Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.101 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.101 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
V Brně na FIT VUT probíhá třídenní open source komunitní konference DevConf.CZ 2025. Vstup je zdarma, nutná je ale registrace. Na programu je celá řada zajímavých přednášek, lightning talků, meetupů a workshopů. Přednášky lze sledovat i online na YouTube kanálu konference. Aktuální dění lze sledovat na Matrixu, 𝕏 nebo Mastodonu.
Vyloučení technologií, které by mohly představovat bezpečnostní riziko pro stát, má umožnit zákon o kybernetické bezpečnosti, který včera Senát schválil spolu s novelami navazujících právních předpisů. Norma, kterou nyní dostane k podpisu prezident, počítá rovněž s prověřováním dodavatelů technologií pro stát. Normy mají nabýt účinnosti od třetího měsíce po jejich vyhlášení ve Sbírce zákonů.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.6.
Po Red Hat Enterprise Linuxu a AlmaLinuxu byl v nové stabilní verzi 10.0 vydán také Rocky Linux. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-06 aneb Eclipse 4.36. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
Americká filmová studia Walt Disney a Universal Pictures podala žalobu na provozovatele populárního generátoru obrázků pomocí umělé inteligence (AI) Midjourney. Zdůvodňují to údajným porušováním autorských práv. V žalobě podané u federálního soudu v Los Angeles označují firmu za „bezednou jámu plagiátorství“, neboť podle nich bez povolení bezostyšně kopíruje a šíří postavy z filmů jako Star Wars, Ledové království nebo Já, padouch, aniž by do nich investovala jediný cent.
Ultra Ethernet Consortium (UEC), jehož cílem je optimalizace a další vývoj Ethernetu s důrazem na rostoucí síťové požadavky AI a HPC, vydalo specifikaci Ultra Ethernet 1.0 (pdf, YouTube).
Francouzský prezident Emmanuel Macron chce zakázat přístup na sociální sítě pro děti do 15 let. Francie podle něj tento krok udělá sama do několika měsíců, i pokud se na něm neshodnou další státy Evropské unie. Reaguje tak na úterní vraždu vychovatelky, kterou ve východofrancouzském městě Nogent pobodal 14letý mladík. Jednotlivé sociální sítě podle něj mají možnost věk ověřit a vymáhat zákaz pomocí systémů na rozpoznávání tváří.
Byl aktualizován seznam 500 nejvýkonnějších superpočítačů na světě TOP500. Nejvýkonnějším superpočítačem zůstává El Capitan od HPE (Cray) s výkonem 1,742 exaFLOPS. Druhý Frontier má výkon 1,353 exaFLOPS. Třetí Aurora má výkon 1,012 exaFLOPS. Nejvýkonnější český počítač C24 klesl na 165 místo. Karolina, GPU partition klesla na 195. místo a Karolina, CPU partition na 421. místo. Další přehledy a statistiky na stránkách projektu.
SR71 - o tom jsem někde četl, že měl povrch křídel z něčeho jako vlnitý plech a na zemi z něj dokonce teklo palivo. Po vzletu se vlivem vysokých teplot povrch narovnal, díry v nádrži zacelily, proběhlo ještě jedno natankování a až pak se letělo do akce... ale co je na tom pravdy, to nevím...Je to pravda, vzhledem k rozdilum teplot v klidu a za letu to ani jinak neslo, proto byla take kompletne cela kostrukce trupu z titanu a oceli - teplota razove vlny je pri teto rychlosti kolem 300 stupnu, coz je na dural uz trouchu moc. Z toho duvodu se take do letadla pred startem natankovalo jen minimum paliva (jehoz cena byla kvuli komplikovanemu slozeni pry srovnatelna s cenou sladove whisky), zbytek se dotankoval az po ohrati trupu. Mimochodem, SR-71 nikdy nebyl plne pocitan jako stealth, i kdyz na mel jak geometrii trupu, tak cerny absorbcni nater. Pri plnem vykonu (v naporovem rezimu) totiz z motoru slehaly nekolikametrove plameny, ktere byly na radarech nebo infracerevenych detektorech velmi dobre patrne. Hlavni zbrani SR-71 byla spise rychlost a operacni vyska - v te dobe neexistovalo nic, co by ho dokazalo setsrelit, snad s vyjimkou antiraket.
Letoun nebyl nikdy sestřelen (snad nekecám).
Myslím, že byl a to v Jugoslávii díky českým (přes Rusko přeprodaným) radarům Tamara. Pokud se nemýlím.
Tupolev Tu-160: nadzvukový bombardér s měnitelnou geometrií křídel. Pokud vám připadá jako nevlastní sestra B-1, pak jste na správné adrese.Jenom taková historická poznámka ... Sověti toho "oprali" mnohem více, než jen B-1. Jednou z nejvíce do oka bijících kopií je jejich Tu-144, který kopíroval jeden z vývojových plánů na Concorde, další známou kopií je pak raketoplán Buran (ten ale vystužili vlastní raketou Eněrgija, která se v rámci tradice "udělejme to velký" stala nejsilnější raketou planety). Ono když se to tak vezme, Sověti měli zkušenosti s kopírováním už od konce druhé svetové války - jejich první Jakovlevy v sobě měly motory Říšské produkce JUMO, které předtím poháněly Me-262. Možná by stálo za to jednou sepsat kompletní seznam Sovětských kopií a poslat jej OSA
Otazka: Opravdu Soveti vse kopirovali? Ja mam za to ze byli vzdy pred americanama.Jak ve vyvoji draku letadle tak i ve vyvoji helikopter. O elektronickem vybaveni nevim tam bych sazel asi na americany.Jak v cem. Treba v raketach jsou pre Americanama v urcitych ohledech dodnes (bez ruskych lodi by byla ISS nahrana), dokonce Americne pouzivaji licence ruskych raketovych motoru. U letadel to bylo jak v cem - kdyz nekdo neco udelal jako prvni, druhy to hned pouzil take. Rusove ale meli vic spionu, kdezto Americane meli vetsinou jen snimky z letadel nebo z prehlidky na Rudem namesti. Treba u Concorde meli Rusove uz cast prace hotovou (pro vojenska letadla), kridlo s dvojtou deltou (take zvane "goticke") zkouseli v zmensenych verzich na upravenem Migu-21. Informace ziskane spionazi jim ale umoznili spoustu veci primo okopirovat, aniz by je museli sami resit a naopak vedeli, cemu se maji pri vyvoji vyhnout obloukem (napr. koncepce motoru). Nektere veci obesli uplne jinou metodou - problem se stabilitou v nizke rychlosti vyresili pridanim prednich pomocnych ploch ("vousu"), problem s brzami pomoci brzdneho padaku. Dokonce dostali letou do vzduchu o tri mesice driv, protoze nemuseli resit problemy s logistikou (vsechno delala jedna tovarna, kdezto u Concorde byl pomalu "kazdy pes jina ves" a pro Francouze a Anglicany jsou pry vzajemne hadky temer narodnim sportem
Tiskni
Sdílej: