Canonical vydal (email) Ubuntu 25.10 Questing Quokka. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Jedná se o průběžné vydání s podporou 9 měsíců, tj. do července 2026.
ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzi 1.5.0.
Byla vydána nová verze 1.12.0 dynamického programovacího jazyka Julia (Wikipedie) určeného zejména pro vědecké výpočty. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání. Aktualizována byla také dokumentace.
V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.14.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
Zajímavé asi jen pro ty, kdo používají svůj vlastní CSS... Během posledních pár dnů jsem provedl do obou oficiálních stylů (výchozího světlého i alternativního tmavého) několik úprav, které by vám mohly narušovat vzhled stránek, pokud své styly nepřizpůsobíte.
Jde především o změny v nadpisech (které byly až doposud zobrazovány mírně chaoticky) a o změnu způsobu zobrazování sloupečkových výsledků anket (na návrh Yetiho).
Nadpisům (h1, h2, h3) jsem trošku poupravil odsazení nahoře i dole a přizpůsobil jsem tomu i odsazení odstavců (p). V šabloně to nedoprovázejí žádné změny, takže by to potíže působit nemělo, i kdybyste věci ponechali při starém. Ale ke změně došlo v kódu, který zobrazuje "Související články" a "Odkazy a zdroje" na konci článků. Když nahlédnete do zdrojáku kteréhokoliv článku, hned změny uvidíte (místo h1 je používán h3). Proto doporučuji okopírovat z ofic. stylu definici h3.
Ankety byly až do včerejšího večera zobrazovány pomocí tenkého obrázku, kterému byla šířka určována podle procentuálního podílu dané odpovědi/volby. Yeti však navrhl, aby se "sloupečky" řešily pomocí CSS a HTML, aby si je každý mohl nastylovat podle sebe. Já jsem se tím při vytváření tmavého stylu nezabýval (na rozdíl třeba od možnosti použít alternativní logo), protože ten modrý obrázek, kterým byly sloupečky tvořeny, mi pasoval jak do světlého, tak do tmavého stylu. Je však pravda, že čím více věcí lze individuálně nastylovat, tím lépe. A proto jsem vzal kód, který Yeti navrhl (díky), a s drobnými úpravami (většinou úlitby pohanským bohům a IE) jsem ho nasadil. V CSS to snadno najdete, když vyhledáte "ank".
Další na řadě bude barevné zvýrazňování syntaxe, které začal ve svém seriálu používat Yeti (Rukověť baliče RPM). V tmavém stylu se ty barvy blíží nečitelnosti, a proto bude nutné vymyslet způsob, jak to "zuniverzálnit".
Tiskni
Sdílej:
<pre class="kod">
) mít se světlým pozadím i ve tmavém stylu, nebo se inspirovat nějakým IDE (třeba jEdit), a vytvořit styly např. .kw_comment1, .kw_comment2, .kw_digit, .kw_function
atd. Ty nechť si pak každý ostyluje dle své chuti a přesvědčení. Přičemž pro tmavé styly bude třeba vytvořit ještě alternativu pro tisk.
Nakonec bych byl ale pro výpis zdrojáků na světlém podkladu - IMHO zvýraznění syntaxe na tmavém podkladu není rozumně možné, protože barev, které jsou čitelné na tmavém pozadí, a dají se rozlišit, není podle mne mnoho.
#!/bin/bash vim -R -e -s "$@" <<'EOF' :syn on :let use_xhtml=1 :let html_use_css=1 :unlet html_no_pre :run syntax/2html.vim :1,/<pre>/-1d :/<\/pre>/+1,$d :w! :qa EOF
Není možné se držet invariantu právě jednoho H1 na stránku?Ale proč? Čemu to vadí? Předpokládám, že máš na mysli třeba články, kde jsou jednotlivé "kapitoly" nadepsány právě pomocí h1. Nerozumím tomu, proč ti to působí takovou bolest (a chudáci ježci...).