Licence GNU GPLv3 o víkendu oslavila 18 let. Oficiálně vyšla 29. června 2007. Při té příležitosti Richard E. Fontana a Bradley M. Kuhn restartovali, oživili a znovu spustili projekt Copyleft-Next s cílem prodiskutovat a navrhnout novou licenci.
Svobodný nemocniční informační systém GNU Health Hospital Information System (HIS) (Wikipedie) byl vydán ve verzi 5.0 (Mastodon).
Open source mapová a navigační aplikace OsmAnd (OpenStreetMap Automated Navigation Directions, Wikipedie, GitHub) oslavila 15 let.
Vývojář Spytihněv, autor počítačové hry Hrot (Wikipedie, ProtonDB), pracuje na nové hře Brno Transit. Jedná se o příběhový psychologický horor o strojvedoucím v zácviku, uvězněném v nejzatuchlejším metru východně od všeho, na čem záleží. Vydání je plánováno na čtvrté čtvrtletí letošního roku.
V uplynulých dnech byla v depu Českých drah v Brně-Maloměřicích úspěšně dokončena zástavba speciální antény satelitního internetu Starlink od společnosti SpaceX do jednotky InterPanter 660 004 Českých drah. Zástavbu provedla Škoda Group. Cestující se s InterPanterem, vybaveným vysokorychlostním satelitním internetem, setkají například na linkách Svitava Brno – Česká Třebová – Praha nebo Moravan Brno – Břeclav – Přerov – Olomouc.
Byla vydána nová verze 8.7.0 správce sbírky fotografií digiKam (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v oficiálním oznámení (NEWS). Nejnovější digiKam je ke stažení také jako balíček ve formátu AppImage. Stačí jej stáhnout, nastavit právo ke spuštění a spustit.
Před 30 lety, k 1. 7. 1995, byl v ČR liberalizován Internet - tehdejší Eurotel přišel o svou exkluzivitu a mohli začít vznikat první komerční poskytovatelé přístupu k Internetu [𝕏].
Byla vydána (𝕏) nová verze 7.4 open source monitorovacího systému Zabbix (Wikipedie). Přehled novinek v oznámení na webu, v poznámkách k vydání a v aktualizované dokumentaci.
Balíček s příkazem sudo byl vydán ve verzi 1.9.17p1. Řešeny jsou zranitelnosti CVE-2025-32462 (lokální eskalace práv prostřednictvím volby host) a CVE-2025-32463 (lokální eskalace práv prostřednictvím volby chroot).
Do služeb Seznam.cz se lze nově přihlásit pomocí služby MojeID [𝕏].
Tiskni
Sdílej:
SR71 - o tom jsem někde četl, že měl povrch křídel z něčeho jako vlnitý plech a na zemi z něj dokonce teklo palivo. Po vzletu se vlivem vysokých teplot povrch narovnal, díry v nádrži zacelily, proběhlo ještě jedno natankování a až pak se letělo do akce... ale co je na tom pravdy, to nevím...Je to pravda, vzhledem k rozdilum teplot v klidu a za letu to ani jinak neslo, proto byla take kompletne cela kostrukce trupu z titanu a oceli - teplota razove vlny je pri teto rychlosti kolem 300 stupnu, coz je na dural uz trouchu moc. Z toho duvodu se take do letadla pred startem natankovalo jen minimum paliva (jehoz cena byla kvuli komplikovanemu slozeni pry srovnatelna s cenou sladove whisky), zbytek se dotankoval az po ohrati trupu. Mimochodem, SR-71 nikdy nebyl plne pocitan jako stealth, i kdyz na mel jak geometrii trupu, tak cerny absorbcni nater. Pri plnem vykonu (v naporovem rezimu) totiz z motoru slehaly nekolikametrove plameny, ktere byly na radarech nebo infracerevenych detektorech velmi dobre patrne. Hlavni zbrani SR-71 byla spise rychlost a operacni vyska - v te dobe neexistovalo nic, co by ho dokazalo setsrelit, snad s vyjimkou antiraket.
Letoun nebyl nikdy sestřelen (snad nekecám).
Myslím, že byl a to v Jugoslávii díky českým (přes Rusko přeprodaným) radarům Tamara. Pokud se nemýlím.
Tupolev Tu-160: nadzvukový bombardér s měnitelnou geometrií křídel. Pokud vám připadá jako nevlastní sestra B-1, pak jste na správné adrese.Jenom taková historická poznámka ... Sověti toho "oprali" mnohem více, než jen B-1. Jednou z nejvíce do oka bijících kopií je jejich Tu-144, který kopíroval jeden z vývojových plánů na Concorde, další známou kopií je pak raketoplán Buran (ten ale vystužili vlastní raketou Eněrgija, která se v rámci tradice "udělejme to velký" stala nejsilnější raketou planety). Ono když se to tak vezme, Sověti měli zkušenosti s kopírováním už od konce druhé svetové války - jejich první Jakovlevy v sobě měly motory Říšské produkce JUMO, které předtím poháněly Me-262. Možná by stálo za to jednou sepsat kompletní seznam Sovětských kopií a poslat jej OSA
Otazka: Opravdu Soveti vse kopirovali? Ja mam za to ze byli vzdy pred americanama.Jak ve vyvoji draku letadle tak i ve vyvoji helikopter. O elektronickem vybaveni nevim tam bych sazel asi na americany.Jak v cem. Treba v raketach jsou pre Americanama v urcitych ohledech dodnes (bez ruskych lodi by byla ISS nahrana), dokonce Americne pouzivaji licence ruskych raketovych motoru. U letadel to bylo jak v cem - kdyz nekdo neco udelal jako prvni, druhy to hned pouzil take. Rusove ale meli vic spionu, kdezto Americane meli vetsinou jen snimky z letadel nebo z prehlidky na Rudem namesti. Treba u Concorde meli Rusove uz cast prace hotovou (pro vojenska letadla), kridlo s dvojtou deltou (take zvane "goticke") zkouseli v zmensenych verzich na upravenem Migu-21. Informace ziskane spionazi jim ale umoznili spoustu veci primo okopirovat, aniz by je museli sami resit a naopak vedeli, cemu se maji pri vyvoji vyhnout obloukem (napr. koncepce motoru). Nektere veci obesli uplne jinou metodou - problem se stabilitou v nizke rychlosti vyresili pridanim prednich pomocnych ploch ("vousu"), problem s brzami pomoci brzdneho padaku. Dokonce dostali letou do vzduchu o tri mesice driv, protoze nemuseli resit problemy s logistikou (vsechno delala jedna tovarna, kdezto u Concorde byl pomalu "kazdy pes jina ves" a pro Francouze a Anglicany jsou pry vzajemne hadky temer narodnim sportem