Byla vydána nová verze 24.04.28 s kódovým názvem Time After Time svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) a nová verze 7.24.0 souvisejícího frameworku MLT Multimedia Framework. Nejnovější Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Byla vydána verze 5.30 dnes již open source operačního systému RISC OS (Wikipedie).
V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Tak si tak zkouším Emacs. Už jsem v něm kdysi před lety zkoušel psát. Pročítám si manuál, je docela slušně rozsáhlý, a uvidím jak mi to půjde. Zatím mi přijde výhodnější VIM, který asi tím jak lépe ovládám, mám už nastavený .vimrc, se mi zdá pohodlnější. Už kdysi dávno jsem se pokoušel z Emacsu posílat poštu, používat prohlížeč, ale pak jak se postupně lepšil VIM, jsem tuhle klasiku opouštěl. Nechal jsem si vlastně jen VIM a nic dál z toho co umí Emacs jsem nezkoušel. Myslím, že je to škoda, protože je to nástroj který má tradici, a co víc, má svou výkonnost.
Už před časem jsem opustil Mutt, podobně jako Fetchmail, Procmail a Postfix. Už jsem líný tohle všechno nastavovat. Nějak raději zkouším jiné věci. Zjišťuji, že si stačí zapnout v Emacsu
flyspell-modeabych měl zapnutou kontrolu pravopisu, a potom
flyspell-bufferale pořád se to musí zapínat. Takže musím najít jak to zapsat správně do .emacs, všechno znovu přečíst, občas se mi nějaký příkaz vybaví, ale už je to mnoho let, co jsem Emacs používal. Asi osm.
Takže si toho zas tolik nevybavuji. Což nevadí. Mám zábavu pro volné chvíle. Teď jsem zrovna vzpomínal,jak se v Emacsu v konsoli bez myši formátuje.Nakonec jsem si vzpomněl. Potom jsem objevil po dlouhém přemýšlení příkaz
fill-regionJo jo,jsou to věci.Vybavuji se pomalu. Někdy si musím prohlédnout manuál aby se mi rozsvítilo. Ještě si musím najít jak psát české uvozovky, abych je nemusel doplňovat ve VIM a pak už se můžu směle pustit do zkusmé editace. Na nějaký čas o zábavu postaráno.
Tiskni Sdílej:
Ještě si musím najít jak psát české uvozovky- ja na to používam
Compose , "
a Compose < "