Byla vydána nová major verze 28.0 programovacího jazyka Erlang (Wikipedie) a související platformy OTP (Open Telecom Platform, Wikipedie). Přehled novinek v příspěvku na blogu.
Český telekomunikační úřad zveřejnil Výroční zprávu za rok 2024 (pdf), kde shrnuje své aktivity v loňském roce a přináší i základní popis situace na trhu. Celkový objem přenesených mobilních dat za rok 2024 dosáhl dle odhadu hodnoty přibližně 1,73 tis. PB a jeho meziroční nárůst činí zhruba 30 %. Průměrná měsíční spotřeba dat na datovou SIM kartu odhadem dosáhla 12,5 GB – v předchozím roce šlo o 9,8 GB.
Z novinek představených na Google I/O 2025: Přehledy od AI (AI Overviews) se rozšiřují do dalších zemí. Užitečné, syntetizované přehledy od generativní AI jsou nově k dispozici i českým uživatelům Vyhledávače.
Šestice firem označovaných jako „MAMAAN“ – tedy Meta (Facebook, Instagram), Alphabet (Google), Microsoft, Apple, Amazon a Netflix – je zodpovědná za více než padesát procent světového internetového provozu. Dalšími velkými hráči jsou TikTok a Disney+. Společně tak zásadně určují podobu digitálního prostředí, spotřebitelského chování i budoucích trendů v oblasti technologií. I přesto, že se podíl těchto gigantů od roku 2023 o něco snížil, jejich dominantní postavení zvyšuje volání po regulaci.
Evropská komise (EK) navrhuje zavést plošný poplatek ve výši dvou eur (zhruba 50 Kč) za každý malý balík vstupující do Evropské unie. Poplatek se má týkat balíků v hodnotě do 150 eur (zhruba 3700 Kč), které v EU nepodléhají clu. V loňském roce bylo do EU doručeno kolem 4,6 miliardy takovýchto balíků. Poplatek má krýt náklady na kontroly rostoucího počtu zásilek levného zboží, které pochází především z Číny.
Dnes a zítra probíhá vývojářská konference Google I/O 2025. Sledovat lze na YouTube a na síti 𝕏 (#GoogleIO).
V Bostonu probíhá konference Red Hat Summit 2025. Vybrané přednášky lze sledovat na YouTube. Dění lze sledovat na síti 𝕏 (#RHSummit).
Společnost Red Hat oficiálně oznámila vydání Red Hat Enterprise Linuxu 10. Vedle nových vlastností přináší také aktualizaci ovladačů a předběžné ukázky budoucích technologií. Podrobnosti v poznámkách k vydání.
Tuto sobotu 24. května se koná historicky první komunitní den projektu Home Assistant. Zváni jsou všichni příznivci, nadšenci a uživatelé tohoto projektu. Pro účast je potřebná registrace. Odkazy na akce v Praze a v Bratislavě.
Troy Hunt představil Have I Been Pwned 2.0, tj. nový vylepšený web služby, kde si uživatelé mohou zkontrolovat, zda se jejich hesla a osobní údaje neobjevily v únicích dat a případně se nechat na další úniky upozorňovat.
Bylo nebylo, měl jsem Forda, resp. ještě mám, ale technická už není. Celkem se ta sranda prodražila, ale dala mi hodně zkušeností a auto stále mám, jen ho aktuálně prodávám. Brzdy jsou skoro nové, posilovač nový, altík repáslý, chybí udělat prahy a čidlo rychlosti a může dál svištět.
Přecijen jsem zatoužil po něčem lepším a strejc už byl k mání, takže jsem ho pověřil, ať něco dotáhne. Ze začátku se uvažovalo nad něčím na 2r a pak do šrotu, ale nakonec se šlo do něčeho lepšího. Chvilku se mi snažil nutit náklaďáky typu Citroen Xsara Picasso, jen novější, ale nedal jsem se. Nejsem tak starý, abych měl problémy s nastupováním a vystupováním. Bylo tedy třeba odpovědět na nějaké otázky :
Nakonec mi byla ukázána Alfa, oproti tomu fordu je to auto, které se mi líbí. Finál padl na Crosswagon verzi, nová stála kdysi 1,25milionu a musím říci, že je to pěkný autíčko. Co se mi líbí :
Co mi tolik nevyhovuje :
Mno, altík začal trochu zlobit, s tím jsem ale počítal, protože nájezd to má přes 230k a nejmladší to auto také není. Také trochu prosakoval posilovač. Překvapilo mně to mimo mou rodnou vísku, jinými slovy v Praze, tak jsem to hodil do servisu vedle jobu, kde mi to auto druhý den vrátili (prý jsem jim neřekl, že to je Q4, vidí to poprvé a neví, jak k altíku a že to dělat nebudou, tak jsem jim do očí řekl, že to jsou saláti a odjel jsem :D).
Sebral jsem pár kontaktů na alfa foru a začal volat do ověřených servisů, jedno bylo neexistující číslo, další byl na dovolené, další nereagovaly (nezvedaly tel. nereagovaly na sms, Facebook měli aktivní a přispívali). Nakonec jsem to hodil domu strejcovi (překecal mně, jinak bych počkal, až ten jeden technik dorazí z dovolené).
Potřeboval jsem zmizet na 3 týdny, takže jsem si půjčil auto od sestřenky, která s ním moc nejezdí. Už jsem ho měl půjčené dřív a celkem ok, je to dvoulitr, svižný, ale sedačky to má strašný. Nalepil jsem tomu na čelní sklo dálničku na měsíc a vyrazil jsem vstříc třítýdennímu dobrodružství.
Vzal jsem přítelkyni a dle plánu jsme jeli za jejíma rodičema na Moravu. Cesta celkem cca 300km. U Medříče (tak místní říkají Velkému Meziříčí, dřív jsem vezl holku, co tam bydlí, tak jsem chytrej :)) vyskočila kontrolka dobíjení. Později jsem zjistil, že kontrolka dobíjení nekontroluje dobíjení, ale asi jen případ, kdy napětí na baterii klesne pod určitou mez, protože altík byl úplně KO a nedával nic. Tak si to shňme (světla celou dobu ON, protože jsou natvrdo zapnutý na denní svícení):
Zbytek km mně tchán táhnul na laně, ale bylo to těsně před cílem, takže cajk. Baterii jsem skoro celou dobil, zjistili jsme, že altík nic nedává a je to tím pádem v řiti.
Nepřízní osudu jsem trochu ještě vyplácal baterii na místě, ale vypadala stále ok, tak jsme odpojili přední světla od napájení a vyrazili jsme vstříc 300km jízdě zpět do Phy. Žena mně na kolenou prosila, ať někde na pumpě ještě koupím baterku, ať dojedeme, ale jsem přeci chlap, mám koule, ne? :). Navíc by mi prodali předraženou baterii, která by byla nabitá třeba na 40%. Tak si to shrňme :
Dal jsem to do stejného servisu jako předtím alfu, všichni ho chválí a je hned vedle jobu. Tentokrát je altík krásně vidět, s přístupem není takový problém atd. Řekli, že nejlevněji našli altík za 6500,-Kč. Začal jsem googlit a 150A altík pro tento model auta jsem našel na netu repas za 2500,- a nový za 3300,-. Řekl jsem jim, že jim ty many nedám a auto si beru a budu jezdit jen na baterii. Čeká mně 100km cesta za kolegou slavit a pak zase zpět. To je cajk, 100km je nic, to dám i s předníma světlometama na ON, jen si sebou nesmím zapomenout vzít nabíječku :D.
Takže mám EV/Hybrid, jedu na baterku, dobíjím z 230V zásuvky a plánuji si dojezdy a musím říci, že to není taková nuda, kdy člověk třeba D1 místy uspává. Teď člověk musí sledovat, kdy se rozsvítí jaká chyba, aby odhadl dojezd atd. Za týden budu doma a beru zpět alfu a Xsaru dám dokupy sám, nebo budu asistovat a buď repásnu současný altík, nebo repas koupím.
Zdar Max
Tiskni
Sdílej:
Neviem. ale myslím, že jazda na vozidle bez dobijania batérie je riziko. Keďže elektrické systémy auta počítaju s funkčným dobíjanim. Príklad bateria 60Ah a maš vybijaci prúd 1C to znamená, že máš 60A po dobu 1hodiny. Nepoznám presne hodnoty jednotlivých zariadení vozidla ale je možne si urobiť prehlad podľa použitých poistiek v poistkovej skrini.
Výpadok ABS, airbagov je tým, že riadiaca jednotka má nastavenú hodnotu napätia pod ktorou nie je zaručená správna činnosť.
A moc neprovokuj ty slivovico nebo nakopnu svůj dvoutakt přijedu do krajů věčných trnkových sadů a předjedu tě po zadních. Budeš zostuzen a to nechceš zažít
Grunte, jsi s tou babetou salát, jestli chceš, vezmu tě do učeníMi chceš dělat instruktora? Dík za nabídku, to se cení. Ale pointou mého posledního blogu je, že už jednoho mám. Radši se mrkni na který smeťák si vysypal ty diskety.
Těch 300km byl extrém v krizové situace, která přes víkend nešla nijak vyřešit.Zvedneš telefon a přijede asistenční služba s náhradním vozem. Tvůj odvezou do servisu a než se vrátíš, tak to máš opravené.
A to vše za auto, které není moje a jeho hodnota je 20kkč. To fakt není řešení.To už máš skoro nějakou zachovalou ČZ350 k renovaci. Ty budeš tuším taky dobrej skrblík, že?
Nebo ty by jsi dal servisu 10kkč, když by jsi věděl, že to dáš v klidu sám za 2,5kkč?Ne, ale že jsem držgrešle je o mně veřejně známo. Já bych za náhradní díl víc jak 1000Kč nedal a do ruk to žádnému servismanovi radši nedávám aby mi to nedos…
Spíš bych řekl, že dávat 10kkč na opravu auta, jehož cena je 20kkč, je vyhazováním peněz z okna.To zas nemůžeš tak brát.
Tak předně, čokoláda je pro mně jako kokeš pro feťáka, takže jistě pochopíš, že pokud se ke mně nějaká čokoláda dostane, tak jediná cesta, jak by mohla jít dál, je přes septik.Též, též. Osobně to řeším koupí pytlíku Holandského kakaa, které doslazuju stévií v nápoji zvaném Hot cocoa a dopíjím Pu-erhem (když mi nějaký zbude).
Jediné, co je na sestřence iracionální je to, že je to pěkná matfyzačka.Tu radu o Babettě ignoruj. Jsem chtěl dodat že mám stejně prd s kým jezdit, ale on se vlastně vždycky někdo najde…