Byl vydán Mozilla Firefox 145.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Ukončena byla podpora 32bitového Firefoxu pro Linux. Přidána byla podpora Matrosky. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 145 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Lidé.cz (Wikipedie) jsou zpět jako sociální síť s "ambicí stát se místem pro kultivované debaty a bezpečným online prostředím".
Byla vydána nová verze 4.4 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
ASUS má v nabídce komplexní řešení pro vývoj a nasazení AI: kompaktní stolní AI superpočítač ASUS Ascent GX10 poháněný superčipem NVIDIA GB10 Grace Blackwell a platformou NVIDIA DGX Spark. S operačním systémem NVIDIA DGX založeném na Ubuntu.
Desktopové prostredie Trinity Desktop vyšlo vo verzii R14.1.5. Je tu opravená chyba v tqt komponente spôsobujúca 100% vyťaženie cpu, dlaždice pre viac monitorov a nemenej dôležité su dizajnové zmeny v podobe ikon, pozadí atď. Pridaná bola podpora distribúcií Debian Trixie, Ubuntu Questing, RHEL 10 a OpenSUSE Leap 16.
Grafická aplikace Easy Effects (Flathub), původně PulseEffects, umožňující snadno povolovat a zakazovat různé audio efekty v aplikacích používajících multimediální server PipeWire, byla vydána ve verzi 8.0.0. Místo GTK 4 je nově postavená nad Qt, QML a Kirigami.
Na YouTube lze zhlédnout Godot Engine – 2025 Showreel s ukázkami toho nejlepšího letos vytvořeného v multiplatformním open source herním enginu Godot.
Blíží se konec roku a tím i všemožná vyhlášení slov roku 2025. Dle Collins English Dictionary je slovem roku vibe coding, dle Dictionary.com je to 6-7, …
Cloudflare Radar: podíl Linuxu na desktopu dosáhl v listopadu 6,2 %.
Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak doražte na listopadovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. Mezi nejvýznamnější novinky patří Průšovo oznámení Core One L, zavedení RFID na filamentech, tisk silikonu nebo nový slicer. Dozvíte se ale i
… více »
Tiskni
Sdílej:
Prohlížeč geeqie je lepší než gwenview – ten jsem používal dřív.To je docela možné, ale gwenview mi stačí a hlavně lépe zapadá do KDE.
- selekci kos/uchovat delam v Gthumb - na hromadne presouvani, kopirovani, hromadne upravy pouzivam bash skripty a v nich prislusne prikazy: mv, cp, convert. - na exif manipulace a posilani mailem by to slo (asi) taky - ale jsem to nepouzival. - aplikovani profilu skel jsem videl v Gimpu (kdysi jsem to pouzival) - na upravu fotek pouzivam Gimp a jeho pluginy (hlavne G'MIC) - jsem videl i navod, jak vclenit Nik Collection, takze to je pak jine kafe (hlavne prevody do BW) - na zpracovani RAW mam neco jako UFRAW (nesedim u sveho PC, nepamatuji nazev a pritom pouzivam ho roky), ale v nem udelam jenom par zakladnych veci, zbytek pak automaticky prevezme Gimp. pouzival jsem i darktable, rawtherapy, ... (tusim - s nazvama jsem na stiru, hlavne kdyz jsem to zkousel v jednom obdobi pred hodne dlouhou dobou) vysledky slusne, ale na moji praci jsem si vystacil s jednodussi variantou. PS: - Gimp 2.10 uz ma dostatecnou barevnou hloubku (ne tech 8 bitu) - Gimp umi hromadne upravy taky (vcetne barevneho profilu, profilu skel a tel, ...), ale nedelal jsem to - jak jsem psal: resim to pres convert a bash ale kdyz Gimp nesedi, to pak asi neporadim.
Hezký, dotáhls to do finále, já jsem něco podobného vzdal před lety. Možná taky jednoho dne zjištíš, že mít každoufotku správně otagovanou, rozpoznanou, v X různejch typech exportu je nepodstatné. Podstatné je, co na ní je a - ač to slovo nesnáším - jaké emoce vyvolává.
Já osobně nepotřebuju mít dokonalý přehled ve zdrojovýchfotkách či jejich exportech. Jednou za čas to prostě hodím na DVD-R (kde to v případě potřeby půjde dohledat - ale ruku na srdce, to se téměř nikdy nestává) a fotky jsou na papír - opět není podstatné jestli Cewe (kteří se imho postupem let horší), nebo místní lab (dělá kvalitativně parádní digi tisky za cca 200% ceny Cewe Premium), nebo fotoškoda (protože používá papíry Kodak).
Základem je to s množsvím fotek nepřehnat. Když nafotíš 5000 snímků za rok, tak chápu, že už je potřeba to nějak katalogizovat. Když 500, tak potřeba není. Nejvzácnější komodita je čas a já osobně jsem uzž dávno zjistil, že přehrabováním se v katalogu fotek jen ztrácím čas, který mohu využít daleko lépe a pro mě příjemněji...
TLDR: už mě to prostě nebere toli jako před lety 
Jinak jestli rád exportuješ jeden RAW hodinu, tak je darktable úžasný nástroj s miliardou možností. Já mám filosofii, že RAW musí bejt zpracovanej pod 1 minutu a to pak vítězí Rawtherapee (není to ani tak foto-nástroj s hromadou photoshop-like kravin, co mění vyznění na fotce zachycené scény, jako spíš holý raw-processor). Ale třeba vyvážení bílé dělá líp automatika v GIMPu a stejně tak plugin wavelett-sharpen je nedostižný v poměru kvalita/čas.
Možná taky jednoho dne zjištíš, že mít každoufotku správně otagovanou, rozpoznanou, v X různejch typech exportu je nepodstatné. Podstatné je, co na ní je a - ač to slovo nesnáším - jaké emoce vyvolává.Není fotka jako fotka. Pokud ta fotká mít i nějakou hodnotu dokumentační, tak se bez toho neobejde. Sebelepší fotka, bez příslušných metadat je v tomto směru bezcenná. V tom je zásadní rozdíl mezi mou prací s fotkama a prací fotografa co ty snímky pořizuje. Mě nezajímají na metadatech takové věci jako clona, čas expozice, atp. Ale čas pořízení fotky, čas poslední úpravy, lokace a případně popis obsahu a případně autorská práva, či zdroj ze kterého jsem fotku získal.