Byla vydána nová verze 9.20 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze například nový balíček RustDesk Server pro vzdálený přístup.
Jonathan Thomas oznámil vydání nové verze 3.4.0 video editoru OpenShot (Wikipedie). Představení novinek také na YouTube. Zdrojové kódy OpenShotu jsou k dispozici na GitHubu. Ke stažení je i balíček ve formátu AppImage. Stačí jej stáhnout, nastavit právo na spouštění a spustit.
Byla vydána nová verze 1.6 otevřeného, licenčními poplatky nezatíženého, univerzálního ztrátového formátu komprese zvuku Opus (Wikipedie) a jeho referenční implementace libopus. Podrobnosti na demo stránce.
Vojtěch Polášek představil Vojtux, tj. linuxovou distribuci pro zrakově postižené uživatele. Vychází ze spinu Fedory 43 s desktopovým prostředím MATE. Konečným cílem je, aby žádný Vojtux nebyl potřeba a požadovaná vylepšení se dostala do upstreamu.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) druhá RC verze GIMPu 3.2. Přehled novinek v oznámení o vydání. Podrobně v souboru NEWS na GitLabu.
Nové číslo časopisu Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 160 (pdf).
Izrael od února zakáže dětem používat v prostorách základních škol mobilní telefony. Podle agentury AFP to uvedlo izraelské ministerstvo školství, které zdůraznilo negativní dopady, které na žactvo používání telefonů má. Izrael se tímto krokem přidává k rostoucímu počtu zemí, které dětem ve vzdělávacích zařízeních přístup k telefonům omezují.
Internetová společnost Google ze skupiny Alphabet pravděpodobně dostane příští rok pokutu od Evropské komise za nedostatečné dodržování pravidel proti upřednostňování vlastních služeb a produktů ve výsledcích vyhledávání. V březnu EK obvinila Google, že ve výsledcích vyhledávání upřednostňuje na úkor konkurence vlastní služby, například Google Shopping, Google Hotels a Google Flights. Případ staví Google proti specializovaným
… více »Byl oznámen program a spuštěna registrace na konferenci Prague PostgreSQL Developer Day 2026. Konference se koná 27. a 28. ledna a bude mít tři tracky s 18 přednáškami a jeden den workshopů.
Na webu československého síťařského setkání CSNOG 2026 je vyvěšený program, registrace a další informace k akci. CSNOG 2026 se uskuteční 21. a 22. ledna příštího roku a bude se i tentokrát konat ve Zlíně. Přednášky, kterých bude více než 30, budou opět rozdělené do tří bloků - správa sítí, legislativa a regulace a akademické projekty. Počet míst je omezený, proto kdo má zájem, měl by se registrovat co nejdříve.
Klidně toho napiš víc, pěkných myšlenek. Sám si takhle vypisuju například perly ze Sinuheta ... ještě jsem tam všechny nestih dopsat ... tohle mi přišlo na mysli včera ... "Je nesprávné ptát se proč? otázal jsem se. Ach, Sinuhete, příteli můj, i já jsem se ptal proč. Příliš často jsem se ptával proč. A proto sedím zde, a s boulemi na hlavě."
Mam dojem, že jsme ji dokonce měli i v ruštině někdy okolo 198x 
zastal. Nemám pocit, že bychom na gymplu nečetli -- popravdě co jsem nestihl přečíst tehdy tak už asi nestihnu přečíst nikdy. Osobně vidím tyhle problémy:
a) literatury (kvalitní) existuje obrovské množství a vyžadování načtení určitého striktně daného seznamu hrozně omezuje personalizaci výběru, která je IMHO velmi žádoucí. (Když zrovna čtete Babičku tak nemůžete číst Dostojevského.)
Ideálním stavem IMHO je když si člověk vybere knížku o které slyšel ve škole a která ho zaujala.
b) v různých seznamech literatury je IMHO neúměrně protěžována starší literatura a literatura čistě historického nebo regionálního významu -- opět se tu hodí příklad s Babičkou.
c) lidé co to učí na to nemají vzdělání -- troufám si říct, že to je většinový případ. Když mají vystudovanou bohemistiku tak ví všechno možné o české literatuře -- včetně toho kdy žil Václav Šmidla a čím obohatil literaturu severozápadu české části dolního slovácka. Naopak o světové literatuře jim vlastně nikdo nic moc neřekl. => když mají učit tak začnou mechanicky učit to co se učilo vždycky s tím, že budou pochopitelně akcentovat to co umějí nejlépe -- z toho plyne důraz na panoptikum v čele s Němcovou, Karolínou Světlou a Karlem Matějem Čapkem-Schodem.
d) souvisí s c) -- neučí se (skoro) moderní literatura a vůbec se neučí film (což je IMHO obrovská chyba). Je to něco podobného jako výuka historie, kde se půl roku řeší lid popelnicových polí a pak se s jazykem na vestě stihne nějak udělat WWI -- o dějinách za bolševika se potom radši nemluví vůbec. (Je to nové == není to historie... ...a navíc mi nikdo nebude nadávat.)
No a nalejme si čistého vína -- ono je to stejně skoro všem děckám fuk.
Na sovětskou literaturu dsot podrobné vylíčení, ten milostný trojúhleník mi poskytl mnoho námětů k přemýšlení. Pak jsem to četl ještě asi dvakrát. Rozrušená země, to byl taky krásný příklad jak sovětská moc dokázala zničit fungující zemědělské hospodářství. Napřed jim dali půdu a potom jim ji vzali a ještě z nich udělali kulaky.
Tiskni
Sdílej: