abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 05:11 | Zajímavý software

    Shellbeats je terminálový hudební přehrávač pro Linux a macOS, který umožňuje vyhledávat a streamovat hudbu z YouTube, stahovat odtud skladby a spravovat lokální playlisty. Pro stahování dat z YouTube využívá yt-dlp, pro práci s audiostreamy mpv. Je napsán v jazyce C a distribuován pod licencí GPL-3.0, rezpozitář projektu je na GitHubu.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 4
    dnes 03:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 26.1.30 svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) postaveného nad multimediálním frameworkem MLT. S podporou hardwarového dekódování videa. Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 03:00 | Nová verze

    LibrePCB, tj. svobodný multiplatformní softwarový nástroj pro návrh desek plošných spojů (PCB), byl po deseti měsících od vydání verze 1.3 vydán ve verzi 2.0.0. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v aktualizované dokumentaci. Zdrojové kódy LibrePCB jsou k dispozici na GitHubu pod licencí GPLv3.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 21:11 | Komunita

    Guido van Rossum, tvůrce programovacího jazyka Python, oslavil 70. narozeniny. Narodil se 31. ledna 1956 v nizozemském Haarlemu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 12:22 | Zajímavý software

    OpenClaw je open-source AI asistent pro vykonávaní různých úkolů, ovládaný uživatelem prostřednictvím běžných chatovacích aplikací jako jsou například WhatsApp, Telegram nebo Discord. Asistent podporuje jak různé cloudové modely, tak i lokální, nicméně doporučován je pouze proprietární model Claude Opus 4.5 od firmy Anthropic v placené variantě. GitHubová stránka projektu OpenClaw.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 2
    včera 03:00 | Komunita

    Projekt VideoLAN a multimediální přehrávač VLC (Wikipedie) dnes slaví 25 let. Vlastní, tenkrát ještě studentský projekt, začal již v roce 1996 na vysoké škole École Centrale Paris. V první únorový den roku 2001 ale škola oficiálně povolila přelicencování zdrojových kódů na GPL a tím pádem umožnila používání VLC mimo akademickou půdu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    31.1. 18:11 | Humor

    Moltbook je sociální síť podobná Redditu, ovšem pouze pro agenty umělé inteligence - lidé se mohou účastnit pouze jako pozorovatelé. Agenti tam například rozebírají podivné chování lidí, hledají chyby své vlastní sociální sítě, případně spolu filozofují o existenciálních otázkách 🤖.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 3
    31.1. 18:00 | Humor

    scx_horoscope je „vědecky pochybný, kosmicky vtipný“ plně funkční plánovač CPU založený na sched_ext. Počítá s polohami Slunce a planet, fázemi měsíce a znameními zvěrokruhu. Upozornil na něj PC Gamer.

    |🇵🇸 | Komentářů: 4
    30.1. 18:22 | Komunita

    O víkendu probíhá v Bruselu konference FOSDEM 2026 (Free and Open source Software Developers’ European Meeting). Program konference je velice nabitý: 37 místností, 71 tracků, 1184 přednášejících, 1069 přednášek, prezentací a workshopů. Sledovat je lze i online. K dispozici budou jejich videozáznamy. Aktuální dění lze sledovat na sociálních sítích.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    30.1. 18:00 | IT novinky

    Společnost Nex Computer stojící za "notebooky bez procesorů a pamětí" NexDock představila telefon NexPhone, který může funguje jako desktop PC, stačí k němu připojit monitor, klávesnici a myš nebo NexDock. Telefon by měl být k dispozici ve třetím čtvrtletí letošního roku. Jeho cena by měla být 549 dolarů. Předobjednat jej lze s vratní zálohou 199 dolarů. V dual-bootu by měl být předinstalovaný Android s Linuxem (Debian) jako aplikací a Windows 11.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (19%)
     (6%)
     (0%)
     (10%)
     (24%)
     (3%)
     (5%)
     (2%)
     (11%)
     (31%)
    Celkem 723 hlasů
     Komentářů: 22, poslední 29.1. 23:06
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek


    Vložit další komentář
    20.8.2018 10:54 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Split DNS - používáte to někdo?
    Moc nerozumím, v čem má být problém. Od určení, jak dlouho smí být DNS záznam z cache používán, je především jeho TTL. Takže máte problémy s tím, že špatně napsaní klienti TTL ignorují, nebo jste si ji nastavil na příliš vysokou hodnotu?
    Max avatar 20.8.2018 11:00 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Split DNS - používáte to někdo?
    Ono i 15min TTL je jaksi moc. Pokud se uživateli přeloží public, pak se připojí na vpn, tak 15min na to, aby to fungovalo, je moc. A menší hodnoty nejsou moc podporovány.
    Konkrétně jedeme web aplikace, takže stránka v prohlížeči.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    20.8.2018 11:15 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Split DNS - používáte to někdo?
    TTL může být klidně i nulová a přinejmenším linuxový resolver to respektuje (nebo spíš respektoval, když jsem to naposledy zkouše). Ale zrovna webové prohlížeče dělají podivné věci a třeba Firefox už dlouho podezírám, že má nějakou svou vlastní cache (a od doby, co implementovali "capture portal detection", dělá ještě mnohem šílenější věci).
    Max avatar 20.8.2018 12:15 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Split DNS - používáte to někdo?
    A to je právě to, na co narážím. Chrome má vlastní dns cache, má async dns resolve, což údajně občas i ignoruje systémové nastavení DNS. Teď se do prohlížečů dostává dns over https atd. Celý koncept web prohlížečů jde proti Split DNS.
    Ohledně podpory nízkých TTL, narážel jsem na poskytovatele dns serverů.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    20.8.2018 14:10 elenril
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Split DNS - používáte to někdo?
    Není lepší řešit tyto věci forwardem na úrovni routeru/firewallu?
    Max avatar 20.8.2018 14:22 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Split DNS - používáte to někdo?
    Pokud myslíš to, že by byl vytvořen jeden DNS záznam a všichni by šli na veřejnou IP s tím, že firewall by měl nastavený loopback pro lidi v interní síti, tak to tento problém neřeší.
    Resp. takhle, lidi s VPN nemají směrovaný veškerý provoz do interní sítě, ale do interní sítě jde jen provoz, který tam patří. Tím se i šetří latence klientů (když přistupují někam jinam) + se ulevuje trafik v centrále (vpn klientů je kolem 400, iOS, Win10, Android).
    Musel by se veškerý provoz těchto zařízení tahat do vpn + na firewallu nastavit loopback pravidla. To mi aktuálně také nepřijde úplně ok.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    20.8.2018 15:16 Martin Mareš
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Split DNS - používáte to někdo?
    Mělo by stačit přes VPN naroutovat veřejné adresy vašich serverů.
    Max avatar 20.8.2018 15:28 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Split DNS - používáte to někdo?
    To je pravda. Promyslím to.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    21.8.2018 11:35 Lyco | skóre: 14 | blog: Lyco
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Split DNS - používáte to někdo?
    U nás se split DNS používá jen pro pár věcí, a stejně je to opakovaně zdroj problémů. Celý svět prostě předpokládá, že DNS je jenom jedno, a kdykoli se tenhle předpoklad poruší tak je zle.

    Kdybych měl na výběr, tak bych taky věci řešil síťově, a DNS nesplitoval.
    Příspěvek se rázem stává až o 37,5 % pravdivější, je-li pod ním napsáno reálné jméno.
    Max avatar 21.8.2018 12:13 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Split DNS - používáte to někdo?
    My máme několik MPLS sítí + externí fw + spoustu IPSEC tunelů. Moc se mi v takovém prostředí nechce řešit routing public IP v rámci všeho toho + s podporou řešit loopback na fw.
    To to radši opustím úplně a public dns nechám zrušit.
    Na win stanicích je pak třeba distribuovat nastavení, aby se nedělala negative cache (win standardně dělají i cache toho, když se jméno nepřeloží).
    S tím se pak dá žít.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    20.8.2018 17:54 aaa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Split DNS - používáte to někdo?

    V praci pouzivame velku reverznu proxy, cez ktoru ide pristup k internym serverom a jej IP je vystavena v DNS zaznamoch. Tie su verejne. Ked niekto pristupuje z firmy z 802.1x autorizovaneho ethernet portu, tak sa nemusi dalej overovat. Inak sa k proxy overuje klientskym certifikatom alebo menom a heslom a podla kombinacie overenia dostane pristup.

    Proxy vynucuje https a ma wildcard certifikat pre vsetky interne domeny. Celkovo je to jednoduche, umoznuje to kontrolovany a bezpecny pristup aj bez VPN.

    Verejny popis: https://ai.google/research/pubs/pub43231

    Max avatar 20.8.2018 20:24 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Split DNS - používáte to někdo?
    Ne, všichni jedou VPN, není to jen o webu, ale přistupuje se ke spoustě jiných služeb, ani mailové služby nejsou vystavený ven.
    Mít loopback na firewallu pro public IP vypadá dobře, ale naše síť je značně komplikované a toto také není zrovna dobrý nápad. Test proběhl, přišel jsem na spoustu věcí, které nejde jednoduše vyřešit a nejspíše tedy veřejná dns zruším a celé top pojede jako doposud přes wildcard cert od nějaké CA.
    Jinak já mám rozjetý dva proxy clustery, jeden pro public přístup, druhý pro interní.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Bedňa avatar 20.8.2018 20:04 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Split DNS - používáte to někdo?
    Používáte někdo Split DNS?
    Nie.

    Čo tak firemná Android/iOS appka aby to bolo userfriendly aj spolahlivé. Na desktope NWjs aplikácia.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    Max avatar 20.8.2018 20:26 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Split DNS - používáte to někdo?
    Nejde jen o jednu službu, jde o desítky dalších. Na jedné jen testuji nastavení.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    21.8.2018 12:37 V.
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Split DNS - používáte to někdo?
    Neni tohle lepší řešit veřejnou / privátní DNS doménou?
    Z venku je to firma.cz, zevnitř je to třeba mojefirma.cz. A zároveň mám oboje registrované na sebe.
    Max avatar 21.8.2018 12:56 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Split DNS - používáte to někdo?
    To pak ale není z pohledu uživatelů moc transparentní a nejen kvůli tomu. Jak už jsem psal, v takovém případě je problém třeba i s Let'sEncrypt. Každopádně řešení jsou dvě. Buď přistupovat na veřejnou IP i v rámci interní sítě, nebo to řešit v rámci jiných dns jmen. Split DNS je nepřekonatelný problém. Nakonec půjdu do jiných dns jmen. Tj. z vnitřní sítě půjdu na "*.corp.firma.cz" a z venku asi na "*.corp.firma.eu", případně "*.pub.corp.firma.eu".
    A na to pak všechny služby postupně zmigruju.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    21.8.2018 17:38 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Split DNS - používáte to někdo?
    Tak na zabezpečení interních aplikací snad jedině vlastní enterprise PKI, ne? Na co Let's encrypt?
    Max avatar 22.8.2018 08:04 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Split DNS - používáte to někdo?
    Já používám svoje CA, to je jasný. Ale také se vyskytují někteří s BYOD a VPN a tam jsem chtěl minimalizovat problémy s distribucí CA. Resp. aktuálně žádné problémy s distribucí nemám, ale chtěl jsem tím některým BYOD uživatelům ušetřit jeden krok.
    Na druhou stranu, instalace CA do Androidích zařízení nutí uživatele k nastavení si zámku zařízení (pin, gesto atd.) a spousta lidí ho nastavený nemá a nechce. Když pak mají i přístup do vpn k nám k některým službám, tak je toto celkem dobrý donucovací prostředek k nějakému minimálnímu zabezpečení :).
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    23.8.2018 16:48 Dramon
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Split DNS - používáte to někdo?

    Jo, normálně to používám.

    Historicky to byl trochu opruz zmínit každému uživateli, že pokud chce jít na server, musí si nejdříve pustit VPNku, ale kupodivu to nezpůsobovalo ani moc problémů. Respektive si nyní nevybavuji jediný. Jen jsem to holt všem novým uživatelům prostě důrazně zmínil.

    Jelikož používám víceméně výhradně OpenVPN, tak mně to již nepálí, neboť od nějaké doby mají pro Windows klienta parametr, aby vyprázdil cache při připojení. Na Linuxu to dělá NetworkManager automaticky a z mobilů se zatím nikdo nepřipojuje, takže nevím jak to tam funguje.

    Ovšem výše uvedený nápad s routováním veřejných adres zní zajímavě. Také nad tím popřemýšlím :)

    Max avatar 23.8.2018 21:50 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Split DNS - používáte to někdo?
    Problém je ale web prohlížeči, které mají vlastní cachovací politiky a některé fce mohou ignorovat systémové nastavení dns. Další problém může nastat s AV, kdy třeba Avast má Secure DNS. Těch problémů s dns je tolik, že to jde vyřešit jen tím, že se split nebude používat. My těch app máme dost, takže fakt velká různorodost, pokud používáš nějaký desktop app, tak asi ok.
    Každopádně já to zrušil a peču na to, usoudil jsem, že v dnešní době to prostě není dobrý návrh :-/. V menší síti s vlastními prvky bych to řešil routingem veřejných IP, ale naše síť je trochu komplikovanější, takže do tohoto nejdu.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    26.8.2018 15:50 Dan Ohnesorg | skóre: 29 | blog: Danuv patentovy blog | Rudná u Prahy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Split DNS - používáte to někdo?
    Overovat LE certifikaty pres DNS neni zdaleka takovy problem jak to vypada a pak muzete mit klidne certifikaty pro servery na privatnich IP adresach a ve verejnem DNS jen CNAME pro overeni. https://www.root.cz/clanky/certifikaty-let-s-encrypt-validovane-pres-proxy-dns/
    I'm an Igor, thur. We don't athk quethtionth. Really? Why not? I don't know, thur. I didn't athk. TP -- Making Money
    Luboš Doležel (Doli) avatar 26.8.2018 15:38 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Split DNS - používáte to někdo?
    Já to používám.

    Jeden problém je v tom, že Chrome na Androidu občas ignoruje nastavené DNS servery, dotazuje se těch googlích, takže použije vnější (IPv6) adresu namísto lokální (fd00::...).
    Josef Kufner avatar 26.8.2018 21:45 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Split DNS - používáte to někdo?
    Používám to už dlouho doma. Mam v bindu nastavené jedno view z LAN a druhé z Internetu, takže když vypadne připojení, tak místní služby stále fungují. (To vnější view se už nepoužívá, neboť teď používám cizí DNS servery, ale jeden čas se používalo.)

    Žádné problémy jsem zatím nepozoroval. Když se počítač připojí na jinou síť (např. z WiFi na LTE) a jde k domácímu serveru z druhé strany, tak zahodí DNS cache a vše funguje ihned správně. (Teď jsem si to na telefonu ověřil.)
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.