Byla vydána betaverze Fedora Linuxu 43 (ChangeSet), tj. poslední zastávka před vydáním finální verze, která je naplánována na úterý 21. října.
Multiplatformní emulátor terminálu Ghostty byl vydán ve verzi 1.2 (𝕏, Mastodon). Přehled novinek, vylepšení a nových efektů v poznámkách k vydání.
Byla vydána nová verze 4.5 (𝕏, Bluesky, Mastodon) multiplatformního open source herního enginu Godot (Wikipedie, GitHub). Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Byla vydána verze 3.0 (Mastodon) nástroje pro záznam a sdílení terminálových sezení asciinema (GitHub). S novou verzí formátu záznamu asciicast v3, podporou live streamingu a především kompletním přepisem z Pythonu do Rustu.
Canonical oznámil, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie) v Ubuntu.
Tržní hodnota americké společnosti Alphabet, která je majitelem internetového vyhledávače Google, dnes poprvé překonala hranici tří bilionů dolarů (62,1 bilionu Kč). Alphabet se připojil k malé skupině společností, které tuto hranici pokořily. Jsou mezi nimi zatím americké firmy Nvidia, Microsoft a Apple.
Spojené státy a Čína dosáhly dohody ohledně pokračování populární čínské platformy pro sdílení krátkých videí TikTok v USA. V příspěvku na síti Truth Social to dnes naznačil americký prezident Donald Trump. Dosažení rámcové dohody o TikToku vzápětí oznámil americký ministr financí Scott Bessent, který v Madridu jedná s čínskými představiteli o vzájemných obchodních vztazích mezi USA a Čínou. Bessentova slova později potvrdila také čínská strana.
MKVToolNix, tj. sada nástrojů pro práci s formátem (medialnym kontajnerom) Matroska, byl vydán ve verzi 95.0. Podpora přehrávání formátu Matroska míří do Firefoxu [Bug 1422891, Technický popis]. Přehrávání lze již testovat ve Firefoxu Nightly.
Spolek OpenAlt zve příznivce otevřených řešení a přístupu na 211. sraz, který proběhne v pátek 19. září od 18:00 ve Studentském klubu U Kachničky na Fakultě informačních technologií Vysokého učení technického na adrese Božetěchova 2/1. Na srazu proběhne přednáška Jiřího Eischmanna o nové verzi prostředí GNOME 49. Nemáte-li možnost se zúčastnit osobně, přednáškový blok bude opět streamován živě na server VHSky.cz a následně i zpřístupněn záznam.
Microsoft se vyhnul pokutě od Evropské komise za zneužívání svého dominantního postavení na trhu v souvislosti s aplikací Teams. S komisí se dohodl na závazcích, které slíbil splnit. Unijní exekutivě se nelíbilo, že firma svazuje svůj nástroj pro chatování a videohovory Teams se sadou kancelářských programů Office. Microsoft nyní slíbil jasné oddělení aplikace od kancelářských nástrojů, jako jsou Word, Excel a Outlook. Na Microsoft si
… více »
Tiskni
Sdílej:
Prohlížeč geeqie je lepší než gwenview – ten jsem používal dřív.To je docela možné, ale gwenview mi stačí a hlavně lépe zapadá do KDE.
- selekci kos/uchovat delam v Gthumb - na hromadne presouvani, kopirovani, hromadne upravy pouzivam bash skripty a v nich prislusne prikazy: mv, cp, convert. - na exif manipulace a posilani mailem by to slo (asi) taky - ale jsem to nepouzival. - aplikovani profilu skel jsem videl v Gimpu (kdysi jsem to pouzival) - na upravu fotek pouzivam Gimp a jeho pluginy (hlavne G'MIC) - jsem videl i navod, jak vclenit Nik Collection, takze to je pak jine kafe (hlavne prevody do BW) - na zpracovani RAW mam neco jako UFRAW (nesedim u sveho PC, nepamatuji nazev a pritom pouzivam ho roky), ale v nem udelam jenom par zakladnych veci, zbytek pak automaticky prevezme Gimp. pouzival jsem i darktable, rawtherapy, ... (tusim - s nazvama jsem na stiru, hlavne kdyz jsem to zkousel v jednom obdobi pred hodne dlouhou dobou) vysledky slusne, ale na moji praci jsem si vystacil s jednodussi variantou. PS: - Gimp 2.10 uz ma dostatecnou barevnou hloubku (ne tech 8 bitu) - Gimp umi hromadne upravy taky (vcetne barevneho profilu, profilu skel a tel, ...), ale nedelal jsem to - jak jsem psal: resim to pres convert a bash ale kdyz Gimp nesedi, to pak asi neporadim.
Hezký, dotáhls to do finále, já jsem něco podobného vzdal před lety. Možná taky jednoho dne zjištíš, že mít každoufotku správně otagovanou, rozpoznanou, v X různejch typech exportu je nepodstatné. Podstatné je, co na ní je a - ač to slovo nesnáším - jaké emoce vyvolává.
Já osobně nepotřebuju mít dokonalý přehled ve zdrojovýchfotkách či jejich exportech. Jednou za čas to prostě hodím na DVD-R (kde to v případě potřeby půjde dohledat - ale ruku na srdce, to se téměř nikdy nestává) a fotky jsou na papír - opět není podstatné jestli Cewe (kteří se imho postupem let horší), nebo místní lab (dělá kvalitativně parádní digi tisky za cca 200% ceny Cewe Premium), nebo fotoškoda (protože používá papíry Kodak).
Základem je to s množsvím fotek nepřehnat. Když nafotíš 5000 snímků za rok, tak chápu, že už je potřeba to nějak katalogizovat. Když 500, tak potřeba není. Nejvzácnější komodita je čas a já osobně jsem uzž dávno zjistil, že přehrabováním se v katalogu fotek jen ztrácím čas, který mohu využít daleko lépe a pro mě příjemněji...
TLDR: už mě to prostě nebere toli jako před lety
Jinak jestli rád exportuješ jeden RAW hodinu, tak je darktable úžasný nástroj s miliardou možností. Já mám filosofii, že RAW musí bejt zpracovanej pod 1 minutu a to pak vítězí Rawtherapee (není to ani tak foto-nástroj s hromadou photoshop-like kravin, co mění vyznění na fotce zachycené scény, jako spíš holý raw-processor). Ale třeba vyvážení bílé dělá líp automatika v GIMPu a stejně tak plugin wavelett-sharpen je nedostižný v poměru kvalita/čas.
Možná taky jednoho dne zjištíš, že mít každoufotku správně otagovanou, rozpoznanou, v X různejch typech exportu je nepodstatné. Podstatné je, co na ní je a - ač to slovo nesnáším - jaké emoce vyvolává.Není fotka jako fotka. Pokud ta fotká mít i nějakou hodnotu dokumentační, tak se bez toho neobejde. Sebelepší fotka, bez příslušných metadat je v tomto směru bezcenná. V tom je zásadní rozdíl mezi mou prací s fotkama a prací fotografa co ty snímky pořizuje. Mě nezajímají na metadatech takové věci jako clona, čas expozice, atp. Ale čas pořízení fotky, čas poslední úpravy, lokace a případně popis obsahu a případně autorská práva, či zdroj ze kterého jsem fotku získal.