o mnoha dalších oborech (ekonomie, právo, geografie, architektura, lingvistika, statistika…). Byť se v tom oboru dnes nepohybuji, ze znalostí, které jsem se při studiu získal, čerpám dodnes.
"O mně" (když už rozdávám ty rady: 3. a 6. pád jsou násobky 3, takže tři písmenka)By mě vážně zajímalo jaký to má význam? Zbořil by se svět kdyby se to sjednotilo?
By mě vážně zajímalo jaký to má význam?Je to tak správně.
Zbořil by se svět kdyby se to sjednotilo?Zatím to ale sjednocené není.
hodně lidí na FIT nadává, protože tam jdou a pak nemají zhruba od poloviny semestru čas na práci
na některé předměty je potřeba mít prostě hlavu a nějaké vlohy, jinak nejdou udělat - drill nestačí, člověk prostě musí mít mozkovou kapacitu učivo pochopit a použít
Z toho, co jsem v poslední době četl o učení, mám dojem, že ten tzv. talent prakticky neexistuje. V drtivé většině případů je to právě, jen a pouze drill prováděný správným způsobem. Lidský mozek je zatraceně flexibilní, jenom se musí donutit, aby se rozvíjel.
To jen tak na okraj. Pochopitelně lituju, že jsem na gymplu nedřel jak kůň.
Umím třeba formálně dokazovat správnost algoritmů,s mejma algoritmama by si byl brzy v koncich ....
return 4;
Je to něco za něco. Já byl z kolejí zoufalý z poněkud odlišných důvodů:
Pro introverty (způsob, jak funguje mozek)To se da lecit, alkoholem.
A prach mě nechává dost klidným ;)
Mám na mysli stav, že když po dvou dnech vezmu vlhkou houbičku a přejedu s ní skříň, houbička je bílá od prachu; prachové filtry u počítače můžu čistit každý týden, jinak se před nimi začnou dělat chomáče; plácnu do židle nebo postele a udělá se oblak prachu;... Doma vím, že to skrze dřevěné obložení propadává z půdy. Nemám nejmenší tušení, kde se to bralo na té koleji.
Komplikuje to zacházení s elektronikou a v tom oblaku se mi špatně dýchá, překvapivě. -_-
Na koleji nikde. Ovšem prach tam byl, přestože spolubydlící každý druhý den vytíral a vůbec gruntoval celou buňku. Netuším, kde se to bralo a je mi to celkem putna.nějak si takového spolubydlícího nedovedu představit ...
Ale klidně se rýpej v nepodstatných detailech, když ti to dělá radost.tož, pokud někdo vypisuje body proti kolejím, a zvolí si něco jako reprezentativní příklad k nějakému z nich, a ještě navrch to kolegovi, co se nad tím pozastavil, podrobně vysvětluje, nečekal bych, že je to pro něj nepodstatný detail ... zajímavá sonda do duše linuxáka
Já si jdu připomenout krásu tlačítka Blokovat.joj, skoro mě až mrzí, že mi nemůžeš navíc rozšlapat bábovičky
Grudl je debil a v tom zapisku zatajuje jednu dost zasadni informaci.Snad ne potrefená husa? Mimochodem, v zatajování té dost zásadní informace se nelišíte. Pak je otázkou, jaký smysl má tvrzení, že je Grudl debil?
Mel tam FIT oznaceny jako "svoje skolici stredisko"...a byl by nějaký důkaz tohoto (a v důsledku i předchozího) tvrzení? - dle archivu je popis v blogu v souladu s tehdejším obsahem stránky
Ja jsem nastoupil na FIT v roce 2008/2009, to jeste platili stara pravidla, takze to mohu dobre porovnat. Popravde to ruseni zaznamu prednasek mi neprislo jako dobry napad. To tvrzeni ze to studenti pouzivali spatne je docela neopodstatnene. Usuzovat tak podle toho ze si studenti stahuji prednasky tesne pred zkouskou je blbost. Ja to taky tak delal, a dokonce jsme si je prehraval nekdy i v rychlosti 2x (nekteri holt mluvi proste jako uspavaci hadu a pri vyssi rychlosti se u toho tolik neusina).
A i presto si dovolim tvrdit ze jsme je vyuzival spravne. Na prednasky jsem chodil pravidelne a pripadne se na ne dival online. A to ze jsem si to vsechno chtel zrychlene zopakovat pred zkosukou je prece to k cemu je to dobre. Tvrdit ze kvuli tomu se lide uchyli k podvadeni pomoci nauceni se odpovedi ze starych testu je opet blbost.
Ale uz se stalo, a holt snad to zase nekdy prehodnoti. Skolu bych vsak kvuli tomu nemenil. Sice to trochu zhorsuje sluzby jake mela ale neni to zas tak strasne. Co podle me mnohem vice ublizilo skole(aspon v mem pripade). Bylo zavedeni minima ze zkousek.
Samotnej napad nebyl spatnej, ale provedeni nebylo stastne. Vysvetlim na priklade. Do zavedeni minima ze zkousky zde existovala moznast ziskat co nejvice bodu behem semestru (domaci ukoly, projekty, cvika, polosemestralky ...). Coz vedlo k situacim ze mohl clovek ziskat kolikrat i skoro polovinu ze 100 bodu za predmet (V jednom pripade se mi podarilo ziskat i vic jak 50b).
To vedlo k tomu ze clovek ve vyjmecnych pripadech nemusel jit na zkousku a nebo mu stacilo odpovedet spravne jen na minimum odpovedi. A ano je pravda ze to vede k tomu ze clovek nema ze zkousky takovy strach a tak se na ni nedrti tak moc jako kdyby musel ziskat polovinu bodu z te zkousky. Ale na druhou stranu aby k tomu doslo musel cely semestr podctive pracovat a ucit se a zaverecna zkouska je v podstate rekapitulace toho co se naucil. Takze ve vysledku jsem ze skousek mel mnohem vice nez jen polovinu bodu. Takze pro me tento system fungoval dobre.
Po zavedeni minima se to ale zmenilo. Na jednou jsem si spocital, ze pokud ziskam zapocet a dostanu minimum ze zkousky, tak projde ve vetsine pripadech predmetem. Ziskat minimum a zapocet musim tak jako tak. To vedlo k tomu ze jsme se prestal snazit behem semestru. Udelal jsme jen minimum abych mel zapocet. A na zkousku jsme se naucil ze starych zkousek. Ano prumer se mi sice hodne zhorsil, ale na to se uz moc nikdo nepta.
Popravde to ruseni zaznamu prednasek mi neprislo jako dobry napad. To tvrzeni ze to studenti pouzivali spatne je docela neopodstatnene.Naivky, co vedení čekalo? Přehrát si přednášky před zkouškou je naprosto logická věc.
A na zkousku jsme se naucil ze starych zkousek.Pokud dávají 10 let ta samá zadání, jak se píše v tom odkazovaném blogu, tak opět, co ti naivové čekali?
Co podle me mnohem vice ublizilo skole(aspon v mem pripade). Bylo zavedeni minima ze zkousek.
Na tu školu jsem nechodil, takže vycházím jenom z toho, co mi říkalo několik kamarádů dnes již vesměs mimo FIT, ale co jsem tak pochopil, nejde o takových pár změn, nýbrž celkový přístup. Jenom představa absence ústních zkoušek a v podstatě i možnosti ústních konzultací mě děsí.
Co se týče ústních zkoušek, jak chceš ústně vyzkoušet 100 studentů? Muselo by to být stylem "víš, supr, nevíš, tahni" a všichni by zase mrnčeli že nemají dost času si promyslet odpověď.
Většina zkoušek, které jsem dělal, měla ústní část. Na matfyzu byl ročník rozsekán mezi několik přednášejících/zkoušejících, aby se těch 500 nebo kolik studentů rozprostřelo. Z toho plynou i ty konzultace.
Na fi muni sa to nie len skusalo, ale je to aj zavedene v praxi (samozrejme len v niektorych masovych predmetoch) a to uz celkom dlho.
Osobne v tom pri masovych (stovky studentov) predmetoch nevidim problem. Ak by to mal opravovat vyucujuci, tak tomu aj tak venuje asi tolko pozornosti, co ten stroj.
Ani ne argument, spíš brblání na to, že se pořád omílá úroveň učitelů, ale nikdy ne studentů.To je nesmysl. Omílá se úroveň vyučujících, úroveň studentů i úroveň škol jako takových, a to ve všech možných ohledech. Rozdíl je ovšem v tom, že student svou neschopností zpravidla ublíží především sobě. Navíc je to svým způsobem zákazník (ať už platící nebo ne), a škola je tu do určité míry pro něj, i když zrovna neplní jeho přání. Oproti tomu vyučující je placený profesionál u něhož neschopnost či všehoschopnost způsobuje problémy především těm druhým. Svět samozřejmě není černobílý, ale chyby studentů a chyby vyučujících prostě nejsou na stejné úrovni, rozdíl v zodpovědnosti je podle mě obrovský.
Jinak aby sis nemyslel že jsu nějaký premiant co brblá na ty horší - sám se tou školou snažím prolézt jak se dá a magisterské budu dělat 4 roky. Jestli vůbec.Já mám taky takovou story, kdy mě kamarád upozorňoval, ať si neberu cvika u přednášejícího, protože přeskakuje základy a nikdo nemůže stíhat. Naštěstí jsem na nich tou dobou už byl a z přeskočených základů se vyklubal xor. Komické na tom je, že kamarád byl velmi sběhlý a chytrý a ve skutečnosti předával radu tak jak ji dostal od těch méně sběhlých. Cvika byly nakonec fajn. Školu jsem mimochodem nedokončil, naštěstí ale ze svých vlastních důvodů, bavily mě jiné věci.
Tak já jsem loni dostudoval úspěšně FIT VUTBR a pár postřehů.
Co se týče toho co jsi o sobě napsal tak by ti mělo FITko sednout o něco lépe.
Co se týče skupinových projektů, tak je pravda že většinu jsme jich dělal sám. Ale nebylo to proto, že by se na to ostatní vykašlali. Já si schválně volil lidi, kterým nevadilo, žýe to udělám celé po svém. A popravdě většina těch skupinových projektů nemá dostatečný rozsah na to, aby se to dalo dobře rozdělit na více lidí. Teda až na projekt v IFJ, kde se vytváří většinou interpret nějakého jazyka. Je to jeden z mála projektů, kde jsme si zvolil tým z těch nejlepších a všichni pracovali perfektmě a díky tomu jsem si osvojil i práci v týmu. Naše řešení bylo nakonec podle testů i tou nejrychlejší implementací. Jinak z toho co si pamatuji, tak pokud ostatní s týmu nechtěli spolupracovat, tak si měl možnost tohle ohlásit a dalo se to řešit.
Pokud si opravdu myslíš že ti škola moc nedá a chceš jen titul, tak potom doporučuji dálkově například informatiku ve zlíně a jít rovnou při tom pracovat. Můj názor je že ačkoliv se na FITu učí spousta věcí, které možná nebude člověk potřebovat, tak nakonec mě naučil hodně a poznal jsem věci o které bych asi sám nezavadil,
O tom že aby tě zaměstnali rozhoduje nějaký kus papíru můžeš zapomenout, aspoň v IT oboru je to dost často spíš o znalostech a dovednostech. Já osobně byl na 5 pohovorech a vždy jsem jimi prošel a to bylo v době kdy jsem neměl titul. Ale tím nechci tvrdit, že mít na to papír je k ničemu.
Ohledně té matiky, tak na FITu jí je poskromnu a dá se zvládnout v podstatě bez většího učení.
P.S. když se ti libi C/C++ a Qt tak zkoušel si to používat právě i pro vývoj android aplikací?
Tak ono je to spis kombinovane studium, ackoliv ted nevim jestli tam maji i baklare kombinovane nebo jen ing.
Nemám ale sebemenší ponětí jestli by mě vůbec někdo zaměstnal, vetšina pracovních míst asi vyžaduje minimálně bakaláře.Kdyz se podivam na tvuj github a na ty zkusenosti co si tady popsal v blogu, tak nebudes mit nejmensi problem najit praci. Ta VS pro tebe muze byt i zbytecna. Rozhodne ses na tom uz ted lip nez vetsina lidi co VS opousti (opravdu!). "Hiring managers" nejsou blbecci, jak se rika, alespon ne vsichni, a kdyz nekde ukazes svuj github a pokecas trochu o MultiROM, tak se ani nemusis bat rict si o zajimavy plat ...
JJ presne, dokonce me prekvapilo ze jsem nemusel nikomu nic ukazovat. Si me rovnou vygooglili a nasli muj github a profil zde na abclinuxu a vedeli o me vic nez bych jim stihl na pohovoru rict
Haskuv pripad neznam, ale rychlokvasky z Plzne jsou imho ze statni skoly.V tom případě se obávám, že upozornění na rozdíl mezi státními a veřejnými školami výše bylo na místě.
absurdne vynakladane prostredky na zakladni vyzkumjisteze je to absurdni, protoze, mimo jine, prave diky zakladnimu vyzkumu tady muzes trolovat proti zakladnimu vyzkumu
že školství se státu jednoduše vyplatí, proto je dobré jej takto mítVazne?
Vyjadroval si sa sice, ze ta zaujima skor prakticka/aplikovana nez teoreticka informatika, ale ked som nastupoval na VS, tak som to mal podobne, takze mozno ti pomoze aj prispevok odo mna -- od cloveka, co ma vystudovany odbor teoreticka informatika na MU.
Najprv vseobecne: Studium je velmi volne. Zataz pri studiu sa da velmi lahko korigovat, aby sadla takmer kazdemu -- pri mojom bakalarskom studiu (odbor Informatika) tvorili povinne predmety len cca 50-60 % studia, zvysok bol na mne. Bohuzial, tento odbor uz zrusili, ale stale plati, ze hocikedy behom studia sa da prechadzat medzi odbormi (tj. ist napr. zo sieti na matematicku informatiku a pod. aj ked si treba davat pozor na tzv. "zaklad"), takze studium je stale relativne volne.
Na bakalarovi som studoval cca matematicku informatiku (oficialne to bola len informatika, ale predmety som si vyberal podla osnov matematickej informatiky). Slo pravdepodobne o najlepsie rozhodnutie, ake som mohol spravit. Predmety (obvzlast matematika) boli totiz viac dizajnovane na pochopenie latky nez na nejaky hlupy drill vzorcov (ako som pocul, ze sa to robievalo na aplikovanej informatike). Ako plus beriem aj to, ze matematiky boli ucene ludmi z prirodovedy.
Celkovy prinos studia bol podla mna obrovsky. Ak by som mal cele bakalarske studium zhrnut v jednej vete, tak by som povedal, ze studium nebolo o nabifleni nejakych vzorcov, noriem ci standardov, ale o prisvojeni si formalneho myslenia a zvysne znalosti uz boli len taky bonus. Na tomto stupni sa clovek naucil ucit sa a ziskal dobre zaklady formalneho myslenia.
Na magisterskom studiu som pokracoval odborom teoreticka informatika. Tu sa clovek dozvedel mnozstvo informacii z oblasti, ktore su aktualne relativne zhave v oblasti teoretickej informatiky (napr. verifikacia algoritmov, kvantove spracovanie informacie/kvantove algoritmy, vycislitelnost, zlozitost, kryptografia, nahodnostne algoritmy, paralelne/distribuovane algoritmy (+ ich verifikacia), ...).
Poziadavky na studium boli v tomto nadvazujucom studiu na vyssej urovni nez pri bakalrskom studiu. Na druhu stranu prostredie bolo omnoho uvolnenejsie a viac osobne. Uz nebolo cielom ludi pretriedit (na to bolo bakalarske studium), ale skor priniest im nieco nove alebo vzbudit v ludoch zaujem o dalsie studium. Pridal by som varovanie, ze toto neplatilo pre ludi, ktori si neosvojili dostatocne formalne myslenie pri svojom bakalarskom studiu (prevazne absolventi odborov ako je aplikovana informatika), pre nich bolo casto magisterske studium len bojom o najdenie co najjednoduchsich predmetov.
Moje magisterske studium bolo prevazne o pochopeni sofistikovanych matematickych teorii (na bakalarovi to boli skor len matematicke zaklady a trivialne teorie), o schopnosti naucit sa pozerat na veci z roznych uhlov, o schopnosti utriedit si myslienky a nakoniec (diplomova praca) o schopnosti vlastnej prace a sebareflexie. Z tychto dovodov opat povazujem studium za prinosne.
Neviem ako moc z toho, co som tu popisal este plati, kedze v poslednych 2 rokoch prebehla celkom velka zmena studia (a ta zmena sa ma este postupne prehlbovat), ale ak ti mam dat nejaku radu, tak ta rada znie: vyber si (alebo ju aspon nezavrhuj a vyskusaj si nejake z jej predmetov) teoreticku/matematicku informatiku, moze ti dat omnoho viac nez by si si myslel.
Tiskni
Sdílej: